Het team van Schavemaker

Je moet het samen doen, in het werk. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Als je een echt team vormt. TON maakt een groepsportret bij Schavemaker Transport en Logistics in Velsen-Noord.

 

Niet langer ploegendienst

“Jarenlang werkte ik als chauffeur in ploegendienst. Drie dagen op en drie dagen af; van zes tot zes. Ik verdiende hartstikke goed. Maar als je thuis een normaal leven wilt leiden, is het niet vol te houden.”

Maarten van ’t Veer (33) uit Alkmaar is tegenwoordig meewerkend voorman logistiek. “Wij laden en lossen auto’s en containers met staal en pallets. En ik begeleid de stagiairs. We hebben een heerlijk jong team. De voorman is 62, de rest is 33 of jonger. We weten wat we aan elkaar hebben.” Maarten’s vader werkte al bij Schavemaker. Als kleine jongen reed hij vaak mee. “En in de zomer mocht ik in de wasstraat helpen. Op het vmbo leerde ik voor lasser, maar ik wilde vooral op de vrachtwagen. Dus heb ik Transport en Logistiek op het regiocollege gedaan. In 2006 ben ik hier in dienst gekomen. Na negen jaar als chauffeur in ploegendienst kreeg ik de kans om dit werk te doen. Nu kan ik mijn privéleven beter afstemmen op mijn werk.”

 


Intermodaal groeit

“Dit is een bedrijf waar saamhorigheid en eigen verantwoordelijkheid telt. Ik run mijn eigen toko, die uit twee afdelingen bestaat. Dat zijn mijn kindjes. Ooit begon ik op de logistieke afdeling met tweehonderd containers export van staal per jaar. Nu zijn dat er vijfenveertighonderd.”

Edwin Weeteling (42) woont in Uitgeest en is branchmanager Schavemaker Logistiek Beverwijk. “Ik was zeventien of achttien toen ik tijdens mijn mbo-opleiding Transport en Logistiek stageliep bij Schavemaker. Dat was in 1996 of 1997. Ik vraag me niet af hoe ik hier kwam, maar wel eens ‘hoe kom ik hier weg?’ Het antwoord is: ‘Nog lang niet’. Ik heb het namelijk erg naar mijn zin. Ik ben nu ook begonnen met de afdeling intermodaal. Twee keer per week vertrekt er een trein vanuit Moerdijk naar Wroclaw in Polen. Op woensdag en vrijdag is die binnen dertig uur ter plaatse. Op elke trein kunnen maximaal veertig 45 ft HC containers. Met deze omloop halen we tachtig ladingen vrachtwagens van de weg. We willen naar drie of vier omlopen per week, want we verwachten dat het intermodale vervoer door de toenemende drukte op de weg, gebrek aan chauffeurs en het streven naar duurzaamheid de komende jaren alleen maar zal groeien.”


Prima op mijn plek

“Toen ik hier bijna dertig jaar geleden binnenkwam, wist ik niet welke kant het op zou gaan. Nu weet ik: ik zit hier nog steeds prima op mijn plek. Supertrots op dit prachtige familiebedrijf. Ergens anders had ik nooit zo lang willen werken.”

Wendy Winter (45) uit Assendelft werkt op de afdeling Logistics. Directeur Rico Schavemaker is haar neef. “Na mijn mbo-opleiding ben ik hier begonnen met de administratie en facturatie voor het wegtransport. Tegenwoordig houd ik me bezig met het klaarmaken van documenten voor zeevracht, bijvoorbeeld voor de douane. Dat is geen saai kantoorwerk; er komt van alles bij kijken. Je moet steeds de puzzelstukjes bij elkaar zoeken. En alles moet op tijd, anders heb je een claim te pakken. We doen dit werk met z’n vieren. We schakelen steeds met elkaar en hebben allemaal een ander aandachtspunt. Ook luisteren we naar elkaars telefoongesprekken en volgen elkaars mail. Dat is intensief samenwerken.”


Voor elkaar opkomen

“Eerst werkte ik in een groep met alleen maar vrouwen. Nu ben ik de enige vrouw tussen vijf mannen. Dat is heel anders. Vrouwen bespreken persoonlijke problemen met elkaar. Dat doen mannen niet; die zijn veel zakelijker

Patricia Heijne (39) uit Heemskerk heeft twee rollen. Ze doet administratief werk op de afdeling Personeel & Organisatie. En ze heeft een aantal taken op de afdeling Aircargo. Daar is ze belast met de facturatie en de daarbij horende financiële handelingen. En ze doet de controle van de urenverantwoording van chauffeurs. Patricia geniet van die afwisseling. Op beide afdelingen werkt ze anderhalve dag per week. Zo blijft er tijd over voor haar twee kinderen thuis. “Ik ben in 2004 via het uitzendbureau bij Schavemaker beland. En ik vond het meteen geweldig. Ik werd overal ingezet. Zo leer je het bedrijf en de mensen goed kennen. We komen hier voor elkaar op, werken goed samen. Dan gaat het als vanzelf.”

 


Achter het stuur

“Vroeger dacht ik: een vrachtwagen besturen, dat doe je niet als meid. Onzin, natuurlijk. Ik kan hetzelfde werk doen als mannen.”

Lotte Bart (22) uit Heemskerk doet administratief werk. “Ik heb evenementorganisatie gestudeerd, maar toen ik een jaar geleden de vacature bij Schavemaker zag, heb ik meteen gesolliciteerd. Ik voel me helemaal thuis bij al mijn collega’s. Er is een informele sfeer, iedereen kan zichzelf zijn. Maar er wordt ook hard gewerkt.” Toch ziet Lotte uit naar een andere rol binnen het bedrijf. “Ik ben bezig voor mijn vrachtwagenrijbewijs. Als ik dat felbegeerde papiertje behaald heb, wil ik dolgraag op de vrachtwagen Europa verkennen.”

 


Een hecht team

“Je weet nooit wat je te wachten staat. Elke dag is een verrassing. Goed inspelen op wat er gebeurt lukt alleen als je een hecht team hebt.”

Theo Stam (37) uit Uitgeest plant de luchtvracht. Hij werkt sinds 2006 bij Schavemaker en heeft in die tijd van alles gedaan. “Ik ben begonnen bij Schavemaker Logistics, de op- en overslag in Beverwijk. Daarna ben ik naar Schavemaker Containers gegaan, de afdeling die schroot rijdt op het terrein van Tata Steel. Uiteindelijk was ik er manager. Vervolgens ben ik naar Aircargo gegaan, de luchtvracht. Daarbij luistert het erg nauw: als een vliegtuig om halfnegen vertrekt, moet het wel geladen zijn.” Theo doet met vijf collega’s de planning voor de dagvluchten. Zijn afdeling zit in een locatie op 150 meter afstand van het hoofdkantoor. “Maar we hebben veel contact met de mensen daar. We kennen elkaar allemaal.”


Gegevens ordenen

“Vrachtwagens rijden over tolwegen en door tunnels. Ze tanken brandstof. Al die kosten worden bij ons in grote databestanden aangeleverd. Ik orden de gegevens en boek ze vervolgens in ons boekhoudsysteem.”

Milena Kok-Marinova (40) uit Beverwijk doet financieel-administratief werk op de boekhouding. Tijdens haar mbo-opleiding Bedrijfsadministratie liep ze in 2008 een half jaar stage bij Schavemaker. “In 2013 ben ik teruggekomen om te blijven. De sfeer is informeel, wat me goed bevalt. Iedereen op onze afdeling heeft zijn eigen taken, maar als je steun nodig hebt, krijg je die ook.” Milena is graag bezig met het ordenen van gegevens voor de vaste journaalposten en haar overige werkzaamheden op de afdeling. “Er wordt steeds meer geautomatiseerd, maar het mensenbrein blijft altijd nodig.”

 


Mijn eigen bedrijf

“Ik heb het hier naar mijn zin, zie Schavemaker als mijn ‘eigen’ bedrijf. Mensen zitten hier heel lang. Dat zegt genoeg over de sfeer.”

Ferdy Kroon (35) uit Assendelft is hoofdplanner transport. “Tijdens mijn chauffeursopleiding heb ik hier in 2002 stage gelopen. Dus ik kende het bedrijf toen ik in 2003 in dienst kwam als chauffeur. In 2010 ben ik op de planning begonnen. Chauffeur zijn vond ik wel mooi, maar ik had ook in de gaten dat ik het niet mijn hele leven zou doen. Inmiddels ben ik teamleider van de afdeling Schavemaker Transport Beverwijk, waar we met 58 kippers rijden en 70 tautliners.” Ferdy wil nog verder doorgroeien. “Als er mogelijkheden zijn: graag!”


Van elkaar leren

“Transport zit bij ons in de familie. Ik reed als kind al mee op de vrachtwagen van de buurman en van mijn opa. Na mijn mbo-opleiding Internationale Handel ben ik bij een transportbedrijf in Breda begonnen als assistent planner. Daarna ben ik export-planner geworden bij Schavemaker Transport in Breda.”

Patrick Brenters (41) woont in Steenbergen. Dat is ver van Beverwijk. Hij is dan ook verantwoordelijk voor wat er in de vestiging Breda van Schavemaker gebeurt. “Onze specialisatie in Breda is groupage vervoer van en naar Frankrijk, Engeland, Italië en Ierland. Daarnaast hebben we een eigen tak voor het speciaal transport en doen we warehousing voor diverse klanten.” Patrick is zo’n twaalf jaar bij Schavemaker weggeweest. “Anderhalf jaar geleden kwam ik op een beurs in München directeur Rico Schavemaker tegen. Die vroeg of ik verantwoordelijk wilde zijn voor de vestiging in Breda. Dat sprak me aan; weer een ander niveau.” Alles bij elkaar werkt Patrick nu bijna twaalf jaar bij Schavemaker. “Je krijgt hier veel mogelijkheden. Dat is ook een reden waarom ik ben teruggekomen.”


Stilstand voorkomen

“We moeten het onderhoud zodanig doen, dat we voorkomen dat auto’s stil blijven staan. Dat lukt goed, maar natuurlijk nooit helemaal. Van een remvoering kun je een jaar tevoren voorzien dat hij het opgeeft. Maar een kapotte lager kun je niet altijd voorspellen.”

Johan Beers (58) uit Winkel werkt in de garage. Hij heeft allerlei taken. Is bijvoorbeeld APK-keurmeester, tachograaf-ijker en maakt met de computer diagnoses van vrachtwagens om storingen op te sporen en op te lossen. Johan zit sinds zes jaar bij Schavemaker. Daarvoor werkte hij onder andere twaalf jaar bij het familiebedrijf van zijn vader en oom. En hij was twaalf jaar in dienst bij Scania en twaalf jaar bij Volvo. “Toen ze hier iemand zochten, ben ik erin gestapt. Er heerst een goede sfeer. We hebben veel werk in eigen beheer, bijvoorbeeld het vervangen van de alarmsystemen, de SCM-certificaten. En we doen tot wel driehonderd Apk-keuringen per jaar.”


Groot en toch ook klein

“Ik heb het hier naar mijn zin, ken de meeste mensen. Het is een prettig bedrijf. Groot en toch ook nog klein. En het blijft familie-achtig, met Rico Schavemaker en zijn zus in de leiding.”

Fred van Nimwegen (54) uit Assendelft is hoofd van de werkplaats. “Wij moeten ervoor zorgen dat er voldoende auto’s storingsvrij de weg op kunnen. En dat er zo weinig mogelijk in onderhoud zijn. Gelukkig hebben we goeie monteurs in dienst en goed spul op de weg. Het is hier een leuke groep.” Als het op samenwerken aankomt, heeft Fred vooral met de planning te maken. “We kunnen bijvoorbeeld alleen maar keuren als er ook auto’s in de garage komen. De planners willen ze natuurlijk zoveel mogelijk op de weg hebben. Dat kan niet als wij ze repareren of keuren. Soms krijgen we ze niet in de garage op het moment dat wij dat willen. Maar we lossen het samen op.”

 


Geen hoogmoedswaanzin

“Ik zit al mijn hele leven in het transport. Nu mag ik nog drie-en-een-half jaar. Maar misschien blijf ik hier na mijn pensioen nog wel wat doen, al zal dat niet meer op de vrachtwagen zijn.”

Ab Oosterhof (63) uit Assendelft ging op zijn achttiende rijden. Sinds vijftien jaar doet hij dat bij Schavemaker, dat hij als Assendelffer ‘vanaf de eerste auto’ kent. “Eerst reed ik met een tautliner. Maar sinds acht jaar rijd ik op een kipper, met rollen staal en schroot. Veel voor Tata Steel naar Duitsland, België en Luxemburg.” Tegenwoordig heeft Ab een auto die op gas rijdt. “Hij start op diesel en loopt op koud gas, LNG. Gaat prima. Je merkt het verschil niet met een gewone diesel.” Ab is blij met hoe de mensen bij Schavemaker met elkaar omgaan. “Ze hebben hier geen last van hoogmoedswaanzin. Als iets moeilijk is, kun je erover praten.”


In 1967 begint Henk Schavemaker met zijn eerste vrachtwagen hout en staal te vervoeren vanuit het Noord-Hollandse Assendelft. Nog steeds vormen staal en schroot belangrijke goederen voor Schavemaker; het bedrijf verzorgt de op- en overslag en het transport van deze producten over de hele wereld. Dat gebeurt met de vrachtauto, maar ook per boot en met het vliegtuig. En steeds vaker per trein, vooral in een vaste verbinding met het Poolse Katy Wroclawskie. Het hoofdkantoor van Schavemaker Transport en Logistics staat in Beverwijk. Het bedrijf heeft, behalve in Nederland, ook nog vestigingen in Polen, Slowakije, Bulgarije en Duitsland. In totaal zijn er 500 medewerkers; het wagenpark bestaat uit ongeveer 350 trucks en 400 trailers.

 


Ook een groepsportret?

Laat het weten via info@tonmagazine.nl of 06 38 07 67 51

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *