Werkvloer als leerschool – deel 3

Lerenwerken

 

Bij veel bedrijven vind je ze: jongens en meiden die het beroep al doende leren. Vier dagen per week steken ze de handen uit de mouwen; de vijfde dag krijgen ze op school de theorie. Het leerwerktraject (BBL) stoomt jongeren klaar voor het echte werk. Sandro, Dunja en Patryk vertellen hoe dat in de praktijk uitpakt.

Patryk … wil zichzelf blijven ontwikkelen

Dunja … vindt een ‘mannenberoep’ wel stoer

Sandro … steekt veel op van collega’s

 


Sandro van der Stelt
19 jaar
woont in Alphen aan den Rijn
werkt tien maanden bij RECO in Koudekerk aan den Rijn
is nu chauffeur sneltransport en wordt vrachtwagenchauffeur


ALS IK MAAR KAN RIJDEN

 

Initiatief

Als je vrachtwagenchauffeur wilt worden, moet je een beetje initiatief tonen. Zo ziet Sandro dat. Daarom heeft hij zelf zijn leerbedrijf geregeld. “Toen ik zeker wist dat ik de chauffeursopleiding zou gaan volgen, ben ik op internet gaan zoeken naar transportbedrijven in de buurt van mijn woonplaats Alphen. Met RECO heb ik zelf contact opgenomen. Je kunt ook Sectorinstituut Transport en Logistiek vragen je te helpen bij het vinden van een leerwerkplek.”

 

Buitenland

Bij RECO rijdt Sandro in een grote bus met laadbak naar verschillende locaties. Het bedrijf verhuurt een breed assortiment: steigers, liften, bouwketen. Maar ook lichtmasten en aggregaten. Het werkgebied is Nederland, België, Duitsland en Engeland. “Tot nu toe heb ik alleen in Nederland gereden”, vertelt Sandro. “Ik zou een ritje naar het buitenland heel erg mooi vinden.”

 

Defensie

Zijn leven lang wil hij al chauffeur worden. “Vroeger droomde ik ook van profvoetballer of basketballer. Maar dat was niet realistisch. Een baan bij Defensie leek me ook wel wat. Maar als vrachtwagenchauffeur is er altijd veel werk en heb je meer mogelijkheden. Distributie, speciaal transport of exceptioneel vervoer … Eigenlijk lijkt mij alles leuk, als ik maar kan rijden. Ik kan niet wachten tot ik mijn grootrijbewijs heb.”

 

Theorie

Zover is het nog niet, want Sandro moet zijn theorie halen voordat hij aan de rijlessen kan beginnen. Het is veel leerstof, vindt hij. V2c (Administratie deel 1), V3c (Administratie deel 2), RV1 (Verkeer en Techniek). “Dat is nogal wat. Al die kleine dingen die je moet weten. Het is ook maar net of je de juiste vragen krijgt. Ik heb vmbo-t gedaan, maar leren is niet zo mijn ding.”

 

School

Elke donderdag gaat Sandro naar school. Eerlijk gezegd vindt hij dat een noodzakelijk kwaad. “Ik werk veel liever, maar het hoort erbij. Er vallen wel eens lessen uit, omdat docenten een studiedag hebben. Dat vind ik niet heel erg.” Ook heeft Sandro het niet zo op de vakken die niets met het beroep van chauffeur te maken hebben. “Ik krijg bijvoorbeeld Duits, en Burgerschap. Daar hadden mijn klasgenoten en ik helemaal niet op gerekend. Dat viel wel tegen, ja.”

Werkritme

Wat niet tegenvalt, is zijn baan bij RECO. Elke werkdag is Sandro vaak al vóór zes uur onderweg naar een klant. “Ik maak lange dagen. Ik heb altijd gewerkt, ook toen ik nog op het vmbo zat. Aan een werkritme ben ik dus wel gewend en vroeg opstaan is voor mij geen probleem. Je moet gewoon op tijd naar bed. Tussen negen en tien lig ik er al in.”

 

Klanten

Goed met klanten omgaan, dat is belangrijk vindt Sandro. “Dat maakt mijn werk leuk en interessant. Ik kom op veel mooie plaatsen en de vaste klanten kennen mij. Ik ben supergoed met ze. Overal maak ik een praatje en soms ook foto’s.” Met zijn collega’s kan hij eveneens goed overweg. “Laatst heb ik nog de wagen met slingers versierd van een collega die vijftig werd.”

 

Collega’s

Ook van belang: het contact met collega’s. “Als ik onderweg iets niet weet, kan ik altijd bellen met mijn collega sneltransport Jonas Wattimury. Hij is mijn steun en toeverlaat. Chauffeur Danny Vreeburg is ook een voorbeeld voor mij. Ik ben wel eens met hem mee geweest op de vrachtwagen. Danny legt alles goed uit en je kunt met hem lachen. Zoals Jonas en Danny zijn en werken, zo wil ik het later ook doen.”

 

Leerbedrijf

RECO is een erkend leerbedrijf. Sandro krijgt dus gedegen begeleiding. “Ze zijn heel betrokken. Ik kan met vragen bij iedereen terecht. Bij de transportplanner, bij de bedrijfsleider en bij personeelszaken. Dan kan het gaan om hoe je dingen moet aanpakken in het werk. Maar ook als er iets privé speelt, helpen ze me. Ik heb hier het mooiste baantje dat ik maar kan wensen.”

 

Toekomst

Als alles goed gaat, zit Sandro binnen twee jaar met een vrachtwagen op de weg. Liefst zou hij een vaste auto hebben. “Dat zou mooi zijn. Ik hoop dat ik over tien jaar nog steeds bij RECO werk en dat ik dan op een dieplader rijd. Dat lijkt me helemaal top.”


Leerwerktraject

Jongeren die een loopbaan in de wagen of in het warehouse leuk lijkt, kunnen via het leerwerktraject van Sectorinstituut Transport en Logistiek het vak in de praktijk leren. Met zo’n traject behaal je een mbo-diploma, terwijl je al meewerkt in een bedrijf. Je krijgt salaris, hebt een spaarregeling en krijgt tot 90 procent korting op je (rij-)opleiding.

Je kunt onder andere kiezen uit de volgende opleidingen: Chauffeur Goederenvervoer, Planner Wegtransport, Assistent Logistiek Medewerker, Logistiek Medewerker, Logistiek Teamleider, Logistiek Supervisor.

Meer weten? Kijk op stl.nl/bbl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *