Vrouwen en pensioen: Joke Anthonisse

Volgens deskundigen kun je niet vroeg genoeg beginnen met nadenken over je pensioen. Weinigen volgen dat advies op. Terwijl het weinig tijd hoeft te kosten om je pensioen te checken.
In TON lees je regelmatig verhalen van mensen die zich wel (gaan) verdiepen in pensioen. Meestal komen dan mannen aan het woord. Deze keer drie vrouwen.

Vandaag: Joke Anthonisse – 63 jaar – woont in Noord-Scharwoude – werkt 12,5 jaar als chauffeur bij Peter Appel Transport in Middenmeer

Nog te jong om te stoppen

Het is drie uur in de middag. Joke’s werkdag zit erop. In de kantine van de bakkerij van Albert Heijn in Aalsmeer geurt het naar versgebakken brood. Joke ruikt het niet meer. “Ik rij al drie jaar brood, dan raak je gewend aan de lucht.” Elke ochtend om vier uur gaat Joke met een volgeladen trailer de weg op. “Ik heb een vaste route, dat vind ik fijn.”

Alleenstaande moeder

Joke begint haar loopbaan als vertegenwoordiger bij een bedrijf in Barneveld. Daar haalt ze haar groot rijbewijs en rijdt ze op een bakwagen. Als ze op haar achtentwintigste alleenstaande moeder wordt, besluit ze thuis te blijven. “Totdat mijn dochter zestien was; toen ben ik weer gaan werken. Op de heftruck bij een bollenbedrijf. Bij een reorganisatie was er geen plaats meer voor me. Kwam ik in de WW. Gelukkig kon ik na twee jaar bij Peter Appel Transport aan de slag.”

Te laat

Vijftig jaar is Joke dan. “De eerste drie en een half jaar deed ik distributie voor Deen, met een bakwagen. Daarna ben ik trailer gaan rijden. Ik heb een prachtig mooi beroep.” Voor haar gevoel is zij veel te laat op de wagen gestapt. “Eigenlijk had ik op mijn zesentwintigste moeten beginnen als vrachtwagenchauffeur – en dan internationaal.”

Minder opgebouwd

Vorig jaar is Joke naar een bijeenkomst van Pensioenfonds Vervoer en de vakbond geweest. “Dat was bij Peter Appel Transport op het bedrijf. Ik was wel nieuwsgierig, wilde weten hoeveel ik zou krijgen als ik nú zou stoppen. Dat viel me niet mee. Als ik me goed herinner zou het zo’n zestienhonderd euro bruto per maand zijn. Daar kan ik niet van rondkomen. Ik ben natuurlijk wel zo’n veertien jaar thuis gebleven. Daardoor heb ik minder pensioen opgebouwd dan iemand die zijn hele leven heeft gewerkt.”

‘Spaarderig’

Joke kan zelf bepalen wanneer zij haar pensioen laat ingaan. Hoeveel pensioen zij dan krijgt, weet ze niet precies. “Ik ben er nog niet echt mee bezig. Ik kan morgen zo maar wat krijgen en dan ziet de toekomst er heel anders uit. En ik wil ook nog helemáál niet stoppen met werken.”
Of ze haar kop in het zand steekt? Joke vindt van niet. “Ik ben nog lang niet uitgewerkt. Ik draai nu veertig uur per week en als ik zou willen, zou ik nog meer uren kunnen maken. Peter Appel Transport heeft altijd werk. Maar geld vind ik niet zo belangrijk. Ik leef nú en weet niet wat er morgen gebeurt.” Sparen doet zij sinds kort wel. “Dat deed ik nooit. Maar toen ging mijn auto kapot en moest er een nieuwe komen. Daar heb ik toen wat voor gespaard en de rest van mijn vader geleend. Mijn schoonzoon is heel ‘spaarderig’. Van hem heb ik het een beetje geleerd. Nu spaar ik, maar niet met het idee ‘een appeltje voor de dorst’. Ik spaar om leuke dingen te doen en te genieten van het leven.”

Meedraaien

Joke maakt zich ook geen zorgen over haar toekomst. “Ik voel me jong en gezond. Zolang het kan, wil ik blijven rijden. Ook nadat ik mijn pensioen laat ingaan. Dan heb ik een reden om mijn bed uit te komen en draai ik nog mee in de maatschappij.” Zij is niet bang dat het werk lichamelijk te zwaar wordt. “Ik heb vijf jaar geleden een kunstheup gekregen. De andere heup moet ook ooit een keer vervangen worden. En ik heb artrose aan mijn handen. Dus doe ik het rustig aan met het zware werk: niet te ver lopen en te veel sjouwen met karren.”

Mentor

Haar werkgever heeft haar gevraagd of ze mentorchauffeur wil worden. “Ik ben op dit moment al coach. Maar in de toekomst zie ik mezelf als mentorchauffeur wel nieuwe chauffeurs opleiden. Drie weken samen op pad en dan alles uitleggen over het vak. Ze mogen dan zelf sturen en achteruitrijden. Dan geef ik aanwijzingen en hoef ik niet meer te sjouwen met rolcontainers. Dat lijkt me wel wat … als ik ouder ben.”


Pensioengat

Joke heeft veertien jaar niet gewerkt en in die tijd dus ook geen pensioen opgebouwd. Door zo’n ‘opbouw-loze’ periode ontstaat wat wel ‘een pensioengat’ wordt genoemd. Meestal wordt daarmee het verschil bedoeld tussen het pensioen dat je had kunnen opbouwen als je altijd voltijds had gewerkt en het werkelijke pensioen dat je hebt opgebouwd. Voor sommige mensen is dat lagere pensioen geen probleem. Anderen merken dat ze tekortkomen.


Vooruit denken

Of je een ‘pensioengat’ hebt, hangt dus af van je persoonlijke situatie. Hoeveel inkomen heb je nodig na je pensionering? Als je denkt dat je inkomen dan niet voldoende is, kun je zelf extra geld opzijzetten. Of je probeert je uitgaven na je pensionering te verlagen. Bijvoorbeeld door je hypotheek zo veel mogelijk af te lossen voordat je met pensioen gaat.

Fotografie: Marco Hofsté

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.