Veilig

De heftruckchauffeur begint met lossen. Er zijn twee balen uit, ik haal de eerste rommel wat weg en trek een rong alvast naar achteren. Dan komt de heftruckchauffeur naar me toe en vraagt vriendelijk of ik wel in de cabine wil gaan zitten. Bij dit bedrijf is dat ‘nog’ niet verplicht, maar de beste man vindt het zelf prettiger. “Tuurlijk, geen probleem”, antwoord ik. Ik ben erg voor veiligheid, dus werk daar graag aan mee. Zolang ze maar niet overdrijven …

Bij een bedrijf waar we soms pallets laden, hebben ze een nieuwe regel: Helm verplicht! Ik kijk om me heen: het hoogste punt is het dak van mijn trailer. Dat zie ik nog niet zo gauw op mijn hoofd vallen. En als ik later samen met mijn zoon een bakje koffie wil halen, krijg ik te horen dat ik wel zijn handje moet vasthouden. Hij is elf!! Maar stel je voor dat hij ineens voor een heftruck springt. Dus wij gezellig hand in hand en lachend weer naar de auto gewandeld.

En dan dat bedrijf waar je om half zes in de morgen wilt koppelen. Er staan vier ondersteuningspalen onder de trailer. Van die dingen die je alleen op de plek van de kingpin zet om niet voorover te donderen als je er met de heftruck in rijdt. Hier hadden ze er eentje in elke hoek van de trailer gezet, omdat ze bang waren dat hij zou kantelen. Ik uitleggen dat het niet handig is, vooral omdat ik er zo niet onder kan komen met de truck. Ook was alle lucht uit de trailer, dus hij stond vast op die vier palen. Maar hun veiligheidsman had het zo bedacht. Na anderhalf uur uitleg en strijd om die trailer aan te koppelen, reed ik weer.

Die middag mocht ik daar opnieuw koppelen. Stond hij weer op vier poten. Moest van de veiligheidsman. Nadat ik hem zelf die vier palen liet weghalen – wat een onmogelijke taak bleek – zag hij in dat het anders moest. Maar drie dagen later … nog niks veranderd. Onverbeterlijk.

Achter mij hoor ik een toeter. Het sein dat ik leeg ben. Ik gooi mijn trailer dicht, bedank de heftruckchauffeur voor de fijne samenwerking en vervolg zo veilig mogelijk mijn weg.

 

Erik Pathuis (39) uit Winschoten is sinds 2001 vrachtwagenchauffeur en werkt bij Gebr. De Boer Transport in Oude Pekela.

 



Foto: Harry Linker

2 antwoorden
  1. Verheul
    Verheul zegt:

    Het begint, idd, steeds meer op Amerika te lijken, qua regels. Zodat we straks een flinke claim neer kunnen leggen, bij een losliggende stoeptegel!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *