Een opfrissertje voor het veiligheidsgeheugen

Toolboxen

Hans Koning is gepokt en gemazeld in het asfalttransport. Hij weet dan ook precies hoe je veilig werkt. En doet dat ook. Toch vindt hij af en toe een geheugenopfrissertje zeer zinvol.

Hans Koning

  • 60 jaar
  • woont in Velserbroek
  • is vrachtwagenchauffeur bij Millenaar & Van Schaik Transport in Oude Meer

 

Hans rijdt op een asfaltauto met dieplader-aanhanger. Hij brengt ‘asfalt-sets’ naar bouwplaatsen. Zo’n set bestaat uit een asfaltmachine, twee grote walsen en een kleine wals. Nadat hij de dieplader op locatie heeft losgekoppeld, gaat hij met de asfaltauto asfalt halen bij de fabriek. Dat lost hij in de asfaltmachine op de bouwplaats. Hans werkt vooral voor BAM Infra. Hij zit in een vaste ploeg van een man of dertien, waaronder een collega van Millenaar & van Schaik.

Door het hele land

Hans werkt veel in Noord- en Zuid-Holland, maar komt eigenlijk door het hele land. Vaak is hij ook ’s nachts in de weer. Het is mooi werk, dat hij al meer dan dertig jaar met plezier doet. “We hebben veel variatie en kunnen een deel van de werkzaamheden zelf indelen. Of het zwaar is? Nee, als je het leuk vindt niet. Lichamelijk gaat het me nog goed af. Al merk ik wel dat ik wat ouder word.”

 

Scherp blijven

In de wegenbouw staat veilig werken voorop. VCA is verplicht. En bij projecten houden aannemers zogenoemde ’toolbox-meetings’. Dan krijgen medewerkers uitleg over de regels en over de specifieke voorschriften ter plaatse. Toch kun je niet scherp genoeg zijn. Daarom regelde zijn werkgever vorig jaar een soort nascholing. Hans en zijn collega’s moesten een aantal toolboxen van Sectorinstituut Transport en Logistiek volgen. “Die staan online. Je bekijkt ze thuis of in de auto, als je staat te wachten. Dat is wel een voordeel. Tijdens een toolbox-meeting in een keet is het toch lastig je aandacht erbij te houden.”

 

Een soort herhaling

Hans deed dertien toolboxen. “Sommige waren boeiend, andere wat minder. Op het eind van zo’n toolbox krijg je een aantal vragen, een testje. Die vul je dan online in. Wat er gebeurt als je het fout hebt? Dat weet ik niet, want ik wist altijd de goede antwoorden. Dat komt doordat er veel dingen inzitten, die je ook bij VCA krijgt. Het is een soort herhaling van het VCA-gebeuren, gecombineerd met de toolbox-meetings bij de aannemer.”

 

 

Werk stilleggen

In de praktijk nemen Hans en zijn collega’s veiligheid echt serieus. Het is niet zomaar een woord. Als het mis gaat, kan dat dramatische gevolgen hebben. “Twee jaar terug is een medewerker van een collega-bedrijf aangereden door een veegauto en overleden. Dat heeft veel impact gehad. Je wordt dan weer met je neus op de feiten gedrukt.”

 

Op de regels wijzen

“We wijzen elkaar ook op de regels. Bij sommige projecten moet je een helm op. Als er dan mensen zijn die er geen dragen, zeggen we daar wat van. Of als iemand tijdens het wachten op een vangrail gaat zitten. Dat mag niet, want als er een wagen op de vangrail rijdt, hang je. En als wij denken dat een bepaalde situatie of werkwijze onveilig is, moeten we het werk stilleggen en naar kantoor bellen. Dan komen ze kijken of het wel of niet kan. Als het echt niet ok is, wordt het werk gestaakt. Want veiligheid voor alles.”

 

 


Toolboxen

Hans Koning deed een aantal toolboxen van Sectorinstituut Transport en Logistiek. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor de bedrijfstak. Het zijn er 39, toegespitst op praktijksituaties. De onderwerpen gaan van spiegelafstelling tot beeldschermwerk en van lading zekeren tot veilig gedrag in het magazijn.

De toolboxen kunnen zowel individueel als in groepsverband gebruikt worden. Ze duren maximaal 15 minuten en je kunt ze overal en altijd bekijken via telefoon, laptop of tablet.

Meer weten? Kijk op stlwerkt.nl/toolboxen

De toolboxen zijn ontwikkeld in samenwerking met werknemers en werkgevers.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.