De thuisbasis bij Hovetra

Groepsportret

Je moet het samen doen, in het werk. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Als je een echt team vormt. TON maakt een groepsportret bij Hovetra in Rhoon.

 

Meel en rijst

Familiebedrijf Hovetra is gespecialiseerd in bulktransport van voedingsmiddelen en dan met name meel en rijst. Arie van der Hoeven richtte het bedrijf in 1936 op; zijn kleinzoon Arie vormt nu samen met kleindochter Sjany de directie. In 2007 verhuisde het bedrijf van Nieuw-Beijerland naar Rhoon. In 2012 werd BD bulktransport in Gendt overgenomen. Hovetra heeft een eigen tank cleaning. Op het terrein in Rhoon is er een opslagcapaciteit van achthonderd ton siloruimte voor het laden, lossen en tijdelijk opslaan van bulkcontainers. Bij Hovetra werken 85 mensen; er zijn 65 trucks en ongeveer 100 opleggers.


Dynamische planning

“Dit is een dynamische planning. Je weet nooit of je het voor elkaar krijgt. Je bent afhankelijk van de grillen van de klant en van het verkeer. Maar als het dan allemaal gelukt is en alles staat weer op de rit, dan geeft dat heel veel voldoening.”

Marcel Voorhamm (42) uit Maassluis werkt op de planning. Twee jaar geleden stapte hij bij Hovetra binnen, na een loopbaan als planner bij een meelfabriek. “We huurden wel eens vrachtwagens bij Hovetra, dus zo kende ik het bedrijf. Ik heb geen moment spijt gehad van mijn overstap. Het leukste aan mijn werk vind ik het contact met klanten. Dat geeft een bepaald gevoel van verantwoordelijkheid. Of ik dit werk tot mijn pensioen blijf doen? Je weet nooit hoe het loopt in het leven. Werken als transportplanner kan soms knap stressvol zijn, al maakt bij ons de gezelligheid een hoop goed.”


APK in eigen huis

“Wij werken nog voor ons plezier. Hier kennen we elkaar en is er veel onderling contact. Dat is het kenmerk van een familiebedrijf. Bij de meeste grote bedrijven zie je de baas nooit. Mijn vader van 75 komt nog elke dag een paar uurtjes op de zaak.”

Barend van der Hoeven (42) is wagenparkbeheerder. Zijn broer Arie en zus Sjany vormen de directie van Hovetra. Voor Barend, reumapatiënt, is zo’n directierol te zwaar. “Ik houd me bezig met alle ins en outs van de trucks. Ook de APK; ik ben keurmeester. We kregen steeds meer auto’s en op een gegeven moment bedenk je dan dat het veel kosten bespaart als je zelf de keuring doet. Bij ons gaat het namelijk om zo’n 150 Apk’s per jaar. Alleen al het ijken van een tachograaf kost 150 euro. Dat heb je snel terugverdiend.” 


Vrachtwagenchauffeur worden

“Vanaf mijn derde weet ik al dat ik vrachtwagenchauffeur ga worden. We woonden tegenover het terrein van de Greenery, met allemaal loodsen. Daar reden de hele dag vrachtwagens. Prachtig vond ik dat.”

Jens Weerheim (14) uit Barendrecht is op zaterdagen en tijdens vakanties steevast in de spoelstraat of werkplaats van Hovetra te vinden. Hij volgt de vmbo-opleiding Mobiliteit en Transport. “Dingen die ik op school leer, kan ik hier toepassen. Bijvoorbeeld hoe sleutels heten die je gebruikt. Het leukste om te doen? Rijden. Vandaag was ik om half zeven op het bedrijf en om tien over zeven zat ik al op een wagen. Dat mag op het terrein. Ik kan niet wachten totdat ik mijn rijbewijs heb.”


Vergroeid met bedrijf

“Ik ben hier in 1993 begonnen op de wagen. Sinds 2008 werk ik op de planning.

Ik ben helemaal vergroeid met Hovetra. Ik zeg wel eens: ‘Ik kan ook niets anders’. Ik zit helemaal in de bulk- en zeecontainerwereld.”

Peter Weerheim (45) uit Barendrecht is hoofdplanner en doet ‘een stukje personeelszaken’. Zo voert hij onder andere – samen met directeur Arie – de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Sinds januari zit hij in het managementteam. Waarom hij destijds van de wagen overstapte naar kantoor? “Ik vond rijden leuk, maar niet voor mijn hele leven. Planning geeft wat meer zekerheid en is ook voor je privéleven gunstiger. We hebben vijf kinderen; eerst vier jongens en na zeven jaar nog een dochtertje.” De lijnen bij Hovetra zijn kort, zegt Peter. “Je bent hier geen nummer. Bij grote bedrijven zitten mensen vaak op hun eigen eilandje. Hier probeer je er met z’n allen het beste van te maken. Als het minder gaat, trek je je dat eerder persoonlijk aan dan wanneer je bij een groot bedrijf werkt.”


Communicatief vaardig

“We hebben te maken met aankomsten van boten, wachttijden op terminals en bij klanten. En met de weersomstandigheden. Want als het mist, worden er geen containers afgezet op vrachtwagens. Je moet in dit werk goed blijven opletten en het overzicht bewaren.”

Jeffrey Schot (32) uit Bergen op Zoom is planner. Net als zijn collega Marcel werkte hij bij een meelfabriek, totdat hij vorig jaar augustus bij Hovetra in dienst trad. “Dat was een mooie overstap. Het is hier heel veelzijdig, elke minuut kan het veranderen. Dat is toch heel anders dan bij de meelfabriek, waar veel hetzelfde was. Wat iemand tot een goede planner maakt? Moeilijke vraag. Je moet stressbestendig zijn, dat is in elk geval belangrijk. En je moet communicatief vaardig zijn, want naar de klant toe ben je toch een soort verkoper.”


Een grote magneet

“Iemand zei eens tegen me: ‘Die magneet van jou is veel te groot, je trekt al het werk naar je toe’. Maar ja, ik houd nu eenmaal van regelen. Ik wil zelf dingen kunnen ondernemen. En dat mag hier bij Hovetra.”

Gerard van Welie (49) uit Dordrecht is de manus-van-alles. Hij zat 24 jaar op de vrachtwagen, maar stopte daarmee om meer tijd voor zijn jongste zoon te hebben. Sinds december 2014 doet hij van alles en nog wat bij Hovetra. “Ik ben meewerkend voorman in de werkplaats, sta vertegenwoordigers te woord, zet het alarm eraf, doe de was, zorg dat het terrein helemaal strak en schoon is. Kortom: als ik werk zie, pik ik het op. Zo heb ik laatst stellingkasten aangeschaft. Arie van der Hoeven vraagt dan: ‘Wat moeten die hier?’. Dan laat ik zien dat je daarmee het gereedschap en ander materiaal netjes opbergt. Dat meedenken wordt gewaardeerd.”


De boel tillen

“Ik moet zorgen dat chauffeurs snel weg zijn. In mijn reachstacker zit ik zo’n 2,5 meter boven de grond. Die machine weegt 72,5 ton. Als ik een last verplaats, rij ik met zo’n 95 ton over het terrein. Dan moet je ogen op steeltjes hebben.”

Gert van Werd (55) uit Sliedrecht zat als vrachtwagenchauffeur in het stukgoed en het tankcontainertransport. Voordat hij in mei 2018 bij Hovetra startte, werkte hij zeventwintig jaar bij Euser/GCH, waarvan de laatste twaalf jaar op reachstacker. “De man die dat werk hier bij Hovetra deed, ging met pensioen. Bij Klein Transport kwam er minder werk, dus ik stapte graag over. Geen moment spijt van gehad. Je merkt dat het een familiebedrijf is. Ze gaan hier goed met elkaar om. Ik hoop dat ik de rest van mijn tijd hier kan slijten. Ik til de boel en krijg er nog geld voor ook.”


Veel lol onder elkaar

“Ik ken alle chauffeurs, want ze komen allemaal in de spoelstraat. De meesten helpen mee met wassen of maken de tank alvast open.”

Stan Hoogenboom (32) uit Klaaswaal werkt in de spoelstraat en heel af en toe in de werkplaats. “We hebben een klein team, dus je moet met elkaar kunnen opschieten. Dat gaat prima, we hebben veel lol onder elkaar.” Veertien jaar geleden kwam Stan via een jobcoach bij Hovetra terecht. Hij weet inmiddels precies wat er komt kijken bij het spoelen van de tanks. “Veiligheid is heel belangrijk. Bij alles wat je doet, moet je goed nadenken. En altijd de valbeveiliging gebruiken als je op een tank werkt.”


Hart in de auto

“We spoelen zo’n veertien tanks per dag. Met de ene ben je een half uur bezig, met de andere een uur. Het is geen zwaar werk, maar je loopt wel veel. Dat merkte ik vooral in het begin; de eerste maanden was ik ’s avonds wel afgeserveerd.”

Roland Uitenbroek (47) uit Goudswaard is sinds maart 2019 ‘baas’ van de spoelstraat. Hij stuurt de jongens aan, werkt mee en doet er ook af en toe wat op- en overslag bij. Roland heeft zijn hele leven op de wagen gezeten, bij Hovetra. “Om medische redenen heb ik daarmee moeten stoppen. Het was wel wennen, die overgang naar de spoelstraat. Ik heb nog de mazzel dat ik af en toe een ritje in de buurt kan doen. Als de planning echt omhoog zit, spring ik bij. Je hart zit toch in de auto.”


In het pulletje

“Ik was werkplaatschef bij TSI Roadcargo in Barendrecht. We waren een soort van klant bij de garage van Hovetra. Op een gegeven moment zeiden ze daar: ‘We zoeken iemand’. En ik zocht wat anders, want ik wilde meer tijd hebben voor mijn gezinnetje. Zo kwamen we snel tot elkaar.”

Martijn Harinck (40) uit Zwijndrecht is net een week in dienst bij Hovetra als het groepsportret gemaakt wordt. Maar hij weet nu al: “Het bevalt super. Ik wou dat ik hier dertig jaar eerder was begonnen. Je valt in het pulletje. Hier is echte collegialiteit. Iedereen behandelt je als gelijke.” Martijn gaat het APK-keurmeesterschap halen, zodat hij in de toekomst Barend kan bijstaan bij het keuren van de vrachtwagens. “Dat is ook een investering in de toekomst. Want bedrijfswagenmonteur is een zwaar beroep, dat je niet tot je pensioen moet doen.”


Met de handen werken

“Ik vind leren wel leuk, maar met mijn handen werken is ook niet verkeerd. Hier help ik in de spoelstraat en in de werkplaats. Het mooie van Hovetra is dat alles er kan en mag.”

Rodny Uitenbroek (16) uit Goudswaard wil planner worden. Hij zit in de eindexamenklas van de havo. Volgend jaar gaat hij de vierjarige mbo-opleiding Logistiek Manager volgen. Bij Hovetra is hij kind aan huis. “Ik kom hier al mijn hele leven. Vanaf dat ik zindelijk was, mocht ik met mijn vader mee. De laatste twee jaar doe ik hier vakantiewerk en sinds drie maanden was ik elke zaterdag de wagens. Nu mijn vader in de spoelstraat werkt, krijg ik van hem opdrachten. Hier is hij de leidinggevende, thuis is hij mijn vader. Dat is wel een verschil.”


Secuur werken

“Voordat ik hier kwam, was ik acht jaar transportplanner bij Kleyn Trucks in Vuren. Daar werd gereorganiseerd. Mijn baan zou verdwijnen. Via een collega kon ik bij Hovetra terecht.”

Arjan van Kleef (41) uit Ridderkerk deed de meao Handel en Verkoop. Hij werkt bijna vijf jaar bij Hovetra en is administratief medewerker. “Ik voer orders in, ruim CMR’en op en doe verder alles wat er bij de administratie komt kijken. Moeilijk werk is het niet, maar het is belangrijk dat je secuur bent.” Arjan hoopt dat hij ook over tien jaar nog bij Hovetra in dienst is. “Het is een mooi familiebedrijf. De mensen hier hebben het hart op de juist plek.”


Ook een groepsportret?

Laat het weten via info@tonmagazine.nl of 06 38 07 67 51

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.