De stommigheid in de mens

“Ik ben geen heilige. Als het rustig is op de snelweg, zoek ik ook wel eens een ander nummer op Spotify”, zegt Jerry van Kempen. Maar hij meent ook: “Veiligheid is onderdeel van je vak. Daar moet je constant mee bezig zijn.” Volgens Jerry zijn de drukte op de weg en het asociale rijgedrag de grootste bedreigingen van veilig verkeer. Wat doe je daaraan?  

Het probleem

Net goed
“Je denkt dat je alles wel gezien hebt, maar ik verbaas me nog steeds. Ook hoe vaak het net goed gaat. Vooral met in- en uitvoegen denk ik vaak: oioioi. Komen ze bijvoorbeeld van een benzinepomp de snelweg op, zie je ze klooien met hun navigatie of telefoon en dan zo, zonder op te letten ‘m ertussen drukken. Dan denk ik: had je niet na het tanken die navigatie kunnen instellen?”
Asociaal
“Het asociale rijgedrag is heel erg toegenomen. Dat merk je aan kleine dingen. Vroeger seinde iedereen bij het inhalen; dat gebeurt niet meer. En elkaar ruimte gunnen? Vergeet het maar. Logisch dat er dan zoveel kop-staartbotsingen gebeuren. Het verbaast me dat er niet meer doden vallen. Dat zal wel te maken hebben met het betere materieel.”
Stommigheid
“Ze bedenken allerlei mooie technieken, zoals automatische remsystemen. Maar je kunt wel een heleboel slimmigheden om mensen heen bouwen, daarmee haal je niet de stommigheid uit de mens.”
Camera
“Op internet stond laatst een filmpje van een vrachtwagenchauffeur. Die had gefilmd hoe een wagen vóór hem steeds in de rem ging. Maar je ziet ook dat die chauffeur met zijn camera in de hand dat filmpje maakt. Daar reageert niemand op. Niemand zegt: ‘Moet jij niet je twee handen aan het stuur houden en op de weg letten?’”
Navigatie
“De navigatie is een groot probleem. De meeste mensen kunnen er niet mee omgaan. Ook vrachtwagenchauffeurs niet. Hoe vaak ik die niet over hun stuur zie hangen om het beeld in te stellen of de route te plannen. Ik weet niet of je tegenwoordig tijdens de rijles ook leert hoe de navigatie te gebruiken tijdens het rijden, maar dat zou wel moeten.”
Stem aan
“Je moet met je tijd meegaan. Vroeger had je kaarten en boeken en stond je overal te vragen. Nu vertrouwen we op navigatie. Maar dan moet je toch nog van tevoren je route bekijken. Ik gebruik Google Maps als tweede optie, als ik de navigatie niet vertrouw. En ik zet ook vaak de navigatie op stem. Dan hoef je niet constant op je schermpje te kijken.”

De oplossing

Zwaarder straffen
“In Engeland hebben ze een mooi project gehad. Als ze je aanhielden omdat je je telefoon in je hand had of met je navigatie zat te pielen, werd je rijbewijs afgepakt. Daarbij maakten ze ook gebruik van camerabeelden. Ik geloof wel dat zoiets helpt. De boetes zijn nu veel te laag. Ik ben ook voor het puntenrijbewijs, zoals in Duitsland. Op een gegeven moment leer je het dan wel af.”
Meer controles
“Laatst heeft de politie vrachtwagens gecontroleerd vanuit een touringcar. Dat vind ik een hartstikke goed idee. En je ziet nu al dat het helpt. Chauffeurs denken als ze een touringcar zien: oei, even mijn telefoon wegleggen. Engeland hangt helemaal vol met camera’s. Daar is de pakkans heel groot. Dat zal toch ook invloed hebben op het rijgedrag.”
Mensenleven
“Zijn mensen zich er wel genoeg bewust van wat een mensenleven waard is? Dan hebben ze het over landen waar wordt gemoord, waar mensenlevens niks waard zijn. Maar als jij met je vrachtwagen onverantwoord rijdt, ben je ook een moordwapen.”
Boodschap
“Je moet als chauffeur met je tijd meegaan. Je moet accepteren dat het drukker is. Mijn boodschap? Probeer te beseffen wat je andere mensen aandoet als het fout gaat. Wat je aanricht. Hou rekening met jezelf en met de mensen om je heen.
Als ik sommige chauffeurs bezig zie, denk ik: hoe zou jij reageren als een van je familieleden wordt aangereden door iemand die met z’n telefoontje zit te spelen? Daar moet je toch niet aan denken.”


 

Jerry van Kempen
– is 47 jaar;
-woont in Amstelveen;
– woont 12 jaar samen met Jeannette en heeft 5 stiefkinderen;
– werkt al bijna 25 jaar bij Rutges Cargo;
– rijdt door heel Europa, van Malta tot Roemenië, van Dublin tot Bilbao;
– vervoert onder andere medicijnen en machines;
– zegt over zichzelf: “Ik ben best wel een ‘spiegelaar’, kijk constant in mijn spiegels. En dan nog kan het gebeuren dat iemand aan je aandacht ontsnapt. Zelf heb ik een paar keer tegen een auto aangezeten. De eerste keer was in Spanje, bij San Sebastian. Op de splitsing Bilbao-Madrid reed er een witte Mercedes voor me. Duidelijk twijfelend, de weg zoekend. Hij knipperde naar rechts, ik wilde er links langs en toen kwam-ie weer naar links. En vervolgens trapte hij vol op de rem en stond stil. Ik ging ook vol in de rem, maar klapte er toch op. Er stapten vijf oude dametjes uit, helemaal overstuur. Er stopte nog een auto. Dat bleek de kleinzoon van de bestuurder. Die zei: ‘Oma, ik heb toch al zo vaak gezegd dat je niet meer moet rijden’. Gelukkig zijn de dames er ongeschonden vanaf gekomen.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.