Feedback op code 95

Code 95

Het kan altijd beter

 

Een moetje’, ‘saai’ en ‘zonde van mijn zaterdag’: de meeste chauffeurs staan niet te springen om op nascholing te gaan voor code 95. Dat het anders kan en moet, vindt ook het CBR. Maar hoe? Daarvoor roept het CBR de hulp van chauffeurs in. Ronny Gerritsen uit Ermelo en Kees van Setten uit Bodegraven denken mee. 

Vorig jaar stuurde het CBR een online vragenlijst naar 30.000 chauffeurs over code 95. Zo’n 9.000 chauffeurs vulden die in. Er is positieve feedback, maar ook kritiek. Zo weten veel chauffeurs niet dat ze via de online portal Mijn CBR kunnen inloggen om te zien hoeveel punten ze nog moeten halen. Of ze vinden de portal lastig te gebruiken. 

Op de foto’s: Henk Christian de Haan, Kees van Setten en Ronny Gerritsen

 

 

‘ZEVEN UUR LES OVER DE TACHOGRAAF’

Henk Christian de Haan, manager certificering en toezicht van het CBR: “We zijn met de feedback aan de slag gegaan.” Het CBR ging dit voorjaar in gesprek met twaalf chauffeurs die de vragenlijst invulden. Kees van Setten (64) is één van hen. “Ik wil graag wat nieuws leren. Maar zeven uur les over de digitale tachograaf… dan duurt een dag wel erg lang.” Op de website van het CBR kijkt Kees nooit. “Dat daar een lijst staat met alle cursussen die je kunt volgen, wist ik niet.”

 

‘OVERZICHT CURSUSSEN KAN BETER’

Ronny Gerritsen (56) uit Ermelo vindt net als Kees veel cursussen saai en te lang van stof. Het overzicht met het cursusaanbod heeft Ronny wel eens bekeken, maar: “Het is onduidelijk wat het onderwerp van de cursus is.” Die klacht krijgt het CBR vaker. Daarom gaat de lijst op de schop. Henk Christian: “Vanaf begin 2026 zie je per cursus wat je concreet leert. We weten dat veel werkgevers voor hun chauffeurs de cursus kiezen. Maar als chauffeur kun je wél doorgeven wat je aanspreekt. En we gaan werkgevers beter informeren over de keuzemogelijkheden.” Het nascholings­overzicht en de overige informatie over code 95 worden aangepast op de CBR-website. “Vanaf oktober dit jaar zijn de teksten korter en is er meer overzicht.”

 

CURSUSDAG OPKNIPPEN

Wat gaat het CBR doen met de kritiek op de lengte en inhoud van de cursussen? Henk Christian: “Alle cursussen moeten voldoen aan wettelijke regels. Daar zorgt het CBR voor. We willen dat ze zoveel mogelijk aansluiten bij de praktijk van de chauffeurs.” De duur van een cursusdag, zeven uur, ligt vast in Europese wetgeving. Veel chauffeurs vinden dat te lang. Henk Christian: “We zijn in actie gekomen: een cursus mag nu opgeknipt worden in twee dagdelen. En je kunt een deel van de stof online volgen.”

‘APP IN PLAATS VAN MIJN CBR’

Het CBR gaat ook het gebruiksgemak van Mijn CBR verbeteren. Er komt een app, waarop je eenvoudig kunt zien hoeveel punten je nog moet halen. Ronny en Kees zien die nieuwe app wel zitten. Ronny: “Ik ben niet handig met een laptop. Ik ben meer van de apps.” Kees: “Als je makkelijk en snel die belangrijke informatie kunt inzien, voorkom je dat mensen op het laatste moment actie gaan ondernemen om hun punten te halen.”

‘VOOR EN MET CHAUFFEURS’

De app wordt in 2026 gebouwd. Het CBR wil beroepschauffeurs betrekken bij het testen van de app. Henk Christian: “We zoeken chauffeurs voor een klantpanel, die regelmatig een digitale vragenlijst willen invullen en verbeteringen als eerste testen. We houden ze op de hoogte van de resultaten. We doen het dus echt voor én met de chauffeurs.”

Ronny staat ervoor open om via zijn telefoon mee te doen aan dat klantpanel. “Ik sta vaak een uur te wachten voordat ik kan laden of lossen. Als ik in die tijd iets nuttigs kan doen, waarom niet?” Ook Kees is positief over het klantpanel. “Ik vind het belangrijk dat de informatie over code 95 toegankelijker wordt.”

 

 

  • Henk Christian de Haan
  • Manager certificering en toezicht van het CBR

 

  • Ronny Gerritsen
  • is 56 jaar
  • woont in Ermelo
  • werkt sinds zijn 21ste als chauffeur
  • rijdt 15 jaar voor Bakker Logistiek, dat vorig jaar werd overgenomen door STEF in Zeewolde

 

  • Kees van Setten
  • 64 jaar
  • woont in Bodegraven
  • werkt sinds 1996 als chauffeur
  • rijdt sinds 1 december 2007 bij Speksnijder, overgenomen door STEF in Bodegraven

De rol van het CBR bij code 95

  • de opleider geeft aan het CBR door wie de cursus heeft gevolgd en hoeveel uren de cursussen duurden
  • 35 nascholingsuren gehaald? Dan verklaart het CBR dat de chauffeur aan de eisen voldoet
  • de verklaring gaat naar de RDW, die verantwoordelijk is voor de rijbewijsafgifte
  • de RDW geeft deze informatie door aan de gemeente, zodat code 95 op je rijbewijs kan worden bijgeschreven

Proef: training onderweg

 

Eind vorig jaar begon het CBR met een pilot learning-on-the-job. Een trainer geeft dan coaching en training onderweg. Zo wil het CBR code 95 dichter bij de praktijk brengen. De proef loopt van september 2024 tot september dit jaar en de eerste feedback is positief. Vooral omdat deze vorm van leren goed aansluit bij het dagelijkse werk van de chauffeurs.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *