Wennen aan vroeg opstaan

Hij wilde timmerman worden en werd autotechnicus. Maar zijn grote droom? Rijden op een bergingswagen, auto’s uit de sloot halen, mensen helpen. Toen Wesley Aerts (27) hoorde dat er nieuwe chauffeurs nodig zijn en dat je een opleiding met baangarantie kunt volgen, greep hij zijn kans. Inmiddels heeft hij zijn groot rijbewijs en een baan. Bij JLN Transport in zijn woonplaats Etten-Leur bekwaamt hij zich in het chauffeursvak. Helemaal top, zegt hij, al is dat vroege opstaan wel wennen. 

Waarom werd jij ‘pas’ op je 26ste chauffeur?

“Mijn opa had een aannemersbedrijf. Als kind wilde ik daarom timmerman worden. Toen ik op het vmbo kennismaakte met de bouwopleiding, viel het me toch tegen. Ik moest metselen en dat ging me minder goed af. De meeste van mijn vrienden kozen autotechniek en dat trok me ook wel. Dus op mijn zestiende was ik assistent autotechnicus. Tot begin dit jaar heb ik bij verschillende bazen in dat beroep gewerkt. Bij mijn laatste werkgever zat ik niet zo lekker. En ik dacht: als ik tot mijn zevenenzestigste of langer moet werken, zie ik me niet al die tijd onder auto’s staan.”

ton-2016115-jln-wesley-ettenleur-shp_6217_1

Hoe hoorde je van de mogelijkheid om met baangarantie je rijbewijs te halen?

“Ik zag op Facebook een advertentie van het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Omdat het mijn droom is om ooit berger te worden – en daar heb je het vrachtwagenrijbewijs voor nodig – vond ik dit een mooie kans: Je rijbewijs bijna voor niets en de zekerheid van werk. Dus ik heb me gelijk ingeschreven.”

Viel de selectie mee?

“Ik ben naar een informatiebijeenkomst in Dordrecht geweest. Daar had ik een sollicitatiegesprek met twee dames van een uitzendbureau. Ik was wel heel erg zenuwachtig, maar ik mocht door. Vervolgens was er een testdag, bij een rijschool in Dordrecht. Eerst krijg je dan theorietesten: intelligentie, Nederlandse taal, reactie- en concentratievermogen. Ook daar was ik nerveus voor, want ik ben dyslectisch. Maar het ging goed. Daarna de praktijktest: drie kwartier rijden op een bakwagen. En ook dat verliep prima. Bij mijn vorige baas had ik op het terrein al weleens met vrachtwagens gereden.”

Hoe heb je deze baan bij JLN Transport gevonden?

“Als je door de test komt, moet je zelf werk gaan zoeken. Een vriend van me is bevriend met de zoon van de directeur van JLN. Die zei: ‘Als je het wilt proberen, kan ik wel regelen dat je een dag mee mag.’ Ik kende het bedrijf al, wist dat ze verschillende soorten transport doen. Dat sprak me aan; hier kan ik me breed oriënteren. Op een zaterdag had ik een gesprek en het was zo geregeld. Sinds 1 juli ben ik hier in dienst op een jaarcontract.”

ton-2016115-jln-wesley-ettenleur-shp_8167_2

Was het wennen?

“Vooral dat vroege opstaan! Ik begon altijd om acht uur en nu moet ik vaak om vier uur of zelfs om drie uur aan de bak. Heb me dan ook al een keer verslapen. Terwijl ik mijn schoenen stond aan te trekken, werd ik gebeld. Waar ik bleef. Als ik er vroeg uit moet, ga ik wel eerder mijn bed in. En soms val ik op de bank in slaap. Nou ja, de uren voor twaalf tellen dubbel, toch?”

En het rijden? Ging dat meteen goed?

“Ja, al is ook dat wel wennen. Ik heb twee keer schade gereden. Een keer een kleine; moest ik een bus ruimte geven en tikte daarbij een spiegel van een personenwagen. En een keertje groter. Op een rotonde in Utrecht zat er opeens een wagen naast me. Dat was krassen en deuken. Toen moest ik wel bij de baas komen en uitleggen hoe dat kon gebeuren.”

Wat voor soort transport doe je?

“Ik ben begonnen op een bestelwagen, bezorgen en installeren van wit- en bruingoed bij consumenten. Dat is een van de specialiteiten van JLN Transport. We stoppen niet voorbij de eerste drempel. We bezorgen, als de klant dat wil, op etage en installeren de apparaten volledig. Dan ben je dus echt het visitekaartje van de winkel. Omdat ik een technische achtergrond heb, paste dat goed. Nu rijd ik op een bakwagen en vervoer voornamelijk witgoed naar elektronicabedrijven.”

Wat is het grote verschil tussen autotechniek en transport?

“In het transport zijn de zaken veel beter geregeld dan in de garage. Werktijden, overuren, vergoedingen, dat ligt allemaal vast. En JLN Transport is een prima werkgever, dus alles is in orde.”

ton-2016115-jln-wesley-ettenleur-shp_8189_1

Hoe ziet je verdere loopbaan eruit?

“Uiteindelijk wil ik toch die droom waarmaken: op een bergingswagen rijden, al is het maar voor een jaar. Voor mij komt dan alles bij elkaar: de vrachtwagen, mijn technische kennis en contact met klanten.”

2000 chauffeurs

De economie trekt aan en de bedrijfstak vergrijst. Daarom zijn er extra chauffeurs nodig. Wie nu voor het vak kiest, krijgt de opleiding voor 90 procent vergoed en een baangarantie bij zijn of haar nieuwe werkgever. Dus ken je iemand van wie je denkt: “Die zou een goede chauffeur zijn”? Tip hem of haar.
Er zijn regelmatig informatiebijeenkomsten. Kijk op stlwerkt.nl/2000chauffeurs wanneer en waar ze zijn..

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.