Dag van de vrachtwagenchauffeur 2021
In het zonnetje
Donderdag 9 december 2021 was de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Meer dan tweehonderd (transport)bedrijven door heel Nederland en België lieten met allerlei acties zien dat zij het werk van chauffeurs waarderen. Op zes plekken bezocht TON mensen achter die blijken van waardering.
Uitloop naar de vrijdag
Op 9 december staat er bij Anton Raamsman Int. Transport in Haarle wat lekkers klaar. Voor de eigen chauffeurs, maar ook voor andere die komen laden en lossen.
Joyce Haerlman (34) uit Raalte, administratief medewerker: “Omdat veel van onze chauffeurs deze donderdag niet op het bedrijf komen, hebben we een uitloop naar de vrijdag. En er is een groep chauffeurs die nog minder vaak op de zaak is, omdat ze hun auto bij huis hebben staan. Die kunnen vandaag onderweg bij de pomp wat halen op onze kosten. Omdat we nooit iemand in het bedrijf willen uitsluiten, is de actie ook bestemd voor het personeel in kantoor en werkplaats.”
En de andere 364 dagen?
Joyce: “We vinden het belangrijk dat chauffeurs zich elke dag gewaardeerd voelen. Met Sinterklaas en Kerstmis krijgen ze een attentie en we hebben de jaarlijkse bouwvakborrel. Ook vieren we speciale verjaardagen, bijvoorbeeld als iemand vijftig wordt. Trouwdagen en een jubileum zullen we evenmin vergeten. Twee jaar geleden deden we ook mee aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Dat was een groot succes. Vorig jaar kon het door COVID-19 helaas niet doorgaan. De coronatijd is voor vrachtwagenchauffeurs niet altijd makkelijk. Maar onze mensen gaan er soepel mee om en ook dat verdient waardering.”
Bidfood-bokaal
Op 9 december krijgt elke chauffeur van Bidfood een lunch voor onderweg, inclusief een thermosfles.
Adrie Bouwknegt (58) uit Nijeveen, hoofd logistiek, en Dirk de Rooij (61) uit Langelo, teamleider transport, zijn bij de vestiging Meppel de mannen achter de actie.
Adrie: “Elk jaar delen we zo’n lunch met een presentje uit.”
En de andere 364 dagen?
Adrie: “We doen veel meer. We hebben een landelijke kartwedstrijd. Bij elk van de dertien vestigingen heeft een mobiele kartbaan gestaan. De rapste drie racers hebben op het circuit van Zandvoort gestreden om de Bidfood-bokaal voor de snelste Bidfood-chauffeur van Nederland.”
Dirk: “Elke dinsdag en donderdag staat er wat lekkers in de kantine. Bijvoorbeeld een gehaktbal of een kop snert. Met warm weer staan er flessen water in de koeling. Chauffeurs kunnen elke dag ook melk, karnemelk of fruit pakken.”
Adrie: “Door hun werk zijn chauffeurs erg zelfstandig en op zichzelf aangewezen. Ze komen op de zaak, laden de auto en zijn dan de hele dag alleen op pad. Nu er zo’n grote vraag is naar chauffeurs, is het extra belangrijk onze mensen aan Bidfood te binden. Dat doen we door het werk zo aantrekkelijk mogelijk te maken. En door te laten merken dat ze gewaardeerd worden.”
Dirk: “We hebben jaarlijks vijf chauffeursdagen op zaterdag. Op die dagen kunnen chauffeurs hun Code 95 halen. En om de vijf jaar heeft elke chauffeur een praktijkdag. Dan gaat er een instructeur van een rijschool mee, die kijkt of er aan de rijstijl iets te verbeteren valt.”
‘Roadtrip’ met ontbijt
Op 9 december ontvangt elke chauffeurs bij Millenaar en Van Schaik in Oude Meer ’s ochtends een ‘limited edition Millenaar en en Van Schaik goodiebag’, met daarin een lekker ontbijtje voor onderweg.
Esther Glimmerveen (45) uit Amsterdam, HR-manager: “We geven zoveel mogelijk chauffeurs de goodiebag vroeg in de ochtend op de zaak mee. Daarnaast maak ik samen met onze HR-stagiaire een ‘roadtrip’. We bezoeken diverse ‘werken’ waar we nog meer goodiebags persoonlijk uitdelen. Omdat deze locaties nogal verspreid zijn, zal het niet lukken iedereen te treffen. En een aantal van onze chauffeurs werkt ’s nachts of hun auto staat thuis. Dus een logistieke uitdaging is het zeker. Maar we doen natuurlijk ons best om iedereen blij te maken op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur 2021.”
En de andere 364 dagen?
Esther: “We zijn een platte organisatie. De deur staat altijd open, de koffie is altijd warm en de koeken vers. Als er iets aan de hand is, kunnen onze chauffeurs altijd bij ons terecht. Zowel voor werk- als voor privé-situaties. Ook houden we zoveel mogelijk contact met onze chauffeurs via de telefoon. Daaronder valt ook een ‘lang zal ze leven’ op zijn tijd. Voor communicatie ‘op afstand’ maken we gebruik van nieuwsbrieven. Ook is er elk jaar een barbecue, waar onder andere onze jubilarissen in het zonnetje worden gezet. Tot slot organiseren we twee keer per jaar een personeelsbijeenkomst, om iedereen binnen de organisatie op de hoogte te brengen.”
Eieren en pannenkoeken
Op 9 december staat ‘de baas’ van Transport Keijzer Warmond (TKW) in alle vroegte eieren en pannenkoeken te bakken. Ook zijn er voor de chauffeurs koeltassen met de bedrijfsnaam erop en een gezond ontbijt of lunch erin.
Brenda Keijzer (51) uit Oegstgeest, samen met haar partner Jorg (51) eigenaar van TKW: “Drie chauffeurs hebben hun standplaats in Katwijk. Dus die moeten we in de loop van de dag deze kant uit zien te krijgen. Dat lukt natuurlijk niet met chauffeurs die op het buitenland rijden en de hele week van huis zijn. Dus zitten in de tassen houdbare producten die we op vrijdag nog kunnen uitdelen.”
En de andere 364 dagen?
Brenda: “Eén keer per jaar is er een feest voor personeel plus aanhang. En begin juni houden we een barbecue. Verleden jaar kon dat door corona niet doorgaan. Toen hebben we een bon van de slager uitgedeeld. Ook dit jaar zijn deze festiviteiten niet doorgegaan. Die gezamenlijke bijeenkomsten zijn belangrijk, want we zien chauffeurs al zo weinig op de zaak. En ze hebben een pittig beroep. Natuurlijk is er, zoals overal, weleens gedoe. Dan is het extra belangrijk dat je van elkaar weet dat er waardering is. Vroeger werkte een chauffeur vijftig tot zestig uur in de week en zorgde zijn vrouw thuis voor het gezin. Nu is dat anders. Chauffeurs willen minder uren maken. Er komen steeds meer vrouwelijke chauffeurs. Daar moet je als werkgever in meegaan. Waardering uit je ook door het werk voor de chauffeur aantrekkelijk te maken. En als de balans tussen werk en privé goed is, zijn de prestaties ook beter.”
Video met trotse chauffeurs
Op 9 december gaat bij Omrin in Leeuwarden een video online, waarmee het duurzame afvalbedrijf laat zien dat ze trots zijn op hun chauffeurs. En ook ‘offline’ krijgen de chauffeurs een bedankje.
Jan Bergsma (30) uit Leeuwarden, communicatieadviseur, en Niek Westerhof (52) uit De Westereen, operationeel manager bij de afdeling Inzameling en Reiniging, vertellen over het idee achter de acties.
Jan: “Het is geen pr-stunt. We hebben gekeken hoe we onze chauffeurs op een leuke manier kunnen bedanken. Hoe we kunnen laten zien dat we trots op ze zijn. Maar zeker ook hoe trots zij zelf op hun werk zijn. Naast de video hebben we nog een paar verrassingen. We willen op meerdere manieren laten zien dat we de inzet van onze chauffeurs waarderen.
Niek: “Om je waardering uit te spreken is zo’n landelijke campagne als de Dag van de Vrachtwagenchauffeur een mooi initiatief. Het geeft een positieve uitstraling en een groot bereik, iets wat je niet zo snel hebt wanneer je zelf een actie bedenkt. Het werkt aanstekelijk en motiveert.”
En de andere 364 dagen?
Jan: “Begin dit jaar hadden we een campagne voor de Week van de Afvalhelden. Dat was een bredere actie voor alle medewerkers van Omrin. En in 2020 vierden we ons 25-jarig bestaan. Door corona moesten we dat aangepast doen. Op het plein bij de Oldehove in Leeuwarden verzamelden chauffeurs en machinisten zich toen met hun voertuigen om samen een hart te vormen. Dat was een mooie actie met veel aandacht en waardering van media, de gemeente en onze inwoners.”
Niek: “We zijn trots op onze chauffeurs. Ze werken over het algemeen met groot materieel, met in de cabine veel camera’s en computers. Dus er is in de jaren veel veranderd voor een chauffeur. En dat in een drukke werkomgeving, met veel verkeer om hen heen, waarin mensen zich tegenwoordig soms wat anders gedragen dan vroeger. Onze chauffeurs zijn dus meer en meer professionele dienstverleners geworden. Daar mag je respect voor hebben. Respect dat veel inwoners overigens gelukkig ook tonen. We laten als bedrijf dan ook geen mogelijkheid voorbijgaan om die waardering naar de chauffeurs en machinisten te uiten.”
Zelfgebakken taart
Op 9 december overhandigt eigenaar Wim Hertgers (56) van Hertgers Transport en Expeditie in Eibergen om vier uur ’s ochtends een goedgevulde ontbijt-/lunchbox aan zijn chauffeurs. Die past prima op de bijrijdersstoel. En de hele dag is er voor wie op de zaak komt zelfgebakken taart.
Monique Hertgers (55), samen met haar man Wim (56) eigenaar van Hertgers Transport en Expeditie: “Voor de medewerkers van kantoor en loods hebben we ook een ontbijt klaargemaakt. Want we vinden dat we samen het werk doen. We hebben elkaar allemaal nodig. Daarom krijgen ook de partners van onze chauffeurs een bos bloemen met een mooie bedankkaart.”
En de andere 364 dagen?
Monique: “We hebben een kantine met een grote keuken. Daar koken we regelmatig verse soep. In de zomer liggen er ijsjes in de vrieskist. En er is een airfryer en een barbecue. Daar is Wim regelmatig op vrijdagavond mee in de weer, als de chauffeurs terugkomen op de zaak. We vinden het dus belangrijk om ook het thuisfront erbij te betrekken. Daarom bieden we voor de zomervakantie altijd een uitje aan. Het weekend vóór kerst gaan we uit met het team en de partners. Elk jaar organiseren we wat anders. Er hoort in elk geval een hotelovernachting bij. Dan kan iedereen de dag erop na het ontbijt voldaan naar huis. In 2017 bestonden we vijf jaar. Toen zijn we zelfs een weekend weggeweest, naar Barcelona. Omdat chauffeurs meestal alleen werken, vinden we het belangrijk dat ze hun collega’s en ons goed leren kennen. Zodat we een gezamenlijke visie en doel hebben.”
Nieuwe traditie
Een keer per jaar – op de tweede donderdag van december – worden de vrachtwagenchauffeurs van Nederland extra in het zonnetje gezet. Twee jaar geleden gebeurde dat voor het eerst; in 2020 stak corona een spaak in het wiel. Op 9 december 2021 vond de tweede editie van de Dag van de Vrachtwagenhauffeur plaats. Een nieuwe traditie is geboren.
De Dag van de Vrachtwagenchauffeur wordt mogelijk gemaakt door TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek, CNV Vakmensen en het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor het beroepsgoederenvervoer SOOB. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en Truckstar.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!