Mensen met een mening

TON-panel

Sinds 2013 is er het TON-panel. Elke twee maanden beantwoorden zo’n duizend TON-lezers een online vragenlijst. Allerlei onderwerpen komen voorbij. Zo meet het TON-panel het denken en voelen van medewerkers in transport en logistiek. 

Vier mensen die vanaf het begin panellid zijn, beantwoorden vier vragen.

 

Benieuwd hoe anderen denken

Wie? Manon van der Winden-Mosch
Leeftijd? 39 jaar
Woonplaats? Warmenhuizen
Beroep? Planner
Werkgever? Manon werkt 22 jaar in het transport, waarvan de laatste 6 als planner bij Hessing Logistiek. Sinds 1 januari heeft zij die functie bij Van der Heerik in Broek op Langedijk
Relatie? Getrouwd, drie zonen (18, 14 en 10 jaar)

 

Waarom ben je lid van het TON-panel?

“Ik vind het belangrijk mijn mening te kunnen geven over de stellingen. Maar ik ben ook benieuwd hoe anderen erover denken.”

Is de meerderheid het meestal met je eens?

“Vaak wel. Als het niet het geval is, zou ik wel willen weten waarom de meerderheid een andere mening heeft. Dat kun je helaas niet in de uitslag zien. Vooral als het een grote groep is, wil ik wel weten waarom ze het anders zien dan ik.”

Zet het panel je aan het denken?

“Als TON bij ons in de kantine ligt, leidt dat soms tot gesprekken. Iemand bladert door het blad en maakt een opmerking over het panel. Dan krijg je toch een discussie over het onderwerp. Dat zet je aan het denken. Bijvoorbeeld over mijn pensioen. Daar was ik nooit zo mee bezig. Maar het is zeker handig, nu ik wat ouder word, om me daarin te verdiepen. Zo’n discussie in de kantine hoeft trouwens niet te leiden tot een omslag in je visie. Als je naar elkaar luistert, merk je dat uitlatingen genuanceerd worden. Je neemt meer van elkaar aan.” 

Welk onderwerp is nog niet aan de orde geweest?

“Dat best veel gepensioneerde chauffeurs weer aan het werk gaan. Dat heb ik ook met mijn vader meegemaakt. Eerst geven ze aan graag met pensioen te willen en als het zover is, krijgen ze toch weer de kriebels. Wat is hun motivatie? Is het om een extra centje? Of hebben ze door hun werk weinig sociale contacten opgebouwd en geen hobby’s?”


 


Van twee kanten bekijken

 

Wie? Thijs Rademaker
Leeftijd? 33 jaar
Woonplaats? Koudekerk aan den Rijn
Beroep? Bedrijfsleider
Werkgever? Thijs was tien jaar chauffeur bij Fa. E. Rademaker en Zn. In de vakanties deed hij de planning erbij. Sinds 2018 is hij bedrijfsleider bij het familiebedrijf.
Relatie? Getrouwd, twee dochters (6 en 4 jaar) en een zoon (4 maanden)

 

Waarom ben je lid van het TON-panel?

“Jaren geleden zag ik op de website van TON de oproep om lid te worden van het panel. Ik vind het belangrijk mijn stem te laten horen. Zeker nu ik door mijn werk de onderwerpen van meer kanten kan bekijken. Ik weet wat chauffeurs bezighoudt, maar kijk er ook vanuit de werkgeverskant naar.”

Is de meerderheid het meestal met je eens?

“Mijn mening komt aardig overeen met de uitkomst van de panel-peilingen. Ik denk dat ik de wensen van chauffeurs ook goed ken, omdat we in het bedrijf korte lijntjes hebben en veel bespreekbaar is. We zijn bijvoorbeeld redelijk vrij in de aankleding van de trucks. In de enquêtes zie je terug dat een grote groep chauffeurs graat wat aan de wagen doet. Maar ik lees ook wel eens een uitslag die ik zelf heel anders had ingeschat.”

Zet het panel je aan het denken?

“Door de peilingen weet ik nog beter wat er speelt op de werkvloer. Dat is een voordeel bij het aantrekken van nieuwe chauffeurs. Zaken die niet bij mijn mening aansluiten, probeer ik toch mee te nemen in mijn eigen werk.”

Welk onderwerp is nog niet aan de orde geweest?

“Bedrijfskleding. Nette en veilige kleding is belangrijk. In hoeverre wordt werkkleding door de werkgever beschikbaar gesteld? Ben je tevreden met de kwaliteit en pasvorm? En word je gehoord als je speciale wensen hebt of aangepaste kleding of schoenen nodig hebt.”


Ik vind het interessant

Wie? Dennis Snijder
Leeftijd? 42 jaar
Woonplaats? Assen
Beroep? Internationaal chauffeur
Werkgever? Werkte eerder onder andere in de winkeldistributie, is sinds 1 januari in dienst bij Sluyter Logistics, vestiging Assen
Relatie? Getrouwd, twee zonen (12 en 2 jaar)

Waarom ben je lid van het TON-panel?

“Ik vond het interessant. En ik heb best wel een uitgesproken mening over dingen. Ik doe wel meer mee aan enquêtes. Tenminste, als ze aansluiten op mijn ervaring.”

Is de meerderheid het meestal met je eens?

“Als de vraagstelling op chauffeurs gericht is, weet ik wel wat er zo ongeveer uit zal komen. Maar ik vind het ook wel goed dat er vragen zijn over zaken waar je zelf niet direct in je werk mee te maken hebt. Over planning bijvoorbeeld. Dan zie je hoe een andere groep er tegenaan kijkt.”

Zet het panel je aan het denken?

“Soms wel. Bijvoorbeeld over de algemene vraag of het vak van chauffeur nog steeds de juiste keuze voor mij is. Toen ik mijn vrouw leerde kennen, was ik heel veel van huis. Nu hebben we een gezin en twee zonen. De oudste is autistisch. Voor hem is het belangrijk dat ik in het weekend thuis ben. Door daarover na te denken, ging ik kijken naar ander werk dat ik leuk zou kunnen vinden. Maar ik kan nog steeds niet zonder het stuur van een vrachtwagen. Die weekends thuis zijn wel de reden dat ik sinds begin dit jaar bij Sluyter Logistics werk.”

Welk onderwerp is nog niet aan de orde geweest?

“Ik zou wel eens een peiling willen zien over de toekomst van het wegtransport. De huidige ontwikkelingen van elektrisch rijden, of op waterstof. Maakt het de chauffeurs wat uit? Ik zou mijn werk nu al met een elektrische truck kunnen doen. En vanwege het milieu zou ik dat ook best wel willen.”


Ik ben wel een meedenker

Wie? Herwin van Holten
Leeftijd? 48 jaar
Woonplaats? Groot-Ammers
Beroep? Internationaal chauffeur
Werkgever? Reed 22 jaar als internationaal chauffeur bij Van der Vlist, was ook een halfjaar planner. Werkt sinds 2012 als zzp’er voor Van der Vlist in Afrika, Rusland, Abu Dhabi en Saoedi-Arabië.
Relatie? Vriendin

Waarom ben je lid van het TON-panel?

“De onderwerpen zijn interessant. Het is voor de toekomst van het wegtransport van belang dat er ook van de chauffeurs een goed geluid komt. En ik ben wel een meedenker.”

Is de meerderheid het meestal met je eens?

“Ja, meestal wel. Ik weet zo geen onderwerp waarbij de uitslag heel anders was dan mijn mening.”

Zet het panel je aan het denken?

“Jazeker. Bijvoorbeeld over de toekomst van en in het transport. Of over het pensioen. En of vrachtwagenchauffeur wel of niet een zwaar beroep is.”

Welk onderwerp is nog niet aan de orde geweest?

“De toekomst van het – lange afstand – transport. Alles wordt steeds efficiënter gepland, waardoor het werk steeds meer een eenheid is. Ladingen en bestemmingen zijn veel vaster bij een bepaalde chauffeur ingedeeld. Er komt dan minder afwisseling in je werk.”


Panellid worden?

Weten wat mensen in transport en logistiek beweegt. Dat is het doel van hert TON-panel. In samenwerking met het Sectorinstituut Transport en Logistiek vraagt TON elke twee maanden aan zo’n 1.800 lezers wat zij vinden van uiteenlopende onderwerpen. 

Wil je ook deelnemen aan het TON-panel? Geef je dan op via tonmagazine.nl/ton-panel

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.