Scholieren hebben geen idee van gevaar
Fietsers en voetgangers. Scholieren, studenten, toeristen. Het zijn weggebruikers met wie je niet genoeg rekening kunt houden. Zeker als je met je vrachtwagen in steden en dorpen komt. Want hoe veilig je zelf ook rijdt, die dekselse medeweggebruikers lijken niet te beseffen dat ze kwetsbaar – en soms onzichtbaar – zijn. Johan Schoenmakers vertelt hoe hij ongelukken probeert te voorkomen.
Veertig jaar achter het stuur en geen noemenswaardig ongeluk. Johan Schoenmakers tikt op tafel. “Even afkloppen. Je weet het maar nooit. Ik heb 35 jaar geleden een keer een auto onder mijn voorwiel gehad. Maar die reed door rood. Gelukkig alleen blikschade. Ja, een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar je kunt het risico beperken door veilig te werken. En ik durf te zeggen dat ik dat doe.”
Distributie
Al veertig jaar zit Johan dus op de weg. Laden en lossen, dat is zijn werk. Hij rijdt vier dagen in de week voor E. van Wijk door heel Nederland. “Distributie van bouwmaterialen, verf, chemicaliën enzovoort. Eigenlijk alles wat aangeboden wordt, vervoer ik.” Dertig jaar werkte Johan voor papierfabriek Edet. “Toen mijn baas stopte met het bedrijf, ben ik met vijf collega’s naar E. van Wijk gegaan. Ik ben vier dagen gaan werken en nog vier andere collega’s deden dat ook. Zo hebben ze een springer kunnen aannemen. Op die manier kan ik rustig afbouwen en gezond met pensioen.”
Spiegels
Veilig werken is voor Johan vanzelfsprekend. Dat begint al bij het instappen. “Voor ik wegrij, kijk ik altijd eerst of de spiegels goed zijn afgesteld. Vooral na een wasbeurt. Niet iedere chauffeur let daarop. Gelukkig is er op ons bedrijf een goede afstelplek. Maar onderweg kom ik in Nederland maar weinig afstelplaatsen tegen. Dat zouden er meer moeten zijn, want goed afgestelde spiegels zijn o zo belangrijk.”
Sensoren
Nu het weer herfst is, weet Johan dat hij vooral ‘s morgens voor fietsers moet oppassen. “Die rijden vaak zonder licht, zeker de scholieren. Vroeg in de ochtend is het donker en dan zijn ze lastig te zien. Ze schieten ook vaak door rood of ze staan naast je in de dode hoek. Ze hebben geen idee hoe gevaarlijk dat is.” Het liefst zou Johan zien dat alle vrachtwagens rondom met sensoren worden uitgerust. “Dan zouden er veel minder ‘dodehoekongelukken’ zijn.”
Pylons
Als Johan moet lossen in een winkelstraat, zet hij altijd een pylon bij de laadklep. “Als ze die omverrijden, zijn ze te dicht bij de laadklep.” Maar hoeveel voorzorgsmaatregelen je ook neemt … “Laatst moest ik in Utrecht ergens achteruit naar binnen rijden. Er waren twee verkeersregelaars bij, voor de veiligheid. En dan nog zijn er fietsers die snel nog even achterlangs rijden. Dan moet ik in de remmen. Niet fijn als je kwetsbare lading vervoert. Ik denk dan: Die willen geen 65 worden.”
Rollator
Bij kruisingen en rotondes houdt Johan altijd rekening met kwetsbare weggebruikers. “Als ik bij een rotonde kom aanrijden en ik zie een groep scholieren of een oudje met een rollator, dan laat ik ze altijd voor gaan. Ook al heb ik voorrang. Wat maken die twee minuten nu uit? Het gaat om de veiligheid. Dan is het leuk als ze hun hand opsteken om mij te bedanken. Goed gedrag op de weg is goed voor ons imago.”
Stilleggen
Met zijn jarenlange ervaring kent Johan het klappen van de zweep. Ooit legde hij een bouwplaats stil om veilig te kunnen lossen. “Een kraan verplaatste platen over mijn vrachtauto heen. Daar kon ik dus niet veilig lossen. Ik heb toen gezegd: ‘Of jullie leggen alles stil, of ik rij terug naar de poort en leg daar alles neer en dan mogen jullie zelf sjouwen’. Nou, toen werd de bouw wel stilgelegd. Daar moet je wel het lef voor hebben. Jonge chauffeurs zijn misschien wat makkelijker. Bij ons moeten ze eerst een paar weken met een mentorchauffeur mee, om te leren hoe wij bij E. van Wijk werken.”
Motto
Johan is een bedaarde man. Hij maakt zich niet snel druk. “Op mijn manier stamp ik door. Maar nooit jagen of jachten. Het motto bij ons is: als het niet kan, is er morgen weer een dag. Maar mijn auto moet wel leeg aan het eind van mijn werkdag. En alle spullen wil ik zonder schade bij de klant afleveren. Dat vind ik belangrijk.”
Tien doden
Gemiddeld gebeuren er in Nederland 50 dodehoekongevallen per jaar.
- 50 procent van die ongevallen is zeer ernstig;
- bij 10 dodehoekongevallen is er een dodelijk slachtoffer;
- de meeste slachtoffers zijn fietsers;
- het gaat vooral om 11- tot 20-jarigen en om senioren;
- bijna alle ongevallen gebeuren overdag en tijdens de week.
Fotografie: Marco Hofsté
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!