Slim slalommen door de stad

beeldverhaal

10:00

Zoë Heering staat voor het grote warehouse van Hubbel Stadslogistiek aan de Zinkwerf in Den Haag klaar om te vertrekken voor zijn tweede ronde. De elektrische bestelbus hangt nog aan de oplader. In de bestelbus E-Crafter VW staan groene bakken van Spullenbak.nl. 

Zoë opent de app op zijn telefoon. Hij ziet nu op welke adressen hij de groene bakken moet afleveren en waar hij volle bakken moet ophalen. 

Geroutineerd stuurt Zoë zijn geluidloze, elektrische bestelbus door het drukke verkeer van de binnenstad. “Hoe groter de bus, hoe leuker ik het vind. Ik rem haast nooit. Want als ik het gas loslaat, remt de bus uit zichzelf en tegelijkertijd laadt de accu zich op”, vertelt hij. 

Spullenbak is een Haags initiatief waarbij
bewoners spullen of materialen inleveren
die anders in de prullenbak belanden.
De artikelen gaan vervolgens naar bedrijven
die er nieuwe producten van maken.

10:30

Zoë Heering is 24 jaar, woont in Den Haag, chauffeur rijbewijs B, werkt 6 maanden bij Hubbel Stadslogistiek in Den Haag.

De eerste spullenbak leveren

Zoë rijdt een smal straatje in. Hier is het eerste adres waar hij een spullenbak moet leveren. “Ik probeer altijd een parkeerplaats te vinden voor mijn bus. Op straat parkeren probeer ik te voorkomen. Ik loop liever een paar meter dan dat ik het verkeer in de straat hinder. Dat is ook de manier waarop we bij Hubbel werken. Netjes en sociaal.”

Inparkeren met zo’n grote bus is een fluitje van een cent, vindt Zoë: “Er zit een achteruitkijkcamera op de bus.” Gelukkig is er iemand thuis om de box aan te nemen. “Als er niemand thuis is, stop ik een kaartje in de brievenbus dat we langs zijn geweest.”

 

“Ik doe nu het werk dat ik leuk vind”

Nadat hij van school komt, werkt Zoë vijf jaar bij Brouwerij De Prael. Maar werken in de horeca is niet zijn droombaan. Vanaf zijn derde weet hij dat hij op de wagen wil. Uit eigen zak betaalt hij daarom de lessen voor zijn auto- en motorrijbewijs. “Ik heb op LinkedIn een oproep geplaatst waarin ik aangaf dat ik een baan zocht als vrachtwagenchauffeur in opleiding. Een manager van de bierbrouwerij zag dat. Hij kent Rinse, één van de eigenaren van Hubbel. En zo is het balletje gaan rollen. Ik doe nu het werk dat ik leuk vind.” Sinds zes maanden werkt Zoë bij Hubbel als chauffeur B. 

Het werk bij Hubbel bevalt Zoë goed. “Rijden is het mooiste wat er is. Hoe smaller de straatjes, hoe groter de uitdaging. Ik houd van manoeuvreren, dat maakt het werk zo leuk. Elke dag is anders. Op sommige dagen heb ik 23 adressen in Den Haag. Op andere dagen rijd ik door heel Zuid-Holland.” 

Zoë rijdt nu nog in de bestelbussen en de bakwagen. Zijn droom om zijn C-rijbewijs te halen komt steeds dichterbij. Roel Van Montfoort (45 jaar), logistiek coördinator: “We hebben nu zo’n vier chauffeurs met een groot rijbewijs in dienst. We willen groeien en Zoë heeft laten zien dat hij een goede chauffeur is die bij ons bedrijf past. Daarom hebben we besloten dat hij zijn groot rijbewijs mag halen.”

 

“Hé, daar fietst mijn tante!”

11:00

Van groen naar grijs

Op weg naar het volgende adres in de bloemenbuurt, rijdt Zoë door het drukke centrum van Den Haag. “Hé, daar fietst mijn tante. Ik ben een echte Hagenees en zie vaak familie als ik door het centrum rijd. Bijna mijn hele familie woont in dezelfde straat.” 

In de bloemenbuurt levert Zoë zijn groene bak af en neemt een grijze box in ontvangst. 

Na nog een paar adressen in de stad is het tijd om naar het warehouse te gaan. “Ik werk vier dagen in de week, van 8.00 tot 17.00 uur. Lunchen doe ik wanneer het met de ritten goed uitkomt.”

12:30

In het warehouse

Na de lunchpauze neemt Zoë de planning van de middag door samen met logistiek coördinator Roel. In het warehouse verzamelt Zoë zijn lading. Dozen wijn, schoolmateriaal voor het ROC Mondriaan en verhuisdozen voor een particulier. Roel helpt met het laden van de bakwagen. “Zoë is een gewaardeerd collega”, zegt Roel. Hij is echt ‘HubHoi’ zoals op zijn groene shirt staat: een nette, vriendelijke chauffeur die verantwoordelijk rijdt en beleefd is. Dat vinden wij belangrijk.”

13:30

Wijn leveren

De eerste rit van de middag gaat naar restaurant Harpoen in de Oude Molstraat. Het restaurant heeft wijn besteld. Zoë kan met zijn wagen niet dichtbij het restaurant komen. Hij parkeert zijn wagen in een zijstraat en moet zo’n 200 meter lopen naar het restaurant. 

14:30

Tijd om op te laden

De rit gaat verder naar het Mondriaan College. Tussendoor haalt hij nog een paar schoenen op bij orthopedische schoenmaker Huykman&Duyvestein. Dan ziet hij op het dashboard dat hij nog maar 25 kilometer kan rijden. Tijd om op te laden. “Dit komt niet vaak voor. We laden de wagens altijd op bij het warehouse. Dat is voordeliger. Maar zoals nu kan het niet anders. Ik moet wel laden, anders kom ik nergens.” 

15:00

Verhuisdozen leveren

Na twintig minuten is de accu opgeladen en vervolgt Zoë zijn route. De rit gaat naar een buitenwijk. Bij particulieren levert hij verhuisdozen in opdracht van verhuis­­bedrijf Mondial Van der Velde.

16:00

Eind van de werkdag

Tijd om terug te gaan naar het warehouse. Misschien is er nog een spoedlevering die Zoë kan wegbrengen. En anders is er altijd nog wat voorbereidend werk in het warehouse voor de volgende dag. 

 


Over Hubbel Stadslogistiek

Het verkeer in steden wordt steeds drukker. Zware dieselbusjes en vrachtwagens mogen de binnensteden niet meer in. Vanaf 2025 zijn er zero-emissiezones in 30 tot 40 gemeenten en binnensteden in Nederland. Binnen deze gebieden moeten zakelijke bestel- en vrachtauto’s uitstootvrij zijn. Het transport in de steden moet dus groener en slimmer, volgens Hubbel Stadslogistiek.

Het bedrijf bundelt daarom alles wat ze bezorgen en levert de bestellingen via efficiënte routes af. Hierdoor zijn er minder ritten in de stad nodig. Hubbel heeft vestigingen in Den Haag en Rotterdam. Er werken ongeveer twintig chauffeurs die allemaal in vaste dienst zijn en niet per pakket worden betaald.

 

3 antwoorden
  1. Arthur
    Arthur zegt:

    Hartstikke leuke reportage! En veel foto’s! Na 6 maanden sta je er mooi op, Zoe. En goeie uitleg wat jullie allemaal doen.

    Op naar grootrijbewijs 😁👍

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *