Ik kom weer vrolijk thuis.

Overstappers

Beter laat dan nooit

 

Veel chauffeurs konden als tiener amper wachten om achter het stuur van een vrachtwagen te stappen. Maar er zijn ook mensen die via een lange omweg op de wagen belanden. Nou ja … beter laat dan nooit, vinden Jerry, Dirkjan en Matthijs.


Jerry Heppener – 41 jaar – woont in Terneuzen – is sinds juli 2019 vrachtwagenchauffeur bij uitzendbureau 24/7 en werkt voor A.J. Tieleman B.V. in Kloosterzande – was 17 jaar militair en 6,5 jaar magazijnmedewerker

 

Van het leger via het magazijn naar de bakwagen

TOCH WEL EEN GROTE OVERGANG

 

Op een grachtje in Leiden is de doorgang gestremd. Jerry Heppener zet zijn bakwagen in de achteruit en rijdt vakkundig een heel eind terug naar de hoofdweg. Prachtig mooi vindt hij dat. Jerry voelt zich helemaal op zijn plek achter het stuur. Dat is heel andere koek dan het magazijn of het leger.

 

Last van rug

Het is duidelijk: Jerry is blij met zijn nieuwe baan. De laatste zesenhalf jaar werkte hij bij een groothandel in voedingssupplementen. “Dat was fysiek best zwaar. De hele dag staan, lopen en sjouwen met zware dozen. Ik kreeg last van mijn rug. En ik was het werk na die ruim zes jaar ook wel helemaal beu.” Jerry is geen negen-tot-vijftype, zegt hij. Dat blijkt ook wel uit zijn loopbaan in het leger.

 

Korporaal der 1e klasse

In 1996 treedt de dan zeventienjarige Jerry aan als dienstplichtig militair. Zeven maanden later wordt de dienstplicht opgeheven en zwaait hij af. Maar hij tekent meteen voor vier jaar als beroepsmilitair. Hij heeft het bij defensie naar zijn zin. “Ik was korporaal der eerste klasse en zat in de beveiliging bij de luchtmacht. We beveiligden militaire objecten. In Afghanistan heb ik de compounds en een vliegbasis beschermd tegen aanvallen. Mooi werk en relatief veilig.”

 

Gepantserd rupsvoertuig

In 2006 haalt Jerry zijn C-rijbewijs. “Dat hoort bij de rang van korporaal. Je moet B en C hebben om een gepantserd rupsvoertuig te kunnen besturen. Maar met die C heb ik nooit wat gedaan, tot nu toe.”

In 2012 zwaait hij definitief af. “Bijtekenen kon niet meer. Ik was te oud voor defensie. En eigenlijk vond ik het na zeventien jaar ook wel genoeg.” Bij een teamgenoot van zijn zaalvoetbalteam, die een eigen bedrijf heeft, kan hij beginnen als magazijnmedewerker.

 

Steeds meer tegenzin

Begin 2019 merkt Jerry dat hij met steeds meer tegenzin naar zijn werk gaat. Hij is elke werkdag chagrijnig. “Op een gegeven moment kwam de gedachte aan een vrachtwagen in me op. En als het in mijn kop zit, gaat het er niet meer uit. Vroeger wilde ik militair of ambulancechauffeur worden. Mijn nieuwe droom is: als chauffeur op avontuur in het buitenland. Maar voordat ik internationaal ga rijden, wil ik eerst veel ervaring opdoen.”

 

Wissel trekt wissel

Jerry zoekt op internet naar de mogelijkheden om chauffeur te worden. En hij praat er vaak en veel over met zijn vrouw. “Ik zou toch een vast contract opgeven. En als chauffeur heb je geen baan van negen tot vijf. Dat trekt een wissel op je sociale leven. Als mijn vrouw niet voor honderd procent achter mij zou staan, dan had ik nu niet op de wagen gezeten.”

 

NU beginnen!

Hij komt op internet de website van uitzendbureau 24/7 tegen, maakt een afspraak en op de vraag wanneer hij kan beginnen, antwoordt Jerry: ‘Nu!’. Maar voordat hij zijn eerste rit kan maken, moet hij eerst nog Code 95 en zijn E-rijbewijs halen. Sectorinstituut Transport en Logistiek ondersteunt hem en binnen één maand heeft hij alle benodigde papieren op zak. In juli 2019 kan hij beginnen als chauffeur.

Vast bedrijf

Voor 24/7 maakt Jerry sinds de zomer ritten voor Tielemans BV in Kloosterzand. Bij het uitzendbureau houden ze rekening met zijn wens om voor een vast bedrijf te rijden. “De overgang van het magazijn naar het chauffeursvak is groot. Ik vind het daarom fijn voor maar één bedrijf te werken. Dat geeft vastigheid en zo leer ik mijn collega’s kennen.”

 

Geen spijt

Na bijna acht maanden op de weg heeft Jerry nog geen moment spijt van zijn keuze. “Elke dag is anders. Zoals vandaag, hier in Leiden, opeens een opengebroken weg. En dan in z’n achteruit, rijden maar.” Ook zijn vrouw is blij met Jerry’s nieuwe loopbaan. “Zij hangt de vlag uit, want ik kom weer vrolijk thuis. Gelukkig maar, want er is geen peil op te trekken hoe laat mijn dag eindigt. De ene keer is het om zes uur, de andere dag kom ik pas om negen uur binnen.’

 

In het diepe

Jerry kan het iedereen aanraden, zo’n overstap naar de vrachtwagen. “Het is mooi werk. Je moet achter het stuur altijd alert zijn, want het wordt steeds drukker op de weg. En dan toch op tijd rijden. Maar als je van aanpakken houdt en graag zelf beslissingen neemt, dan zeg ik: ‘Doen!’ Gooi jezelf in het diepe. Kijk hoe goed het mij bevalt.”


Nieuwe baan?

Ben je op zoek naar ander werk of naar een nieuwe baan? Het

Mobiliteitscentrum van Sectorinstituut Transport en Logistiek kan je helpen bij die zoektocht. Het Mobiliteitscentrum biedt:

  • ondersteuning bij het hele sollicitatieproces;
  • hulp bij het maken of verbeteren van je cv en sollicitatiebrief;
  • introductie bij bedrijven die werknemers zoeken;
  • de mogelijkheid om je in te schrijven voor de kandidatenbank;
  • nieuwsbrieven met tips, vacatures en het laatste nieuws.

Via de vacaturebank en je eigen e-portfolio ‘Mijn Mobiliteitscentrum’ kun je direct solliciteren op de vacatures van het Mobiliteitscentrum.
Start je zoektocht naar een nieuwe baan door je in te schrijven via stlwerkt.nl/werken/mobiliteitscentrum.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.