Nieuwe kans, oud beroep
Dit is het verhaal van Saleem Matr, vrachtwagenchauffeur. Een verhaal over vluchten uit een land in oorlog. Over je weg zoeken in een nieuwe en onbekende omgeving. Over de kans grijpen en je oude beroep weer oppakken. Saleem vertelt dat verhaal op een mooie nazomerse maandag, aan het begin van een volle werkweek op de autotransporter.
Naam: Saleem Matr
Leeftijd: 36 jaar
Woonplaats: Haren
Beroep: chauffeur autotransport
Bedrijf: Koopman Autotransport
Vluchten
Zaterdag 12 september 2015. Saleem arriveert in Nederland. Hij is de oorlog en de vernietiging in Syrië ontvlucht. “Heel het land is kapot. Alle jongens moeten militair worden en in de slechte oorlog vechten.”
Een moeizame tocht via Turkije, Griekenland, Macedonië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland brengt hem naar Nederland. Zijn vrouw en drie kinderen volgen hem in november 2016. Sinds begin 2017 wonen ze in Haren, vlakbij Groningen.
Vrachtwagen
Vanaf zijn vijftiende zit Saleem in het transport. Eerst in de werkplaats, dan als bijrijder bij zijn broer. Op zijn achttiende haalt hij de rijbewijzen B en C en gaat hij rijden op een kiepwagen. Dat doet hij tot 2006 in Syrië. Dan vindt hij werk in Dubai, waar hij zijn E haalt. Hij zit er vier jaar in het autotransport en doet drie jaar ander vervoer. “Het is moeilijk werken, want ik kan steeds drie maanden mijn familie niet zien.” Omdat de situatie in Syrië almaar dreigender wordt, besluit Saleem te vluchten.
Aanpassen
Als in 2017 duidelijk is dat Saleem en zijn gezin in Nederland mogen blijven, gaat hij Nederlands leren. “Dat is niet makkelijk.” Hij kan zich inmiddels redelijk redden, al blijven sommige woorden en klanken lastig. Saleem wil werken, liefst op de vrachtwagen. Maar dan moet hij wel opnieuw zijn rijbewijzen halen. Van mei tot augustus 2018 stort hij zich, met hulp van een tolk, op de theorie. Die horde wordt genomen.
Kans
Via zijn contactpersoon bij Vluchtelingenwerk komt Saleem in contact met Koopman Autotransport. In december 2018 bezoekt hij de open dag bij Koopman in Nijkerk. Hij krijgt een kans, maar moet wel eerst zijn rijbewijzen halen. De rijlessen betaalt hij uit eigen zak. “Rijden in Nederland is heel anders dan in Dubai. Hier zijn heel veel fietsen. En het is veel drukker. Het is heel goed opletten.”
Op 29 april 2019 slaagt Saleem voor zijn C en op 3 juni komt hij in dienst bij Koopman Autotransport. Op diezelfde dag moet hij examen doen voor zijn E achter C. Hij zakt en gaat met collega’s van Koopman TransMission vele uren oefenen op de examenstof voor E. De derde keer is het raak: op 29 juli haalt hij ook dat ‘papiertje’.
Opleiding
Op 3 juni 2019 begint ook de masterclass bij Koopman. Drie weken van oefenen, oefenen en oefenen om het vak van chauffeur autotransport te leren. Veel theorie en praktijk. Na die drie weken gaat Salem op pad met zijn mentoren Wouter Bolder en Enrico Doeser. Die leren hem hoe je moet laden en lossen, hoe je de lading vastzet, hoe je omgaat met veiligheid. Vooral dat laden vindt hij nog een hele uitdaging. “Je mag niet hoger dan 4 meter. In Dubai maakte de hoogte niet uit.” Saleem begint als bijrijder; na een paar weken mag hij zelf achter het stuur. Samen met Enrico maakt hij ritten door Nederland, België en Duitsland. Als hij de Masterclass goed doorloopt, kan hij alleen op pad. Vanaf september rijdt Saleem zelfstandig op de autotransporter.
Toekomst
Contact met klanten hoort ook bij de opleiding. De taal kan daarbij een belemmering zijn. Want Nederlands blijft moeilijk, vindt Saleem. Daar staat tegenover dat hij niet heel veel woorden nodig heeft in zijn werk. “Ik geef de vrachtbrief. Dan controle auto. Alles goed? Dan handtekening.”
Saleem voelt zich thuis achter het stuur – en in Nederland. Hij wil hier blijven en zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur. Want: “Nederland is veilig. Ik kan er goed werk vinden. Mijn kinderen kunnen naar school en hebben hier een toekomst.”
Fotografie: Harry Linker
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!