Groepsportret: Vrijheid met een mooie auto onder je kont
Groepsportret
Je moet het samen doen. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Als je een (h)echt team vormt. De mensen van A.E. Hoogendoorn Transport in Lunteren zijn dat hechte team. Ze volgen Anna Hoogendoorn in het bedrijf dat zij startte naar voorbeeld van haar vader.
Anna Hoogendoorn – 31 – sinds vier jaar eigenaar van A. E. Hoogendoorn Transport in Lunteren – werkt daarnaast als verkoper binnendienst bij een eiersorteermachinefabriek – woont in Lunteren
Het leek er niet op dat Anna als dochter in de voetsporen van haar vader zou treden. “Ik ben opgegroeid tussen chauffeurs en vrachtwagens. De chauffeurs kende ik heel goed. Vier jaar geleden verkocht mijn vader vanwege zijn leeftijd zijn bedrijf. Dat ging heel snel. Ik hoorde dat de sfeer bij het nieuwe bedrijf heel anders was. Daar kreeg ik moeite mee.
Ik vond het zonde dat hun manier van werken en alles wat mijn vader had opgebouwd, weg was. Omdat de overname niet meer terug te draaien was, besloot ik om ook de nodige papieren te gaan halen en met steun van mijn ouders een nieuw transportbedrijf te beginnen. Onder mijn eigen naam, naar mijn vaders voorbeeld.
Ik startte met mijn man Mark. Hij reed en ik deed de administratie. Op een gegeven moment kwamen Stefan en Patrick erbij: chauffeurs die we goed kenden vanuit mijn vaders bedrijf. Ik rijd zelf niet, hoewel ik wel de rijbewijzen heb. Naast het leiden van dit transportbedrijf ben ik namelijk 36 uur per week verkoper binnendienst bij een eiersorteermachinefabriek. Deze mix werkt, omdat de chauffeurs als charter via de planners van Pultrum en Nabek rijden en goed zelfstandig kunnen werken. In het weekend krijg ik alle papieren om de administratie te doen. Mark en mijn ouders ondersteunen mij bij de organisatie.”
Zelf je dag indelen
Mark van Beek – 33 – chauffeur – woont in Lunteren
Mark van Beek is als partner van Anna nauw betrokken bij het transportbedrijf. Doordeweeks is hij als chauffeur onderweg. In de weekends helpt hij Anna mee met de administratie. “Bij het transportbedrijf waar ik eerst reed, kwam ik niet vast op de auto. Daarom solliciteerde ik bij de vader van Anna. Binnen een week was ik er als vaste chauffeur aangenomen. Daar leerde ik Anna kennen. Nu rijd ik in het bedrijf met Anna als charter voor Pultrum in Rijssen, om stukgoed te lossen in de Benelux. Met de terugvracht ga ik dan weer naar Rijssen. Daar koppel ik mijn trailer af. Die staat de volgende ochtend dan weer geladen klaar. Bij Pultrum is het voor de charters goed geregeld. Ik kan er in de kantine eten, douchen en op het terrein overnachten. Het aantrekkelijke van het werk is dat je zelf je dag in kunt delen. Als je maar op tijd klaar bent. Het rijden is voor mij vrijheid met een mooie auto onder je kont. De trucks zien er met veel accessoires en mooi spuitwerk uit om door een ringetje te halen. Ze zijn bijna identiek en even verzorgd. We kregen in 2020 de tweede en in 2021 zelfs de eerste prijs in de categorie ‘gesloten huiftrailers’ bij het Truckstar-festival in Assen.”
Voorstander van verre ritten
Stefan Thijssen – 35 – chauffeur – woont in Ede
Ondanks dat het chauffeursvak in zijn familie zit, twijfelde Stefan Thijssen eerst of dat zijn werk wel was en begon bij een wegenbouwer. “Toen ze daar vroegen of ik mijn vrachtwagenrijbewijs wilde halen, was de interesse toch weer gewekt. Ik ging bij Anna’s vader rijden, maar kreeg op een gegeven moment totaal onverwacht een hele zware astma-aanval waardoor ik acht dagen in coma lag. Gelukkig is dat goed afgelopen.
Omdat ze dachten dat het door betonstof kwam, ben ik bij een ander bedrijf in het uitzonderlijk transport gaan rijden. Maar de lange uren en het gekruip in de winter onder de caravans in de bagger was ik op gegeven moment echt zat. Dat hoorde Anna ook. Afgelopen januari vroeg zij of ik voor haar bij Pultrum als charter wilde rijden. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Een vaste truck en oplegger die er tot in de puntjes verzorgd uit zien. Maar ook omdat Anna en Mark goede vrienden van mij zijn.”
Via Pultrum is Stefan de hele week van huis. “Ik ben een voorstander van verre afstanden en langere ritten. Dan stuurt de planning bij Pultrum me ook wat verder van huis. Het begint op maandag met een aantal adressen uitlossen. Dan is er het rondje om allerlei lading te verzamelen. Dat neem ik mee naar Pultrum in Rijssen om te lossen. ’s Avonds plant Pultrum de route in en laadt de trailer. Ik slaap op hun terrein in de auto. De volgende ochtend kan ik weer mijn trailer met nieuwe lading aankoppelen.”
Allemaal liefhebbers
Patrick van de Pol – 43 – chauffeur bij A.E. Hoogendoorn – woont in Bennekom
Ook Patrick van de Pol heeft voor de vader van Anna gereden. Zijn eerste werkgever was een autotransporteur. “Veel gepuzzel met de lading voor de juiste lengte en hoogte. Toen waren er ook nog veel garages in de binnenstad. Dat was oppassen met beperkingen door bruggen en tunnels.
Om van dat gedoe af te zijn, ging ik als charter bij Dijco internationaal in het koeltransport rijden. Veel nachtritten en meestal twee weken van huis. Dat vond ik niet erg. Zomers is het topdrukte in de groente- en fruitsector. Dus konden we nooit met onze twee kinderen op zomervakantie. Bij Piet Hoogendoorn waren we ‘s zomers drie weken vrij en met Kerst en Oud en Nieuw duurde de vakantie twee weken. Dat was een betere optie.”
Patrick rijdt als charter voor Nabek met een vaste trailer. “Nabek doet de planning, maar bij Nabek zelf kom ik nooit. Omdat ik bij Nabek niet koppel, laden ze daar ook niet voor. Ik rijd Benelux en kom zelden doordeweeks thuis.” Zijn vrouw werkt op zaterdag. Dus kan Patrick die dag op de zaak besteden aan zijn passie.
“Ik vind het mooi om de trucks te poetsen en te onderhouden. Ik begin dan om vijf uur in de ochtend en haal daarbij diverse onderdelen los om het beter schoon te maken. De collega’s besteden ook veel aandacht aan hun trucks. Eigenlijk zijn we hier allemaal liefhebbers. Als een heftruckmachinist ruig bezig is en ik hem hoor zeggen dat het maar een auto voor het werk is, dan koppel ik de truck zelfs wel eens af. Zo ver gaat het.”
De truck is er al
Nick van de Wal – 18 – chauffeur bij A.E. Hoogendoorn – woont in Voorthuizen
Op klompjes en in een overall kwam Nick van de Wal als peuter mee met zijn vader, die bij Piet Hoogendoorn reed. “Met pa op de auto mee was zo leuk. Ook het wassen en het rijden op het terrein. Ik wist toen al dat ik chauffeur wilde worden. Net als mijn vader. Toen ik na het overlijden van mijn vader Piet sprak, zei hij dat er een Scania voor mij zou zijn als ik bij hem kwam rijden. Die belofte wordt waargemaakt via zijn dochter, bij A.E. Hoogendoorn.
Er is een truck voor mij gekocht en die staat nu bij de opbouwer.” Net als de andere trucks wordt ook dit exemplaar weer volop voorzien van accessoires en speciaal spuitwerk. “Het is de bedoeling dat ik net als Mark en Stefan als charter bij Pultrum kom te rijden. Ik kan dan eerst met Mark op pad om dat werk te leren kennen.”
Ook een groepsportret? Stuur een mail naar info@tonmagazine.nl of bel naar o6 38 o7 67 51.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!