Geruisloos zoevend tanktransport
Op pad met…
Peter Kleijwegt
Zacht gezoem. Dat is het geluid dat de vrachtauto van de toekomst maakt. Zacht gezoem – en geen dieseldamp. Bij H.N. Post & Zonen is die toekomst al praktijk. Een deel van het transport gebeurt met elektrische trucks. TON maakt een rit mee met Peter Kleijwegt en hoort hoe ‘geluidloos’ klinkt.
Peter Kleijwegt – 64 jaar – woont in Vlaardingen – is 42 jaar chauffeur – werkt 6 jaar bij H.N. Post & Zonen in Pijnacker – rijdt sinds oktober 2021 op een e-truck
35 ton sinaasappelsap
Geruisloos komt de tankwagen van Peter Kleijwegt aangereden op de parking van Continental Juice in de Rotterdamse haven. Een opvallende verschijning. Op de knaloranje cabine staat het logo van innocent drinks en de tekst “100% elektrisch”. De zijkant van de witte tank vermeldt: “Helemaal vol sinaasappelsap, helemaal geen uitstoot”. Zojuist heeft Peter zijn tank volgeladen met 35 ton sap uit Brazilië. Eindbestemming is de blender, de gloednieuwe CO2-neutrale fabriek van innocent drinks in Europoort. De producent van natuurlijke en gezonde drankjes wil in 2025 helemaal CO2-neutraal zijn – en daar hoort ook het transport bij. Twee e-trucks van H.N. Post & Zonen rijden dagelijks twee ritten van de haven naar de blender.
Remmen is stroom laden
Om een e-truck te besturen heb je geen speciale cursus nodig. Toch moest Peter in het begin wel even wennen. “Als de tank vol is, merk je in het rijden geen verschil met een dieselmotor. Maar met een lege tank is het een ander verhaal. Dan voel je de vertraging als je het gas loslaat. De energie die dan vrijkomt, wordt omgezet in stroom. Het is net als bij een hybride auto, zoals een Toyota Prius: remmen is stroom laden.”
Waar je als chauffeur wel op moet letten, zijn voetgangers en fietsers. Peter legt uit: “De truck maakt nauwelijks geluid. Dat kan mensen behoorlijk aan het schrikken maken. Daar moet je rekening mee houden. Bij Tesla hebben ze daarom een heel assortiment aan geluidjes toegevoegd. Misschien is dat ook iets voor elektrische vrachtwagens…”
Rustgevend rijden
Peter zit sinds oktober vorig jaar op een e-truck. En het bevalt hem uitstekend. “Ik zou geen andere auto meer willen. Elektrisch rijden is rustiger en stiller. Luister maar. Je hoort heel zachtjes de elektromotor, maar verder is het heerlijk stil in de cabine. Ik word er zelf ook rustig van.” Hij rijdt de rotonde Marconistraat op, richting snelweg. Het ritje naar de Europoort duurt zo’n 45 minuten. Met volle accu’s kan Peter 150 kilometer rijden. “In het begin was ik soms zenuwachtig over hoeveel stroom ik nog had. Nu weet ik wel hoeveel ik verbruik.” Hij heeft gelukkig nog nooit ‘leeg gestaan’.
Veel gaat elektronisch. Op een app kunnen de planning, de fabriek en de chauffeurs alles in de gaten houden. “Je ziet waar de wagens zijn, hoe het opladen van de accu’s gaat. Maar ook hoeveel kilometer we gereden hebben en hoeveel stroom we verbruiken. Handig! Ik heb ook elektronische laadbrieven. Dat scheelt een hoop papier.”
Overdekt losperron
Peter draait het terrein van de blender op. De fabriek van innocent drinks is nog niet helemaal afgebouwd. “Vanaf het begin zijn wij bij de bouw betrokken, om alle kinderziektes op te lossen. Als de fabriek helemaal klaar is, gaan we met minimaal vier e-trucks de hele dag sap aanvoeren. Dat zijn honderdduizenden liters sap per dag. Dan moet alles vlekkeloos verlopen.” Behendig stuurt Peter zijn wagen in het overdekte losperron. “Het waait hier altijd, soms word je gezandstraald. Dus overdekt lossen is noodzaak. Wel jammer dat ze de ingang van het losperron zo smal gemaakt hebben. Dat maakt het lastig insteken. We rijden een donker gat in.”
In een emmer wordt het eerste sap gelost. Daarna nemen de mannen van innocent vijf monsterflesjes uit de tank. Na 15 minuten krijgt Peter het groene licht om het sap te lossen.
Een innocent-medewerker koppelt de slang aan. Het lossen kan beginnen. Peter loopt de koppelstukken nog even na.
Het losperron heeft twee ecotaps. Peter hangt zijn wagen aan de ecolader.
’s Nachts laden
De E-trucks van H.N. Post & Zonen staan ’s nachts aan de druppellader. Die laden de accu’s langzaam op. Dat is beter voor hun levensduur. Peter legt uit: “Elektrisch laden is nieuw. Niemand weet hoelang de batterijen meegaan. Mijn truck weegt 50 ton, dat is een groot gewicht dat verplaatst moet worden. Ik heb een app waarop ik precies kan zien hoeveel energie ik verbruik. Vanochtend stond de teller op 100 procent. Inmiddels is dat 65 procent.”
Lossen en laden
Tijdens het laden bij Continental Juice en het lossen bij de blender gaan de e-trucks aan een snellader. Onderweg even ergens opladen, is niet mogelijk. De gemeente Rotterdam en de overheid willen emissievrij rijden bevorderen. Maar de infrastructuur is er nog niet. Peter: “Er zijn te weinig oplaadmogelijkheden voor E-trucks. Zelfs de Truckparking op de Maasvlakte heeft er geen. Terwijl juist op de twee Maasvlaktes genoeg korte ritten met elektrische wagens te maken zouden zijn.”
Gezonde toekomst
Peter vindt het prachtig dat hij de laatste jaren voor hij met pensioen gaat op de truck van de toekomst mag rijden. “Ik ben 42 jaar chauffeur en heb op het buitenland gereden tot ik geen zin meer had in overnachtingen. Toen ben ik bij H.N. Post & Zonen terecht gekomen en gaan rijden op een stenencombinatie. Na een knieoperatie ben ik overgestapt naar de containertak. En nu rij ik dus elektrisch. Dat vind ik mooi. Ik heb een dochter en twee kleinkinderen. Die wil je toch een gezonde toekomst geven. Veel chauffeurs willen graag het geronk van diesel horen, maar geef mij maar elektrisch rijden. Dat helpt een beetje om de planeet leefbaar te houden.”
Het sap is gelost. Peter spoelt het kabinet en de koppelstukken schoon. Daarna wordt het kabinet verzegeld. Klaar voor een nieuwe lading. Na het lossen van het sap stopt ook het laden van de accu.
Breytner
H.N. Post & Zonen transporteert voor innocent drinks (producent van natuurlijke en gezonde drankjes) sinaasappelsap. Dat gebeurt met lichtgewicht tankertrailers, in samenwerking met Breytner Zero Emission Transport.
Vooruitkijken naar de toekomst
Op dechauffeurvandetoekomst.nl blijf je de komende jaren op de hoogte van alle ontwikkelingen waar je als chauffeur van de toekomst mee te maken krijgt. Je kunt hier ook in contact komen met andere chauffeurs om daarover te kletsen. Jouw werk gaat er sowieso anders uitzien als vrachtwagenchauffeur van de toekomst, maar hoe anders? Meer weten, loopbaanadvies vragen of meepraten over trends in de sector? Dat kan. Ga naar dechauffeurvandetoekomst.nl
De Kamer van de Toekomst is een initiatief van onder andere TLN, CBR, TVM, TNO, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en wordt mogelijk gemaakt door SOOB, het opleidingsfonds in de sector.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!