Collega’s gezocht

Personeelstekort

Je ziet het weer veel op de achterkant van vrachtwagens: “Collega’s gezocht”. De vraag naar personeel neemt flink toe in transport en logistiek. Hoe pakken bedrijven dat aan: geschikte mensen vinden? TON gaat op zoektocht.

Een vrachtwagen die stilstaat omdat er geen chauffeur is. Het gebeurt steeds vaker, want het tekort aan chauffeurs is groot. In juni van dit jaar stonden er ruim negenduizend vacatures online. Dat merken ze ook bij Bakker & Schilder Transport. Dianne Jenster (53), HR- en kwaliteitsmedewerker bij het transportbedrijf in ’t Zand, zegt: “Normaal plaatsten we een vacature online als we een chauffeur nodig hadden en daar reageerde altijd geschikte kandidaten op. Nu staat vanaf mei dit jaar al de vacature voor distributiechauffeur continu online en nog steeds hebben we nieuwe chauffeurs nodig.”

Bedrijven verwachten personeelstekort Als je transportondernemers vraagt welke problemen ze ervaren bij hun bedrijfsactiviteiten, dan zegt bijna een kwart: te weinig personeel.

 

Gepensioneerden

Bij Bakker & Schilder vangen ze de krapte op dit moment op door parttimers en vooral gepensioneerden in te zetten. Dianne: “Het gebeurt dat chauffeurs die al met pensioen zijn veertig uur in de week werken. Het is natuurlijk hartstikke mooi dat ze dat willen doen. Dat zegt wel iets over ons bedrijf en het plezier dat veel chauffeurs in hun werk hebben. Maar zoveel uur werken als gepensioneerde is natuurlijk niet de bedoeling.”

Bonus

Bakker & Schilder zet ook de eigen medewerkers in bij de zoektocht naar nieuwe collega’s. Wie een nieuwe chauffeur introduceert, ontvangt een bonus van 250 euro. Dianne: “Daar hebben we al goede resultaten mee behaald. We werven zo ook zij-instromers, mensen die uit een ander beroep komen. Die kunnen dan met financiële hulp van Sectorinstituut Transport en Logistiek hun rijbewijs halen. Mensen die via een collega komen, kennen het bedrijf al. En als je als collega iemand voorstelt, zorg je er wel voor dat het een goede nieuwe medewerker is. Dat het iemand is die bij het bedrijf past. Dat heeft grote voordelen.”

Behouden

Naast het werven van nieuwe medewerkers vindt Dianne het behouden van de mensen die al ‘in huis’ zijn minstens zo belangrijk. “Wij investeren veel in ons wagenpark en materieel. Voor onze medewerkers moet alles op het gebied van Arbo en gezondheid in orde zijn. Medewerkers kunnen bij ons een persoonlijk medisch onderzoek doen om hun gezondheid te controleren. En ook aan medezeggenschap binnen het bedrijf besteden wij veel aandacht.”

 

Vaste kracht

Als de arbeidsmarkt zo krap is, wil je geen vast personeel kwijtraken. Dat geldt ook voor afvalrecycler Renewi. Jacqueline van Appeldoorn (49) uit Rotterdam is zo’n vaste kracht. Zij is chauffeur op een kraakperswagen in haar woonplaats. “Ik zit al 23 jaar in het transport en ik zou niets anders willen. Ik ben een afvalmens, nu alweer dertien jaar bij Renewi. Vandaag ben ik 49 geworden. Als ik 55 ben, wil ik eigenlijk wel van de vrachtwagen af. Het werk bevalt me nog steeds uitstekend, maar fysiek is het toch wel zwaar.”

Weegbrug

Jacqueline geeft een voorbeeld: “Op mijn maandagroute heb ik 140 adressen. Dat betekent 140 keer in- en uitstappen. Nu ik wat ouder word, merk ik toch dat het wat lastiger gaat dan tien jaar geleden. Ik hoop in de toekomst aan de slag te kunnen op de weegbrug hier op het terrein in Rotterdam-Zuid. Dat zal wel wennen zijn. Ik heb altijd buiten gewerkt en dan vooral als chauffeur. Op de weegbrug heb ik veel contact met chauffeurs en dat wil ik graag zo houden. Ik voel me thuis onder chauffeurs.”

Lage instap

Eric Pero (57) uit Breda is bij Renewi regiodirecteur Randstad Zuid en erkent dat het vele in- en uitstappen een belasting is. Om chauffeurs tegemoet te komen, is er ook voor deze regio een tiental vrachtwagens met een lage instap besteld. Eric: “De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staat bij Renewi centraal. Wij vinden het dan ook belangrijk dat mensen fit hun pensioen halen en daarna kunnen gaan genieten van hun oude dag. Wij investeren daarom veel in onder andere ergonomie en in de gezondheid van onze medewerkers. Vrachtwagens met een lage instap zijn hier een goed voorbeeld van. Nu er personeelstekorten zijn, is het belangrijk dat je je huidige medewerkers aan je bindt. Veel collega’s werken hier al tientallen jaren. Personeel houden – en vooral gezond houden – is net zo belangrijk als het werven van nieuwe mensen.”

Vanaf half maart 2020, na de start van de coronacrisis en de contactbeperkende maatregelen, nam het aantal vacatures in transport en logistiek sterk af. In mei/juni bereikte het aantal een dieptepunt. Sindsdien is er weer een stijging, die in het voorjaar 2021 sterk doorzet – met een piek half maart.

Minder inzet

De zaken organisatorisch anders aanpakken kan ook een bijdrage leveren aan de oplossing van het personeelstekort. De regiodirecteur noemt als voorbeeld ‘Green Collective’. Dit initiatief is een samenwerkingsverband van afvalrecyclers Renewi en PreZero (voorheen Suez). Door inzamelroutes van beide bedrijven te combineren zijn er minder ritten nodig. Eric: “Green Collective is vooral bedoeld om voertuigbewegingen in binnensteden terug te dringen en minder CO2 uit te stoten. Omdat je ritten combineert, heb je ook minder inzet van materieel en chauffeurs nodig. Door processen slimmer te organiseren, kun je tekorten in het personeelsbestand opvangen.”

Uitzendkrachten

Jacqueline van Appeldoorn heeft in de praktijk nog niet meegemaakt dat er vrachtwagens stilstonden vanwege personeelstekort. Wel ziet ze steeds vaker dat er uitzendkrachten worden ingehuurd en dan vooral als bijrijder, niet als chauffeur. Zelf krijgt ze regelmatig aanbiedingen om ergens anders als chauffeur aan de slag te gaan. Jacqueline: “Natuurlijk zitten daar soms best interessante dingen tussen, maar ik ben nooit op iets in gegaan. Ik heb het hier goed.”

 

Waar is het krap?
De verhouding tussen de vraag naar vrachtwagenchauffeurs en het aanbod van werkzoekende chauffeurs is niet overal gelijk in Nederland. In sommige regio’s is de nood hoger dan in andere. Op dit kaartje zie je waar bedrijven zitten te springen om chauffeurs (donkerrood). Ter vergelijking ook de situatie eind 2020.

 

Overstappen

Als er veel mensen gezocht worden, is het de ideale tijd om een overstap te overwegen. Jacqueline: “Die stap heb ik dertien jaar geleden gemaakt. Ik dacht dat het gras hier groener was. Dat was ook zo en dat is het nog steeds. Waarom zou ik iets anders zoeken als ik het hier naar mijn zin heb? Ik ben een afvalmens en wil niets anders. Lange stukken rijden hoeft van mij niet. Doe mij maar een straat met veertig containers. Lekker actief bezig zijn, daar hou ik van.”

 

Uitstroom
Het personeelstekort blijft naar verwachting de komende jaren bestaan. Dat heeft ook te maken met de uitstroom van mensen die met pensioen gaan. Willemijn Meewis, Corporate Recruiter bij Koopman Logistics, kijkt daar bezorgd naar: “Door de pensionering was er in 2020 al 36 procent meer uitstroom van chauffeurs dan het jaar daarvoor. Uit de cijfers blijkt dat de komende tien jaar veel chauffeurs vanwege hun leeftijd het vak verlaten. Daar houden wij nu al rekening mee. Wij kijken dus vooruit om de uitstroom van chauffeurs op te vangen met nieuwe vakmensen.”

Aanpoten

Bij Koopman ervaren ze nog geen belemmeringen in de bedrijfsvoering door het personeelstekort. Wel was het afgelopen mei en juni aanpoten voor met name de medewerkers bij Koopman TransMission in Bergen op Zoom. Willemijn: “Veel mensen ontvangen in die maanden hun vakantiegeld en er waren allerlei versoepelingen van de coronamaatregelen. Dan heeft TransMission, die vooral pakketten, stukgoederen en pallets bezorgt, het hartstikke druk.”

Vijver

Toch merken ze ook bij Koopman dat de druk op de arbeidsmarkt toeneemt. Willemijn: “Koopman is, zeker in het noorden van het land, een bekende naam. Als wij voorheen vacatures plaatsten, wisten mensen kandidaten ons makkelijk te vinden. Dat is veranderd. Meer transportbedrijven zoeken chauffeurs en iedereen vist in dezelfde vijver. Wat ik merk is dat het vooral in West-Brabant en lastig is om aan goede chauffeurs te komen. Voor onze TransMission-vestiging in Bergen op Zoom staat het hele jaar al de vacature voor chauffeur online.”

Chauffeurs worden ouder
De gemiddelde leeftijd van werknemers in transport en logistiek daalt. Maar de gemiddelde leeftijd van chauffeurs stijgt. Die is nu bijna 45 jaar.

Verhalen

Om goede mensen te werven is Koopman veel actiever geworden. Willemijn: “Dat doen we onder andere via de site werkenbijkoopman.nl en via onze socials. We plaatsen daar bijvoorbeeld verhalen van chauffeurs en andere mensen die bij ons werken. Zo krijgen mogelijke kandidaten een goed beeld van ons bedrijf en de werkzaamheden. We zien dat die verhalen goed gelezen worden.”

Samenwerking

Samenwerken met andere organisaties is ook een manier om personeel te vinden. Koopman werkt samen Sectorinstituut Transport en Logistiek om jonge mensen op te leiden en om zij-instromers te werven. Voor bedrijfsautomonteurs is er de samenwerking met Nextechnician Mobiliteitstechniek (want er is niet alleen vraag naar chauffeurs, ook naar technici). In Bergen op Zoom werkt Koopman samen met ROC Curio om leerlingen met een BBL-opleiding op te leiden tot vrachtwagenchauffeur.

Opleiding

Zo’n leerling is Siem de Blaaij (18) uit Dinteloord. Tijdens zijn opleiding tot vrachtwagenchauffeur werkt Siem bij Koopman TransMission in Bergen op Zoom. Hij is in de loods begonnen en na een half jaar gestart met het bezorgen van pakketjes. Omdat hij alleen rijbewijs B had, deed hij dat eerst in een bestelbusje. Na het behalen van het C-rijbewijs ging hij verder op de bakwagen en begin september hoopt hij E achter C te halen. Siem: “Ik zou eerst ergens anders aan het werk, maar dat ging op het laatste moment niet door. Via het sectorinstituut kwam ik in contact met Koopman TransMission. Ik ben hier op gesprek geweest en toen was ik direct enthousiast.”

Goede basis

Het mooie is dat hij hier alles leert, legt Siem uit. “Van het loodswerk tot het rijden in stedelijk gebied. Volgens mij is dit een heel goede basis voor het chauffeursvak. Wat voor werk ik later wil gaan doen, weet ik nog niet. Veevervoer of speciaal transport spreekt mij enorm aan, maar dat komt vooral omdat mijn vader dat heeft gedaan en nog doet. Bij Koopman kun je doorstromen naar Cargo en ze hebben ook Autotransport. Dat lijkt me geweldig om te doen. Eerst maar eens mijn E halen en mijn opleiding afronden, dan zien we wel verder. Voorlopig heb ik het hier prima naar mijn zin.”

Het percentage werknemers vanaf 55 jaar neemt toe. Dat is vergrijzing.
Het percentage werknemers jonger dan 25 jaar groeit ook. Dat is vergroening.
In de grafiek zie je hoe dat eruitziet over de afgelopen tien jaar.

 

 


Vacaturebank

Op de vacaturebank van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) vind je de nieuwste vacatures. Je kunt er je eigen profiel aanmaken. Dat heeft twee voordelen. Je geeft je visitekaartje af aan werkgevers die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. En met een eigen profiel krijg je kosteloos advies van het Mobiliteitscentrum van STL.

Op de vacaturebank staan ook profielen van bedrijven die mensen zoeken. Zo kun je zien of een bedrijf bij jou past. Zoek je (ander) werk? Ga naar vacatures.stlwerkt.nl en maak je profiel aan. Of bel 088 25 96 271.

Loopbaanbegeleiding

Heb je hulp nodig om een volgende stap in je werk te maken? Neem dan contact op met Sectorinstituut Transport en Logistiek. Bij het sectorinstituut kun je onder andere loopbaanbegeleiding, opleidingsadvies en subsidie aanvragen. Deze diensten zijn kosteloos. Meer weten? Kijk dan op stl.nl/loopbaanbegeleiding of bel 088  25 96 271.

Opleidingsbudget

Met een persoonlijk opleidingsbudget kun jij jezelf ontwikkelen. En daarmee een stap zetten naar een andere baan of functie. Als je afdraagt aan het SOOB-opleidingsfonds (dat zie je op je loonstrook) én je hebt een vast of tijdelijk dienstverband van minstens 30 uur, dan ligt er voor jou een persoonlijk opleidingsbudget van tenminste 1.000 euro klaar. Meer weten? Kijk op stl.nl/opleiding of bel 088 25 96 271.

 

1 antwoord
  1. Alice Ermes
    Alice Ermes zegt:

    Ik ben gevraagd door een bedrijf, of ik niet bij hen wilde komen werken. Ik heb een looneis neergelegd, en dat ik voor dat geld wel eens wilde komen praten.
    Nee, dat loon was onmogelijk.
    Nou, dan hebben ze niet hard genoeg mensen nodig.
    PS ik werk bij een leuk en goed bedrijf, wil hier niet weg. Was gewoon nieuwsgierig in hoeverre een bedrijf meegaat met zoiets

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *