Chauffeur? Dat is niets voor mij, vond ik.

Overstappers – Beter laat dan nooit

 

Veel chauffeurs konden als tiener amper wachten om achter het stuur van een vrachtwagen te stappen. Maar er zijn ook mensen die via een lange omweg op de wagen belanden. Nou ja … beter laat dan nooit, vinden Jerry, Dirkjan en Matthijs.


Matthijs de Jager – 34 jaar – woont in Linschoten – is sinds 15 november 2019 vrachtwagenchauffeur bij A.J. van de Hoogen & Zn. in Oudewater – was 9 jaar voorman groenvoorziening bij de sociale werkvoorziening in Gouda

 

Van de groenvoorziening naar de distributie

NU EERST HET VAK ECHT LEREN


Op de autoboulevard in Hoofddorp komt Matthijs de Jager in zijn bakwagen aangereden. De kersverse chauffeur heeft een drukke dag, vandaag: 25 adressen in de Bollenstreek. Na het lossen van tien autobanden maakt hij tijd voor zijn lunchpauze en voor TON.

 

Liever planten

Dat Matthijs nu chauffeur is, had hij een jaar geleden niet kunnen denken. “Na de middelbare school heb ik een opleiding voor monteur landbouwmechanisatie gevolgd. Toen ik klaar was, ontdekte ik dat ik toch liever met planten en zo werk. Ben ik aan een bbl-opleiding in de groenvoorziening begonnen.” Vijf jaar werkt Matthijs vervolgens in de groenvoorziening in Nieuwerbrug. Daarna stapt hij over naar de sociale werkvoorziening in Gouda, ook in het groen.

 

Aai over de bol

Bij de sociale werkvoorziening is Matthijs voorman. Hij geeft leiding aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Die zitten vaak al heel lang in een kaartenbak bij de gemeente. Langdurig werklozen, bijvoorbeeld, of arbeidsgehandicapten. We begeleiden ze naar een betaalde baan. Of het lastige mensen zijn? Nee, ik vond het werken met hen juist het mooiste. Daar heb ik echt mensenkennis opgedaan. Ieder mens is uniek. De een heeft een aai over de bol nodig, de ander een schop onder de kont.”

 

Ergernis over bureaucratie

Toch, na negen jaar heeft Matthijs het bij de sociale werkvoorziening wel gezien. “Ik ging me steeds meer ergeren aan de bureaucratie bij de gemeente. En daarnaast werd het buitenwerk routine. Elk jaar weet je precies wat er gedaan moet worden. Elk seizoen heeft zijn vaste werkzaamheden. En er waren geen doorgroeimogelijkheden voor mij. Een managementfunctie met veel bureauwerk zag ik niet zitten.” Wat dan wel? Matthijs weet het niet.

 

Tip van zwager

Zijn zwager is eigen rijder, met twee vrachtwagens. Matthijs gaat een dagje met hem op pad. Als zijn zwager hem tipt om ook chauffeur te worden, reageert Matthijs afwijzend. “Ik zei: ‘Ben je gek, dat is niks voor mij’. Toen vroeg mijn zwager hoezo ik dat zo zeker wist. Ik had het toch nog nooit gedaan? ‘Probeer het drie jaar’, zei hij, ‘dan weet je of het wat voor je is.'”

 

Wikken en wegen

Die woorden blijven hangen. Na lang wikken en wegen belt Matthijs met Sectorinstituut Transport en Logistiek. “Ik heb mazzel, want er is nu een nijpend tekort aan chauffeurs. Ik kon zo overstappen. Het Mobiliteitscentrum van het sectorinstituut brengt me in contact met A.J. van den Hoogen in Oudewater.”


Eerst koerier

Sinds maart vorig jaar werkt Matthijs bij Van den Hoogen. Eerst als koerier op een bestelbus. “Ik reed meestal voor Packs. Die bezorgen voor de felicitatiedienst Greetz bloemen, kaarten, ballonnen en dat soort dingen bij particulieren.” Naast het koerierswerk haalt Matthijs zijn chauffeurspapieren en zijn C-rijbewijs. “Zodra ik dat op zak had, kon ik op de vrachtwagen beginnen. Dat was op 15 november. Mijn bakwagen is de op één na nieuwste van de zaak. Daar ben ik heel trots op.”

 

Leuk en uitdagend

Matthijs glundert als hij over zijn nieuwe baan praat. Zijn zwager had gelijk. “Het is leuk werk. En uitdagend. Elke dag kom ik op nieuwe locaties en leer ik nieuwe dingen. Als ik iets niet weet, zijn er altijd collega’s die me helpen. En het is natuurlijk prachtig om in zo’n grote wagen te rijden.”

 

Scherp zijn

Was Matthijs in het groen altijd fysiek bezig, nu is het vooral zitten achter het stuur en af en toe wat til-en sjouwwerk. “Ik moet wel de hele dag scherp zijn, vooral achter het stuur. Een kennis van me zei dat het de eerste drie maanden wennen is. Dat je soms denkt: waar ben ik aan begonnen? Maar het bevalt me heel goed. Een droom om internationaal te gaan rijden heb ik niet. Ik wil nu eerst het vak echt leren.”

 

Planten en bomen

Bij A.J. van den Hoogen maakt Matthijs ‘vlieguren’ op de bakwagen. Pas later gaat hij zijn E-rijbewijs halen. Op dit moment rijdt hij charter voor de firma Steenbergen in Bodegraven. “Ik vervoer veel automaterialen. In de lente zetten ze me misschien in voor het transport van planten en bomen uit Boskoop. Mijn bakwagen is speciaal geschikt voor die veilingkarren. Dat zou ik mooi vinden.”

 

Sociale leven

Wat nog wel wennen is: de werktijden. In het groen werkte Matthijs van zeven tot vier. Nu weet hij nooit wanneer hij klaar is. “Ik kookte elke avond. Dat gaat nu niet meer. Gelukkig staat mijn vrouw achter mijn keus. Ze stimuleert me. Dat is heel belangrijk, want het werk heeft impact op ons sociale leven. Alles speelt zich nu af in het weekend. Dat moet je je samen goed realiseren.”


Nieuwe baan?

Ben je op zoek naar ander werk of naar een nieuwe baan? Het

Mobiliteitscentrum van Sectorinstituut Transport en Logistiek kan je helpen bij die zoektocht. Het Mobiliteitscentrum biedt:

  • ondersteuning bij het hele sollicitatieproces;
  • hulp bij het maken of verbeteren van je cv en sollicitatiebrief;
  • introductie bij bedrijven die werknemers zoeken;
  • de mogelijkheid om je in te schrijven voor de kandidatenbank;
  • nieuwsbrieven met tips, vacatures en het laatste nieuws.

Via de vacaturebank en je eigen e-portfolio ‘Mijn Mobiliteitscentrum’ kun je direct solliciteren op de vacatures van het Mobiliteitscentrum.
Start je zoektocht naar een nieuwe baan door je in te schrijven via stlwerkt.nl/werken/mobiliteitscentrum.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.