Praat mee: parkeren

Parkeren is voor veel vrachtwagenchauffeurs een nachtmerrie. Een cartoon van Frank de Man in TON 83 maakt veel reacties los.

Zo mailt Jeroen Dieker uit Ulft:

“Ik loop dagelijks tegen de parkeerproblemen aan. Bij steeds meer plaatsen die je binnenrijdt, begint direct de parkeerverbod-zone voor vrachtverkeer. Uitwijken naar een betaalde parkeerplek is geen optie, want daar mag je niet afkoppelen. Soms moet ik wel 30 km omrijden om een legale plek voor de aanhanger te vinden. Dit kost niet alleen veel tijd en geld maar is ook nog eens zeer slecht voor het milieu.  Ik weet hier ook echt geen oplossing voor.”

 

Jacky Goudzwaard uit Terneuzen schrijft een lange e-mail. Als oplossing ziet hij:

“Er moeten grotere parkeerplaatsen komen. En vooral moeten ze het beleid aanpassen. Want zoals het nu gaat, loop je altijd klem. Of je zit aan de uren. Of de klant wil je niet meer lossen. Kun je kilometers omrijden naar een parking waar je kan parkeren.
Uiteindelijk is de vervoerder het haasje: parkeerkosten, extra omrijdtijd, extra kosten voor de chauffeur die daar weer tijd in steekt. En als je toch blijft staan: een megahoge boete. Dit zit mij erg hoog, evenals heel veel chauffeurs met mij, denk ik.”

 

“Zorg dat er door het hele land voldoende bewaakte parkeerplaatsen komen”, draagt André van Wijk uit Hardinxveld-Giessendam als oplossing aan. “Laat de overheid in gesprek gaan met bedrijven om met elkaar dit probleem aan te pakken. We zijn tenslotte met spullen onderweg voor de hele samenleving, maar soms lijkt het erop dat de chauffeur als enige verantwoordelijk is voor zijn lading. Dat parkeren langs de snelweg en op bepaalde andere plaatsen steeds onveiliger wordt, is zoals het er nu aan toe gaat een probleem voor de chauffeur en dat is jammer. Het is tenslotte altijd nog zo: zonder transport staat alles stil.”

 

Ook Bjorn Visser uit Doetinchem vindt het belangrijk dat vrachtwagenchauffeurs hun werk kunnen uitoefenen. “Overal zijn parkeerverbod-zones en we zitten ook met routeplicht. Ik begrijp het probleem met overnachten en de overlast, maar maak dan overal een parkeerverbod voor ’s nachts en zorg overdag voor parkeerplek op de industrieterreinen.”

 

Bert Tunnissen uit Afferden ziet geld als deel van het probleem. “Veel bazen vergoeden geen betaalde parkeerplaatsen, dus je gaat toch iets zoeken waar je gratis kan staan. In Duitsland is dat in ieder geval veel beter geregeld. Daar zijn de parkeerkosten gratis als je binnen gaat eten. Door de parkeerproblemen voelen veel chauffeurs zich als het onderste van de maatschappij behandeld, hier in Nederland.”

 

Volgens Jetze de Vries uit Ter Aar worden de parkeerproblemen “door de witte kentekenplaten veroorzaakt. Complete bedrijven gebruiken onder andere langs de A4 bij het brugrestaurant, de A4 bij Leiderdorp en de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel en bij Maassluis aan beide zijden de parkeerplaatsen als opslagplaats van hun vloot. Daardoor kunnen wij nergens meer terecht als we onze verplichte rust moeten maken. De enige oplossing is om deze vrachtwagens weg te slepen en de transporteurs een torenhoge boete op te leggen”

 

Gerrit Wijmenga uit Deventer heeft als suggestie: “Ze zouden op elk nieuw aan te leggen industrieterrein verplicht een parkeerterrein moeten maken voor het vrachtverkeer. Ongeveer drie plekken per bedrijf. Als dat consequent doorgevoerd wordt, scheelt dat enorm in het parkeren onderweg.”

 

En dan is er ook nog deze reactie van Herrebout Transport & Logistiek uit Hoek:

“In de TON van april 2019 staat een tekening van een parkeerverbod.

Op deze tekening staat de plaatsnaam Boerengat vermeld.

En laat ons bedrijf nu gevestigd zijn op het Boerengat!!

Nu zijn we zomaar nieuwsgierig hoe u aan deze plaatsnaam komt?”

Tja, die heeft de illustrator uit zijn duim gezogen.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.