Naar de Stelvio en terug

Vrachtwagenchauffeur Bert Verhaaf is een fanatieke wielrenner. In 2016 pedaleerde hij naar Spanje. Dit jaar ging het – samen met zijn net zo bezeten zoon Jacco – naar de Stelvio-pas in Italië. Daar namen ze deel aan de Tristan Hofman Challenge. Vervolgens fietsten ze weer terug naar huis. Vier weken op twee wielen. Bert vertelt over de tocht van bijna drieduizend kilometer, twaalf cols en veertigduizend hoogtemeters. 

“Je moet er echt alle drie voor de volle honderd procent achter staan”, zegt Bert. Hij doelt op medefietser Jacco, maar zeker ook op zijn vrouw Marion. Zij ging met een auto en aanhanger in juni vanuit woonplaats Brummen mee ter assistentie. In die aanhanger zaten twee tenten en kookspullen. In de auto vervoerde zij diverse fietsonderdelen. En op het dak stonden twee reservefietsen.
Dat laatste bleek geen overbodige luxe. Naast lekke banden (Bert eentje en Jacco zes) liep een achterwiellager eruit en scheurde Bert zelfs een frame door een afgebroken derailleurpad. “Gelukkig op lage snelheid. Als zoiets in een afdaling van een col gebeurt, dan blijf je echt niet overeind.”

Uitdaging

Reden voor Bert en Jacco om de tocht te ondernemen was de Tristan Hoffman Challenge, waaraan telkens een sponsoractie Kanjers voor Kanjers is gekoppeld. De jaarlijkse tocht voor wandelaars, hardlopers en wielrenners kent steeds een andere uitdaging. Dit jaar was het de beklimming van de Stelvio. Bert: “Naar de Stelvio fietsen was ongeveer elfhonderd kilometer. Maar dat vonden we wat weinig. Omdat we de Mont Ventoux nog nooit op waren geweest, besloten we om te rijden.”
Dit alles zou de kilometerteller bij thuiskomst op bijna drieduizend kilometer brengen.

Spontane actie

Van beroep is Bert Verhaaf vrachtwagenchauffeur. Sinds 2001 rijdt hij bij Schotpoort Logistics in Eerbeek. Bert vervoert hoofdzakelijk papier en verpakkingsmateriaal in Nederland, België en Duitsland. Toen zijn baas Fred Schotpoort van de fietsplannen hoorde, moesten Bert en zoon Jacco zich op kantoor melden. “De directeur vond de fietstocht een grote prestatie. Hij bood een donatie aan voor Kanjers voor Kanjers. En hij liet voor ons enkele sets fietskleding in de bedrijfskleuren maken.”

Voorbereidingen

Zo stapten Bert en Jacco begin juni in het tenue van Schotpoort Logistics op de fiets.
“Met de voorbereidingen waren we vorig jaar oktober al begonnen. Niet alleen trainen op de fiets, maar ook de route uitstippelen met op elke avond een geschikte camping. Als we de volgende dag meteen weer doorgingen, kozen we voor een eenvoudige camping. Maar op een rustdag was het een camping met alle luxe erop en eraan.”

Afzien

Om te bepalen wat zo’n intensieve fietstocht met je lichaam doet, liet Bert in de sportschool een dag voor het vertrek op 3 juni zijn gewicht en vetpercentages meten. Een dag na terugkomst werden die waardes opnieuw gemeten. “Ik was van 71 kilo naar 67 gegaan en 6 procent vet kwijtgeraakt. Je lijkt wel een vent van 38 in plaats van 53, vertelden ze me.”
Voor zo’n lange rit naar de Stelvio, met de vele hoogtemeters, is niet te trainen. “Een trainingsrit van honderdvijftig kilometer is geen probleem”, vertelt Bert. “Maar het is anders als je dat zes dagen achter elkaar doet en ook nog bergen over moet. Of, zoals in de eerste week, te maken krijgt met vier dagen regen achter elkaar. Soms valt het even tegen.”

Geestelijk zwaar

Ook geestelijk kan het zwaar zijn. “Elke dag krijg je wel een keer een dip, waar je doorheen moet. Na twee-en-halve week gaf mijn lichaam aan dat het even genoeg was geweest. We hebben toen een rustdag ingebouwd. Anders hou je het niet vol of fiets je je kapot.”
Aangekomen in Silandro, aan de voet van de Stelvio, namen Bert en Jacco ook enkele dagen rust. Zo kon het duo fris aan de Stelvio-beklimming voor de Challenge beginnen.

Veel tijd

Niet alleen voor Bert en Jacco was de tocht intensief. Ook Marion moest flink aan de bak. “Zij pakte elke morgen de tenten in, stond tussen de middag op een afgesproken plek klaar met eten en kookte in de avond. Ze moest ons op de route zoveel mogelijk volgen. Op een rustdag was ze bezig om alle wielrenkleding te wassen.”
Dat is ook de reden dat Bert twijfelt of hij een dergelijke tocht volgend jaar weer onderneemt. “Het kost veel tijd om alles voor te bereiden en vraagt veel van Marion. Ik kan er niet vanuit gaan dat mijn vrouw de vakantie er weer aan besteed. We willen wel graag weer aan de Tristan Hoffman Challenge meedoen. Maar dan gaan we er met de auto naartoe.”

Tristan Hoffman Challenge

Elk jaar organiseert voormalig profwielrenner Tristan Hoffman een uitdaging voor wandelaars, hardlopers en wielrenners. De opbrengst is steeds voor Kanjers voor Kanjers. Op 23 juni was de Challenge de beklimming van de Stelvio-pas, vanuit Prato. De groep van 141 deelnemers zamelde 95.000 euro in. Een groot gedeelte gaat naar SVO het Bariet, een school voor leerlingen met een verstandelijke en meervoudige beperking in Lichtenvoorde.
In 2018 gaat de Tristan Hoffman Challenge over de Col du Galibier in de Franse Alpen.
Meer weten? tristanhoffmanchallenge.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.