De jongste LZV-rijder van Nederland

In ’t zonnetje

Met je 21e al op een LZV-combinatie rijden. Dat doet Coen de Bart. Hij is daarmee de jongste LZV-chauffeur van Nederland, bevestigt het CBR. Werkgever Kotra Logistics uit Yerseke ziet dat Coen het in zich heeft om al zo jong met ruim 25 meter op pad te gaan. Zijn collega’s Boy Steketee en Kevin Oosterveer zetten hem in ’t zonnetje.

Kevin Oosterveer
is 36 jaar
woont in Yerseke
(LZV-)chauffeur bij Kotra Logistics
Coen de Bart
is 21 jaar
woont in ’s-Gravenpolder
(LZV-)chauffeur bij Kotra Logistics
Boy Steketee
is 35 jaar
woont in Hansweert
hoofdplanner bij Kotra Logistics

Coen houdt van de uitdaging van een LZV-combinatie. “De lengte is mooi: 25,5 meter. Dat maakt het besturen een stukje moeilijker dan een gewone combinatie. Vanwege de twee draaipunten moet je weer de andere kant opsturen.” Toen hij zijn functioneringsgesprek had, vroeg hoofdplanner Boy van Kotra Logistics hem of hij nog ambities had. “Mijn LZV-papieren halen”, antwoordde Coen. Dat mag tegenwoordig al als je twee jaar je CE-rijbewijs hebt. Coen: “En dus werd dat snel geregeld. In mei 2025 had ik mijn certificaat binnen.”

Inzicht in de lengte

“Met Coen zagen we het zeker zitten dat hij zijn LZV-certificaat ging halen”, vertelt planner Boy Steketee. “Hij loopt hier al vanaf zijn BBL-opleiding. We weten wat voor vlees we in de kuip hebben.” Coen: “Het belangrijkst is denk ik dat je inzicht hebt vanwege de enorme lengte.” Daar is collega Kevin Oosterveer het mee eens. Ook hij rijdt op een LZV: ”Je zit met die twee draaipunten. Een aanhanger of trailer heeft er maar één.”

Versmarkt in Parijs

Coen en Kevin rijden de ene dag met een LZV-combinatie, de andere dag in een gewone vrachtwagen. Coen: “Juist de afwisseling vind ik mooi. Straks ga ik met de gewone combinatie naar Rungis, de grote internationale versmarkt in Parijs. Daar mag je met een LZV niet komen. En het is daar onhandig met alle krappe plekken. Toch vind ik moeilijke plekjes wel een uitdaging.”

Mosselkoelcel

“Op de basisschool vond ik vrachtwagens al gaaf. Gewoon, het rijden met zo’n groot ding. Hier bij Kotra ben ik begonnen in de hal met laden en lossen. Daarna mocht ik op de pendels rijden met mijn tractorrijbewijs.” Boy: “Kotra vervoert voornamelijk verse en diepgevroren schelpdieren en vis. En hier in Yerseke zijn we eigenlijk de mosselkoelcel voor alle bedrijven aan de Oosterschelde die zelf niet zoveel opslagruimte hebben. We laten onze BBL-leerlingen met de pendels rijden. Daardoor leren ze goed manoeuvreren. Vooral met kerst en tijdens het mosselseizoen, als het van acht uur ’s morgens doorgaat tot een uur of tien ’s avonds of zelfs tot middernacht. Zo halen we jonge chauffeurs binnen. En zo heb ik het zelf ook gedaan.”

Zeelandbrug

Kotra heeft in Yerseke nu drie LZV-combinaties op een totaal van negentig vrachtwagens. Boy: “De LZV’s gebruiken we dagelijks om in Urk en Lemmer diepvriesproducten op te halen. Het zijn toegankelijke trajecten voor ons en je moet zo’n lange combinatie vol zien te krijgen. Er kan namelijk 10 ton meer lading in. Met verse vis is dat moeilijk te doen. Met diepvries lukt dat goed.” Coen: “Op sommige plekken mag je met een LZV niet komen. Bijvoorbeeld op de Zeelandbrug en de Peilerdam. Daar mag je maar met maximaal vijftig ton overheen. Op de website van RDW kun je zien waar je allemaal mag komen.”

Vette glimlach

Coen kreeg veel reacties toen Kotra op Facebook het bericht plaatste dat hij de jongste LZV-chauffeur is. “Een poosje terug, was ik voor het eerst in Harlingen. Ik dockte aan en kreeg als reactie: ‘Normaalgesproken komen jullie hier niet met de lange aanhanger. En je bent nog niet zo oud ook’. “ De vader van Coen is ook chauffeur bij Kotra. “Nee, hij is nog niet met me mee geweest in de LZV. Of hij trots is? Jazeker! Dat zie ik aan zijn vette glimlach.”


Pilot van CBR

Jarenlang konden chauffeurs pas hun LZV-certificaat halen als ze vijf jaar hun CE-rijbewijs hadden. Dat is in 2024 veranderd. Nu kan het al als je twee jaar je CE-rijbewijs hebt en minimaal 21 jaar bent. Het gaat om een pilot van het CBR die twee jaar duurt. Doel van de pilot is, om meer LZV-chauffeurs aan te trekken. Ook stoot je door het gebruik van langere vrachtwagens minder CO2 uit.

 

<<OPROEP>>
Wil je ook iemand in het zonnetje zetten? De planner die altijd rekening houdt met jouw wensen? Je vader die jou inspireerde om in het transport te gaan werken? Of je vrouw die thuis alle ballen in de lucht houdt? Stuur dan een mail naar info@tonmagazine.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *