Doen is begrijpen

Op Scholengemeenschap De Overlaat in Waalwijk vertelt docent Mobiliteit & Transport Wim van Wanrooij (56) het de zes vmbo-leerlingen in zijn klasje nog maar eens. Er is veel werk in transport en logistiek. Of het allemaal even goed overkomt, is een tweede. Alleen de veertienjarige Mark van der Plaat wil echt het vak in. Als kraanmachinist, net als zijn vader.

In het vmbo kies je aan het eind van je tweede jaar een profiel. Bijvoorbeeld Mobiliteit & Transport. Ter voorbereiding maken leerlingen – via theorie en praktijk – kennis met vakken. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek helpt docenten daarbij met de zogenoemde PSO-box (Praktische Sector Oriëntatie). De leerlingen krijgen opdrachten, spelen een bordspel en kijken filmpjes van jongeren die vertellen over hun werk als chauffeur, logistiek medewerker, kraanmachinist en planner.

Van A naar E

Aan tafel steggelen Talha, Ahmed en Tanil – allen veertien jaar oud – over de snelste route van A naar E. In het spel moeten ze kiezen tussen verschillende transportmiddelen om over land, water en door de lucht de bestemming te bereiken. Als alle kaartjes goed op de route liggen, blijken ze een koelwagen voor normaal vervoer te hebben gebruikt. Toch vindt Talha het een makkelijk spel. Maar in het transport zal hij niet terechtkomen. “Ik wil bij de politie. En daarna bij een arrestatieteam.” Ook Ahmed en Tanil gaan niet op de vrachtwagen of in loods. Ahmed wil soldaat worden. Tanil weet het nog niet, maar wil in ieder geval niet op een kantoor belanden.

Chauffeursnest

Docent Wim komt uit een chauffeursnest. Zijn vader reed met zandwagens en Wim ging vaak mee. Toch werd het niet de vrachtwagen; personenauto’s trokken hem meer. “Ik zag mijn ooms vaak sleutelen aan wagens en raakte geïnteresseerd.” Wim deed autotechniek en werkte vervolgens twaalf-en-een-half jaar voor Volkswagen. Hij klom op van eerste monteur, APK-keurmeester, voorman en leermeester. Lesgeven ging hem goed af en na drie jaar avondschool in Eindhoven stapte hij over naar het onderwijs. Wim stond zesentwintig jaar voor de klas op een vmbo in de Rotterdamse wijk Spangen. Maar de sfeer ging hem tegenstaan. De drukte, de desinteresse van de leerlingen. Hij verkaste naar Waalwijk, naar Scholengemeenschap ‘de Overlaat’.

Handschoentjes

“Meneer!”, klinkt het constant door de praktijkruimte. De leerlingen strijden om Wim’s aandacht, terwijl ze een band verwisselen, een accu controleren of manoeuvreren met een handmatige stapelaar. Met haar glinsterende lange nagels valt Suraya Dreijer (14) op tussen de jongens. Dat weerhoudt haar er niet van flink te klussen. “Ik wil motormonteur worden. Ik vind motors gewoon heel gaaf”, vertelt zij, terwijl ze plastic handschoentjes aantrekt.

Google Maps

De theorievragen van de PSO-box vindt Suraya nog best moeilijk. Wat bedoelen ze bijvoorbeeld met een 9-tot-5-mentaliteit? En routes maken via Google Maps valt niet mee. “Ik heb nog nooit Google Maps gebruikt.” Theorie is sowieso iets waar de leerlingen weinig aandacht voor kunnen opbrengen. Wim probeert altijd snel door de vragen heen te klikken. Liever gaat het klasje aan de slag met materiaal en gereedschap. Wim probeert dan vanuit die praktijk de theorie aan de orde te stellen: doen is begrijpen.

Donderstralen

Het mooiste van zijn vak vindt Wim leerlingen die nog van niets weten kennis en vaardigheden bij te brengen, zodat ze slagen voor hun diploma. En het is niet alleen die kennisoverdracht. Ook de band die hij met leerlingen krijgt, is hem veel waard. “Natuurlijk heb je er af en toe donderstralen tussen. Maar ook daar probeer ik het beste uit te halen en ze op het goede spoor te krijgen.”

Doel

Suraya wil dus in de motortechniek. Ook Mark heeft een doel: internationaal aan het werk als kraanmachinist. Net als zijn vader. “Die werkte eerst bij BAM, nu is hij zelfstandig en verhuurt hij zichzelf.” Trots vertelt Mark over de klus van zijn vader bij Hoog-Catharijne in Utrecht. Daar werd een enorme bouwput gegraven voor een parkeergarage. “Op de Open Dag mocht ik als enige in de cabine van de kraan.” Na het vmbo gaat Mark een interne opleiding tot kraanmachinist volgen bij een leerbedrijf.


Gerichter kiezen

Leerlingen die weten waarvoor ze leren, gaan gemotiveerder naar school en kiezen gerichter. Dat is het idee achter de Praktische Sectororiëntatie (PSO). Doel is leerlingen in het eerst en tweede jaar van het vmbo te helpen bij hun sectorkeuze. Kies je voor een beroep in het transport of wordt het toch de bouw? Bij de Praktische Sectororiëntatie staat ‘doen’ centraal. Leerlingen gebruiken hun handen en proeven aan de vaardigheden die nodig zijn om in de bovenbouw het onderwijs succesvol te kunnen volgen.

Meer weten? stlwerkt.nl/gastles


Ook gastdocent worden?

Sinds eind vorig jaar kunnen VMBO-scholen gastlessen van ervaren vakmensen aanvragen bij het Sectorinstituut transport en logistiek. Chauffeurs en logistiek medewerkers geven de leerlingen voorlichting over hun beroep.

Wil jij ook gastdocent worden of heb je vragen? Kijk op stlwerkt.nl/gastles of mail naar gastlessen@stlwerkt.nl

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.