Uit het dal

De stress is weg, hij slaapt weer goed. En hij is niet meer dat ‘vervelende mannetje’. Peter Spang had het niet meer naar zijn zin op het werk. Maar hij ging stug door. Het gevolg: een burn-out. Met de hulp van een coach vond Peter de weg uit het dal. Een andere baan bleek de oplossing.

Zwak voor vrachtwagens

Sinds zijn zevenentwintigste zit Peter achter het stuur van een vrachtwagen. Daarvóór werkt hij als timmerman in de bouw. Hij heeft altijd al ‘een zwak’ voor vrachtwagens. Als er eentje op de bouwplaats komt, moet hij altijd even kijken wat voor merk het is. Van het een komt het ander en begin jaren tachtig kiest Peter dus voor het chauffeursvak.

“Ik ben begonnen bij Verstegen Transport in Venhorst. Kippen rijden. Toen ze bij Bekx hier in het dorp mensen zochten, ben ik daar gaan praten. Dat was voor mij een vertrouwde plek, ik had er als schooljochie al vakantiewerk gedaan. Uiteindelijk heb ik 28 jaar bij meneer Bekx gewerkt.”

 

Vervelend mannetje

Vier jaar geleden fuseert Bekx met Van Uden Transport. Peter wordt niet blij van dat samengaan. De vertrouwde sfeer is weg. Hij gaat met tegenzin naar zijn werk en ziet alles van de zwarte kant. De lange dagen die hem eerder geen moeite kostten, vallen hem opeens zwaar.

“Ik werd een vervelend mannetje. Thuis en ook op het werk. Dan zie je dingen die er misschien helemaal niet zijn. Collega’s met een slaapcabine lijken ritten dicht bij huis te krijgen en ik, zonder slaapcabine, moest de verre ritten doen. Ik had het idee dat ik altijd de rotklusjes kreeg.”

Niet in de Ziektewet

De sombere blik breekt hem op. Hij krijgt weer hartklachten. In 2011 is hij geopereerd in verband met hartritmestoornissen. Die spelen door de spanningen nu weer op. Peter stapt naar zijn huisarts en die stuurt hem door naar een GGZ-deskundige.

“Ze zeiden: je hebt een burn-out. Zelf zag ik dat niet zo. Ik ben ook niet thuisgebleven, want ik vond niet dat ik ziek was. Maar intussen had ik wel alle verschijnselen van een burn-out. Slecht slapen, somber, een kort lontje, moedeloosheid.”

 

Niet in balans

Op een gegeven moment vult Peter de Inzetbaarheidscheck van het Sectorinstituut Transport en Logistiek in. Daar heeft hij in TON over gelezen. De uitslag van de test laat zien dat hij te veel werkt, te weinig rust heeft en niet in balans is. Hij wordt gebeld door coach Nathalie Leenen en eind 2017 heeft hij een eerste gesprek.

“Het ging vooral over: wat zijn je grootste problemen, waar zit je mee? Nathalie droeg dan mogelijkheden aan. Maar het is aan jouzelf om daar iets mee te doen. Het is wel fijn dat een buitenstaander je een duwtje in de rug kan geven.”

 

Een andere werkgever

Thuis heeft Peter al vaker met zijn vrouw gesproken over de problemen met zijn werk. Vaak brengt zij dan de mogelijkheid van een andere werkgever te berde. Maar ja, dat is meteen zo’n groot ding. En Peter denkt dat hij misschien te oud is voor een overstap. Daarbij: er zijn de hartklachten, dus dan zit er ook nog een ‘vlekje’ aan je.

“Met mijn coach heb ik het ook over ander werk gehad. Zij zei: ‘Waarom zou je het niet doen? Probeer het gewoon.’ Een oud-collega van me werkte bij Van den Broek en had daar enthousiaste verhalen over. Op een zondagmorgen, het regende, ben ik eens op de site van Van den Broek gaan kijken. Ze zochten inderdaad chauffeurs. Ik heb een sollicitatieformulier ingevuld en ’s maandags belde Van den Broek al.”

Een ander mens

Peter gaat op gesprek en heeft meteen een goed gevoel. Hij praat er nog een keertje met coach Nathalie over en hakt dan de knoop door: ik ga het gewoon doen en het gaat lukken. Op 30 oktober levert hij bij Van Uden-Bekx zijn sleutels in; op 1 november begint hij bij Van den Broek.

“Ik ben een ander mens. Fysiek is het minder zwaar. Eerst had ik een kraanauto. Dat was veel sjouwen en dragen. Nu rij ik naar een industrieterrein, zet de auto tegen het dock en dan wordt-ie gelost. Of ik pak een pompwagen, al dan niet elektrisch, en doe het zelf.”

 

Een tandje minder

Met de wisseling van werkgever is Peter meteen ook een dag minder gaan werken. Zo komt er meer balans in zijn leven. En hij heeft wat meer tijd voor zijn hobby’s: toneelspelen, met de hond wandelen en fietsen.

“Ik zit op een fietsclubje. We maken toertochten en gaan mountainbiken. Vanwege mijn hart kon ik dat laatste niet meer. Ik heb een elektrische mountainbike aangeschaft. Kan ik toch lekker meefietsen en hoef ik me niet kapot te trainen. Ik doe het gewoon een tandje minder. Dat is beter voor mij … op de fiets en in het werk.”


Naam: Peter Spang

Leeftijd: 62 jaar

Woonplaats: Beek en Donk

Werk: chauffeur distributie, vooral pallets

Bedrijf: Van den Broek Logistics in Helmond

 


Inzetbaarheidscheck

Peter Spang ontdekte dankzij de Inzetbaarheidscheck dat de balans tussen zijn werk en zijn privéleven zoek was. Gezondheid, zowel lichamelijk als psychisch, is een belangrijk aspect van je inzetbaarheid. Net zoals je leefstijl. Wil je weten hoe jij er wat dat betreft voor staat? Doe dan de Inzetbaarheidscheck van Sectorinstituut Transport en Logistiek. Blijkt uit de check dat je risico loopt? Dan belt een coach je om je uit te nodigen voor een gesprek. En als je daarvoor openstaat: begeleiding.

Inzetbaarheidscheck doen? Ga naar stlwerkt.nl/inzetbaarheidscheck


Fotografie: Annelies van ’t Hul

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.