Sportief bezig zijn en hoofd leegmaken

Op pad met fietskoeriers Arthur en Sjoerd

 

Planner en koerier Sjoerd Tiemensma heeft vanochtend al een ronde gefietst om poststukken op te halen bij bedrijven. Een chauffeur zit aan tafel aan een bakkie. Die heeft net post langsgebracht. Koerier Arthur van Eekhout staat klaar om de laatste post bij bedrijven in Ede op te halen. Sjoerd heeft zijn route al ingepland.

Zo ziet het er op een zonnige donderdagmiddag uit op de vestiging van het fietskoeriersbedrijf Cycloon. In de royale loods op het industrieterrein in Ede is meer dan genoeg ruimte. De ‘hub’ noemen ze het zelf. De rode elektrische vrachtfietsen staan daar opgeladen en wel, klaar voor vertrek.

Naam:Arthur van Eekhout • Leeftijd:29 jaar •  Woonplaats:Ede • Functie:fietskoerier • Bedrijf:Cycloon Ede

 

Fanatieke wielrenners
Arthur is geboren en getogen in Ede. Hij kent de omgeving op zijn duimpje. Dat is handig als je koerier bent. ”Gelukkig is het bij Cycloon niet zo dat je afgerekend wordt als je niet op tijd met je ronde klaar bent. Je hebt altijd ruim de tijd voor je ronde. Ook voor studenten uit Wageningen, waar veel van onze koeriers vandaan komen, is het goed te doen.”

Cycloon werkt niet met ingewikkelde formules, zoals je dat wel eens ziet bij andere koeriers. Algoritmes noemen ze dat dan. Maar natuurlijk berekent de planning wel tijden voor de routes en houdt in de gaten of die ook kloppen. Ze kijken wat haalbaar is voor de fietskoeriers. “Voor mij is werken voor Cycloon een mooie manier om sportief bezig te zijn en mijn hoofd leeg te maken.

Ik ben geen fanatieke wielrenner maar bij Cycloon heb ik een paar collega’s die dat wel zijn. Die houden ervan om zo snel mogelijk hun ronde af te maken.”

Naam:Sjoerd Tiemensma • Leeftijd:27 jaar • Woonplaats:Arnhem • Functie:planner/fietskoerier• Bedrijf:Cycloon Ede

Hoe Cycloon groot werd
Cycloon werd in 2002 opgericht door een paar studenten uit Zwolle. Ze wilden deze stad een snel en duurzaam alternatief bieden voor bezorging en logistiek.

In 2006 wordt het fietskoeriersbedrijf uitgeroepen tot starter van het jaar. Tussen 2007 en 2010 groeit het bedrijf. Er komen vestigingen in Arnhem en Groningen en het aantal fietskoeriers groeit naar 43.

In 2012 roept de sociale werkvoorziening in Zwolle de hulp van Cycloon in om duidelijke werkprocessen voor haar postafdeling te maken. Dit is het startsein voor het sociale beleid, dat nu kenmerkend is voor het bedrijf. Er werken daar nu heel wat mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. Ze krijgen veel aandacht en begeleiding.

 

Het bedrijf groeit gestaag. Op dit moment heeft Cycloon 35 eigen vestigingen verspreid over het land, met in totaal 1250 medewerkers met of zonder afstand tot de arbeidsmarkt. Of, zoals ze het zelf noemen: de groene en sociale bezorgexpert in Nederland. In 2021 bespaarde Cycloon naar eigen zeggen 164.692.534 kg CO2 door met de vrachtfiets te bezorgen.

Aanpakken en wegwezen
De eerste rit van Arthur leidt naar het centrum van Ede. De eerste paar kilometers rijdt hij langs het spoor dat dwars door de gemeente loopt. Zijn route voor het ophalen van post is daarop berekend. “Ik heb vanmiddag vijf adressen waar ik post ophaal. Daarna ga ik terug naar de hub. Even eten opwarmen en dan de pakketten afleveren bij particulieren.”

Op deze rit heeft Arthur niet veel contact met klanten. Vaak ligt de post al klaar en is het aanpakken en wegwezen. Van sommige bedrijven heeft Arthur zelfs de sleutel of de pincode om binnen te komen.

Vuilnisman
Arthur stopte zes jaar geleden met zijn studie. Sindsdien heeft hij overal en nergens gewerkt. “Ik heb heel veel verschillende baantjes gehad. Ik ben ook een tijdje vuilnisman geweest.” Een half jaar geleden wees zijn moeder hem op een vacature voor fietskoerier bij Cycloon. “Eerst werkte ik drie of vier dagen voor Cycloon maar sinds ik een baan bij een ICT-bedrijf heb, fiets ik nog maar één of twee dagen. Dat is goed te doen want ik begin meestal rond vier uur ‘s middags.”

Bij de vestiging Ede werken veertien parttime koeriers. De meesten zijn studenten uit Wageningen. Planner Sjoerd is de enige medewerker op deze vestiging die fulltime werkt. Omdat Ede een kleine locatie is mogen de koeriers naast het ophalen en brengen van post ook andere werkzaamheden doen, zoals het inscannen van de poststukken.

“Vandaag is het zelfs voor onze kleine vestiging erg rustig. Naast Arthur zijn er nog twee koeriers op pad. De aanhangwagens voor achter de vrachtfietsen hebben we vandaag niet nodig,” vertelt Sjoerd. Hij verwacht dat de tweede helft van dit jaar drukker zal worden nu bol.com een meerderheidsbelang in Cycloon heeft genomen. De grote hub in Ede biedt in ieder geval genoeg ruimte voor uitbreiding.

Sjoerd is blij met de samenwerking met bol.com. “Steeds meer mensen bestellen online en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Daarnaast weren steeds meer steden auto’s in het centrum. Dat biedt kansen voor fietskoeriers.”

Bol.com
Cycloon en bol.com zijn onlangs een strategische samenwerking aangegaan. De partijen willen gezamenlijk de groei van Cycloon versnellen en delen de doelstelling om de bezorging in Nederland duurzamer en socialer te maken. Op dit moment is het marktaandeel van Cycloon kleiner dan 5%. Door de samenwerking met bol.com denkt Cycloon flink te kunnen groeien. De verwachting is dat er in 2025 100 Cycloon-vestigingen zijn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.