Het team van Baas

Je moet het samen doen, in het werk. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Als je een echt team vormt. TON maakt een groepsportret bij Baas Warehousing & Transport in Bunschoten. 


Henk Vedder

Naar een hoger plan

“We groeien, al is dat niet speciaal onze ambitie. We willen het bedrijf naar een hoger plan brengen, met een goede mix van werk en privé voor onze medewerkers. Dat lukt niet altijd, maar we streven er wel naar.”

Henk Vedder (45) uit Eemdijk is samen met zijn vrouw Alice eigenaar van Baas Warehousing & Transport. Henk en Alice kregen in 1996 verkering. Hij werkte toen nog bij zijn vader op de boerderij en was oproepchauffeur. Hij ging rijden voor Baas, waar Alice’s vader en twee ooms de scepter zwaaiden. In 2000 namen ze het bedrijf over, nadat Alice’s vader plotseling was overleden. “Toen waren er negen personeelsleden, nu zijn dat er veertig. We bestaan intussen 103 jaar. Alice en ik zouden het bedrijf graag overdragen aan onze zoon en dochter. Dat zou dan de vijfde generatie Baas zijn.”


 Bert Malestein

Manus-van-alles

“Tot vorig jaar oktober zat ik op de wagen. Toen kwam er hier een plek vrij in de loods. Ze zochten iemand die dat zou kunnen oppakken. Ik was het rijden niet zat, maar wel toe aan wat anders.”

Bert Malestein (38) uit Bunschoten is manager warehouse. “En ik help Eddy bij de planning. Ben zo’n beetje manus-van-alles.” Bert werkt sinds 2004 bij Baas. Daarvoor reed hij een jaartje op een viswagen en zat hij zeven jaar in de visverwerking. Hij voelt zich helemaal op zijn plek. “Ik denk wel dat ik de rest van mijn leven bij Baas blijf. De sfeer is gemoedelijk, iedereen kent elkaar. Het is een heel sociaal bedrijf.”


 Ayrton Bijland

Roer in handen

“Ik ben opgeleid tot sportleraar, maar het lesgeven had ik op een gegeven moment wel gezien. Twee vaders van voetballertjes die ik trainde, tipten me om eens bij Baas te vragen. Ik ben in de loods begonnen en opgeklommen tot teamleider coldstore.

Ayrton Bijland (26) uit Bunschoten werkt vijf jaar bij Baas, waarvan drie jaar als teamleider. Hij houdt wel van leidinggeven. Hij heeft een team van acht medewerkers. “Ik heb het roer in handen, de verantwoordelijkheid. Directeur Henk laat ons redelijk los in hoe we het werk aanpakken. Als ik het goed doe, doe ik het goed. Gaat het niet goed, dan hoor ik het. En ik heb nog niks gehoord.”


 

Henk ter Haar

Heel andere koek

“Dit is een klein familiebedrijf. Je bent hier geen nummer. Bij Van Vliet Transport, waar ik twintig jaar gewerkt hebt, liepen honderd man. Hier veertig. Dat is heel andere koek.”

Henk ter Haar (49) uit Bunschoten is pendelchauffeur. Hij brengt onder andere producten van bakkerij Wouter de Graaf naar de coldstore. Henk werkt sinds oktober 2017 bij Baas. “Ik hoorde dat Henk Vedder een pendelchauffeur zocht. Ben bij hem wezen babbelen en ik kon meteen beginnen. Het bevalt top. Ik heb vast werktijden gekregen en heb geen reistijd meer. En het werk is fysiek minder zwaar. Het is eigenlijk vooral aan- en afkoppelen.”


 

Jan-Wim de Graaf

Niet te veel druk

“Ik ben hier in augustus 2017 gestart als pendelchauffeur in de coldstore. Op een gegeven moment zei Henk: ‘Misschien is het handig dat jij je rijbewijs gaat halen voor de oplegger’. Dat heb ik gedaan en nu heb ik heel gevarieerd werk. Ik kom overal en heb van alles in mijn auto.”

Jan-Wim de Graaf (49) uit Bunschoten was bakwagenchauffeur bij verschillende bedrijven. Zo reed hij een tijdlang voor een visgroothandel. Had hij een vaste route op Noord-Brabant. “Die kon ik op een gegeven moment wel dromen. Dat is aan de ene kant wel makkelijk, maar het gaat ook vervelen.”

Jan-Wim heeft geen moment spijt van zijn overstap naar Baas. “Het mooiste van dit bedrijf? Ondanks dat het transport is, wordt er niet te veel druk op je gelegd.”


 

Steven Roos

Echt Spakenburgs

“Hier werken echt Spakenburgse mensen. Dat is apart volk, ja. Ze hebben wel hun mondje klaar. Dat is alleen maar leuk.”

Steven Roos (21) uit Bunschoten-Spakenburg is administratief medewerker. Sinds een half jaar assisteert hij planner Eddy. “Ik was gestopt met de studie financiële administratie aan de Hogeschool Utrecht en zocht een baan als administratief medewerker. Viavia kwam ik bij Baas terecht. Een van mijn taken is het controleren van de vrachtbrieven.”


 

Vincent Vedder

Opvolger op termijn

“Ik heb een bijbaantje in de loods, vrachtwagens laden en lossen. En ik help in de werkplaats; beetje sleutelen. Ja, ik ben best wel vaak op het bedrijf.”

Vincent Vedder (15) uit Eemdijk is ‘zoon van de baas’. Hij en zijn zus nemen mogelijk het bedrijf over. Maar dat is nog verre toekomstmuziek. “Ik denk dat mijn vader en moeder nog zeker twintig jaar in de zaak zullen zijn.” Vincent weet nog niet precies wat hij wil worden. “Beetje moeilijk om dat nu al te zeggen. De landbouw trekt me wel. Maar uiteindelijk zal het wel transport worden. Als ik zeventien ben, ga ik in elk geval meteen lessen voor mijn rijbewijzen.”


 

Alex Dijkhuizen

Liever op de wagen

“Ik heb vijf jaar in een autogarage gewerkt. Maar de vrachtwagen was al heel lang mijn passie. Tegen de tijd dat ik twintig ging worden, besloot ik stappen te ondernemen. Anders zou het er misschien niet meer van komen.”

Alex Dijkhuizen (20) uit Bunschoten is nog maar een paar weken bij Baas in dienst. Hier krijgt hij de kans om het vak van chauffeur te leren. De helft van de dag zit hij naast Henk ter Haar op de vrachtwagen. De andere helft helpt hij mee in de werkplaats. Alex maakt veel overuren. Daarvan kan hij de rijles en het examengeld betalen.

“Ik voel me hier al helemaal thuis. Ze accepteren me zoals ik ben en ik krijg alle tijd om te leren.”


 

Eddy van den Bor

Geen nee zeggen

“Veertien jaar geleden ben ik bij Baas begonnen. Ik werkte bij Bakker Logistiek en wilde wat normalere werktijden.”

Eddy van den Bor (46) uit Bunschoten is planner. Dat werk doet hij sinds 2015. “Tijdens een evaluatiegesprek zei ik tegen Henk dat ik wel planner wilde worden. Ik was de vrachtwagen wel een beetje beu en ik dacht meer te kunnen.” Dat blijkt. Eddy doet zijn werk met veel plezier, al vindt hij het een pittiger baan dan vrachtwagenchauffeur. “Achter het stuur is het veel rustiger.”

Hij heeft veel contact met de vaste klanten. “Dat zijn voornamelijk bedrijven hier in Bunschoten-Spakenburg. Dus je kent elkaar. Ik denk dat ik wel geschikt ben voor dit werk. Ik ben vriendelijk en zeg niet zo snel ‘nee’.”


 

Ian Brouwer

Loopbaan in de loods

“De vrachtwagen is niets voor mij. Ik zie mijn loopbaan meer in de loods.”

Ian Brouwer (20) uit Bunschoten is loodsmedewerker. Twee jaar geleden begon hij bij Baas. Hij lost en laadt vrachtwagens, helpt klanten die spullen komen halen of brengen, houdt de boel in het magazijn netjes. En dat allemaal samen met Bert Malestein. Of het loodswerk moeilijk is? “Nee, alleen op het eind van de dag moet je je koppie erbij houden als iedereen terugkomt. Dan zijn er tien chauffeurs aan het laden en lossen.”

Ian kan het goed vinden met zijn collega’s. “Het is altijd lachen, gieren, brullen in de pauze.”


 

Jaap de Graaf

Nog altijd eigen auto

“Ik heb het bedrijf groot zien worden, maar het is supergezellig gebleven. Er is zowat geen verloop. Wie hier komt, gaat meestal niet meer weg.”

Jaap de Graaf (69) uit Bunschoten is gepensioneerd chauffeur. Hij zit al 37 jaar bij Baas en rijdt nog steeds. Op dinsdag en woensdag stapt hij achter het stuur van zijn eigen trekker. “Ik ben nogal zuinig op mijn auto. Toen ik met pensioen ging, zei Henk: ‘Daar komt niemand anders in’. Ik dacht wel even: dat moet ik nog zien. Maar hij hield woord.”

Dat het personeelsverloop zo laag is, betekent volgens Jaap dat Baas een gezond bedrijf is. “En alles is hier bespreekbaar. Als er iets is, moet je niet buiten de deur gaan praten. Maar op die deur tikken en het er samen over hebben. Zo doen we dat hier.”


Van hondenkar naar ‘coldstore’

Jan Baas ging in 1916 met een hondenkar melk rijden. Nu, 103 jaar later, is familiebedrijf Baas Warehousing & Transport in Bunschoten uitgegroeid tot een onderneming met 40 personeelsleden, 20 trekkers, 35 opleggers en 3 bestelbussen voor sneltransport. Sinds 2016 mag het zich hofleverancier noemen. Baas is gespecialiseerd in distributie van diverse goederen in de Benelux en van en naar Duitsland. In het magazijn zijn 6000 palletplaatsen. De ‘coldstore’ biedt plaats aan 8000 diepvriespallets en 3000 pallets droge opslag.


Ook een groepsportret?

Laat het weten via info@tonmagazine.nl of 06 38 07 67 51


Fotografie: Gertjan Kooij/Beeldboot

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *