Koos en de kleine pensioenpotjes

Pensioenvragen

Over zijn oude dag maakt Koos Prins zich geen zorgen. Hij en zijn vrouw bouwen samen genoeg pensioen op om het goed te hebben. Maar wat hem dwarszit, zijn drie kleine pensioenpotjes van vroeger. Die wil hij overdragen naar Pensioenfonds Vervoer.


Koos Prins ­– 57 jaar – woont in Tubbergen – werkt als RMO-chauffeur bij Brouwer Transport in Dalfsen – is getrouwd met Charlotte (55) – gaat met pensioen: onbekend – krijgt AOW vanaf juni 2031

Mooiste baan

Koos Prins is zo’n man die beseft dat hij een geluksvogel is. Mooi gezin. Drie volwassen kinderen die hun draai vinden en gezond zijn.

Zijn vrouw en hij hebben allebei werk waar ze met plezier in opgaan. Charlotte is werkvoorbereider bij een onderneming in de bouw. Koos werkt al 31 jaar in de rijdende melkontvangst (RMO). Het is de mooiste baan die hij zich kan voorstellen.

“Een paar jaar geleden stond in TON een artikel over een onderzoek naar arbeidsvreugde. Daaruit bleek dat chauffeurs, in vergelijking met mensen in andere beroepen, heel tevreden zijn. En daar kwam ook uit dat RMO’ers van alle chauffeurs het méést tevreden zijn. Dat vond ik mooi om te lezen. Het is precies zoals ik het zelf ervaar.”

Fietstocht

Misschien komt het doordat hij op een boerderij is opgegroeid, denkt Koos. “Ik hou van het contact met boeren.” Ook de inhoudelijke kant van het werk spreekt hem aan. “Er komt veel meer bij kijken dan het vervoeren van een vrachtje van A naar B. Je moet de kwaliteit van de melk beoordelen voordat je die meeneemt: de temperatuur, de geur, het uiterlijk. En je neemt monsters waarmee het vet- en eiwitgehalte, en daarmee de prijs van de melk, kan worden vastgesteld. Ook wordt zo bepaald of de melk geen antibiotica bevat.”

Koos houdt van zijn werk, maar maakt ook graag tijd voor andere dingen. Fietstochten maken met Charlotte, bijvoorbeeld. “Nederland is zó mooi. We hebben eens met z’n tweeën een tocht gemaakt van Tubbergen naar Den Helder, en vandaaruit naar Texel, Vlieland en verder. Van eiland naar eiland. Fiets mee. Allemaal op veerbootjes die maar een paar keer per jaar de overtocht kunnen maken. Je moet zo’n trip dus goed plannen, maar het is echt schitterend.”


Shantykoor

Elke woensdagavond zingt hij zeemansliederen. “Voor shantykoor de Schuytenvaerders moet alles wijken”, zegt hij met een lach. “Ik sla eigenlijk nooit een repetitie over. We treden op in bijvoorbeeld verzorgingshuizen en hebben een uitgebreid repertoire van liedjes in het Nederlands, Duits, Engels en Spaans.”

Met een andere hobby – hardlopen – doet hij het tegenwoordig rustiger aan. “Je voelt toch dat je wat ouder wordt. Ik wil mijn knieën sparen voor het te laat is.” Nu voelt Koos zich nog topfit. “Ik ben ook van plan te blijven werken tot ik AOW krijg. Maar de leeftijd gaat tellen. Ik let de laatste jaren bijvoorbeeld meer dan vroeger op zaken die met pensioen te maken hebben.”

Prachtpensioen

Hij heeft om die reden een afspraak gemaakt voor een online-gesprek met Ben Kerkhof, consulent van Pensioenfonds Vervoer. Niet omdat hij zich zorgen maakt.

“Nee, maar we leven natuurlijk wel in een onzekere tijd. Je weet niet wat de oorlog in Oekraïne voor gevolgen heeft, misschien belanden we in een recessie. Maar zoals het er nu uitziet, hebben mijn vrouw en ik samen een prachtpensioen.”

Dat hij zich toch wil laten voorlichten, is vanwege één vraag. Koos heeft in het verleden een paar kleine pensioentjes opgebouwd. Die staan nu bij verzekeringsbedrijven en hij wil ze onderbrengen bij Pensioenfonds Vervoer. “Om principiële redenen”, zegt hij tegen Ben.

Koos: “Om te beginnen omdat ik ons pensioenfonds vertrouw. Ik vergelijk het weleens met andere fondsen en dan denk ik: ja, in onze sector is het goed geregeld.”

Ben: “Dat is mooi om te horen.”

Koos: “En daar komt nog iets bij: ik vind dat ik zélf moet kunnen bepalen wat ik met mijn geld doe. Die losse stukjes pensioen geven alleen maar onnodige administratieve rompslomp, en die wil ik van me afschudden.”

Ben: “Dat begrijp ik.”

Koos: “Er zullen meer collega’s zijn die her en der wat hebben opgebouwd. Ik kan me zo voorstellen dat zij er ook belang bij hebben als je makkelijk de waarde daarvan kunt overdragen.”

Ben: “We gaan samen eens kijken wat er precies aan de hand is.”

Op het scherm gaat Ben naar de website van Pensioenfonds Vervoer om het pensioen van Koos te bekijken. Dat blijkt allemaal duidelijk. Er is eigenlijk maar één ding waar Koos zijn vinger niet achter krijgt: hoe zit dat nou met die waardeoverdracht?

Koos: “Ik schat zo in dat ik van de verzekeringsbedrijven tegen de tijd dat ik AOW ga ontvangen een voorstel voor het afkopen van mijn pensioentjes krijg. In ieder geval voor de twee kleinste, van 11 en 16 euro bruto per maand. Ik voel wel wat voor zo’n eenmalige uitkering, in plaats van een klein bedrag per maand. Het grootste potje – dat is 87 euro per maand – wil ik bij mijn pensioen bij Pensioenfonds Vervoer voegen.”

Ben: “Dat kan. Als je pensioen lager is dan zo’n 500 euro bruto per jaar, kun je het afkopen. Die grens schuift elk jaar iets op. Als je kiest voor afkoop, krijg je een eenmalige uitkering en geen maandelijks pensioen. Bij jou kan dat bij die twee kleinste potjes.”


Belastingvoordeel

Ben wijst Koos erop dat het handig is om die twee kleine potjes af te kopen als hij AOW krijgt en de rest van zijn pensioen laat ingaan. “Tot je AOW krijgt, betaal je ongeveer 37 procent belasting over je pensioen, ook als je het afkoopt. Daarna is dat ongeveer 19 procent. Dus als je het geld nu niet nodig hebt, kun je het beter maar laten staan. En de waardeoverdracht van het grootste potje kun je gewoon in gang zetten, dat is geen probleem. Je vraagt dat aan bij Pensioenfonds Vervoer. Op de website staat precies hoe je dat doet.”

Koos: “Hoe zit het met die wet die in voorbereiding zou zijn? Dat verzekeraars verplicht worden altijd mee te werken aan waardeoverdracht?

Ben zoekt de laatste ontwikkelingen erbij.

Ben: “Er komt inderdaad een nieuwe wet, maar die regelt niet de automatische waardeoverdracht. Dat kun je gewoon nu al aanvragen. Heb je ooit ergens een klein pensioen opgebouwd, minder dan 500 euro bruto per jaar? Dan wordt je pensioen automatisch overgeheveld naar het pensioenfonds of de verzekeraar waar je nu opbouwt. En heb je een héél klein pensioenpotje, minder dan 2 euro per jaar, dan vervalt dat pensioen. Dat scheelt administratiekosten en dat komt weer ten goede van je pensioen. Een pensioenfonds maakt immers zelf geen winst.”

Koos: “Mooi, dat is een stuk duidelijker nu.”

Ben: “Maar let op: jouw potje van 87 euro per maand is te groot. Dat komt niet automatisch naar ons toe. Dat moet je dus zelf in gang zetten.”


Waardeoverdracht aanvragen

Heb je net als Koos naast je pensioen bij Pensioenfonds Vervoer nog meer pensioenpotjes? Dan kun je vragen de waarde van die potjes over te hevelen naar je pensioen bij Pensioenfonds Vervoer.

Dat kan op verschillende manieren.

  1. Je gaat op pfvervoer.nl naar ‘downloads’. Daar vind je een formulier waarmee je een voorstel voor waardeoverdracht aanvraagt.
  2. Je tikt op pfvervoer.nl rechtsboven in het zoekscherm ‘waardeoverdracht’ in. Je komt dan bij een uitleg voor mensen die nieuw in dienst zijn. Daar staat een knop ‘Vrijblijvend voorstel aanvragen’.
  3. Je gaat rechtstreeks naar pfvervoer.nl/waardeoverdracht-aanvragen. Je logt dan in met je DigiD. Dan hoef je alleen maar in te vullen waar jouw andere pensioen nu staat en dan ben je klaar.

Pensioenfonds Vervoer neemt vervolgens contact op met het pensioenfonds of de verzekeraar waar je eerder hebt opgebouwd. Die organisatie geeft de waarde van je pensioen door. Daarna krijg je van Pensioenfonds Vervoer een voorstel. Daarin staat hoeveel pensioen je voor die waarde krijgt bij Pensioenfonds Vervoer. Jij bepaalt of je akkoord gaat met het voorstel. Je zit dus nergens aan vast als je een voorstel voor waardeoverdracht aanvraagt.

Meer weten

Vragen over je pensioen? Op pfvervoer.nl vind je antwoorden. Je kunt ook een gesprek aanvragen met een van de consulenten van Pensioenfonds Vervoer. Dan krijg je ‘maatwerk’. Maak een afspraak.

 

Meer lezen

Op deze pagina van TON staat het antwoord op de belangrijkste Pensioen-vragen in de transport en logistiek van TON-lezers. Staat jouw vraag er niet bij? Stuur een e-mail en TON laat het voor je uitzoeken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.