Evenementenlogistiek: Showstopper

Niet alleen het Songfestival ging dit voorjaar niet door. Niet alleen Pinkpop werd afgelast. Nederland Festivalland zit op slot. En ook beurzen en congressen houden de deuren gesloten. Dus ligt de evenementenlogistiek volledig op z’n gat. Bedrijven en medewerkers zitten met hun handen in het haar.

 

Grote leegte

Gijs de Snoo (62) van Dalton Trucking in Nieuwendijk wijst op zijn computerscherm. Kijk, begin maart, nog volop afspraken. En dan vanaf 12 maart: grote leegte. Gijs verzucht: “Van de ene op de andere dag ging het van volle bak naar helemaal nul. In het begin was ik heel bang. Je zag het om je heen instorten en wist niet of er steunmaatregelen zouden komen.”

Ook Timon Magilse (32) van Black Cat Project & Event Logistics in Breda denkt met afgrijzen terug aan die eerste dagen. “Er zouden in 2020 zo’n twaalfhonderd evenementen in Nederland zijn. Da’s werk voor ruim dertigduizend mensen. En dat ging allemaal op slot.”

Bijzondere bedrijfstak

De evenementenlogistiek is een bijzondere bedrijfstak. Een paar grotere bedrijven, veel kleintjes. Veel freelancers, weinig vast personeel. Als je chauffeur bent in deze tak van transport doe je meer dan laden-rijden-lossen. Je bouwt podia op en breekt ze weer af. Bent soms maanden van huis, als je meereist met de tournee van een band of artiest. En je moet het eigenlijk in het voorjaar en de zomer verdienen en dan een buffer opbouwen voor de slappe wintermaanden.

 

Militaire operatie

Timon schetst welke logistieke operatie er bij een evenement komt kijken. “We zijn betrokken bij alles wat er nodig is om een festival of concert mogelijk te maken. Dat gaat van dranghekken tot beeld en geluid. En daarbij werken we op een haast militaire wijze. Het sluit allemaal kort op elkaar aan. Als een gemiddelde band – neem Pearl Jam – een tournee doet, heb je drie podia nodig. Een in opbouw, eentje waarop de groep optreedt en eentje onderweg naar de volgende locatie. Op het moment dat na een optreden de lichten uitgaan, springen wij op het podium om te gaan afbreken.”

 

Sombere toekomst

In het kantoortje van Gijs somberen de twee mannen over de toekomst. Zoals het er nu naar uitziet, loopt de evenementenlogistiek onherstelbare schade op. En dan gaat het niet alleen om de grote festivals en concerten. “Denk ook aan symposia, beurzen en personeelsfeesten van grotere bedrijven”, zegt Timon. “Als er crisis komt – en die komt er – valt ook dat allemaal weg. En wat ook een rol speelt: wij lopen altijd een jaar achter. Als je volgend jaar een festival wilt organiseren, moet je daar nu al in investeren. Met de huidige onzekerheid gaat niemand dat doen, ook al omdat je het niet kunt verzekeren.”

 

Ervaring gaat verloren

Er dreigt veel kennis en ervaring verloren te gaan, vrezen de mannen. “Dit is heel specialistisch werk”, legt Timon uit. “De mensen die dat werk in hun vingers hebben – en dat leer je niet op een achternamiddag – zijn nu werkeloos of werken in andere vormen van transport. Ik ben bang dat die niet meer terug zullen komen, als we te lang niet kunnen herstarten.”

 

Soort beroepsverbod

Hoe nu verder? Timon: “Er moet wat gebeuren. De eerste tijd hadden we vertrouwen dat de overheid ons zou helpen. Maar daar ziet het nu niet naar uit. We hebben een soort beroepsverbod, kunnen ons werk niet doen. Het is niet eerlijk. Mensen mogen wel weer boven op elkaar in een vliegtuig zitten, maar niet naast elkaar in de openlucht een concert bijwonen. De KLM krijgt steun en wij niet, terwijl het bij ons om veel meer werkgelegenheid gaat.”

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *