Turen of sturen

Myron zag het niet zitten: de hele dag turen op een scherm. Dus koos hij na een opleiding tot websitebouwer voor een heel andere weg: de vrachtwagen. En dat bevalt hem wonderwel.

 

Naam: Myron Keurntjes

Leeftijd: 21 jaar

Woonplaats: Leerdam

Beroep: chauffeur

Bedrijf: Vlot Logistics in Schelluinen

 

Niet binnen zitten

“Ik heb de mbo-opleiding Mediadevelopment afgerond. Maar toen dacht ik toch: ik wil niet de hele dag binnen zitten en websites bouwen. Steeds maar hetzelfde werk. Een paar vrienden van me reden hier bij Vlot Logistics op busjes. Die zeiden: je moet eens bellen. Dat heb ik gedaan en ik mocht binnen een week langskomen voor een gesprek. Kon ik meteen aan de slag.”

 

Beginnen als bijrijder

“Dat was vorig jaar juni. Ik ben gestart als bijrijder op bestelbusjes en vrachtwagens. Vervolgens ben ik zelf op een bakbus gaan rijden. Dat ging prima. Afgelopen voorjaar kreeg ik de vraag of ik mijn vrachtwagenrijbewijs wilde halen. Dat kon met subsidie van het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Ik hoefde er niet lang over na te denken. Op 1 april ben ik begonnen met lessen en op 13 april had ik mijn C. Alles meteen gehaald. Het heeft wel geholpen dat ik al een tijd op een busje reed.”

 

Verschil met busje

“Rijden op de vrachtwagen viel me heel erg mee. Eigenlijk had ik het moeilijker ingeschat. Op de testdag zat ik voor de eerste keer achter het stuur van een bakwagen. Het belangrijkste verschil met rijden in een busje is de lengte waarmee je rekening moet houden. En je moet veel ruimere bochten maken. Maar dat had ik snel in de vingers.”

 

Pendelen en ritten

“We rijden vooral voor Ikea. Veel pendelen en ritten naar klanten. In Oosterhout haal ik de bak op; die is dan al geladen. Als ik pendel ga ik vanaf Oosterhout naar Rotterdam en dan naar Schelluinen. Dat is een vast rondje. Rijd ik naar klanten, dan is het steeds een verrassing waar je naartoe gaat.”

 

Uitleg over tillen

“Of het zwaar werk is? Niet echt. Als je op de goede manier tilt, valt het erg mee. En we krijgen uitgebreid uitleg over hoe we moeten tillen. We zijn ook altijd met z’n tweeën. Toen ik op de bestelbus reed, had ik een vaste bijrijder. Dat was wel handig, want dan weet je op een gegeven moment precies hoe je het samen aanpakt. Nu ik op de bakwagen zit, heb ik verschillende bijrijders. Die afwisseling is ook wel weer leuk.”

 

Krappe straatjes

“Wat ik het mooiste aan dit werk vind? De vrijheid. En je komt op veel verschillende plekken. Dat is soms wel een ontdekkingstocht. Er zijn ook lastige dingen. Zo is het rijden door krappe straatjes in steden en dorpen af en toe wel pittig. En het contact met de klanten is leuk, maar soms ook een uitdaging. Je wilt namelijk het liefst allemaal tevreden klanten. Als de klant iets anders verwacht dan op de vrachtbrief staat, bellen we met de zaak om te kijken wat wel of niet mogelijk is op dat moment.”

 

Over tien jaar

“Wat ik over tien jaar doe? Zoals ik het nu zie nog steeds dit werk. Vorig jaar heb ik nog even getwijfeld om toch iets met mediadevelopment te doen. Ik zou zo bij mijn leerbedrijf kunnen beginnen. Maar dit bevalt me veel beter.”

 


Chauffeur worden?

Heb jij mbo denk- en werkniveau en heb je de nodige levenservaring? Dan zou jij binnenkort zomaar als nationaal of internationaal chauffeur aan de slag kunnen.

Subsidie

Vrachtwagenchauffeur worden doe je niet zomaar. In 3 tot 6 maanden tijd moet je heel wat vaardigheden onder de knie krijgen. En dat vraagt het nodige van je inzet. Als jij laat zien dat je gemotiveerd bent, wordt minimaal 85 procent van je lesgeld betaald.

Baangarantie

Blijk je geschikt, dan krijg je een baangarantie van minimaal 1 jaar en minimaal 32 uur per week of minimaal 2 jaar en minimaal 24 uur per week.

 

Meer weten? ikwordvrachtwagenchauffeur.nl


Fotografie: Annelies van ’t Hul

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *