Groepsportret Melkweg|Fritom
Groepsportret
Sterren van de Melkweg
Je moet het samen doen. Dat gaat gemakkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Zoals bij de Rijdende Melk Ontvangst van Melkweg|Fritom in Bolsward. De chauffeurs rijden met hun zware melktanks over kleine landwegen en krappe boerenerven. Een hele uitdaging. En ze bewaken de kwaliteit van de melk. Zeven dagen per week, dag en nacht. Samen!
In 1969 telt het klantenbestand van Melkweg|Fritom in Bolsward één melkfabriek met zes veehouders. Inmiddels halen zeventig chauffeurs 365 dagen per jaar met twintig tankwagens 3.6 miljoen liter rauwe melk per dag op bij ruim 1.000 veehouders voor FrieslandCampina. Melkweg|Fritom is onderdeel van de Fritom Group.
Met elkaar, voor elkaar
“Ik ben vraagbaak en probleemoplosser voor chauffeurs vanuit ons kantoor in Bolsward. En als een collega met panne langs de kant staat, dan zetten mijn collega’s en ik een extra tandje bij. Desnoods ga ik zelf erop af met mijn gereedschapskistje. Tijdens mijn studie had ik als chauffeur voor Melkweg|Fritom een leuke bijbaan. Zo leuk, dat ik daarna voor een vast dienstverband koos. Maar na vier jaar veranderden mijn ambities. Juist op dat moment kwam de functie wagenparkbeheerder op mijn pad. Dat doe ik intussen alweer ruim een jaar met veel plezier. Het is nog altijd een uitdagende functie, in een groeiend en dynamisch bedrijf.
Melktransport gaat 24 uur per dag, zeven dagen per week door. Ons wagenpark krijgt dan ook heel wat te verduren. Daarom houden we alles tiptop in orde. Vooral de afwisseling en de korte lijntjes maken dit werk zo mooi. Toch kruip ik soms weer op de vrachtwagen. Bijvoorbeeld om een lading water af te leveren bij een zwembad of bouwlocatie in de regio. Dat blijft leuk.”
Kevin Fortuin
- is 28 jaar
- woont in Oldeholtpade
- werkt sinds 2020 bij Melkweg|Fritom, per maart 2024 als wagenparkbeheerder
- heeft Bedrijfskunde MER gestudeerd aan NHL Stenden
- rijdt regelmatig een rondje op zijn Yamaha Tracer 9 GT
De mooiste ansichtkaarten
“Een logistieke puzzel, dat is de Rijdende Melk Ontvangst. Want Friesland Campina verlangt een constante aanvoer van melk. Daarom halen wij om de drie dagen melk op bij elke melkveehouder. Dat doen we aan de hand van een schema dat de planners ruim van tevoren hebben opgesteld. De ene keer ’s ochtend, dan weer ’s avonds. Zo houden we die voortdurende melkstroom op gang. Ik doe dit werk al 43 jaar. Dan verandert er wel eens iets. Zie ik opeens de zoon van de melkveehouder op het erf staan. Die heeft dan de boel overgenomen van zijn vader. Maar ook de grootheden zijn enorm veranderd. Ik ben begonnen op een 10-tonner en rijd nu op een 36-tonner.
Wat nooit verandert of verveelt zijn de beelden die op je afkomen. Mooie boerderijen in Drenthe, de tarwe die opkomt, een fraaie zonsondergang. Alsof je in een ansichtkaart rijdt. Puur genieten. Het liefst blijf ik na mijn pensioen nog een of twee dagen meedraaien aan boord bij de Melkweg. Want ik wil dit voorlopig voor geen goud missen.”
Hoeke van Dijk
- is 64 jaar
- woont in Drachstercompagnie
- werkt sinds 1982 als RMO-chauffeur bij Melkweg|Fritom
- vervoerde daarvoor al melkbussen voor het veehoudersbedrijf van vader
- wandelt en fietst graag, maar houdt ook van lekker uit eten
140.000 pakken melk per dag
“Bij Defensie heb ik mijn rijbewijzen gehaald en het chauffeursvak geleerd tijdens allerlei militaire transporten. Een mooi leven, maar na vijftien jaar was het tijd voor iets anders. Zo ben ik via via bij bij de Melkweg terechtgekomen. Geen seconde spijt. Ik rijd met de Volvo door de mooiste dorpjes en ben altijd welkom bij de melkveehouders: de koffie – uiteraard met melk – staat dan klaar. Net als de 35.000 liter melk. Hup, in de tank pompen en afleveren bij de melkfabriek. Op die manier zorg ik op één dag voor 140 duizend pakken melk in de schappen van de supermarkt.
Onderweg krijg ik alle steun van het kantoor. Bijvoorbeeld bij pech. En ze komen ook met een oplossing als een dienst niet past, omdat zoonlief van anderhalf alle aandacht opeist. Vaste prik op maandag: het gezinsuitje. Maar ik ben ook gek op groen en ben inmiddels een echte tuinvrouw. Ideeën doe ik op tijdens mijn ritten door de regio. Zoals een mooie blauwe regen in onze pergola vlechten. Dan kom ik helemaal tot rust.”
Carmen Murk
- is 41 jaar
- woont in Nieuwe Pekela
- werkt sinds 2024 als RMO-chauffeur bij Melkweg|Fritom
- was ruim tien jaar Korporaal 1ste klas en tankboordschutter bij Defensie
- houdt van tuinieren
Rillingen over m’n rug
“Dienstplicht, die heb ik nog meegemaakt. Als chauffeur troepentransport. En kok. Nooit klachten gehad. Wellicht omdat ik de Bakkerij Horeca Vakschool heb gedaan. Mijn oudste zoon is trouwens nog uitgezonden naar Afghanistan en is nu rijinstructeur vrachtwagens. Gesprekstof genoeg. Maar de jaren beginnen te tellen. Daarom rijd ik nu nog drie dagen per week. Controles uitvoeren hoort er ook bij, bij de bron zeg maar. Bijvoorbeeld of de melk de juiste temperatuur heeft onder de acht graden, voordat de 35 ton de tank ingaat. Eerlijk is eerlijk: ongelukjes met melk komen nog maar sporadisch voor.
Over ongelukjes gesproken: tijdens de bietenoogst in deze regio ligt de weg soms bedekt met een laag bietendrek. Een jaar geleden gleed ik machteloos de berm in. Een kraanmachinist uit het dorp heeft me eruit gesleept. Het enige akkefietje in veertig jaar. Je kunt dit werk lang volhouden met genoeg ontspanning. Dat doe ik samen met mijn vrouw. Laatst nog in het AFAS-theater in Scheveningen voor Frozen. De rillingen lopen weer over m’n rug als ik eraan terugdenk.”
Aalzen de Haan
- is 63 jaar
- woont in Minnertsga
- werkt sinds 2001 als RMO-chauffeur bij Melkweg|Fritom
- heeft negen keer de Fietselfstedentocht gereden, maar is ook skiliefhebber
- is een groot fan van musicals
Springen van plezier
“De leiding van de Melkweg steekt de handen voor je in het vuur. Mijn vrouw belde ooit ’s avonds in paniek vanwege een grote lekkage thuis. Ik mocht er meteen naartoe. Vijf minuten later belde de directeur: ‘Als je hulp nodig hebt, dan staan mijn zonen en ik klaar.’ Melk correct innemen en bij de fabriek afleveren, staat op een. Maar af en toe water vervoeren hoort er ook bij. Ook voor een buurt-‘mud run’. Inderdaad, rennen door de modder. Dan neemt dit bedrijf gerust een deel van die 30.000 liter water voor zijn rekening. En bij evenementen voor kinderen met een beperking wappert de sponsorvlag van Melkweg|Fritom fier.
Die betrokkenheid vind je ook terug bij de Chauffeursvereniging Friesland. We hebben driehonderd leden en organiseren onder meer excursies naar vrachtwagenfabrieken of behendigheidswedstrijden voor chauffeurs. Verder rijden we met onze voorlichtingstrucks naar basisscholen voor lessen over de dode hoek en veilig verkeer. Die kinderen staan dan echt te springen van plezier. Vooral als we de oude Scania uit 1974 meenemen.”
Martin-Erik Loonstra
- is 33 jaar
- woont in Stiens
- werkt sinds 2016 als RMO-chauffeur bij Melkweg|Fritom
- rijdt al sinds zijn 18e op trucks
- is bestuurslid van Chauffeursvereniging Friesland
Levenslang op de vrachtwagen
“Op mijn tiende vond ik melkvervoer al mooi. Een paar jaar later zat ik op de trekker met oplader en vierhonderd melkbussen erop, op weg naar de melkfabriek om mijn zakgeld aan te vullen. Geen wonder dat ik dit werk al zo lang doe. Elke route, tot en met het kleinste sluipweggetje, kan ik dromen. En die truck manoeuvreer ik met één hand over het land. Vijf jaar geleden klopte het pensioen aan de deur, maar bij de Melkweg ben ik nog steeds kind aan huis. Want een paar dagen per week verzamel ik nog melk bij melkveeboeren, van wie ik sommigen al veertig jaar ken.
Fit blijf ik door te wandelen met de labrador. Maar ik kruip ook graag op mijn quad om te genieten van de mooie landelijke omgeving rond Damwoude. Laatst heb ik nog een oude trekker opgeknapt en verkocht aan een Nederlandse veeboer in Canada. Een uit de hand gelopen hobby. Het sleutelen gebeurt in de zelfgebouwde ruimte achter ons huis. Komt die monteursopleiding toch nog van pas.”
Simon Westra
- is 71 jaar
- woont in Damwoude (Friesland)
- werkt sinds 1980 als chauffeur voor Melkweg|Fritom
- heeft LTS en een monteursopleiding gevolgd
- knapt achter zijn huis oude trekkers op
Mijn droom achterna
“Aan lange ritten heb ik een hekel. Ik gedij veel beter bij de afwisseling van de Melkweg. Je bent zo vrij als een vogel en zoeft door de mooiste decors. Bovendien kan ik altijd een beroep doen op de collega’s voor tips en tricks. Eigenlijk ben ik mijn droom achterna gegaan. Tijdens mijn hbo-opleiding Forensisch Onderzoek kwam na een jaar mijn jeugdwens weer bovendrijven: ik moest en zou vrachtwagenchauffeur worden. Dat zaadje is geplant tijdens de ritten op de touringcar van mijn vader door Europa. Daarom heb ik op eigen kosten de rijbewijzen C en CE plus code 95 gehaald.
Sinds kort woon ik op mezelf, dichter bij een van onze standplaatsen. Maar ik ga nog steeds graag met moeder, zus en partner op stap. Lekker naar de bios, uit eten of een dagje eropuit. Al moet ik dat goed plannen: ik rijd drie ritten overdag, drie in de nacht en ben daarna drie dagen vrij. Dit werk is echt een aanrader. Ook voor leeftijdgenoten. Elke dag is weer een nieuw avontuur.”
Jeanine van Spronsen
- is 24 jaar
- woont in Beilen
- werkt sinds juni 2024 als RMO chauffeur bij Melkweg|Fritom
- volgt een opleiding tot Transportplanner
- reed als amazone jarenlang dressuurwedstrijden
Een gezellige beestenboel
“Stalbenodigdheden rondbrengen in de Benelux was niet meer te combineren met mijn andere passie: boeren. Daarom heb ik voor de overzichtelijkheid van de Melkweg gekozen. Thuis lopen er namelijk drie melkkoeien in de wei, een paar kalveren en een stiertje. Plus een varken, een pony, een pauw en enkele kippen. Ik verzorg ’s ochtends eerst de beesten – zwarte koffie in de hand – en stap daarna op de truck. De baas hoor ik bijna nooit. Goed teken. En met de collega’s kan ik het ook goed vinden. Ik ben een gezelligheidsdier. Wellicht omdat mijn ouders een café hadden in Doezum. Friezen en Groningers zaten daar gewoon door elkaar heen. Niks aan het handje.
Die gezelligheid vind je ook terug op de zondagavonden met mijn vrienden op de boerderij. Of tijdens het werk bij de melkveeboeren. Als hobbyboer heb ik een band met ze. Natuurlijk hoor ik dan de verhalen, over stikstof en andere problemen. Daarom, dames en heren in Den Haag: regel het. Snel en fatsoenlijk. Bij velen staat het water aan de lippen.”
Dennis Hazenberg
- is 34 jaar
- woont in Doezum (Groningen)
- werkt sinds twee jaar als RMO-chauffeur bij Melkweg|Fritom
- heeft als hobbyboer een kleine veestapel
- mag graag op zijn boerderij een biertje drinken met de vriendenclub
Oproep
Ben jij lid van een team dat samen de zaken goed op orde heeft? Het bedrijf lekker laat draaien? En lijkt het jullie wel wat om eens gezamenlijk in TON Magazine te staan? Stuur dan een berichtje naar info@tonmagazine.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!