In Beeld: kippertransport

Kipper met varkensbotjes

 

“Dit is snel en relaxed werk”, zegt Frank den Braven, onderweg naar vleesverwerker Vion in Boxtel. Frank is kipperchauffeur bij Baars Aannemerij & Transport. Zand, ijzererts, kalkkorreltjes vervoert hij. Maar ook botten en andere bijproducten. TON rijdt een rondje mee, van thuisbasis Nieuwland via de slachterij naar de bottenfabriek.

Boerenzoon

Frank komt uit een boerengezin. Zijn ouders vinden dat hij een vak moet leren, omdat zijn oudste broer het bedrijf zal overnemen. Frank wordt timmerman. Foute keus, zo blijkt. “Ik vond het niet leuk, dus ik ben bij een boer als loonwerker aan de slag gegaan.” Van de overuren betaalt hij zijn grootrijbewijs. Hij vindt werk bij Wemmers Tanktransport in Bleskensgraaf. Dik 27 jaar zit hij achter het stuur van een tankwagen. Dan is het tijd voor iets anders. Bij De Hoop en Blom in Langerak gaat hij broodmeel rijden, op een bulkwagen. “Maar het was altijd hetzelfde rondje, dus na twee jaar zocht ik meer afwisseling.”

 

Veel kilometers

Die variatie vindt hij bij Baars. “Ik kende het bedrijf. Een vriend van me rijdt hier, op de kraanwagen. Hij zei: ‘Je moet toch eens gaan praten’. Dat heb ik gedaan en het klikte meteen. Eerst heb ik vier maanden een huurauto gereden. Vorig jaar september kreeg ik een nieuwe, vaste wagen.” Op de teller staat acht maanden later meer dan 110 duizend kilometer. Want niet alleen is het werk afwisselend, het gaat ook over grote afstanden. “Ik kom elke week wel in het buitenland, Zuid-Duitsland vooral.”

 

Weinig wachttijd

Het grote verschil met zijn vorige banen? Veel minder wachttijd, veel minder stress. “Met de tankwagen heb je vaak dat een product nog niet klaar is. Of als je komt lossen, dat er dan eerst geanalyseerd moet worden. Ben je zo twee uur verder. Bij de producten die we met de kippers rijden, heb je daar geen last van. Het is inwegen, kiepen, wegrijden. De fabrieken waar we laden en lossen zijn ook allemaal 24 uur per dag open. Of je nou om tien uur in de ochtend of laat in de avond komt, je kunt er altijd terecht.”

 

Lopende band

Dat blijkt tijdens de rit die TON meemaakt. Van standplaats Nieuwland gaat het met een lege kipper naar vleesverwerker Vion in Boxtel. Daar wisselt Frank de oplegger voor een bijna volle. Deze kipper staat in een hal, waar hij vanaf een lopende band gevuld wordt met varkensbotten. Slachten en uitbenen gaat hier 24 uur per dag door. Baars doet het ‘bottentransport’ voor Vion. Frank en zijn collega’s hoeven daarom niet te wachten tot een kipper helemaal vol is. Op het terrein gaat Frank op zoek naar een medewerker van Vion, die de oplegger uit de hal kan rijden. Zelf zet hij zijn lege kipper onder de lopende band.

 

 

22 ton botten

Het afdekzeil gaat over de kipper. Met zijn lading rijdt Frank vervolgens naar Sonac in Vuren. Daar verwerken ze varkensbeenderen tot hoogwaardige en nuttige ingrediënten voor uiteenlopende toepassing. Deze industriële halffabricaten worden onder andere gebruikt voor de productie van snoepgoed, vleeswaren of als bindmiddel in meng- en diervoerders. Op de weegbrug bij de ingang van terrein tikt de oplegger toch nog 22 ton aan. Zou hij helemaal vol zijn, dan had Frank hier ruim 30 ton afgeleverd. In de loslocatie – een grote hal – stort Frank de botten in een ‘bunker’. Vervolgens spuit hij de kipper schoon. Al met al is de losklus binnen een half uur geklaard. Frank draait weer de weg op. Terug naar Nieuwland om te tanken en dan via Tilburg naar Zuid-Duitsland. Relaxed de grote baan op.

 

Overleg met de planners bij Baars.

22 ton aan botten valt in de bunker bij Sonac om verwerkt te worden.

Na het storten van de botten spuit Frank de kipper schoon.

 


File-technisch

“Ik ben een jongen die graag vroeg wil beginnen. Dan kun je file-technisch heel veel werk gedaan hebben voordat het te druk wordt. En als ik om drie uur in de ochtend begin, ben ik ’s avonds om zes of zeven uur klaar. Kan ik tenminste ook nog een goede parkeerplek vinden.”

De ‘mindere’

“Als je dertig jaar in het transport zit, groei je vanzelf mee met de veranderingen. Dan accepteer je steeds die nieuwe regeltjes. En de drukte. Je kunt je wel opwinden over een file, maar daar schiet je niks mee op. Dat geldt ook voor de agressie in het verkeer. Mijn mening is: wees maar de ‘mindere’, zwijg maar vanwege de goede vrede.”

Thuisfront

“Als je thuisfront niet achter je staat, wordt het niks. Mijn vrouw Rina en ik hebben drie kinderen: Peter, Janet en Dianne. Toen ze klein waren, was ik elke avond thuis. Dat is de keuze die je voor je gezin maakt. Inmiddels zijn de kinderen volwassen en gaan ze hun eigen gang.”

Grote groentetuin

“Met mijn 106 kilo ben ik wel wat te zwaar. Ik rook niet, drink niet, maar houd wel van lekker eten. En als je hier op de tunnel een zak drop legt, is die in vijf minuten leeg. Sporten doe ik niet. Daarvoor moet je toch thuis zijn. In het weekend is er ook geen tijd voor, want we hebben een grote groentetuin. Daar kan ik mijn beweging wel vinden.”


Naam: Frank den Braven

Leeftijd: 51 jaar

Woonplaats: Giessenburg

Beroep: kipperchauffeur

Bedrijf: Baars Aannemerij & Transport in Nieuwland


Veelzijdig transport

Baars in Nieuwland heeft twee poten: aannemerij en transport. Het transportdeel is gericht op specialistisch vervoer. Voor baggerspecie, verontreinigd slib, kunstmest, grondstoffen voor industrie en wegenbouw worden kippers ingezet. En dus ook voor producten uit de vleesverwerkende industrie. Daarnaast omvat het wagenpark van Baars kraanwagens, semi-diepladers, uitschuiftrailers en trailers voor stukgoederenvervoer.

Bij de transportpoot van Baars werken 65 mensen.

 


Fotografie: Chris Pennarts

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.