Stapvoets met een hoge haspel

Op pad met … Roelof Dijk

Zelfs een op het oog simpele klus kan een uitdaging zijn. Dat heeft Roelof Dijk inmiddels vaak genoeg meegemaakt. Roelof zit al zijn hele chauffeursleven op de autolaadkraan. De laatste jaren vervoert hij vooral zware lasten. Zoals vandaag in de Eemshaven. Een grote haspel moet uit een schip, op zijn wagen, naar een locatie vijf kilometer verderop. Appeltje eitje … behalve dat er een kleinigheid tegenzit.

Roelof Dijk – 46 jaar – woont in Baflo – is chauffeur/montagewerker bij Wagenborg Nedlift in Groningen

Transportplan

De ochtendzon geeft nog niet veel warmte op de terminal van Wagenborg Nedlift in de Eemshaven. Roelof en zijn collega Jacob Hollander nemen het transportplan door. Jacob zit straks op de mobiele kraan, Roelof bestuurt de semi-dieplader. Ze gaan een kabelhaspel van 20 ton uit een schip hijsen en op de dieplader plaatsen. Vervolgens vervoeren ze het gevaarte (340 cm breed en 590 cm hoog) naar de Tennet hoogspanningslocatie. Een kwestie van koppie erbij houden en voorzichtig manoeuvreren.

Variatie

Roelof is niet anders gewend. Hij werkte lang in de verhuur van bouwmaterialen en -machines, bij verschillende bedrijven. Begin vorig jaar kwam hij in dienst bij Wagenborg Nedlift. Tussen 2013 en 2016 werkte hij er ook al, totdat het bedrijf zijn speciaal transportdivisie van de hand deed. Nu zorgen Roelof en nog een vijftal chauffeurs voor het vervoer van eigen materieel van Wagenborg Nedlift. Dat is vaak speciaal transport. “We hebben steeds andere klussen. De ene dag vervoer je rijplaten, de volgende dag delen van schepen. Vorig jaar mocht ik de kerstboom voor de Grote Markt in Groningen afleveren. Twintig meter hoog was die. Mooi om te doen.”

Probleempje

Als de haspel uit het schip getakeld is en boven Roelof’s dieplader hangt, komt een probleempje aan het licht. De twee balken van het frame waarop de haspel gelast is, lopen in de breedterichting. Maar de haspel in de breedte op de dieplader vervoeren, is technisch niet mogelijk. De oplossing komt uit Groningen. Een collega van Roelof brengt twee ‘kleppen’, balken die het draagvlak van de dieplader net genoeg verbreden om de haspel in de lengterichting te kunnen plaatsen.

Een laatste hindernis: Roelofs dieplader staat op een licht oplopend deel van de kade. Daardoor drukt er veel gewicht op de linkerzijde van de wagen. Dat zou met wegrijden een risico kunnen zijn. Daarom houdt Jacob met zijn kraan de eerste meters de haspel nog even aangehaakt.

Techniek

“In dit werk ben je veel met techniek bezig”, vertelt Roelof. Standaardklussen zijn er amper. “Soms loop ik een hele dag bij de kraan om te assisteren. Vind ik ook prima. Ik ben geen lange afstandsman, ik hoef niet naar Zuid-Spanje. Ieder zijn ding.” Soms is het spannend. “Ik moest een keer een brugdeel van 5,5 meter breed van Groningen naar Zeewolde brengen. Dan rijd je onder begeleiding. Vooraf ben ik dan wel bezig met: wat kom je tegen onderweg, ziet iedereen me wel, kan ik overal tussendoor?”

 

Familieman

Roelof werkt fulltime en is vaak dagen van huis. “Mijn weekenden zijn heilig” zegt hij. “Die zijn voor mijn vrouw Anja en onze vier zonen: Simon, Sieko, Rudmer en Sjoerd. Hobby’s heb ik niet echt. Ik wandel graag met onze Friese stabij. En ik heb wat modeltruckjes. Maar ik geniet vooral van het samenzijn met mijn gezin. Dat geeft me rust. Thuis doen we alles samen. Het is bij ons altijd druk, er is altijd wat gaande. Tja, dat krijg je met z’n zessen.”

Hoogspanningslijnen

Met een traag gangetje gaat het naar het Tennet-terrein. Onderweg moet Roelof twee keer onder hoogspanningslijnen door. Inclusief de lading is zijn combinatie nu 6,30 meter hoog. De kans op een statisch-elektrische reactie is klein. Maar het devies is toch: vooral niet stoppen onder de hoogspanningslijnen. Stapvoets neemt Roelof deze ‘hindernis’. Het lossen verloopt vervolgens volgens plan. Eind van de ochtend rijdt Roelof terug naar de terminal, op weg naar een volgende klus.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.