Verplichte opleidingen in transport: wie betaalt?
Verplichte opleidingen in transport: wie betaalt?
Opleidingen kosten geld en tijd. En opleidingen blijven nodig. Want dankzij cursussen en opleidingen blijven werknemers veilig en volgens de regels aan het werk. Maar wie betaalt deze scholing? Jij of je werkgever? Als chauffeur heb je meer nodig dan een rijbewijs. Je code 95 bijvoorbeeld. Deze aantekening op je rijbewijs is verplicht voor alle beroepschauffeurs in Europa. Code 95 is vijf jaar geldig. In die vijf jaar moet je 35 uur nascholing volgen. Er zijn verschillende cursussen waaruit je kunt kiezen. Van die 35 uur moet minstens zeven uur praktijk zijn.
Ben je hijsmachinist, dan is het TCVT-certificaat verplicht als je werkt met een hijskraan boven tien tonmeter. Ook dit certificaat is vijf jaar geldig. Je verlengt het met bijscholing en genoeg werkervaring.
Verplichte bijscholing? De werkgever vergoedt
In beide voorbeelden is bijscholing nodig om je werk goed te kunnen doen. Daarom is in de cao geregeld dat je werkgever deze kosten vergoedt. Dat gaat om de kosten van de cursus zelf en het examen. Maar ook de reiskosten en de uren die je aan de cursus besteedt krijg je vergoed. Op deze manier is scholing haalbaar voor iedereen en wordt de kwaliteit van het werk in de sector bewaakt.
Kosten en vergoedingen: dit staat er in de cao
Hoe zit het precies met de vergoedingen? Je krijgt je loon doorbetaald tijdens de uren die je aan een cursus besteedt. Of je de cursus nou volgt op een doordeweekse dag of in het weekend: je krijgt hetzelfde uurloon als tijdens je gewone werktijd. Goed om te weten: voor cursussen die je volgt in het weekeind of ’s avonds bouw je geen extra toeslagen op. Dat geldt alleen als je werkt in de avond, in het weekend of voor overuren.
Scholingskosten terugbetalen
Soms spreekt de werkgever een studiekostenregeling met je af. Dat betekent dat je een deel van de opleidingskosten moet terugbetalen als je zelf ontslag neemt. In de cao staat, dat het gaat om deze percentages:
- 75% terugbetalen bij vertrek binnen 1 jaar
- 50% terugbetalen bij vertrek binnen 2 jaar
- 25% terugbetalen bij vertrek binnen 3 jaar
Kortom
> Denk aan je Code 95 (of je TCVT-certificaat).
> De werkgever betaalt.
> Alleen als er een studiekostenregeling is afgesproken, hoef je een deel terug te betalen.
Heb je vragen over de cao?
Kijk dan op op caonaleving.nl
Of neem contact op met stichting VNB.
Bel gratis 0800-0225022 (op werkdagen) of mail naar transport@fnv.nl
Wat zijn verplichtingen van mijn werkgever?
dit zegt de cao
In een cao staan verschillende regels. Die regels beschrijven de verplichtingen waar jij je als werknemer aan moet houden. Ook beschrijft de cao welke rechten je hebt. Deze rechten zijn tegelijkertijd de verplichtingen van je werkgever. Welke verplichtingen zijn de belangrijkste?
Je arbeidsovereenkomst
De cao schrijft voor welke afspraken er in elk geval in je arbeidsovereenkomst moeten staan. Zoals de functie die je hebt. En voor hoeveel uur per week je dit werk gaat doen. Ook je standplaats moet in je arbeidsovereenkomst vermeld worden. Dit is de plek waar jij je werk gaat doen. Dit kan het kantoor van je werkgever zijn. Of je huisadres. Of het adres van een klant van je werkgever. Het kan maar één adres zijn. Je standplaats staat in de arbeidsovereenkomst omdat dit belangrijk is voor de berekening van de verblijfkostenvergoeding.
Je loon
In je arbeidsovereenkomst moet ook staan welk loon je gaat verdienen. Je werkgever is verplicht dat loon op tijd uit te betalen. Jouw basisloon moet betaald worden vóór het einde van je 4-wekenperiode. Of voor het einde van de maand. Heb je overuren gemaakt? Dan moet je werkgever die op tijd betalen: uiterlijk in de periode die volgt op de periode waarin je de overuren of andere toeslaguren hebt gemaakt. Dus in juni ontvang je het basisloon van juni. En je ontvangt dan je overuren en andere toeslaguren van mei.
Je administratie
Als je je loon krijgt uitbetaald, moet je een loonstrook ontvangen. Bij je loonstrook hoort een geschoonde uitdraai te zitten van je boordcomputer. Je ontvangt deze uitdraai alleen als je daar om vraagt. De ongeschoonde uitdraai krijg je altijd. Na iedere rit. Op deze uitdraai staat zonder correcties wat jij hebt ingevoerd in je boordcomputer. Werk je met handgeschreven urenstaten? Dan moet je werkgever deze tekenen en moet je een kopie van dit overzicht krijgen.
Kosten die je werkgever moet betalen
Je werkgever moet de kosten van je rijbewijskeuring betalen en de kosten van je bestuurderskaart. Ook een ongevallenverzekering moet voor je worden afgesloten en betaald. Daarnaast moet je werkgever jouw vakbondscontributie fiscaal verrekenen als je daar om vraagt. Dit betekent dat je een deel van je lidmaatschapsgeld voor de vakbond bij je nettoloon terugkrijgt. Als je dit wilt, moet je dit doorgeven voor 1 oktober van het jaar daarvoor. Dus voor 2026 geef je dit door vóór 1 oktober 2025.
Je cao-boekje
Je werkgever moet jou kosteloos een exemplaar van de cao geven. Zo zorgt hij ervoor dat jij na kunt lezen aan welke regels jij en je werkgever zich moeten houden.
De belangrijkste werkgeversverplichtingen staan hierboven voor je op een rij. Wil je hier meer over weten? Of heb je andere vragen? Kijk dan op caonaleving.nl, mail naar transport@fnv.nl of bel tijdens kantooruren gratis met Stichting VNB: 0800 – 022 5 022.
Ander werk doen naast je baan?
Heb jij naast je baan weleens een andere klus? Dan zijn dat ‘nevenwerkzaamheden‘ volgens de cao. Dit soort werkzaamheden moet je altijd melden aan je werkgever. En er zijn meer regels. Je leest ze hieronder.
Wat zijn nevenwerkzaamheden?
1 een betaalde functie anders dan in dienst van de werkgever
2 het uitoefenen van enig ‘beroep of bedrijf’ of het drijven van handel. Denk daarbij aan een eigen bedrijf
3 het ontwerpen, leiden, uitvoeren van en toezicht houden op ander werk dan dat van de werkgever
Welke cao-regels zijn er en waarom?
In de cao voor het beroepsgoederenvervoer staat wat je rechten en plichten zijn bij nevenwerkzaamheden. De belangrijkste regel is, dat je toestemming moet vragen. Je bent verplicht om je werkgever te vragen of je nevenwerkzaamheden mag doen buiten de tijdstippen waarop je werkt bij je werkgever. Dit moet je doen vóórdat je van start gaat met de andere baan of opdracht. Er zijn twee veel voorkomende redenen waarom je toestemming moet vragen:
- Je mag niet werken voor de concurrent
In de cao is ‘bescherming van bedrijfsbelangen’ geregeld. Werkgevers willen namelijk voorkomen dat werknemers werk doen dat concurreert met hun eigen bedrijf. Of werk dat in conflict komt met de belangen van de werkgever. Denk daarbij aan het rijden voor een concurrerende vervoerder.
- Je moet zorgen dat je fit en gezond genoeg blijft
Werken in het beroepsgoederenvervoer is vaak lichamelijk zwaar en veeleisend. Je werkgever wil graag dat je fit en uitgerust genoeg bent om te werken. Daarom kan het een risico zijn als je ander werk ernaast doet. Bijvoorbeeld voor de veiligheid van jou als chauffeur en voor andere weggebruikers.
Meld je nevenwerkzaamheden
Heb je de nevenwerkzaamheden gemeld bij je werkgever? Dan kan hij deze alleen weigeren als er een ‘objectieve rechtvaardigingsgrond’ is. Zo’n objectieve rechtvaardigingsgrond kan zijn dat je je niet aan de rij- en rusttijden houdt.
Een voorbeeld
Stel, je werkt fulltime bij werkgever A. In het weekend wil je bij werkgever B bijklussen als chauffeur. Werkgever A mag dit weigeren, omdat je je niet aan de wettelijke regels voor rij- en rusttijden kunt houden.
Maar een bijbaan is wel mogelijk als je bij werkgever A maar drie dagen werkt en genoeg tijd overhoudt om bij werkgever B te werken. In dat geval kun je je wél aan de wettelijke regels voor rij- en rusttijden houden. Je werkgever kan jou het werk bij B niet verbieden, omdat er geen objectieve rechtvaardigingsgrond is.
Wetswijziging: geen verbod, maar meldplicht
Op 1 augustus 2022 is de wet veranderd. Er is geen wettelijk verbod op nevenwerkzaamheden, maar er is wel een meldplicht. In de cao voor het beroepsgoederenvervoer zijn nevenwerkzaamheden verboden, maar of je écht geen werk naast je baan mag doen hangt af van de omstandigheden. Denk daarbij aan twee parttimebanen naast elkaar.
Alles wat je wilt weten over de verblijfkostenvergoeding
Alles wat je wilt weten over de verblijfkostenvergoeding
Koffie, een broodje of een gehaktbal met friet: tijdens je werk krijg je hier een vergoeding voor van je werkgever. Maar niet altijd. Hoe zit dat precies? Hieronder lees je de antwoorden op de meest gestelde vragen over verblijfkostenvergoeding.
Is verblijfkostenvergoeding hetzelfde als onkostenvergoeding?
Verblijfkostenvergoeding is een netto vergoeding voor de kosten die je onderweg maakt. Bijvoorbeeld een maaltijd. Of de kosten voor het toilet bij een wegrestaurant. Op de ene loonstrook staat ‘verblijfkostenvergoeding’, op de andere ‘onkostenvergoeding’ of ‘cao-vergoeding’. Het betekent hetzelfde.
Wanneer heb je recht op de verblijfkostenvergoeding?
Je hebt alleen recht op de verblijfkostenvergoeding als je langer dan vier uur weg bent van je standplaats. Je standplaats is het bedrijfsterrein van je werkgever. Of de plek waar je de vrachtwagen moet parkeren.
Mijn werkgever zegt dat ik twee standplaatsen heb. Kan dat?
Nee, je kunt maar één standplaats hebben. In je arbeidsovereenkomst staat wat je standplaats is.
Mijn verblijfkostenvergoeding stopt als ik op mijn standplaats kom om te koppelen. Ik krijg pas weer een vergoeding vanaf het moment dat ik van de standplaats vertrek. Klopt dat?
Ja. Je hebt geen recht op verblijfkostenvergoeding zolang je op de standplaats verblijft.
Op de boot betaalt mijn werkgever geen verblijfkostenvergoeding. Klopt dat?
Nee, de verblijfkostenvergoeding loopt door zolang je van je standplaats af bent. Dus ook als je een bootovertocht maakt, pauze neemt of ligt te slapen tijdens een meerdaagse rit.
Ik kan bij de klant koffiedrinken. Heb ik dan nog recht op verblijfkostenvergoeding?
Ja. Ook als je bij een klant koffie, thee of soep krijgt, heb je recht op verblijfkostenvergoeding.
Als ik een meerdaagse rit maak, krijg ik geen toeslag uitbetaald voor eendaagse (nacht)ritten. Klopt dat?
Ja, dat klopt. Je hebt alleen bij eendaagse ritten recht op de toeslagenmatrix die de toeslag voor nachtdiensten bepaalt. Je verblijfkostenvergoeding loopt dan wel door.
Stel dat ik dubbelbemand rijd, maar ik rijd op dat moment zelf niet. Krijg ik dan ook verblijfkostenvergoeding?
Ja. De verblijfkostenvergoeding wordt betaald als je als werknemer onderweg bent. Dus ook als je dubbelbemand rijdt en zelf niet achter het stuur zit. En ook als je werkt als bijrijder.
De bedragen van de verblijfkostenvergoeding
Op 1 januari 2025 zijn de vergoedingen voor verblijfkosten met 4% verhoogd.
Dit zijn de nieuwe bedragen:
Bij eendaagse ritten
Eendaagse ritten zijn ritten waarbij vertrek en aankomst binnen 24 uur liggen.
korter dan 4 uur van de standplaats | geen onbelaste vergoeding |
langer dan 4 uur van de standplaats | € 0,80 per uur |
tussen 18.00 en 24.00 uur, vertrek voor 14.00 uur | € 3,65 per uur |
vertrek na 14.00 uur en minstens 12 uur afwezig | € 15,22 (extra) |
Bij meerdaagse ritten
Meerdaagse ritten zijn ritten van minstens 24 uur.
eerste dag | € 1,60 per uur |
tussen 17.00 en 24.00 uur als je voor 17.00 uur vertrekt | € 3,65 per uur |
tussentijdse dagen, dus na de eerste dag en voor de laatste dag | € 63 per dag |
laatste dag | € 1,60 per uur |
laatste dag, tussen 18.00 en 24.00 uur | € 3,65 per uur |
laatste dag, tussen 24.00 en 06.00 uur | € 1,60 per uur |
laatste dag, tussen 24.00 en 06.00 uur, aankomst na 12.00 uur | € 3,65 per uur |
De meest actuele versie van de verblijfkostenvergoeding vind je op de website van VNB. Zijn er verhogingen van de vergoeding, dan vind je die daar. Scan hiervoor de QR-code.
Handig de VNB Looncheck App
Je kunt je verblijfkostenvergoeding ook laten berekenen door de VNB Looncheck App. Dat werkt heel simpel. Je voert de vertrek- en aankomsttijd van de standplaats in en de app maakt de berekening voor jou. Scan de QR-code voor meer informatie over de Looncheck App!
Het minimumjeugdloon gaat omhoog. Wat betekent dit voor jou?
Per 1 januari 2025 zijn de minimumjeugdlonen veranderd. Wat betekent dit voor jongeren die werken in het transport of de logistiek?
Ben je 20 jaar of jonger, dan krijg je het minimumjeugdloon. Vanaf 1 januari 2025 gaat dit loon omhoog. Hoeveel jouw loon stijgt, hangt af van je diploma’s. Heb je geen chauffeursdiploma of TCVT-certificaat? Heb je geen chauffeursdiploma? Of heb je nog geen TCVT-RA-registratie van vakbekwaamheid voor het bedienen van een mobiele kraan? Dan gelden de uurlonen in de tabel hieronder voor jou. Heb je wél je vrachtwagenrijbewijs of het certificaat voor de mobiele kraan, maar heb je die niet nodig voor het werk wat je nu doet? Ook dan gelden deze uurlonen voor jou.
% wettelijk minimum |
Bruto uurloon |
Bruto loon per 4 weken |
|
15 jaar |
45% |
€ 6,33 |
€ 1.012,32 |
16 jaar |
50% |
€ 7,03 |
€ 1.124,80 |
17 jaar |
56% |
€ 7,87 |
€ 1.259,78 |
18 jaar |
63% |
€ 8,86 |
€ 1.417,25 |
19 jaar |
72% |
€ 10,12 |
€ 1.619,71 |
20 jaar |
83% |
€ 11,67 |
€ 1.867,17 |
Zo lees je de tabel:
Steeds als je een jaartje ouder wordt, gaat de hogere beloning in. Daarnaast gaat twee keer per jaar het wettelijk minimumloon omhoog. Per 1 januari en per 1 juli. Ook aankomende zomer ga je dus iets meer verdienen. Op de dag dat je 21 wordt, geldt voor jou dat je wordt ingeschaald op loontrede 1 van jouw loonschaal.
Heb je wél een diploma of certificaat?
Heb je je chauffeursdiploma of certificaat voor de mobiele kraan wél in je bezit? En heb je deze nodig voor het werk wat je nu doet? Dan heb je recht op trede 1 van de cao-loonschaal die hoort bij je functie (artikel 22 lid 1b van de cao). Je krijgt dan betaald volgens de algemene loonschalen. Dit geldt ook als je nog geen 21 bent.
55+? Dit zegt de cao over jou
De meeste regels in de cao gelden voor alle werknemers. Maar voor sommige groepen werknemers gelden aanvullende afspraken. Zoals voor 55-plussers. Welke dat zijn, lees je hieronder.
Vakantiedagen
In de cao staat dat je recht hebt op minimaal 27 vakantiedagen per jaar als je 55 jaar of ouder bent. Heb je voldoende vakantiedagen? Dan mag je vier weken aaneengesloten vakantie opnemen in overleg met je werkgever.
Persoonlijke toeslag
Het kan gebeuren dat je werkgever je in een lagere loonschaal indeelt door omstandigheden waar jij niets aan kunt doen. En ook niet op je eigen verzoek. Bijvoorbeeld omdat je bij je werkgever andere werkzaamheden krijgt met een lager loon dan in je vorige functie. Of omdat je een te hoog salaris krijgt voor het werk wat je doet. Om te voorkomen dat je minder gaat verdienen, krijg je van je werkgever een persoonlijke toeslag voor het verschil in je loon. Ben je 55 jaar of ouder, dan wordt deze persoonlijke toeslag niet afgebouwd.
Andere regelingen voor 55+
Naast deze regelingen gelden er nog meer afspraken voor 55-plussers. Bijvoorbeeld:
Je bent niet verplicht om in ploegendienst te werken.
Je bent niet verplicht om te werken in de nacht: dat betekent meer dan een uur tussen 00.00 en 06.00 uur.
Je bent niet verplicht om overuren te maken.
Wil je gebruikmaken van deze afspraken? Vertel dat dan aan je werkgever aan het begin van het kalenderjaar. Samen met je werkgever overleg je of jullie de regeling kunnen toepassen.
Heb je een vraag over de cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg?
Mail dan naar Stichting VNB via transport@fnv.nl Je kunt ook bellen, kantooruren: 0800-0225022.
Alles wat je wilt weten over de verblijfkostenvergoeding
Alles wat je wilt weten over de verblijfkostenvergoeding
Koffie, een broodje of een gehaktbal met friet: tijdens je werk krijg je hier een vergoeding voor van je werkgever. Maar niet altijd. Hoe zit dat precies? Hieronder lees je de antwoorden op de meest gestelde vragen over verblijfkostenvergoeding.
Is verblijfkostenvergoeding hetzelfde als onkostenvergoeding?
Verblijfkostenvergoeding is een netto vergoeding voor de kosten die je onderweg maakt. Bijvoorbeeld een maaltijd. Of de kosten voor het toilet bij een wegrestaurant. Op de ene loonstrook staat ‘verblijfkostenvergoeding’, op de andere ‘onkostenvergoeding’ of ‘cao-vergoeding’. Het betekent hetzelfde.
Wanneer heb je recht op de verblijfkostenvergoeding?
Je hebt alleen recht op de verblijfkostenvergoeding als je langer dan vier uur weg bent van je standplaats. Je standplaats is het bedrijfsterrein van je werkgever. Of de plek waar je de vrachtwagen moet parkeren.
Mijn werkgever zegt dat ik twee standplaatsen heb. Kan dat?
Nee, je kunt maar één standplaats hebben. In je arbeidsovereenkomst staat wat je standplaats is.
Mijn verblijfkostenvergoeding stopt als ik op mijn standplaats kom om te koppelen. Ik krijg pas weer een vergoeding vanaf het moment dat ik van de standplaats vertrek. Klopt dat?
Ja. Je hebt geen recht op verblijfkostenvergoeding zolang je op de standplaats verblijft.
Op de boot betaalt mijn werkgever geen verblijfkostenvergoeding. Klopt dat?
Nee, de verblijfkostenvergoeding loopt door zolang je van je standplaats af bent. Dus ook als je een bootovertocht maakt, pauze neemt of ligt te slapen tijdens een meerdaagse rit.
Ik kan bij de klant koffiedrinken. Heb ik dan nog recht op verblijfkostenvergoeding?
Ja. Ook als je bij een klant koffie, thee of soep krijgt, heb je recht op verblijfkostenvergoeding.
Als ik een meerdaagse rit maak, krijg ik geen toeslag uitbetaald voor eendaagse (nacht)ritten. Klopt dat?
Ja, dat klopt. Je hebt alleen bij eendaagse ritten recht op de toeslagenmatrix die de toeslag voor nachtdiensten bepaalt. Je verblijfkostenvergoeding loopt dan wel door.
Stel dat ik dubbelbemand rijd, maar ik rijd op dat moment zelf niet. Krijg ik dan ook verblijfkostenvergoeding?
Ja. De verblijfkostenvergoeding wordt betaald als je als werknemer onderweg bent. Dus ook als je dubbelbemand rijdt en zelf niet achter het stuur zit. En ook als je werkt als bijrijder.
De bedragen van de verblijfkostenvergoeding
Op 1 januari 2025 zijn de vergoedingen voor verblijfkosten met 4% verhoogd.
Dit zijn de nieuwe bedragen:
Bij eendaagse ritten
Eendaagse ritten zijn ritten waarbij vertrek en aankomst binnen 24 uur liggen.
korter dan 4 uur van de standplaats | geen onbelaste vergoeding |
langer dan 4 uur van de standplaats | € 0,80 per uur |
tussen 18.00 en 24.00 uur, vertrek voor 14.00 uur | € 3,65 per uur |
vertrek na 14.00 uur en minstens 12 uur afwezig | € 15,22 (extra) |
Bij meerdaagse ritten
Meerdaagse ritten zijn ritten van minstens 24 uur.
eerste dag | € 1,60 per uur |
tussen 17.00 en 24.00 uur als je voor 17.00 uur vertrekt | € 3,65 per uur |
tussentijdse dagen, dus na de eerste dag en voor de laatste dag | € 63 per dag |
laatste dag | € 1,60 per uur |
laatste dag, tussen 18.00 en 24.00 uur | € 3,65 per uur |
laatste dag, tussen 24.00 en 06.00 uur | € 1,60 per uur |
laatste dag, tussen 24.00 en 06.00 uur, aankomst na 12.00 uur | € 3,65 per uur |
De meest actuele versie van de verblijfkostenvergoeding vind je op de website van VNB. Zijn er verhogingen van de vergoeding, dan vind je die daar. Scan hiervoor de QR-code.
Handig de VNB Looncheck App
Je kunt je verblijfkostenvergoeding ook laten berekenen door de VNB Looncheck App. Dat werkt heel simpel. Je voert de vertrek- en aankomsttijd van de standplaats in en de app maakt de berekening voor jou. Scan de QR-code voor meer informatie over de Looncheck App!
Wat staat er in de CAO over stage lopen binnen de transport en logistiek?
Nieuwe cao: zo is het geregeld met de stagevergoeding
Loop je stage binnen de transport en logistiek? Of ben je werkgever en heb je stagiairs? Dan is het goed om te weten dat in de nieuwe cao een stagevergoeding is opgenomen. Hoe hoog die vergoeding is en wanneer je er recht op hebt, lees je hieronder.
Wanneer ben je stagiair?
De cao beschrijft in artikel 3 lid 19 wat een stagiair precies is:
- Een stagiair is iemand die ervaring opdoet bij een bedrijf om te leren voor zijn of haar opleiding.
- Afspraken over de stage staan in een contract tussen de stagiair, de werkgever en de school. De school moet een erkende opleiding zijn. In het contract staat wat de stagiair mag en kan doen tijdens de stage.
- De stagiair is geen werknemer.
Let op: een BBL-leerling is geen stagiair. Voor BBL-leerlingen zijn er in de cao andere afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld over het loon.
Wanneer krijg je een vergoeding voor je stage?
In eerdere cao’s was geen stagevergoeding afgesproken. Een werkgever hoefde zijn of haar stagiair dus niet te belonen. In de nieuwe cao staan wel afspraken over vergoedingen voor stages. Dit zijn de voorwaarden en de bedragen:
Je hebt recht op minimaal € 200,- bruto per maand als je ten minste vier dagen per week stageloopt.
Loop je minder dagen per week stage? Dan heb je recht op een deel van dit bedrag, afhankelijk van de hoeveelheid dagen. Loop je bijvoorbeeld twee dagen per week stage, dan heb je recht op minimaal € 100,- bruto per maand aan stagevergoeding.
De cao spreekt over een minimumbedrag. Het stagebedrijf kan dus een hoger bedrag dan € 200,- bruto afspreken met de stagiair.
Heb je vragen over de cao?
Bel op werkdagen gratis met de Stichting VNB op 0800 – 022 5 022.
Of mail naar transport@fnv.nl
Ook vind je informatie op caonaleving.nl
vakantiegeld-vragen
In mei hoort je werkgever jou je vakantiegeld te betalen. Maar dat gebeurt vaak pas in juni. Controleer daarom je loonstrook. En kijk dan meteen of het bedrag klopt. Hieronder lees je hoe je dat doet.
Hoe bereken je de hoogte van je vakantiegeld?
Krijg jij elke vier weken je loon uitbetaald? Dan vermenigvuldig je het loon van de vierde periode (dus week 13 tot en met 16) met 13.
Krijg je je loon elke maand uitbetaald? Dan vermenigvuldig je het loon van de maand april met 12.
De uitkomst deel je door 100 en vermenigvuldig je met 8. Het getal wat je dan krijgt, is het juiste bedrag van je vakantiegeld.
Als rekensom ziet dat er zo uit:
Bij vierwekenbetaling: loon vierde periode x 13 x 0,08 = vakantiegeld.
Bij maandbetaling: loon april x 12 x 0,08 = vakantiegeld.
Goed om te weten: je loon voor de berekening is inclusief een eventuele ploegendiensttoeslag en/of persoonlijke toeslag.
Over welke periode krijg je vakantiegeld?
Vakantiegeld krijg je uitbetaald over de periode van 1 januari tot en met 31 december van het lopende kalenderjaar. Je ontvangt dus een deel met terugwerkende kracht en een deel vooruit.
Vanaf volgend jaar geldt er trouwens een nieuwe regel in de cao: je kunt er dan voor kiezen om je vakantiegeld per maand of per periode uit te laten betalen in plaats van in één keer.
Ga je voor het eind van het kalenderjaar uit dienst? Dan moet je misschien een deel van je vakantiegeld terugbetalen!
Minimum vakantiegeld
Je vakantiegeld is 8% van het loon van april of de vierde periode. Je krijgt altijd minimaal vakantiegeld gebaseerd op D1. Dit bedrag is in 2024 bij een vierwekenbetaling € 2.509,35 bruto bij een fulltime dienstverband.
Bij een maandbetaling is dit in 2024 € 2.517,85 bruto bij een fulltime dienstverband.
En als je in deeltijd werkt?
Een deeltijdwerknemer krijgt vakantiegeld naar rato. Dat betekent dat het fulltime bedrag aan vakantiegeld wordt omgerekend naar het aantal uren dat je werkt. Maar als je regelmatig overwerkt, heb je ook recht op vakantiegeld over die extra uren. Heb je bijvoorbeeld een contract voor 30 uur, maar heb je gemiddeld 40 uur per week gewerkt? Dan heb je over die 10 uren meerwerk recht op extra vakantiegeld. Je krijgt niet meer uitbetaald dan het maximum vakantiegeld van een fulltimer.
Regels bij tijdelijke contracten en oproepkrachten
Ben je korter dan een jaar in dienst bij je werkgever? Of heb je een tijdelijk contract en ben je korter dan drie jaar in dienst? Dan mag je werkgever het vakantiegeld in twee termijnen uitbetalen. In mei en in november.
Ben je een oproepkracht? Dan wordt je vakantiegeld bij je uurloon opgeteld. Je krijgt dan dus elke maand vakantiegeld, en niet een of twee keer per jaar.
Werken in de nacht: wat zijn jouw rechten?
Als chauffeur werk je niet alleen overdag, maar ook vaak in de avond en nacht. Je hebt dan soms recht op een extra toeslag. En er gelden meer regels voor avond- en nachtwerk. Wat zegt de cao hierover?
Heb je recht op een extra vergoeding voor rijden in de nacht?
Ja, dat kan bij eendaagse nachtritten. Dit is een rit waarbij je binnen 24 uur weer terug op je standplaats komt. In de cao heet dit de ‘toeslagenmatrix’.
- Deze toeslag is minimaal 19% per uur. Je werkgever mag beslissen of hij een hoger percentage dan 19% rekent voor deze toeslag.
- De toeslag geldt voor de uren tussen 21.00 uur en 05.00 uur.
Krijg je deze vergoeding ook als je in ploegendienst werkt?
Nee. Voor ploegendiensten gelden andere toeslagen. De toeslagenmatrix en de ploegendiensttoeslag kunnen niet samenlopen.
Heb je recht op andere toeslagen in de ploegendienst?
Als je tijdens de ploegendienst in de avond of in de nacht werkt, gelden deze toeslagen:
- 11,25% van het uurloon als je werkt in een systeem van twee ploegen met een dagdienst en een nachtdienst die begint op of na 22.00 uur of eindigt na 02.00 uur.
- 13,75% van het uurloon als je werkt in een systeem van drie of meer ploegen.
Hoeveel uren mag je werken in de nacht?
’s Nachts geldt geen maximale arbeidstijd. Wel zijn er afspraken over de minimale rusttijd. Hierover is afgesproken dat de normale rust 11 uren aaneengesloten is. Deze mag sinds kort, bij terugkeer op je standplaats, drie keer per week 10 uren zijn.
Verder is geregeld, dat je:
- maximaal 43 keer per periode van 16 weken mag werken in de nacht
- maximaal 20 uren in elke periode van twee weken mag werken tussen 00.00 uur en 06.00 uur.
Voor sommige deelsectoren gelden andere regels: voor het transport van levende dieren, ochtendkranten, post- en pakkettenvervoer. En ook voor het collectief binnenlands vervoer van bloembollen, bloemen, planten en boomkwekerijproducten. Werk je in een van deze sectoren? En wil je weten welke regels voor avond- en nachtwerk voor jou gelden? Bel of mail dan met VNB.
Heb je vragen over de cao?
Bel op werkdagen gratis met Stichting VNB op
0800 – 022 5 022. Of mail naar transport@fnv.nl
Ook vind je informatie op www.caonaleving.nl