Rust in het hoofd

Chauffeur/kraanmachinist Rudy Ottens (31) uit Oude Pekela is een aanpakker. Liever drie of vier verschillende klusjes op een dag dan eentje waarbij je veel moet wachten. En dan is er natuurlijk ook zijn gezin en het eigen huis, waarin altijd wat te doen valt. Kortom: Rudy is altijd druk. Te druk, blijkt in december 2019. Hij komt ziek thuis te zitten. Een coach helpt hem weer op weg.

 

Rudy Ottens – 31 jaar – woont in Oude Pekela – is chauffeur/kraanmachinist bij Freddy Pertien de Hijsspecialist in Slochteren

 

Een duidelijk waarschuwing krijgt Rudy al jaren geleden. Bij zijn vorige werkgever rijdt hij ’s nachts met groente en fruit op Denemarken. “Als ik ’s morgens vroeg thuiskwam, zat ik alweer te rekenen. Als ik nu vijf uurtjes slaap, kan ik vanmiddag nog wat klusjes aan het huis doen en vanavond om zes uur weer richting Denemarken. Maar een half jaar lang vier of vijf uurtjes slaap per dag is erg weinig.” Het gevolg: op een morgen wordt hij wakker op een vluchtheuvel. Twee kilometer van zijn huis is hij achter het stuur in slaap gevallen. Thuis ploft hij onmiddellijk in bed. Als hij wakker wordt, belt hij zijn baas om te melden dat hij ermee stopt. Niet veel later, in 2017, ziet hij een vacature bij hijsspecialist Freddy Pertien in Slochteren. Daar gaat Rudy voortvarend aan de slag.

 

Geen griepje

En dan, in december 2019, meldt hij zich ziek met wat een gewoon griepje lijkt. Maar het gaat niet over, dus dan stapt Rudy toch maar eens naar de huisarts. Vooral ook omdat er toch wel meer aan de hand is. “Ik was erg vermoeid, had een kort lontje en was niet te genieten. De huisarts zei dat ik twee weken rust moest nemen.” Omdat zijn werkgever hem ziekmeldt, neemt Adviseur Verzuim Kees Feiken van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) contact met Rudy op. Kees adviseert hem om op de site van STL de Inzetbaarheidscheck in te vullen.

 

Stress en slapeloosheid

Rudy: “Daar kwam een heel rapport uit. De grootste problemen bleken stress en slapeloosheid. En die veroorzaakten allerlei andere problemen, bijvoorbeeld mijn slechte humeur. Wat er allemaal nog meer in stond, weet ik niet meer. Dat rapport heb ik weggegooid. Negatieve dingen moet je achter je laten. Ik kijk liever naar de toekomst.”

Naar aanleiding van de check wordt Rudy gebeld door een coach. Er volgt één keer in de maand een gesprek. “Rust, daar draaide het om. Ik wil altijd maar door. We zijn begonnen met ademhalingsoefeningen. Nu ga ik per dag twintig minuten even alleen zitten en op mijn ademhaling letten. Zo creëer je rust en dat werkt.”

 

Bewust wandelen

Ook beweging is belangrijk, krijgt Rudy te horen. “Niet sporten, want dat is niet aan mij besteed. Maar wandelen. Mijn coach vroeg: ‘Waar denk je aan als je wandelt?’ Mijn antwoord was: aan wat ik ga doen zo gauw ik weer thuis ben. En aan wat ik morgen nog aan mijn huis moet klussen. Ze adviseerde me om tijdens het wandelen naar de omgeving te kijken. En te luisteren naar de geluiden die je hoort. Ik had het niet verwacht, maar zo’n wandeling helpt echt. Ik begon met drie keer in de week, maar nu probeer ik elke dag wel een uur te wandelen. Het brengt rust in mijn hoofd en daar knap ik wel van op.”

 

 

Betere levensstijl

Inmiddels is Rudy weer drie dagen in de week aan het werk. Binnenkort hoopt hij daar vier dagen van te maken. “Het gaat een stuk beter met me. Aan die ademhalingsoefeningen en meer beweging heb ik heel veel. Ik ben rustiger en slaap een stuk beter. Dat komt ook doordat ik mijn levensstijl heb aangepast. Minder koffie bijvoorbeeld. Ik dronk echt heel veel koffie. En ’s avonds thuis een paar potjes bier. Dat is allemaal wel leuk, maar gezond is het niet. Nu neem ik overdag een fles water mee. En ik drink niet meer elke dag alcohol. Dat scheelt.”

 

Geen scherm

Wat ook helpt, zo leert Rudy, is niet meer in bed op het scherm van je telefoon zitten turen. “Voordat ik ging slapen, moest ik nog alle sociale media langs. Maar dat zorgt voor zoveel onrust in je hoofd. Nu kijk ik een half uur voordat ik naar bed ga niet meer op dat kleine beeldscherm. Ach, je weet natuurlijk weet wel dat het niet goed is. Maar iemand moet het tegen je zeggen voordat je het gelooft.”

 


Inzetbaarheidscheck

Gezondheid, zowel lichamelijk als psychisch, is een belangrijk aspect van je inzetbaarheid. Net zoals je leefstijl. Wil je weten hoe jij er wat dat betreft voor staat? Doe dan de Inzetbaarheidscheck van Sectorinstituut Transport en Logistiek. Blijkt uit de check dat je risico loopt? Dan belt een coach je om je uit te nodigen voor een gesprek. En als je daarvoor openstaat: begeleiding. De check en begeleiding zijn gratis en je werkgever hoeft er niets van te weten.

Inzetbaarheidscheck doen? Ga naar stlwerkt.nl/inzetbaarheidscheck

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *