Corona-proof warehouse

MEER DAN EEN ‘ANDERHALVE-METER-POPPETJE’

 

Aan het begin van de coronabesmetting stonden logistieke bedrijven voor een pittige uitdaging: snel de locaties ‘corona-proof’ maken. Want het werk moest doorgaan. Bij Kuehne + Nagel werd die uitdaging voortvarend opgepakt. Er kwam een ‘corona taskforce’. Harm Hoesen, lid van de taskforce, legt op de locatie Zwolle het beleid uit.

 

Zondag 15 maart. Nederland gaat in ‘intelligente lockdown’. Binnen Kuehne + Nagel wordt razendsnel een team samengesteld van zo’n tien medewerkers. QSHE-manager Harm Hoesen (49) zegt: “Die taskforce is verantwoordelijk voor het opzetten van richtlijnen om besmetting met COVID-19 te voorkomen binnen de 22 verschillende locaties in Nederland.”

Twee talen

In het team zitten mensen vanuit verschillende disciplines. Harm: “Denk bijvoorbeeld aan communicatie. Er moesten teksten geschreven en vertaald worden. Maar ook borden en posters gemaakt, met duidelijke pictogrammen over afstand houden en handen wassen. En dat alles in twee talen: Nederlands en Engels. Ook een medewerker van facilitaire zaken zit in het team. Die is onder andere belast met de inkoop van schoonmaakmiddelen en desinfecterende handgel.”

 

Eenrichtingsverkeer

Al vóór de hoofdingang van de Kuehne + Nagel-locatie in Zwolle is op de grond een poppetje gespoten, met daarop de boodschap anderhalve meter afstand te houden. Binnen in het logistiek centrum geven pijlen de looprichting aan. Lijnen op de vloer markeren de juiste afstand. Kleurrijke borden maken duidelijk dat trappen eenrichtingsverkeer zijn. In de kantine staat de desinfecterende handgel op een zichtbare plek.

 

Gevoel van mensen

Harm: “Wij stellen landelijk richtlijnen en voorwaarden op. Maar uiteindelijk moeten de mensen op onze locaties het in praktijk brengen. Looproutes aangeven, dat is snel gerealiseerd. Maar wat we merkten, is dat je vooral met het gevoel van mensen te maken hebt. En dan vooral met de bezorgdheid over het onbekende. Niemand van ons heeft een situatie als deze ooit meegemaakt.”

Die bezorgdheid neem je niet weg met posters en met desinfecterend materiaal, legt Harm uit. “Het is daarom heel belangrijk om aanspreekpunten op de werkvloer te hebben. Zo houd je voeling met wat er speelt. Als bijvoorbeeld een heftruckchauffeur vóór zijn dienst zijn stuur extra wil schoonmaken, dan stel je schoonmaakdoekjes beschikbaar. In contact blijven met de mensen is in deze tijden heel belangrijk. Niet alleen om ze te wijzen op die anderhalve meter. Maar ook door mensen te vragen: Hoe gaat het nu? Waar loop je tegenaan? Waarmee kunnen we je helpen?”

 

Aanmeldplek verplaatst

Bij Kuehne + Nagel in Zwolle vindt de retourlogistiek plaats van vooral supermarkten. Van ongeveer 250 winkels komen er dagelijks retourgoederen binnen. CBL-kratten worden er gewassen – soms een miljoen per week – en weer uitgeleverd aan klanten. De locatie is 365 dagen per jaar 24/7 operationeel. Dagelijks rijden er tussen de 500 en 700 vrachtwagens af en aan. Voor de chauffeurs waren geen grote aanpassingen nodig. En zij kunnen nog gewoon naar het toilet. Harm: “Wel is de aanmeldplek verplaatst. Binnenkomende chauffeurs moeten zich melden bij de portier. Dat gebeurde in het ‘gatehouse’. Maar de portiers gaven aan dat het daar lastig is om anderhalve meter afstand te houden. Daarom vindt de overdracht van vrachtbrieven nu binnen bij een afgeschermd loket plaats.”

Aandacht loont

Ook die aanpassing is dus gedaan op aangeven van de medewerkers. Harm: “Als je zoiets hoort, moet je er direct wat mee doen. Aandacht loont in dit soort situaties. En wat ook belangrijk is: continu vernieuwen. Dan kan het gaan om heel kleine dingen. Bijvoorbeeld de kleur van de tape op de vloer van de kantine. Daarmee geven we de anderhalve meter bij de koffieautomaten aan. Die tape was tot vorige week blauw, nu is hij grijs. Als je regelmatig iets vernieuwt, houd je de aandacht van de mensen. Nog een voorbeeld: we zagen dat personeel bij het fietsenhok onvoldoende afstand hield. Daar is nu ook ons ‘anderhalve-meter-poppetje’ op de grond gespoten. Zo blijf je opvallen, waardoor de medewerkers zich realiseren: Oja, die anderhalve meter.”

 

Veel respect

De logistiek behoort tot de vitale beroepen, onder andere omdat zij cruciaal is voor de bevoorrading van supermarkten en ziekenhuizen. Harm: “Toen deze crisis begon en mensen gingen hamsteren, schoten de volumes omhoog. Ook hier in Zwolle. Het was enorm druk voor ons allemaal. Onze mensen hebben gigantisch goed werk geleverd onder niet altijd eenvoudige omstandigheden. Ik heb veel respect en waardering voor hoe we tot nu toe met z’n allen met deze situatie zijn omgegaan.”

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.