Papiertje is belangrijk

Je hebt een leuke baan en doet je werk met plezier. Maar blijft dat ook zo in de veranderende wereld van transport en logistiek? Of is het handig en verstandig om jezelf te blijven ontwikkelen? Dat kan dit jaar met een persoonlijk opleidingsbudget, zodat je het voor het geld niet hoeft te laten.

TON spreekt drie mensen die verder kijken dan hun baan breed is.


Deel 2: PAPIERTJE’ IS BELANGRIJK

Naam: Glenn Laenen

Leeftijd: 30 jaar

Woonplaats: ‘s-Hertogenbosch

Beroep: logistics engineer

Bedrijf: Vos Logistics in Oss

Glenn volgt de tweejarige opleiding HBO Associate degree Operationeel Manager bij ISBW

Glenn Laenen – Ik wil verder komen

Antwerpenaar Glenn Laenen weet uit eigen ervaring hoe belangrijk een diploma is. Met zijn hands-on mentaliteit heeft hij zich opgewerkt tot logistics engineer bij Vos Logistics. Maar om verder te komen in de logistiek is ‘een papiertje’ belangrijk. Anderhalf jaar geleden startte hij dan ook met een hbo-opleiding Bedrijfskunde, specialisatie logistiek management bij ISBW. Via het Pitstop-project van Sectorinstituut Transport en Logistiek heeft Glenn een bijdrage ontvangen voor de opleiding HBO Associate degree Operationeel Manager. Dat scheelt hem veel euro’s.

 

Makkelijk

Voor Glenn is logistiek niet het eerste waaraan hij denkt als hij klaar is met zijn middelbare school. “Ik wilde een makkelijke studie doen. Dat werd HBO Bachelor studie Executive management. Al heel snel kwam ik erachter dat het niets voor mij was. Bij ons thuis is het: wie niet wil studeren, gaat werken. Ik ben toen via via in de bouw terechtgekomen.”

 

Knieblessure

Glenn wordt grondwerker en later dakdekker. Vier jaar werkt hij in de bouw. “Dat zijn voor mij vormende jaren geweest. Ik heb daar mijn oprechte voeling met en respect voor de mensen op de werkvloer gekregen. Ze worden vaak ondergewaardeerd en niet naar hun waarde beloond.” Op zijn vierentwintigste moet Glenn stoppen in de bouw vanwege een knieblessure. “Door voetbal was mijn meniscus kapot. En het was ook de hoogste tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik wilde een nieuwe job in een andere sector.”

 

Haven

Glenn volgt een opleiding Maritiem Bediende en ADR Gevarengoed met als doel in de haven te gaan werken. Rond zijn vijfentwintigste begint hij als logistiek medewerker/stock controller bij XPO Logistics in de Antwerpse haven. “Een mooie job, maar toen kwam de liefde op mijn pad. Mijn Nederlandse vriendin wilde niet in België wonen en daarom ben ik werk gaan zoeken in Nederland.” Glenn kan aan de slag als transportplanner bij XPO Logistics in Tilburg. “Een goede baan, maar na anderhalf jaar was er bij XPO geen nieuwe uitdaging meer voor mij. En het bedrijf had op dat moment meer behoefte aan een senior-manager. XPO en ik zijn toen op goede voet uit elkaar gegaan.”

 

Geen match

Glenn en zijn vriendin hebben op dat moment net een huis gekocht in ‘s-Hertogenbosch. Voor Glenn wordt het bedrag op zijn loonstrookje belangrijker. “De overgang van België naar Nederland, een huis, auto gestolen en moeilijkheden met de belastingdienst … Kortom, dat was een heel moeilijke periode. Ik heb toen een jaar gewerkt bij Panalpina in Eindhoven, als traffic controller in de luchtvracht. Dat was van beide kanten geen match. Tegen het einde van mijn contract heb ik wel veertig sollicitatiebrieven de deur uit gedaan. Toen kwam ik erachter dat een papiertje belangrijk is. Een paar keer zat ik in de laatste fase van een sollicitatieprocedure en telkens kozen ze voor iemand met een diploma of tien jaar ervaring.”

 

Praktijk

In overleg met zijn vriendin besluit Glenn te gaan studeren. Het wordt de hbo-opleiding Bedrijfskunde, specialisatie logistiek management bij ISBW. “Eigenlijk vind ik zo’n papiertje onzin, want logistiek leer je in de praktijk. Maar met een papiertje verdien je direct zo’n 300 euro meer.” Gelukkig voor Glenn kijkt men bij Vos Logistics ook naar sollicitanten met een hbo-werk- en denkniveau. “Ze waren op zoek naar iemand die slim uit zijn ogen kijkt en zijn boerenverstand gebruikt.”

 

Leider

Bijna één jaar werkt Glenn nu bij Vos Logistics. “Vos gaf mij een kans na een moeilijke periode. Het is een echt hands-on bedrijf, dat in ontwikkeling is. Ik krijg hier kansen. Van nature ben ik een leider. Altijd voetbalcaptain geweest en ik heb voeling met de mensen op de werkvloer. Zonder werknemers is er geen bedrijf en omgekeerd. Voor mij staan de drie P’s van ondernemen centraal: People, Planet, Profit. Daar hecht ik heel veel waarde aan.”

 

Omgeschakeld

Via een collega in de ondernemingsraad hoort Glenn van Pitstop. Samen zoeken ze uit of Glenn van de regeling gebruik kan maken. “Ik ben door Pitstop omgeschakeld van HBO bachelor naar HBO Associate degree. Zodoende kan ik nu gebruikmaken van het persoonlijk opleidingsbudget. De opleiding kost 7500 euro. Ik krijg een bijdrage van zo’n 2700 euro. De rest betaal ik uit eigen zak.”

Investeren in zijn toekomst vindt Glenn belangrijk. “Ik heb er samen met mijn vriendin goed over gepraat, want een opleiding beginnen trekt een wissel op je relatie. Zij is verpleegkundige en via haar werk volgt ze ook opleidingen. Die kosten ons geen geld, maar wel tijd. Pitstop is een mooie kans die ik met twee handen aangrijp.”

 


Pitstop

Pitstop is de nieuwe portal voor mensen die werken in transport en logistiek. Je vindt er tips, informatie en video’s over onderwerpen als gezond en fit blijven, geldzaken, hoe je kunt blijven groeien binnen of naar functies in de bedrijfstak. En hoe je een goede werk-privébalans krijgt of houdt.

Of je nu chauffeur bent, logistiek medewerker, planner of administratief medewerker: je kunt met al je vragen bij Pitstop terecht. Je registreert je eenmalig en krijgt dan online begeleiding en als je dat wilt zelfs persoonlijk.

Pitstop is een initiatief van Sectorinstituut Transport en Logistiek.


Waarom zou je scholing volgen?

– Omdat de sector verandert. Je werk dus ook. Als je mee-verandert kun je werk blijven doen dat bij je past.

– Een training of cursus volgen, geeft een goed gevoel. En je wordt waardevoller voor je werkgever.

– Met een diploma of certificaat op zak, krijg je mogelijk andere taken. Meer verantwoordelijkheid. En misschien daardoor ook wel een hoger salaris.

– Met een diploma of certificaat op zak, maak je meer kans als je ergens solliciteert.


1000 euro

Als je in transport en logistiek werkt, kun je uit het SOOB-subsidiefonds duizend euro (of meer) krijgen om een opleiding te doen. Zo kost leren jou geen geld. En je werkgever ook niet.

Voorwaarden waaraan je moet voldoen:

– je hebt een tijdelijk of vast contract van minstens 30 uur;

– je draagt SOOB-premie af (check je loonstrook of vraag je werkgever);

– je schrijft je vóór 1 oktober 2019 in voor een opleiding via Pitstop, stlwerkt.nl/opleiding

Weet jij al welke opleiding je gaat doen? Schrijf je dan meteen in via Pitstop.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.