In beeld: Speciaal transport

16 ton beton

De keerwand is 12,5 meter lang, 3,6 meter hoog, 15 centimeter dik en weegt 16.000 kilo. Rene Poels vervoert de kolos van de betonfabriek in het Duitse Xanten naar een bouwplaats in Amsterdam. Dan moet wel alles meezitten. Een kortsluiting gooit roet in het eten. En dus moet Rene met zijn speciale lading terug naar zijn standplaats Horst. Ook dat kan gebeuren.

 


Wie
: Rene Poels

Leeftijd: 20 jaar

Woonplaats: Castenray

Beroep: chauffeur speciaal transport

Bedrijf: Driessen Speciaal Transport in Horst

 

“Speciaal transport vind ik het mooist. Dat is puzzelen hoe alles past. Je moet op heel veel dingen letten. Je hebt altijd met twee zaken te maken. De ene is: heb je een vergunning nodig voor de specifieke lading die je vervoert? En de tweede: je moet het gewicht goed verdelen. Liefst zoveel mogelijk in het midden, maar soms gaat dat niet helemaal. Dan moet je nog voorzichtiger rijden. Want als het gewicht een beetje te veel naar één kant hangt, kun je echt niet met 80 kilometer door de bocht.”

Rene Poels is nog maar een broekie. Toch draait zijn hand niet om voor een zware lading of een speciale last. Hij deed de opleiding vmbo-kader metaal en elektro. Daarna volgde hij via het Sectorinstituut Transport en Logistiek een leerwerktraject bij Driessen Speciaal Transport. “Techniek vind ik leuk, maar de vrachtwagen nog leuker.”

 

Zijn werkdag begint meestal tussen drie en zes uur in de ochtend. Tenzij hij speciaal transport rijdt; dan begint hij meestal nog vroeger. “Geen probleem, ik rij het liefste in de nacht. Ze kunnen ook plannen dat ik de hele week van huis ben. Prima.” Het transport van prefab betonelementen vindt Rene prachtig werk. “Het is elke keer iets anders. Je moet vaak improviseren.” Maar wel binnen strikte regels.

Het is een wolkeloze vrijdagmorgen als Rene voor vertrek naar Duitsland een kop koffie drinkt op het kantoor van Driessen Speciaal Transport in Horst. Hij kletst nog even met stagiair Rick Hendrix, die hetzelfde opleidingstraject volgt als Rene heeft gedaan. Dan gaat hij in zijn DAF XF 440 FT op weg naar Xanten. Een rit van 65 kilometer; ruim een uur onderweg.

 

Beton-elementen

Rene meldt zich bij de ‘Lademeister’ van betonfabriek Holterman. Op het immense voorraadterrein liggen allerlei soorten beton-elementen klaar om geladen te worden. De kraan die het element optilt, is 55 meter breed, 15 meter hoog en kan 65 ton heffen.

Aan de regels houden

Rene vertelt dat er wel een verschil is in de manier waarop in Duitsland en Nederland wordt omgegaan met zwaar transport. “In Duitsland zijn ze soms heel precies met de regels en soms ook niet. Je moet altijd weten wat er van je verwacht wordt. Ook als het over de veiligheid gaat. Je houdt je aan de regels.”

 

Niet eronder staan

Als er extra voorschriften zijn, hoort Rene dat ter plekke. “Uiteindelijk bepalen de mensen op de locatie waar jij je aan te houden hebt. Hier in Xanten heeft niemand een helm op. Dat zou trouwens ook niet veel helpen. Als er een paar ton naar beneden komt, heb je niet veel aan een helm. Je moet gewoon zorgen dat je er niet onder staat.”

Schuinstellingen

Rene krijgt aanwijzingen waar hij de oplegger moet parkeren. Met onverwacht hoge snelheid wordt de 16 ton zware betonwand ‘ingehaakt’ en opgetild. Rene heeft zich inmiddels in een rode overall gehesen. Hij moet allerlei handelingen verrichten om de trailer klaar te maken voor de lading. “Toen ik zelf nog niet mocht rijden, ging ik al mee met chauffeurs die met schuinstellingen werkten. De eerste keer dat ik het zelf moest doen, heb ik nog met één van hen gebeld: ‘Hoe moet het ook alweer?’. Zo heb ik me goed voorbereid.”

Speciale vergunning

Rene legt uit waarom de keerwand niet plat op de trailer gaat. “Hij is 3,6 meter breed. Daarvoor heb je een speciale vergunning nodig en je moet onderweg begeleiding hebben. Je krijgt dan ook een speciale route voorgeschreven. De breedte waarop we in schuine stand laden is vrijgesteld van vergunning. Zo zijn de kosten lager en ben je wat sneller. Bij sommige andere vrachten moet je verticaal in plaats van horizontaal laden in verband met de belasting van het element.”

 

Uitstaande voetsteunen

De betonplaat komt rechtop naast de trailer te hangen. Rene heeft uitstaande voetsteunen in de zijkant van de trailer geschoven. Langzaam zakt de lading daar op. Het gewicht van de wand wordt precies over de lengte van de oplegger verdeeld. De vier hydraulische steunen waar de plaat tegenaan hangt, worden vervolgens naar binnen bewogen, zodat het gewicht zich over de trailer verplaatst.

Luchtvering eraf

Rene kijkt of het gewicht zo verdeeld is, dat hij ermee de weg op kan. Vervolgens zet hij de luchtvering weer omhoog. “Die laat ik bij het laden helemaal zakken. Er zit altijd beweging in de luchtvering. Op deze manier beweegt de oplegger niet en kan hij niet omkiepen. Om te kunnen rijden moet de vering natuurlijk weer omhoog.”

 

Spanbanden erom

Als de wand goed op de wagen ligt, moet hij nog worden gezekerd. Spanbanden gaan eromheen. Rene beklimt een trap om de banden zo te leiden dat ze niet direct over de rand van de wand schuren. Al met al moet hij tijdens het laden fysiek flink in de weer. Dat lijkt voor hem geen punt. “Ik vind mezelf behoorlijk fit. Maar dit is niet zo zwaar als het lijkt. Als we met kettingen moeten werken, ben je blij als je het voor elkaar hebt.”

Lading controleren

Bij het vertrek stopt Rene weer bij de Lademeister. Vrachtbrieven worden overhandigd en getekend. “Daarop staat precies de staat waarin ik de lading meeneem. Als er een scheurtje in zit, moet ik zorgen dat het op de bon staat. In dit geval kon ik vaststellen dat ik de betonwand in goede staat meekreeg.”

 

Kortsluiting

Het is twaalf uur als Rene klaar is om te vertrekken. Vanuit de betonfabriek in Xanten is het een dik half uur rijden naar de grens. En dan nog zeker twee uur naar Amsterdam. Maar het loopt niet zoals Rene hoopt. “Ik heb een kabel vergeten los te maken. Die is losgetrokken. Zo is kortsluiting ontstaan en nu werkt de hydrauliek van de trailer niet meer. Als ik dan in Amsterdam kom, kan ik de wand niet lossen. Want dat kan en mag alleen als hij rechtop staat.”

Terug naar Horst

Rene zou het probleem met de hydrauliek wel kunnen oplossen, maar de zekering blijkt op een moeilijk bereikbare plek te zitten. Hij belt met de zaak en zorgt dat er een monteur komt. Inmiddels is het al één uur geweest. “Dikke kans dat ik niet meer kan lossen als ik in Amsterdam kom. En bij nabellen blijkt ook nog eens dat ze de keerwand pas maandag nodig hebben. Dus neem ik hem mee naar Horst. Daar tank ik af en laat ik de combinatie zo staan.” Dan kan hij maandag alsnog naar de hoofdstad. Een tegenvaller? “Ach, het is niet leuk. Maar ook daar moet je je niet over opwinden. Kan gebeuren.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.