Groepsportret: het team van MKG Koeriers

Groepsportret

Je moet het samen doen, in het werk. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is. Als je een echt team vormt.

TON maakt een groepsportret bij MKG Koeriers in Elsendorp.


 Inlogcode 0002

“In al die jaren dat ik hier werk, heb ik zoveel meegemaakt. Dan is het lastig kiezen wat het meest bijzondere was. Maar die keer dat ik een golf-wisselbeker in Heerlen moest ophalen en afleveren in Roden, dat was wel speciaal.”

Peter Egelmeers (58) uit Elsendorp is de ‘langstzittende’ medewerker van MKG. Hij begon 29 jaar geleden op oproepbasis, in de tijd dat oprichter Joan het steeds drukker kreeg. Peter was de tweede betaalde kracht en heeft als inlogcode voor het computersysteem nog altijd 0002. Hij zag het bedrijf groeien van vier auto’s naar wat het nu is. Zelf rijdt hij het liefste met de BE-combinatie, het ‘aanhangerwerk’. “Daar komt net wat meer bij kijken, zoals terug-uit zetten.” Hoewel Peter in de loop der jaren tientallen nieuwe collega’s kreeg, vindt hij de sfeer nog steeds prima. Dus: “Wat mij betreft blijf ik hier de rest van mijn leven werken.”

Nette mensen

“We proberen zoveel mogelijk alles zelf te doen. De wasstraat, de werkplaats, het wagenpark hebben we allemaal in eigen beheer. Daardoor zijn we heel flexibel en kunnen we altijd schakelen.”

Joan Minten (55) uit Handel heeft sinds de oprichting van MKG steeds geïnvesteerd in het wagenpark. De tachtig voertuigen zijn eigendom. Dat past goed bij het specifieke aanbod van MKG. “We doen geen pakketjes, geen distributie. Het is een product of document laden en vervolgens lossen.” Het ene moment staat de parkeerplaats dus vol, even later is het er leeg. Puur afhankelijk van de behoefte van de klant. “Onze business is problemen oplossen en daar zit een prijskaartje aan. We werken met nette wagens en nette mensen. Leveren kwaliteit. Daardoor hebben we ook trouwe klanten. In de loop der jaren zijn we uitgegroeid tot de grootste medicijnvervoerder van Nederland. Daar ben ik best trots op.”

 

 


Hollen of stilstaan

“Waar ik de meeste voldoening uit haal, is als we het ‘kloppend’ kunnen krijgen. Als onze klanten en onze chauffeurs tevreden zijn. Dan zijn wij het ook.”

Jeannine Minten (52) uit Handel zat in de anesthesie toen haar man Joan in 1988 met MKG Koeriers begon. “Joan wilde iets als zelfstandig ondernemer. Hij kocht een autootje om diensten aan te bieden. In die tijd deden taxi’s koerierswerk. Je moest toen uitleggen wat een koerier precies deed.” De eerste tien jaar bleef Jeannine nog parttime in het ziekenhuis werken. “Maar toen we groter groeiden, bleek dat niet meer te combineren. Het was en is altijd hollen of stilstaan. Daar moet je als chauffeur mee kunnen omgaan. Je weet nooit wanneer en waarheen je volgende rit is. We willen het samen met onze medewerkers goed houden in het bedrijf. Wel hebben Joan en ik moeten leren om wat meer afstand te houden. Want als je zoveel personeel hebt, kun je niet meer met iedereen aan de keukentafel gaan zitten.”


Zo mooi mogelijk

“Het leukste aan mijn baan is de diversiteit. Elke dag bellen weer andere mensen met andere vragen. Elk ritje is verschillend.”

Rick den Otter (32) uit Gemert werkt bijna vijf jaar bij MKG. Daarvoor zat hij bij de marine, als administratief medewerker. Dat beviel goed, behalve de afstand. “Ik reisde naar Den Helder en Doorn. Verhuizen wilde ik niet, dus toen ben ik iets in de buurt gaan zoeken.” Via Robin Kanters, die er al reed, kwam Rick bij MKG binnen. “Ik ben begonnen als chauffeur. Na tweeëneenhalf jaar ging er iemand bij de planning weg. Toen ben ik overgestapt. We zijn met drie planners, plus een ‘back-up’ voor vakantie en noodgevallen. We proberen het altijd zo mooi mogelijk te maken. Dat wil zeggen: rendabel voor het bedrijf en zo leuk mogelijk voor de chauffeurs. Van bijna iedereen weten we wel wat zijn specialiteit is en wat hij graag doet. Daar proberen we zoveel mogelijk rekening mee te houden.”


Geen vastigheid

“Je ziet nog eens wat. Dat is het mooie van dit werk. Mijn verste reis was naar Dallas, Texas. Met het vliegtuig een onderdeel voor een machine afleveren.”

Robin Kanters (33) uit Gemert volgde op het mbo de opleiding ICT, webontwikkeling. Maar binnenzitten lag hem niet. Hij ging commerciële economie studeren. In die tijd reed hij ook al bij MKG en dat beviel hem eigenlijk veel beter. Nu is hij al ruim dertien jaar in vaste dienst bij het koeriersbedrijf. Hij vindt het prachtig. “De afwisseling. En dat je totaal geen vastigheid hebt. Ik moet er niet aan denken om elke dag op dezelfde tijd op te staan. Het enige minpuntje is als ik op plekken kom waar ik niet in het Engels of Duits kan communiceren.” Het is gezellig bij MKG, vindt Robin. “Op vrijdag wordt er een pilsje gedronken. En twee keer per jaar is er een personeelsfeest. Dan zie je elkaar wat uitgebreider.”


1 miljoen kilometer

“Laatst heb ik de 1 miljoen kilometer volgemaakt, in dertien jaar tijd. En voor 2020 staat er ook alweer 45 duizend kilometer op de teller.”

Wim van de Steeg (75) uit Gemert zat zijn leven lang in het speciaal onderwijs: 10 jaar voor de klas, 28 jaar als directeur. Op zijn 61e stapte hij eruit, maar hij wilde wel actief blijven. Hij begon meteen bij MKG Koeriers. “Ik heb altijd iets gehad met ‘onderweg zijn’ en mensen ontmoeten. Ik spreek goed Frans, Duits en Engels, dus ik kan me op de meeste plekken prima redden.” Wim rijdt op de Caddy, de bus en op de BE-combinatie. “Soms ook op een bus met aanhanger. Dan ben je zestien meter lang.” Per week is hij een dag of drie op pad. “Ik heb geen vaste verplichtingen. Ze kunnen me dag en nacht bellen.” Bij MKG krijg je veel verantwoordelijkheid, zegt Wim. “Maar wel pas als je hebt bewezen dat je die kunt dragen.”


In het diepe

“Het is hard werken, maar ook menselijk. We gaan vooral bezig met wat wél kan. Wat niet kan, is niet boeiend.”

Erik Prinsen (49) uit Lieshout is sinds begin dit jaar operationeel manager bij MKG. Hij studeerde aan de heao en nam in 1996 het familiebedrijf van zijn vader over. “Dat was ik eigenlijk niet van plan, maar als enigst kind kon ik niet anders. Het was een all-in autobedrijf. Onder andere vanwege steeds strengere regelgeving heb ik het bedrijf na een paar jaar verkocht.” Erik ging als hoofd operationele zaken bij Van Gansewinkel in Eindhoven aan de slag. Na tien jaar stapte hij over naar afvalinzamelaar Saver in Roosendaal. En weer tien jaar later zag hij een advertentie van ‘een bedrijf in Gemert’ dat een manager operations zocht. “Uit de omschrijving kon ik niet opmaken dat het ‘bedrijf’ MKG was. Ik ben op gesprek gegaan en het klikte meteen. In januari ben ik begonnen. Van geconditioneerd medicijnvervoer had ik nog nooit gehoord. Het was voor mij qua soort logistiek een sprong van het pierenbadje in het diepe. Ik mag hier een heleboel leren en dat doe ik met hulp van collega’s elke dag.”


Meteen thuis

“Joan en Jeannine wonen bij mij in het dorp. Mijn zoon reed hier al als oproepkracht. Toen ik vorig jaar een andere baan wilde en de advertentie zag dat ze iemand zochten, hoefde ik niet lang na te denken.”

Diana van Berloo (55) uit Handel verzorgt de salaris- en financiële administratie bij MKG. En zij ondersteunt directeur Jeannine. Diana werkt op dinsdag, woensdag en donderdag en vaak stapt ze vrijdags op de wagen om een rit te doen. De maandagen zijn voor haar eigen bedrijfje. Dan doet ze de boekhouding voor kleinere ondernemers. En op zaterdag is ze chauffeur voor Jumbo. “Rijden vind ik nog steeds leuk. Ik heb diesel in mijn bloed, al wil ik niet meer de hele week op de wagen.” Juli vorig jaar begon Diana bij MKG. “Ik had al snel het gevoel: hier ben ik thuis. Dat ligt aan de kleinschaligheid en de korte lijntjes. Joan en Jeannine zijn dan wel de directie, maar ze werken gewoon mee, zijn heel toegankelijk. En het is altijd gezellig.”


Snel en zeker

Snelheid, flexibiliteit, maatwerk en zekerheid. Dat zijn de vier pijlers onder MKG Koeriers in het Brabantse Elsendorp. Het bedrijf is gespecialiseerd in sneltransport, geneesmiddelentransport, geconditioneerd vervoer, overnight service en waardetransport. De 110 koeriers van MKG bezorgen door heel Europa; 24 uur per dag, 7 dagen per week. Jaarlijks maken zij ongeveer 25.000 ritten, met in totaal 7 miljoen afgelegde kilometers. In 90 procent van de gevallen gaat het om één lading naar één adres. Joan Minten richtte het bedrijf in 1988 op, samen met zijn vrouw Jeannine. Sindsdien is het gestaag gegroeid. Het wagenpark bestaat uit ruim tachtig voertuigen, van Caddy’s tot trekkers met oplegger en kooiaap.

Meer weten? mkgkoeriers.nl

Fotografie: Gertjan Kooij

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *