Fans van Frankrijk

Op de cover

 

Vader Roel en dochter Anouk Westenbrink hebben een gemeenschappelijke liefde: internationaal transport. En dan vooral rijden op Frankrijk. Ze wijken wel af van de ‘gemiddelde’ internationaal chauffeur. Want: Anouk is een vrouw en Roel doet het werk parttime. Enthousiast vertellen ze waarom dat afwijkende eigenlijk heel normaal kan zijn.

Kriebelen

Het begint als het bekende verhaal. Als klein jochie wil Roel op de vrachtwagen. Regelmatig gaat hij met zijn grote broer mee. Negentien jaar oud zit hij zelf achter het stuur. Tot zijn 27e rijdt hij voor verschillende werkgevers, met als laatste Breewel Transport. Dan stapt hij bij zijn vader in de zaak: Buro Transport Opleidingen (BTO). Uiteindelijk wordt hij er directeur.

In de avonduren studeert hij heao en daarna rechten. Na de verkoop van BTO gaat Roel in 2007 aan de slag als jurist bij de rechtbank in Utrecht. Maar… het blijft kriebelen, dus intussen zit hij ook alweer veertien jaar op de wagen bij Breewel. Eén week per drie weken rijdt hij bloemen en planten op Frankrijk.

Voetsporen

Dochter Anouk treedt in de voetsporen van haar vader. Ze volgt een opleiding tot lichttechnicus, maar kiest toch voor transport. Al begint ze op een busje bij Coolblue. Via uitzendbureau Olympia leert ze het vak bij Bidfood en Cornelissen. Bij dat laatste bedrijf zit ze ook nog een paar maanden op de planning. Omdat ze een beetje klaar is met “steeds hetzelfde rondje”. Maar het klikt niet zo met een collega. Dan zegt haar vader: “Waarom kom je niet bij Breewel?” In mei 2021 wordt ze er aangenomen. 

Enige vrouw

Roel werkt Anouk in: “We zijn drie weken samen naar Frankrijk geweest. Daarna kon ze alleen op pad. Bij Breewel is Anouk nu de enige vrouw die ‘enkelbemand’ internationaal rijdt.”

Anouk: “Dat is prima te doen. Collega’s en klanten behandelen me als chauffeur, niet als vrouw. Ik heb me ook nog nooit onveilig gevoeld. Wat ik zo mooi vind aan internationaal rijden? Het is echt vrij. Ik doe vooral de fijne distributie in Frankrijk. Dan ga je veel van de snelweg af, kom je in dorpjes en stadcentra. Soms is het lastig manoeuvreren. Het is hartstikke cool als het dan lukt.”

Combinatie

Roel werkt parttime. Dat kan best in het transport, vindt hij. En het bevalt hem heel erg goed. “Bij de rechtbank ben ik van acht tot vijf met mijn hoofd bezig. Op de wagen is het lichamelijk hard werken, op afwijkende tijden. Die combinatie van banen, de afwisseling, vind ik juist leuk. Als ik zou moeten kiezen tussen de rechtbank en de vrachtwagen? Oei, dat is moeilijk. Maar als het echt zou moeten… dan wordt het denk ik toch het rijden.” 

Toekomst

Voor Anouk is het internationale rijden geworden wat ze hoopte. “Ik heb in dat half jaar al zoveel ‘duimpjes’ gekregen. En complimenten. Mensen die zeggen: ‘Kom je helemaal uit Nederland?’ Maar of ik de rest van mijn leven zal rijden? Dat denk ik niet. Ik ga de zelfrijdende vrachtwagen zeker nog meemaken.”

Roel ‘mag’ nog minstens twaalf jaar tot zijn AOW. “Maar zoals ik het nu zie, houd ik dan niet op met rijden. Daarvoor vind ik het veel te mooi.” 


Anouk Westenbrink – 26 jaar – woont in Zeist – is sinds mei 2021 internationaal chauffeur bij Breewel Transport

Roel Westenbrink – 55 jaar – woont in Zeist – is parttime internationaal chauffeur bij Breewel Transport – is daarnaast jurist bij de rechtbank in Utrecht

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.