Met deeltijdpensioen

Aad gaat met deeltijdpensioen

“Er viel een last van me af”

Wat veel mensen denken: Met pensioen gaan voor je AOW krijgt, is niet mogelijk.
Hoe het zit: Er zijn allerlei mogelijkheden waardoor veel mensen kunnen stoppen voor zij AOW krijgen.


Jarenlang liep Aad van der Zwan rond met vragen over zijn pensioen. Eindeloos piekeren over hoe het ‘straks’ verder moet, met hem en zijn vrouw Jerona. Pas tijdens een gesprek met pensioenconsulent Richard Dudink valt alles op zijn plaats. “Toen kreeg ik duidelijkheid en kwam ik tot rust.”

Naam: Aad van der Zwan

Leeftijd: 62 jaar

Echtgenote: Jerona van der Zwan, 60 jaar

Woonplaats: Katwijk

Werk: vrachtwagenchauffeur bij Breewel Logistiek in Mijdrecht

Bioritme

Aad is al 21 jaar chauffeur bij Breewel in Mijdrecht. Hij rijdt bloemen en planten naar elke uithoek van Frankrijk. Met plezier. Hij heeft een prima collega-chauffeur en Breewel is een fijn bedrijf. Maar wekelijks vier nachten van huis, dat ga je merken. “Je pakt je slaap in een rijdende auto, op onregelmatige tijden. Daar raakt je bioritme van in de war. Je krijgt gewoon steeds meer klachten.”

 Geleidelijk dringt het tot Aad door dat hij het niet volhoudt, werkweken van vijftig, zestig uur. “Niet tot mijn 67e. Niet op deze manier.”

Het leidt tot spanningen. Totdat hij met Richard Dudink van Pensioenfonds Vervoer praat. Dan ziet Aad al snel dat het best een tandje minder kan. “Die duidelijkheid, dát maakte het verschil. Er viel een last van me af.”

 

Zenuwpijn

Op een maandagavond in januari, ruim een half jaar na dat gesprek, zitten Aad en Richard weer samen aan tafel. Nu in Aads woonkamer in Katwijk. Voor TON blikken ze terug op hun eerste gesprek, destijds op Richards werkplek in Amsterdam.

 

Richard: “Wat de meeste mensen niet weten, is dat de pensioenregeling zo is gemaakt dat er oplossingen zijn voor allerlei situaties in je leven. Je had eerder aan de bel moeten trekken Aad.”

Aad: “Daar heb je gelijk in. Ik tob al jaren over de mogelijkheden om korter te werken. Vooral vanwege ischias, een zenuwpijn die van de onderrug uitstraalt in bil en been. En ik heb nog wel meer klachten. Het werk valt me gewoon steeds zwaarder.”

 

Richard: “Jij werkt ook al zó lang. Al 48 jaar toch? Dan is het vrij normaal dat het allemaal wat minder wordt.”

Aad: “Ja, ik ben op mijn vijftiende begonnen. In de visserij. Steeds twee tot drie weken op zee. ‘s Winters kabeljauw en schelvis, en ‘s zomers haring. Dan was je elke week zo’n tachtig tot negentig uur in touw.”

Opvoeding

Mooi werk, maar na vijf jaar moet het roer om. Aad heeft dan al een gezin om voor te zorgen. “We zijn getrouwd toen ik negentien en Jerona zeventien was. Dat was achteraf erg jong. Zeker als je dan ook al kinderen krijgt.”

 

Daarom haalt Aad op zijn twintigste zijn rijbewijs. “Zodat ik chauffeur kon worden. Regelmatiger thuis kon zijn. Ik wilde niet dat Jerona er alleen voor stond.”

 

In de twintig daaropvolgende jaren werkt Aad bij verschillende transportbedrijven. Totdat hij in 1999 bij Breewel belandt. “Echt een familiebedrijf. Toen ik er kwam hadden ze 60 auto’s, nu zijn dat er meer dan 220. Maar nog steeds kennen ze je bij naam. Dat vind ik heel belangrijk.”

 

Tankwagen

Richard: “Maar ook als chauffeur ben je nog zo’n vijftig tot zestig uur per week op pad. Dat lijkt me best heftig.”

Aad: “Dat is het ook. Zeker toen we eenmaal vier kinderen hadden. Daarom probeerde ik tussentijds ook wel eens wat anders. Op een tankwagen, bijvoorbeeld. Ik was inderdaad vaker thuis. Maar het beviel me voor geen meter. Stond ik met mijn handen in mijn zakken te kijken hoe zo’n tank leegloopt. Niks doen terwijl je aan het werk bent. Niets voor mij.”

Hij kan gelukkig altijd weer bij Breewel terecht.

 

“Maar uiteindelijk gaan toch de jaren tellen”, zegt Aad. “En sinds ik over de vijftig ben, is ook de gezondheid minder.”

Hij vertelt Richard over het overlijden van Jerona’s vader, en hoe ze kort daarop ook allebei hun moeders verliezen. “Dan word je wel even met het leven en de dood geconfronteerd.”

Aad begint daarnaast ook vaker na te denken over zijn eigen vaderschap. Hij had de opvoeding niet aan Jerona willen overlaten. “Maar toch”, zegt hij met spijt, “heb ik veel te weinig tijd aan mijn kinderen besteed. Uiteindelijk heb ik alleen maar gewerkt.”

 

Vissen

Richard: “En dat wil je dus niet tot aan je pensioen blijven doen?”

Aad: “Nee, we hebben vijf kleinkinderen, maar die zie ik ook niet vaak genoeg. Ik heb hobby’s – vissen vooral, en koken – maar daar kom ik niet of nauwelijks aan toe. En ik wil met Jerona op pad kunnen …”

 

Meer vrije tijd dus. Maar Aad weet lange tijd niet hoe dat voor elkaar te krijgen. “Ik vroeg me maar af: hoe knopen we de eindjes aan elkaar als ik minder ga werken? Je hebt tenslotte wel je vaste kosten.”

Dat is het punt waarop hij begint te piekeren. En te googelen. “Ik heb wel honderd keer op internet gekeken. Berekeningen gemaakt op de website van Pensioenfonds Vervoer. Aan andere mensen raad gevraagd. Rondgebeld. Maar ik kwam er niet uit.”

 

Afspraak

Dan, rond zijn 62e verjaardag, komt er een uitnodiging van het pensioenfonds. “Het was een voucher voor een gesprek. Precies het zetje dat ik nodig had. Toen heb ik gelijk een afspraak gemaakt.”

Zo leidt de voucher hem naar het pensioenspreekuur.

 

Richard vertelt dat hij voor iedereen die bij hem langskomt berekeningen maakt. Dus ook voor Aad.

“In de eerste berekening laat ik zien wat er gebeurt als je doorwerkt tot je AOW krijgt. In Aads geval is dat tot zijn 67e. Als Aad dán stopt, ontvangt hij een AOW-uitkering plus pensioen van Pensioenfonds Vervoer.”

 

Plaatje

Het plaatje verandert, zegt Richard, als Aad al drie jaar eerder – dus op zijn 64e – stopt met werken.

“Dat kan in principe ook. Aad krijgt dan tot hij AOW ontvangt een uitkering van Pensioenfonds Vervoer. Die uitkering is lager dan wanneer hij zijn pensioen laat ingaan op zijn 67e. Als zijn AOW erbij komt, wordt het pensioen van Pensioenfonds Vervoer nog lager. Opgeteld blijft zijn totale uitkering hetzelfde. Aad gebruikt dus een deel van zijn pensioen om de periode tot hij AOW krijgt te overbruggen.”

 

Aad: “Daar ben ik niet blij mee. We hebben geen ingewikkelde eisen. Maar we moeten natuurlijk wel huur blijven betalen, en de andere vasten lasten. En zo af en toe wat leuks kunnen doen.”

 

Deeltijdcontract

Richard: “Zo komen we bij de derde mogelijkheid: een deeltijdpensioen.”

Dat bevalt beter, zegt Aad: “Dan ga ik volgend jaar, als ik 64 ben, in deeltijd werken. Nog maar één rit in de week in plaats van twee.”

Richard: “Met die ene rit werkt Aad ruim dertig uur in de week. Met een salaris van ongeveer 1500 euro. Dat is te weinig om van te leven. Er moet dus nog steeds een stukje van het pensioen bij. Maar veel minder dan als Aad volledig met pensioen zou gaan met 64 jaar natuurlijk. Daardoor houdt hij voor de langere termijn meer over.”

 

Aad vertelt dat hij bij Breewel al een balletje heeft opgegooid. “Over deeltijdwerk is prima te praten. Ze denken echt goed met me mee.”

Richard: “Deeltijdpensioen is vaak win-win. Ook bedrijven zijn ermee geholpen. Oudere werknemers zijn vaker en langer ziek. En ziekteverzuim kost geld. Met een deeltijdcontract blijft een oudere, ervaren kracht op een gezonde manier voor het bedrijf behouden.”

Weekendjes weg

Aad verheugt zich nu al op de extra vrije tijd. “Als ik per week één rit doe, kan ik weer eens gaan vissen. We kunnen onze kleinkinderen vaker opzoeken. Weekendjes uitgaan. Allemaal dingen waar ik nu geen tijd voor heb. Of gewoon te moe voor ben.”

 

Financieel is het te doen. Vrij gemakkelijk zelfs, denkt Richard. Zeker als Aad gebruik maakt van een ‘hoog-laagpensioen’. Daarbij is zijn pensioenuitkering de eerste vijf jaar hoger dan in de jaren daarna.

Aad legt uit waarom hij daarvoor gaat kiezen: “In 2024 krijg ik al AOW, maar Jerona is twee jaar jonger. Haar AOW-uitkering komt pas in 2026. Daarom hebben we in de eerste periode een hoger pensioen nodig dan in de periode daarna.”

 

Ontspannen

Als alles goed gaat, hebben Aad en Jerona op hun oude dag uiteindelijk een gezamenlijk inkomen van ongeveer 2900 euro netto, berekent Richard.

Aad zakt ontspannen in zijn stoel. Een mooi bedrag.

Richard: “Realiseer je wel, dat is véél hoor. Dat kom ik niet zo vaak tegen in onze sector. Maar ja, als jij eenmaal 67 bent, heb je 52 jaar gewerkt. Dat is ook vrij uitzonderlijk.”

 

“Ik heb lang gewerkt én hard”, beaamt Aad. “Ik vind dat ik een goed pensioen wel heb verdiend.”

Maar eerst werkt hij gewoon nog even door. Nog zo’n anderhalf jaar, is de bedoeling. “Dat kan ook. Dankzij die voucher, en dankzij Richard, heb ik eindelijk duidelijkheid en rust. Precies wat ik nodig had.”

Het is de bedoeling dat Aad vanaf volgend jaar minder gaat werken. Hij verheugt zich erop meer tijd te krijgen voor een van zijn grote hobby’s: koken.

 

 


Hoeveel AOW?

Maandelijkse AOW-bedragen vanaf je persoonlijke AOW-leeftijd:

  • getrouwd/samenwonend: 859,55 euro bruto per persoon
  • alleenstaand: 1255,87 euro bruto

Vul je geboortedatum in op de site van pfvervoer.nl (gebruik de zoekterm ‘AOW-leeftijd’) en je ziet meteen vanaf welke datum je recht hebt op een AOW-uitkering.


Pensioen naar voren halen

Mensen die stoppen met werken vóórdat ze AOW krijgen, kiezen vaak voor een extra hoog pensioen tot zij die AOW ontvangen. Zij betalen dit extra pensioen door een deel van hun levenslange pensioen naar voren te halen. Daardoor houd je op de langere termijn een minder hoog pensioen over.

De vuistregel is:

Een jaar eerder stoppen voor je AOW krijgt mét een extra hoog pensioen tot je AOW, betekent ongeveer 150 euro netto per maand minder. Twee jaar eerder kost je ongeveer 300 euro netto per maand.

 


Hoog-laagpensioen

Mensen met een jongere partner die niet werkt, kiezen vaak voor een ‘hoog-laagpensioen’. Je krijgt dan de eerste vijf of tien jaar een hogere pensioenuitkering dan de jaren daarna. Met deze constructie overbrug je de jaren dat de één al wel een AOW-uitkering krijgt, maar de ander nog niet.

Ook voor anderen kan zo’n hoog-laagpensioen een idee zijn. Veel mensen geven de eerst jaren na hun pensionering wat meer uit dan daarna.

 


Pensioenconsulenten

Loop je ook rond met vragen over je pensioen? Maak een afspraak voor een (gratis) gesprek:

  • Richard Dudink (regio Amsterdam, Rotterdam): 06 15 05 30 99
  • Michael Bührs (regio Utrecht en Weert): 06 53 93 04 12
  • Ben Kerkhof (regio Groningen en Deventer): 06 30 40 29 68

Chauffeurscafédagen

Op de Chauffeurscafédagen kun je met al je pensioenvragen bij de consulenten van Pensioenfonds Vervoer terecht.

Dinsdag 10 maart, 15.00 – 19.00 uur
Chauffeurscafé Treurenburg
Treurenburg 1, 5221 CD Den Bosch

Dinsdag 21 april, 15.00 – 19.00 uur
Van der Valk Hotel Den Haag – Nootdorp
Gildeweg 1, 2632 BD Nootdorp

Dinsdag 19 mei, 15.00 – 19.00 uur
Wegrestaurant De Raket
Industrieweg 2, 7949 AK Rogat
A28, afrit 24 de Wijk

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *