Toertocht

Toertocht Met z’n Allen

‘Truckruns’, toertochten voor mensen met een beperking, zijn populair. Toeterend door eigen stad en streek, met een enthousiaste passagier aan boord. In Friesland beleeft toertocht ‘Met z’n Allen’ in mei zijn 29ste editie. Een gesprek met medeorganisator Jerry Hoomans (60) uit Sneek over toetermomentjes en het vinden van een geschikte pleisterplaats.

 

“Als je een keer hebt meegedaan, wil je niet anders meer”, zegt Jerry. In het dagelijks leven is hij accountmanager bij Omrin Bedrijfsafval in Leeuwarden. Sinds 1994 rijdt Jerry mee in de toertocht ‘Met z’n Allen’. De laatste jaren zit hij in de organisatie en bestuurt hij de voorste vrachtwagen. Op zaterdag 18 mei is het weer zover: een rit met gemeentevoertuigen voor mensen van dagbesteding Talant.

 

Stoet van drie kilometer

‘Met z’n Allen’ begon in 1990 met twintig trucks. Het konvooi is nu uitgegroeid tot honderd wagens. Hoewel er meer animo is, blijft het tot dit aantal beperkt. Jerry: “Je hebt dan al een stoet van drie kilometer. Die moet je tijdens de lunch ook ergens kwijt. En er moet dan zitgelegenheid zijn voor 270 mensen.” De deelnemende voertuigen zijn vrachtwagens – vooral inzamelauto’s – van verschillende Friese gemeentes. Ook rijden er busjes mee voor rolstoelers. Naast de honderd chauffeurs zijn er nog dertig vrijwilligers bij het evenement betrokken. De toertocht is mogelijk dankzij een aantal sponsors.

Harde kern is het organisatieteam, waar behalve Jerry ook Els van Dongen, Gosse Dijkstra, Wiebe Wijnsma, Simone Postma en Richard Laskewitz deel van uitmaken. “Elke organisatie doet de tocht tien jaar”, legt Jerry uit. “Wij van Omrin zijn nu aan ons negende jaar bezig. Voor de routes hebben we Friesland verdeeld in vijf regio’s. Elke regio bezoeken we in die tien jaar twee keer.”

Enthousiaste toeschouwers

De route voor dit jaar vertrekt vanuit Heerenveen richting Gorredijk. Bij Tijnje gaat het oostwaarts via Oldeberkoop naar Appelscha, waar geluncht wordt. ’s Middags rijdt het konvooi via Donkerbroek en Jubbega naar Terwispel. En dan via Akkrum noordwaarts om bij Omrin in Leeuwarden te eindigen. Zoals elk jaar staat de route op de sociale media en de organisatie hangt affiches op in de supermarkten van de plaatsen waar de tocht doorheen trekt. “Dan kunnen bewoners er rekening mee houden en langs de kant gaan staan om ons te begroeten. We trekken altijd veel enthousiaste toeschouwers.”

Dwars door dorpen

Wie denkt dat de organisatie voor het gemak de hoofdwegen kiest, heeft het mis. “Op de grote weg zie je niks”, vertelt Jerry. “En we moeten zorgen voor voldoende toetermomentjes. Dus we nemen juist de kleine weggetjes en gaan dwars door steden en dorpjes.” Om niet door een wegafzetting of omleiding verrast te worden, rijdt Jerry het traject kort vlak vóór het evenement nog een keer. “De rit zelf bestuur ik een huisvuiltruck. Ik heb alle papieren, maar ben geen beroepschauffeur. Als ik er als voorste truck doorkom, dan kan een beroepschauffeur dat zeker.”

Tijdens de tocht rijdt een motoragent vooruit om obstakels, zoals onhandig geparkeerde auto’s, uit de weg te ruimen. Jerry: “De afgelopen acht jaar hebben we nog nooit hoeven stil te staan. Dat is een groot compliment aan de tien motoragenten van het korps Heerenveen, die ons de afgelopen jaren zo goed beleid hebben.”

 

Vaste koppels

Al in oktober beginnen de eerste voorbereidingen voor de rit in mei. Vergaderen, een zoektocht naar een mooie route met een goede pleisterplaats voor de lunch, benaderen van sponsors, aanvragen van vergunningen. Dat vergt allemaal veel tijd. “Maar als je dit een keer hebt gedaan, wil je niet meer anders”, zegt Jerry. “Dat zie je ook bij de andere medewerkers. Er ontstaan tijdens de tocht vaste koppels van chauffeurs en deelnemers, die de hele dag met elkaar optrekken. Vaak bouwen ze een band op en gaan het jaar erop weer samen in de wagen. Chauffeurs stoppen er vaak pas mee als ze met pensioen gaan. Geen probleem, want we hebben voldoende aanwas van jongeren.”

Toekomst verzekerd

Volgend jaar zetten Jerry en zijn medeorganisatoren voor de laatste keer de tocht uit. De fakkel wordt dan overgenomen door een andere organisatie. De toekomst is verzekerd, vertelt Jerry. “We hebben al een gemeente die heeft toegezegd de tocht voort te zetten. Er lopen mensen met onze organisatie mee om de overgang straks soepel te laten verlopen.”

Als de stoet in de namiddag aankomt bij het eindpunt Omrin in Leeuwarden, is er net als tijdens de lunch muziek. Alle deelnemers krijgen patat en een drankje. En een presentje als herinnering. Wat dan overheerst is het gevoel van een onvergetelijke dag.

Kijk op facebook.com/ToertochtMZA


Groene rit

Van de 220 voertuigen uit het wagenpark van Omrin rijdt er 70 procent fosfaatvrij. Dat wil zeggen: op groengas dat Omrin zelf uit afval opwekt in een vergistingsinstallatie. Omrin beheert de hele keten van inzamelen, recyclen, scheiden, verbranden van het residu. Voor kunststof is er een aparte scheidingsfabriek.

Uit het verbrande huisvuil en bedrijfsafval produceert de eigen oven stoom. Daarvan gaat 85 procent naar zoutfabriek ESCO, om zout te drogen. De rest wordt omgezet in elektriciteit. Van de 14 miljoen m3 biogas per jaar gaat er 1 miljoen in de voertuigen.

 

4 antwoorden
  1. Wikje Bakker
    Wikje Bakker zegt:

    Hallo,

    Heel graag zou een cliënt van ons ook het plezier van jullie toertocht willen laten ervaren. Waar zou Ik hem kunnen opgeven. Hij is n.l helemaal verzot van vuilniswagens

    Groet Wikje

    Beantwoorden
  2. Anke
    Anke zegt:

    Ik zou het leuk vinden als ook mensen mee namen van het pakhus in akkrum kleinschalig wonen .en vervind ik dit mooi project.ga zo door.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.