RB Logistics: Nederlandse wortels,internationaal bedrijf
groepsportret
Je moet het samen doen. Dat gaat gemakkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Bij RB Logistics in Elsloo voegen ze daar het fonkelnieuwe programma Duurzaam Inzetbaar aan toe. Gezond eten, goed bewegen en het Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) vormen de pijlers. Daar plukt iedereen de vruchten van. Acht collega’s geven tekst en uitleg.
RB Logistics is specialist in transport en op- en overslag van poeder en granulaat als grondstof voor onder andere de chemische industrie. Het bedrijf is actief in Europa, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten.
‘Nog steeds de leukste baan van de wereld’
Frans Janssen is 63 jaar, woont in Belfeld, werkt sinds 2009 als chauffeur bij RB Logistics in Elsloo, scheurt rond op zijn crossmotor
“Op de Scania 500 rijd ik door Tsjechië, Oostenrijk, Duitsland en de Benelux. Met 39 jaar op de teller heb ik natuurlijk een vracht aan ervaring. Niet voor niets moet ik vaak als eerste naar een nieuwe klant om te kijken wat voor vlees we in de kuip hebben. Na al die jaren vind ik dit nog steeds de leukste baan van de wereld. Ik werk bij een topbedrijf! In 2009 hadden we negen auto’s, nu vijfentwintig. De hele wereld is inmiddels ons werkgebied en toch is het nog net zo gezellig als in het begin.
Wat ook telt is dat ik kerngezond ben. Dat kwam uit het Periodiek Medisch Onderzoek. Ik heb tot mijn 58ste gevoetbald in de reserve hoofdklasse bij voetbalvereniging Belfeldia. Daarbij heb ik drie keer de vierdaagse gelopen. En nog steeds zit ik niet stil. Ik rijd rondjes op mijn nieuwe Ducati crossmotor. Mijn stappenteller tikt dagelijks 10.000 stappen aan, omdat ik op parkeerplaatsen en tijdens het laden en lossen altijd in beweging blijf. Verder eet ik altijd goed. Als je gezond bent, blijf je scherp. Ondanks het groeiend aantal malloten op de weg kom ik altijd zonder kleerscheuren aan op de plaats van bestemming.”
‘Ik zet iedereen op de juiste plek’
Sem Defaux, is 27 jaar, woont in Cadier en Keer (bij Maastricht), werkt sinds 7 jaar als HR Advisor bij RB Logistics, heeft de opleiding Business Studies gedaan
“Van administratief medewerker werd ik HR-medewerker. Want ik werk het liefst met mensen. Bij voorkeur in een dynamische sector als de logistiek. Afwisseling genoeg, want het werk klopt altijd op de deur en tijdsdruk regeert vaak. Maar dat vind ik prima. Wat ik lastig vind, zijn slechtnieuwsgesprekken. Als je afscheid moet nemen van iemand bijvoorbeeld. Maar dat proberen we voor te zijn door goed in te schatten of sollicitanten blijvertjes zijn. En als dat klopt, dan doe ik mijn werk goed.
Volgens mij zit iedereen hier lekker in zijn vel. Ons programma Duurzaam Inzetbaar, inclusief het Periodiek Medisch Onderzoek, helpt daarbij. Ook de chauffeurs doen er serieus aan mee. Tijdens hun sessie over dit onderwerp vertelde iemand dat zijn gezondheidswaardes onder de maat waren. ‘Daar moet je wat aan doen,’ riep een ander toen. Voldoende rust en ontspanning in je privéleven is ook een must. Het nieuwe fietsplan voor chauffeurs is een stimulans om meer te gaan bewegen in hun vrije tijd. Zelf doe ik dat onder meer als jeugdtrainer bij de voetbalclub in ons dorp Cadier en Keer. Ik begeleid spelers, zet iedereen op de juiste plek, zodat ze als team beter presteren. Inderdaad, precies wat ik ook als HR-kracht doe.”
‘Ik houd van reuring om me heen’
Lisan Hejwicz is 60 jaar, woont in Born, werkt drie dagen per week als medewerker administratie bij RB Logistics, houdt haar gezondheid scherp in de peiling
“In 2020, tijdens corona, kwam ik hier werken. Twee weken later ging heel Nederland op slot en moest ik thuiswerken. Dat vond ik pittig, want ik houd van reuring om me heen. Bovendien had ik nog niet alle administratieve systemen goed in de vingers. Maar na twee maanden liep alles op rolletjes. Ik heb heel wat vlieguren opgebouwd in mijn werkende leven. In allerlei functies bij transportbedrijven en bij de post. Die ervaring komt goed van pas in dit jonge bedrijf met veel jonge mensen. We zijn erg begaan met elkaar en willen weten hoe het met iedereen is. Ik houd me vooral bezig met vrachtbrieven. Die koppel ik aan orders en zorg dat dat deel van het proces zo compleet mogelijk is. Ik maak er een kloppend geheel van voor de collega’s en voor mezelf.
Chauffeurs turen op de weg, planners op een scherm. Maar we doen allemaal zittend werk. Ook ik. Daarom doe ik mee aan ons gezond- en fitheidsprogramma. Elk uur even de benen strekken, gezond eten en in het weekend ruim twintig kilometer wandelen met manlief en vrienden door de prachtige Limburgse velden en bossen.”
‘We worden overal bij betrokken’
Jos Rehaen is 63 jaar, woont in Landgraaf, werkt sinds 2016 als chauffeur bij RB Logistics, houdt van reizen
“Groot pluspunt van dit bedrijf is dat chauffeurs overal bij betrokken worden en inspraak hebben. We zitten drie keer per jaar met de directie aan tafel. Onder meer om onze wensen in kaart te brengen. Extra cursus veiligheid? Doen we! En dan geen suf lesje, maar aansprekende inzichten hoe je bijvoorbeeld veilig een container opklimt en afdaalt. In dit beroep gebeurt dat regelmatig. Bijvoorbeeld als ik een vracht plastic korrels aflever bij een spoorhaven, die vervolgens per trein naar onze Spaanse vestiging gaat.
Een zittend beroep is een sluipmoordenaar. Met alleen laden, lossen en containers spoelen compenseer je dat niet. Ik trek daarom elke week honderd baantjes in het zwembad en stap in het weekend af en toe op de fiets of ga wandelen. Dankzij ons programma Duurzaam Inzetbaar ga ik veel bewuster om met voeding: van slecht naar slim. Met hulp van een diëtiste en verantwoord eten onderweg. Ook om de suikerspiegel omlaag te krijgen. Ik werk inmiddels veertig jaar als chauffeur en heb veel van Europa gezien. Dat wil ik graag delen met mijn vrouw. Dus als ik op 29 december 2028 met pensioen ga, dan trekken we er samen op uit.”
‘Spannend werk met een mentale uitdaging’
Tim Lugtigheid is 26 jaar, woont in Maastricht, werkt sinds 2024 als planner bij RB Logistics, start binnenkort weer met vechtsporten
“Eigenlijk wilde ik luchtverkeersleider of spoorverkeersleider worden. Uiteindelijk werd het planner. Zeg maar de verkeersleider op de weg. De raakvlakken zijn legio. Het is spannend werk dat zorgt voor een mentale uitdaging. En de dagen zijn soms lang en pittig. Alleen wel overzichtelijker dan de functies in de lucht en op het spoor. Ik stel routes samen, vertel klanten waar ze aan toe zijn, communiceer met chauffeurs en vind tussendoor oplossingen als zaken niet soepel lopen. Gelukkig gebeurt dat zelden.
Volgens het Periodiek Medisch Onderzoek is mijn gehoor excellent. Handig als je van alles moet opvangen tijdens het werk. Maar ook op andere gebieden scoor ik goed. Stress en drukte wandel ik eruit. Ik kom zelf van boven de rivieren, maar heb mijn hart aan Limburg verpand. Het is één groot openluchtmuseum. Met m’n vriendin chillen op de bank is ook favoriet, net als de tuin aanpakken. Op het werk is ook ruimte voor ontspanning. Een praatje maken met chauffeurs en lol maken hoort erbij. Bij de directieleden staat de deur altijd open. Ik mag ook gerust in het stiltehok in hun kantoor zitten als dat nodig is.”
‘Altijd gesteund door het bedrijf’
Ben Theeuwen is 53 jaar, woont in Tongeren (België), werkt sinds 2010 als chauffeur bij RB Logistics, rijdt al 33 jaar op de weg
“De tijd van de vrije jongens en het Europese stratenboek op schoot is voorbij. Nu wijst de TomTom de weg en moet je veel meer regels volgen. Het zij zo. Het blijft een heerlijk beroep. Dat ligt ook aan dit bedrijf. Mijn dochter Hanne is doof. Daarom ben ik tien jaar geleden gebarentaal gaan leren om met haar te kunnen communiceren. Jarenlang heb ik dat gedaan en de directie heeft me daarin altijd gesteund.
Ik ben supertrots op Hanne: zeventien jaar en een plaatje. Wellicht wordt ze later juf Gebarentaal voor kinderen, maar voorlopig heeft ze het naar haar zin als schilder en behanger. Met haar broer kan ze het goed vinden, al maken ze ook wel eens ruzie. In gebarentaal, want hij beheerst het ook. Ik kan dat dan mooi volgen op een afstandje. De uitkomst van het Periodiek Medisch Onderzoek toont aan dat ik honderd procent in orde ben. Van top tot teen, met mijn 107 kilo en 192 cm. Ik heb een sterk lichaam, deed vroeger aan gewichtheffen. Bovendien fiets en wandel ik veel met mijn vrouw. Maar dat doen er meer op het werk. We kunnen inmiddels een wandelclub beginnen.”
‘Ik ken de ondernemerscultuur’
Hauke van der Laak is 31 jaar, woont in Echt, werkt 28 uur als accounting officer voor RB Logistics
“Van boekhouden tot betalingen en rapportages verzorgen voor het management. Dat doe ik als accounting officer. Een mooie functie na mijn opleiding Finance & Control bij Hogeschool Zuyd in Sittard. Het past goed bij mij: ik ben een rationeel persoon en houd van harde gegevens. Eén plus een is twee en daar valt geen speld tussen te krijgen. Ik vind werken met geld leuk en sta met mijn expertise de onderneming bij. Dan kunnen zij zich focussen op dat waar zij goed in zijn.
Ik ken de ondernemerscultuur. Tijdens corona heb ik met mijn man en een vriend De Aardbeienstraat in Sittard opgezet. Vanuit de auto kon je aardbeienproducten kopen, zoals spiesjes. De eerste dag stonden ze tot drie straten verderop in een file. Na corona was die afleiding voorbij. Ik houd van de drukte op kantoor. Thuiswerken vind ik niks. Toch ben ik binnenkort langere tijd aan huis gekluisterd omdat ons tweede kindje op komst is. Volgens de dokter in juli, al weet je het nooit. Met steun van het familiefront ga ik in oktober weer graag aan de slag voor deze flexibele werkgever. Die houdt rekening met mijn huidige omstandigheden: nu ik zwanger ben en ook in de fase daarna.”
‘Met een beetje mazzel blijf ik hier tot mijn pensioen’
Danny Verhoef is 43 jaar, woont in Sibbe, werkt sinds 1 mei 2024 als monteur bij RB Logistics, heeft twee dochters van 8 en 10
“Dit jaar zwaaien mijn vrouw en ik de scepter bij ‘De Boschule’, de carnavalsvereniging uit ons dorp. Als Prins Danny en Prinses Susanne. En wie waren op onze eerste zittingsdag aanwezig? Onno en Gwendy, eigenaren van RB Logistics. Zo’n bedrijf is het. Ik volgde de opleiding monteur, maar na de dood van mijn vader ben ik gaan werken om het gezin te ondersteunen. Onder meer in de transportwereld. Een monteur en lid van de vereniging heeft me overgehaald hier te komen. Ik twijfelde best omdat ik niet meer wilde sleutelen. Toch heb ik toegehapt. Het is me tweehonderd procent meegevallen. Mijn twee collega’s en ik hebben het prima voor elkaar. Sleutelen aan opleggers, een wiel verwisselen of de weg op als een chauffeur met pech langs de kant staat. Al komt dat niet vaak voor, want ons preventief onderhoud is top.
Mijn Periodiek Medisch Onderzoek was goed. Ik ben kerngezond. Ik rook niet, drink eigenlijk alleen met carnaval een glaasje en eet gezond. En ik zit lekker in mijn vel. Met een beetje mazzel blijf ik hier tot mijn pensioen. Misschien werkt een van mijn dochters hier dan ook. Die is nu al gek op sleutelen.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!