Van oud beton naar nieuwe grondstof

in beeld

Renewi Westpoort

Afval bestaat niet. Dat is het uitgangspunt van afvalverwerker en recyclebedrijf Renewi. Het bedrijf richt zich op hergebruik van alle soorten afval: van glas, papier en groenafval tot bouw- en sloopmateriaal. Eén van de afvalstromen is oud beton. En dat wordt gerecycled bij Renewi Westpoort in Amsterdam. Chauffeurs Rachid en Arnold werken hier met plezier, samen met het team van supervisor Ronald.

Fase 1: beton ophalen

Rachid Nouchanoun

  • is 40 jaar
  • woont in Middenbeemster
  • is 10 jaar chauffeur
  • werkt 1,5 jaar voor Renewi

Rachid begint op zijn zestiende als grondwerker/stratenmaker. Na veertien jaar krijgt hij last van zijn rug, schouders en knieën. Het UWV biedt hem de kans om zijn vrachtwagenrijbewijzen te halen. Korte tijd rijdt hij voor Hanos en de Sligro: horeca-distributie. Het werk ligt hem niet. Daarna begint hij als uitzendkracht voor Renewi op de vuilniswagen. Dat werk bevalt hem goed. Sinds anderhalf jaar werkt Rachid bij Renewi Westpoort en rijdt hij op een haakarmvrachtwagen.

10.30 uur De eerste ritten achter de rug
Op het terrein van Renewi Westpoort liggen grote, hoge bergen met oud beton, mengpuin met gebruikte bakstenen, teervrij asfalt, betonbielzen, basaltkeien en vervuild grind. Daarnaast staat de verwerkingsinstallatie. Shovels en vrachtwagens rijden af en aan.

Chauffeur Rachid Nouchanoun is vandaag om zes uur begonnen. Met zijn haakarmvrachtwagen haalt hij volle containers met oud beton op. Vanochtend heeft hij al een paar ritten gemaakt. Hij gaat zo weer op pad.

Naast de weegbrug staan verschillende soorten containers op een groot terrein. Voordat Rachid vertrekt, haalt hij een lege container op. “Kijk, op die gele sticker staat precies wat er in deze container mag.” Het is belangrijk dat de afvalstromen strikt gescheiden zijn. Alleen zo kunnen ze tot nieuwe grondstoffen worden gerecycled. Voordat Rachid zijn wagen instapt, trekt hij zijn schoenen uit. “Bij slecht weer is het hier op Westpoort vaak erg modderig. Dat kan niet anders met al die bergen puin. Ik heb een eigen wagen en die hou ik graag schoon.”

10:45 uur Op weg naar Rijsenhout
Geroutineerd haakt Rachid de lege container aan. Binnen een paar seconden staat de container op de vrachtwagen. “Ik ga nu naar Langhout Beton in Rijsenhout. Zij maken betontegels. De afgekeurde tegels belanden in een container van ons.” In zijn cabine houdt Rachid zijn administratie bij. “Dit is een ritje van een half uur. Maar er zijn wegwerkzaamheden op de A10. Daardoor zijn er rond Amsterdam veel files. Op de terugweg zullen we even in de file staan.”

11:15 uur Gruis en kapotte tegels ophalen
Op het terrein van betonfabriek Langhout staan rijen vol met betonnen tegels. Rachid kent het bedrijf en weet waar de containers staan. Eerst zet hij de lege container neer. Dan haakt hij de volle container met gruis en kapotte tegels aan en spant een groot zeil over de lading. Vervolgens takelt hij de volle container op zijn wagen om hem een paar meter verder weer neer te zetten. “Ik zet nu de lege container op de juiste plek. En dan laad ik de volle container er weer op.”

12:00 uur Onder de douche
Terug op Westpoort moet de haakarmvrachtwagen eerst over de weegbrug. Daarna haalt Rachid het dekzeil van de container en rijdt hij de wagen naar de douche. “Betonafval is vreselijk stoffig. Door het nat te maken, gaat het iets minder stuiven als ik de container dadelijk leeg.” Op het grote terrein staan overal bergen afval. Maar Rachid weet precies waar hij zijn container moet legen. “Hierna rijd ik weer over de weegbrug, zodat Renewi weet hoeveel kilo betonafval ik bij Langhout heb opgehaald. Een collega gaat vanmiddag weer naar Langhout, maar dan met gerecycled materiaal waar ze betontegels van kunnen maken.”

Fase 2: het recyclingproces

Ronald Reyersen

  • is 52 jaar
  • woont in Groenekan
  • werkt 24 jaar in de recycling, sinds 1 januari dit jaar bij Renewi
  • is Supervisior Minerals Renewi Westpoort

Ronald begint zijn loopbaan als chauffeur bij een transportbedrijf in de weg- en waterbouw in Utrecht. In de loop van de jaren krijgt hij binnen het bedrijf waar hij dan werkt de kans om zich te specialiseren in recycling van sloop- en bouwafval.

12:15 uur Betonafval verwerken 
Na het storten van de afvalcontainer van Betonfabriek Langhout, ligt het betonafval op een grote berg tot het verwerkt wordt. Supervisor Minerals Ronald Reyersen is verantwoordelijk voor de recycling­processen bij Renewi Westpoort. “Van betonafval maken we schone granulaten. Granulaten zijn korrels ter grootte van kiezels tot heel fijn zand. Hier kunnen betonfabrieken weer nieuw beton van maken.”

Op het terrein breekt een puinbreker het beton in stukjes. Hierna gaat het puin naar een classificeerinstallatie. Op een lopende band wordt daar het materiaal gescheiden in zand en korrels. Het zand en de korrels worden gewassen en daarna gaan ze naar een droge zeef, waar ze weer onderverdeeld worden in verschillende diameters. Bij het proces wordt veel water gebruikt. “Zelfs de kleinste snippertjes vervuiling, zoals plastic deeltjes en organisch materiaal, worden uit het proces gefilterd. Het eindproduct is helemaal schoon,” vertelt Ronald.

Ronald heeft op zijn bureau voorbeelden staan van de granulaten die Renewi maakt in verschillende grootten. “Langhout Beton bestelt bij ons granulaat met een diameter van 4-16 mm. Dadelijk gaat chauffeur Arnold zijn kiepwagen daarmee laden.”

Het proces om van oud beton nieuwe granulaten te maken heeft veel water nodig. Ronald: “Per uur gaat er zo’n 400 kuub water door de installatie. Dat water wordt weer schoongemaakt. En ook voor het slib dat overblijft hebben we een bestemming. Dat wordt vulmiddel voor cement. Zo is de cirkel rond.” Al het gesorteerde materiaal wordt automatisch in de juiste vakken naast de installatie opgeslagen. Op de vakken met betonblokken staat aangeven welke diameter de granulaten hebben.

Fase 3: een nieuwe bestemming

Arnold van Leeuwen

  • is 55 jaar
  • woont in IJmuiden
  • is 27 jaar chauffeur
  • werkt 11 jaar bij Renewi (voorheen Paro)

Op zijn dertiende gaat Arnold van school en werkt op de visafslag in IJmuiden. In dienst haalt hij zijn vrachtwagen­rijbewijzen. Daarna rijdt hij nationaal en internationaal voor verschillende bedrijven en uitzendbureaus. Negen jaar werkt hij in ploegendienst voor Tata Steel. Daarna stapt hij over naar de recycling. Door zijn trombosebeen rijdt hij nu op een kiepwagen.

13:00 uur Granulaat laden
Chauffeur Arnold van Leeuwen staat klaar om granulaat 4-16 te laden voor de betonfabriek Langhout in Rijsenhout. In zijn kiepwagen heeft hij een bakkie, een 27mc. Hiermee kan hij met de shovelchauffeur overleggen als hij gaat laden. Na drie keer kiepen zit zijn wagen vol granulaat. Arnold hoeft zijn wagen niet uit. “Ik zit nu een jaar op de kieper. Ik kan niet meer zoveel in- en uitstappen omdat ik een trombosebeen heb. Vorig jaar kreeg ik een longembolie. Ik draag nu steunkousen. Op de kiepwagen kan ik blijven werken. Thuis zitten is niets voor mij.”

13:45 uur Lossen bij de betonfabriek

Het lossen van de lading granulaten bij de betonfabriek is een makkie. Arnold draait zijn kiepwagen en rijdt achteruit naar de losplek naast de fabriek. Daar stort hij zijn lading grijze korrels op een berg. “Ik rijd dagelijks naar Langhout. Vandaag heb ik nog een paar ritjes. Ik heb een hekel aan files, daarom vermijd ik de A10 op de terugweg. Het kost mij tien minuten extra, maar dan sta ik tenminste niet stil.”


Betonrecycling vermindert CO2-uitstoot

Beton bestaat uit zand, grind en cement. Zand en grind worden gewonnen uit rivieren. Door hergebruik van oud beton vermindert de CO2-uitstoot en hoeft er geen grind en zand uit rivieren gewonnen te worden. Hoe meer lokaal oud beton verwerkt wordt, hoe minder CO2-uitstoot. Bij Renewi Westpoort wordt beton gerecycled tot betongranulaat voor gebruik in wegfunderingen of als materiaal in nieuw beton.

Bekijk een video over het recyclen van beton

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *