Werken aan jezelf

Mobiel in je loopbaan

Mobiliteit is van A naar B gaan. Je kunt dat ook in je loopbaan doen: in beweging blijven. Door advies te vragen, een opleiding te volgen, van baan te veranderen. Vijf mensen vertellen hoe ze dat – met een steuntje van de sector –aanpakten. En wat het ze opleverde.

Louis komt verder met loopbaanadvies

Ik sla een andere weg in

De 60-jarige Louis Zandvliet uit Leimuiden haalde in militaire dienst zijn vrachtwagenrijbewijs. Jarenlang zat hij met veel plezier achter het stuur. Tot corona. Louis raakte werkeloos. Een loopbaanadvies zette hem op het spoor van ander werk.

“Na mijn diensttijd, in september 1981, begon ik als vrachtwagenchauffeur. Bij mijn laatste werkgever was ik 32 jaar in dienst. Vorig jaar liep door corona het werk hard terug. Ik kon er niet blijven. We zijn goed uit elkaar gegaan, daar kijk ik positief op terug. Maar toch sluit je zo’n lange tijd bij een werkgever niet zomaar af.

Op 1 september 2020, na mijn laatste werkdag, belde ik met Sectorinstituut Transport en Logistiek. Ik kwam in contact met loopbaancoach Linda de Marrocos. Met haar heb ik een paar fijne gesprekken gehad om mijn ontslag te verwerken. En we bespraken mijn mogelijkheden. Wat kan en wil ik in de toekomst? Linda stuurde mij een aantal interesse- en competentietesten. Daar kwam uit dat een baan in de zorg of als gastheer in een hotel bij mij zou passen. Of het coachen van jong talent in transport. Door alle gesprekken wist ik wel al dat ik niet meer als vrachtwagenchauffeur wilde werken.

Ik wil mijn loopbaan niet meer laten bepalen door een werkgever. Als je ergens lang werkt, voelt dat veilig en vertrouwd. Maar als je dan toch opnieuw moet beginnen, kun je ook een nieuwe weg inslaan. Linda tipte me op internet te gaan zoeken naar interessante functies. Zo kwam ik op het idee om de training autolaadkraan met hijsfunctie te gaan volgen. Ik ben leergierig, en zo kan ik mijn horizon verbreden en toch werken in transport.

Linda regelde dat ik met SOOB-subsidie de training kon volgen. Die was pittig. Zo moest je bijvoorbeeld berekenen welke krachten er meespelen als je ver reikt met een kraan. En het was wel even aanpakken om weer zes dagen lang in de schoolbanken te zitten. Gelukkig had ik een leraar die ’s avonds een uurtje extra doorging, om te zorgen dat ik het echt goed leerde.

Over twee weken verhuizen we naar het oosten van het land. Het is daar rustiger, en onze dochter woont er. Ik hoop in die regio een mooie functie te vinden. De autolaadkraan is steeds meer nodig, dus ik ben ervan overtuigd dat er werk is. Nu sta ik ingeschreven bij drie verschillende uitzendbureaus en bij het Mobiliteitscentrum van het sectorinstituut. Ik ben direct beschikbaar, maar merk dat mijn leeftijd een struikelblok is. Maar ik heb ook veel kennis van het transport, dus ik houd goede hoop dat ik met een autolaadkraan aan de slag kan.”

Kamila gebruikt opleidingsbudget voor een taaltraining

Ik wil nog beter met chauffeurs kunnen praten

Kamila Skrzypek (33) woont in Zaandam, maar komt oorspronkelijk uit Polen. Sinds zeven jaar werkt ze bij Kuehne+Nagel in haar woonplaats. Eerst in het magazijn, daarna op de administratie. Om haar werk nog beter te doen, volgde ze een Nederlandse taaltraining.

“In 2010 verhuisde ik naar Nederland om een beter leven op te opbouwen. Ik deed een inburgeringscursus. Die eerste jaren hier leerde ik stapje voor stapje beter Nederlands verstaan en praten. Vooral door veel met Nederlanders te praten en tv te kijken. Toen ik zeven jaar geleden bij Kuehne+Nagel begon, was mijn Nederlands nog niet zo goed. Ik werkte in die begintijd in het magazijn en redde me met een beetje Nederlands en Engels. Later, toen ik de taal beter beheerste, kon ik als administratief medewerker aan de slag. Ik help chauffeurs en regel veel. Geen dag is hetzelfde.

Nederlands vind ik een mooie taal. Daarom wil ik mijn woordenschat vergroten en de grammatica nog beter leren. Want de Nederlandse grammatica is heel anders dan de Poolse; ik moet echt omschakelen. Ik besloot een taaltraining te gaan volgen, ook omdat ik daardoor mijn werk nog beter kan doen. E-mails schrijven en met chauffeurs praten gaat dan steeds beter. Een collega tipte me over het SOOB-opleidingsbudget.

De training – ik volgde niveau I en II – was best intensief. Maar de boeken waren heel goed geschreven en de tips van de lerares nuttig. Ik vroeg haar wat ik na de cursus nog meer zou kunnen doen om mijn Nederlands te blijven verbeteren. Zij gaf aan dat het goed is om een Nederlands praatprogramma te volgen, of een Nederlandse film te kijken.

De subsidie voor de training vond ik via Pitstop. Dit is een platform voor iedereen die in transport en logistiek werkt. Je ziet er onder andere hoe je een persoonlijk opleidingsbudget kunt krijgen. Ik heb zelf de aanvraag ingevuld, met hulp van de collega die me tipte. Het liep niet via mijn werkgever, hoewel die wel aanmoedigde de training te volgen.

In de toekomst wil ik nog wel een andere opleiding doen, al weet ik nog niet wat dat zal zijn. Ik vind het wel mooi dat er zo’n opleidingsbudget beschikbaar is, waarmee je jezelf verder kunt ontwikkelen.”

 

Erik besluit na zijn burn-out een opleiding te volgen

Ik creëer mijn eigen kansen

Erik van der Heijden (53) uit Assendelft werkt al twintig jaar bij dezelfde werkgever, waarvan de laatste acht als veiligheidscoördinator en instructeur voor de Code 95-trainingen. Na een burn-out wist hij: het roer moet om. Erik maakt zijn grote droom waar en volgt een opleiding tot rij-instructeur.

“Ik werk nu twintig jaar in transport en logistiek. Bij mijn huidige werkgever groeide ik door van chauffeur naar teamleider naar veiligheidscoördinator en instructeur voor de Code 95-trainingen. Ook was ik ‘vliegende keep’ en ondersteunde ik het management met van alles en nog wat.

Doordat ik lastig ‘nee’ kan zeggen en het werk zich steeds meer opstapelde, kreeg ik twee jaar geleden een burn-out. Dat was een heel vervelende periode, maar het leverde me wel meer inzicht in wat ik nu echt wil gaan doen. Ik dacht altijd dat ik onmisbaar was in mijn werk. Dankzij coaching en het lezen van boeken, zie ik duidelijker hoe ik de regie van mijn loopbaan zelf in handen krijg.

Mijn manager verleende alle medewerking, waardoor ik zelf kon bepalen hoe mijn re-integratietraject eruit zou zien. Ik begon weer met het leukste onderdeel van mijn werk: het geven van de Code 95-trainingen. Daarnaast wilde ik mijn droom in vervulling laten gaan: rij-instructeur worden.

Ik wil niet stil blijven staan, daar is het leven te kort voor. En hoe ouder je wordt, hoe harder het gaat. De tijd die me nu gegeven is, wil ik zo goed mogelijk invullen. Want als je dingen doet die je leuk vindt, krijg je daar veel energie van. Toen ik een artikel las over een mevrouw die met subsidie een Code 95-training volgde, ging een lampje branden.

Via een zoektocht op internet kwam ik al snel uit bij Pitstop van het sectorinstituut. Zo kon ik in oktober 2020 met subsidie beginnen aan de opleiding tot rij-instructeur. Door de coronacrisis heb ik wat vertraging opgelopen. De examens zijn uitgesteld tot april en mei van dit jaar. Daarna mag ik stage lopen, om vervolgens mijn instructeurspas te halen.

De subsidie heeft me enorm geholpen om deze stap te zetten en zo een andere richting in te gaan met mijn loopbaan. Ik zie het als een investering in mijn verdere toekomst. Vaak is geld een belemmerende factor, maar met zo’n opleidingsbudget is het wél mogelijk. Ik kan het iedereen aanraden. Je creëert je eigen kansen!”

Jan legt zijn ervaring en kennis officieel vast

Ik leer van alles wat ik doe

De 61-jarige Jan van de Plas uit Katwijk aan Zee is al zijn hele leven chauffeur. Hij haalt veel plezier uit het begeleiden van beginnende chauffeurs. Vorig jaar volgde hij een mentoropleiding om eindelijk al die praktijkervaring te verzilveren met een diploma.

“Mijn oud-werkgever wees mij op het bestaan van de mentoropleiding. Ik heb nog goed contact met hem en we spelen elkaar af en toe de bal toe. Ik hou hem scherp, en hij mij. Toen hij met het idee van die mentoropleiding kwam, zag ik dat direct zitten. Want onofficieel begeleid ik al ruim vijftien jaar nieuwelingen in het vak.

Nu wilde ik die kennis wel eens officieel vastleggen met een diploma. Het was heel mooi meegenomen dat ik via het SOOB-opleidingsbudget subsidie kon krijgen voor deze opleiding. In september vorig jaar volgde ik een tweedaagse mentoropleiding bij TAR-Mentorschap. Mijn leraar, Erik van Gool, bracht het goed, ik vond het een nuttige opleiding.

Nu zal je denken: Jan heeft tientallen jaren praktijkervaring met het coachen van jonge chauffeurs, die leer je toch niets meer bij? Maar ik zeg altijd: je leert van alles wat je doet. Mijn zoon volgt momenteel een opleiding tot politieagent, en zelfs daar leer ik van. Bijvoorbeeld hoe je iemand het beste kunt benaderen.

Veel mensen denken dat je als chauffeur vooral in je eentje bent en weinig met anderen te maken hebt. Maar juist in dit vak moet je heel goed kunnen omgaan met die ander. Als je net als ik in de distributie zit, ben je het visitekaartje van het bedrijf. Dat is tenslotte ook jouw eten. Ik leer nieuwe jongens dat ze voorzichtig moeten zijn met de lading. Soms is het een kwestie van een beetje opvoeden: je zet niet de pallets bij de klant neer en maakt dat je wegkomt.

Je moet altijd met de klant meedenken. Dat soort inzichten draag ik graag over aan nieuwe mensen in het vak. Jammer genoeg heb ik mijn nieuw opgedane kennis nog niet kunnen toepassen op een leerling. Mijn werkgever heeft momenteel niemand in dienst die ik kan opleiden.

Kennisoverdracht is het mooiste dat er is. Ik vind het leuk om mensen vooruit te helpen. Niet voor niets bellen oud-collega’s soms nog voor advies. Tijdens de mentoropleiding leerde ik ook hoe je op een positieve manier kunt vertellen wanneer iemand iets niet goed heeft gedaan. Dat is een waardevol inzicht.”

Andreas vindt werk via vacaturebank

Ik wil zeker zijn van werk

De 54-jarige Andreas Broeders uit Schiedam werkte in de evenementenbranche. Door een hernia maakte hij de switch naar zelfstandig internationaal chauffeur. Dat liep lekker, totdat de coronacrisis zijn klussen deed opdrogen. Via de vacaturebank van Sectorinstituut Transport en Logistiek vond hij binnen een week een baan bij DFDS, bij de afdeling Special Cargo.

“Als podiumbouwer zat ik jarenlang in de evenementensector. Toen ik in 2016 van de één op de andere dag een hernia kreeg, mocht ik van mijn arts absoluut geen tilwerk meer doen. Omdat ik in het evenementenwereldje wilde blijven – en veel klanten met mij wilden blijven werken – bedacht ik om voor dezelfde sector de weg op te gaan.

Oktober 2017 begon ik via het sectorinstituut met een zij-instroomtraject. Mijn C-rijbewijs had ik al 34 jaar. Daardoor hoefde ik alleen maar Code 95 te halen. Met baangarantie kwam ik bij PostNL terecht. Na een tijdje besloot ik voor mezelf te beginnen en werkte ik voor diverse transporteurs in de evenementenbranche.

Ik hoefde alleen maar te rijden; het laden en lossen deden anderen. Zo kon ik met mijn slechte rug toch probleemloos werken als chauffeur. Ik heb heel Europa gezien. Ik vervoerde apparatuur voor de tours van bijvoorbeeld Beyoncé, David Guetta en Roger Waters. Ook reed ik voor het Formule 1-team van Renault materiaal van circuit naar circuit. Een geweldige tijd. Corona gooide vorig jaar roet in het eten. Bijna alle evenementen vielen weg. Alleen de Formule 1 ging nog min of meer door. Daardoor moest ik andere klanten vinden.

Ik heb wat staal gereden en bloemen en planten, maar toch teerde ik flink in op mijn reserves. In februari van dit jaar kwam de bodem van mijn spaargeld in zicht. Om mijn gezin te kunnen onderhouden, besloot ik toch weer voor een baas te gaan werken. Ik had acht sollicitaties lopen, waarvan één via de vacaturebank van STL.

Na mijn sollicitatie werd ik al binnen één uur door STL gebeld. Dat was een heel prettig, informeel gesprek. Mijn ervaring met uitzendbureaus is dat ze niet veel tijd hebben en ook is de communicatie niet altijd optimaal. Ik moest er altijd zelf achteraan bellen. Bij STL ging dat heel anders, ze zijn heel accuraat. Ik kreeg alle tijd om mijn verhaal te doen, ze waren echt geïnteresseerd in mij. En ze maakten er direct werk van, want binnen een week kon ik al beginnen bij mijn nieuwe werkgever, DFDS, bij de afdeling Special Cargo.

De timing was perfect. Als zelfstandig ondernemer had ik wel geld apart gezet, maar daar was ik nét doorheen toen ik mijn eerste nieuwe salaris kreeg. Deze baan kwam dus echt op het nippertje. Ik rij nu aluminium en staal, per rit zo’n 25 tot 28 ton. Ik hoef alleen maar de spanbandjes en zeilen eraf te halen; het lossen gebeurt met heftrucks en kranen. Met mijn rug is het goed te doen, en er komt weer geld binnen.”


Loopbaanbegeleiding

Heb je hulp nodig om een volgende stap in je werk te maken? Neem dan contact op met Sectorinstituut Transport en Logistiek. Bij het sectorinstituut kun je onder andere loopbaanbegeleiding, opleidingsadvies en subsidie aanvragen. Deze diensten zijn kosteloos; je hoeft er dus niets voor te betalen. Meer weten? Kijk dan op of bel 088 – 2596271.

Opleidingsbudget

Draag je af aan het SOOB-opleidingsfonds* én heb je een vast of tijdelijk dienstverband van minstens 30 uur? Dan is er voor jou een persoonlijk opleidingsbudget van tenminste 1.000 euro. Wat je ook gaat doen… je wordt er altijd beter van. En het maakt niet uit of je het nú nodig hebt voor je werk of er in de toekomst je werk van wilt maken. Als het maar goed is voor je loopbaan. Wat zou jíj willen leren? Het Sectorinstituut Transport en Logistiek helpt je om een goede keuze te maken. Kijk op stlwerkt.nl/opleiding of bel 088 2596271.

* Op je loonstrook staat of jij SOOB betaalt. Als dat zo is, dan zie je onder het kopje Salariscomponenten: “Stg. O&O-fonds Beroepsgoederenvervoer’ of bijvoorbeeld ‘SOOB-bijdrage”.

Vacaturebank

De nieuwste vacatures staan op de vacaturebank van Sectorinstituut Transport en Logistiek. Je kunt er je eigen profiel aanmaken. Dat heeft twee voordelen. Je geeft je visitekaartje af aan werkgevers die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. En met een eigen profiel krijg je kosteloos advies van het Mobiliteitscentrum van STL. Een adviseur neemt contact met je op, denkt en zoekt mee. Uit dat contact kan ook een opleidings- of loopbaanadvies volgen. Nog een voordeel van een eigen profiel: als er een voor jou interessante vacature is, krijg je automatisch bericht.

Op de vacaturebank staan ook profielen van bedrijven die mensen zoeken. Zo kun je zien of een bedrijf bij jou past. Zoek je (ander) werk? Ga naar stlwerkt.nl/vacaturebank en maak je profiel aan. Of bel 088 2596271.

Mensen behouden

De coronacrisis raakt de sector transport en logistiek. Sommige werknemers en werkgevers hebben het nu moeilijk. STL helpt om deze turbulente periode te overbruggen en klaar te zijn voor de verwachte groei ná de crisis. Meer weten? Kijk dan op stlwerkt.nl/stlhelpt

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *