Anne Transport: Een trouw team op het tanktransport
Groepsportret
Je moet het samen doen. Dat gaat makkelijker als je goede collega’s hebt en de sfeer prettig is.
Bij Anne Transport in Moerdijk zijn ze gespecialiseerd in tanktransport. Chauffeurs rijden vaak met ADR-stoffen door Europa. Dat is transport waarbij voor het laden en lossen strikte veiligheidsvoorschriften gelden. Daarom zijn kennis, discipline en een goed contact met de klant vereist.
Nadia Verhoeff – 27 jaar, administratief medewerkster, woont in Krimpen a/d Lek
“Bij het vorige bedrijf van Rien werkte ik eerst in het tanktransport op de planning. Daarna kwamen er taken bij als facturatie, tarieven maken, orders doorzetten en klantencontacten onderhouden. Omdat ik ervaring met planning had, kon ik bij Anne meteen goed bijspringen. Het is een kleinschalig bedrijf – alles wat er speelt krijg je van elkaar mee. Daardoor krijg je echt gevoel bij je werk. Ik begin de werkdagen meestal tussen zeven en half acht. De tijd vliegt elke dag weer voorbij.
Het kantoorwerk is heel afwisselend. Je moet vaak snel reageren op de klant met je tarieven. Tegen het eind van het jaar is het ook veel tenderen. Dan moet je alle tarieven goed op een rij zetten voor het volgende jaar. Enige nadeel van het werk is het woon-werkverkeer. Ik zou natuurlijk thuis kunnen werken. Maar daar is niks aan. Dan mis ik het contact met mijn collega’s en de sfeer. Vorig jaar heb ik een opleiding voor management gevolgd. Daarmee verbreed ik mijn mogelijkheden binnen het bedrijf verder.”
Ton van Berkel – 65 jaar, internationaal chauffeur, woont in Waddinxveen
“Ton komt in TON, geweldig! Ik werk al 47 jaar in het vak en ben hier de oudste chauffeur. Mijn familie van moederskant zat in het transport en ik hoorde als jongetje spannende verhalen van mijn neven. Het avontuur, dat trok me. Ik houd van andere landen. Ik ben overal geweest: van Noorwegen tot Rusland tot Marokko.
De afgelopen drie weken was ik in Finland, ik reed door Polen en Zuid-Duitsland. Vroeger kon er veel meer. De regels zijn nu strenger. Maar ik vind dat wel goed, het is veiliger. En het is ook nodig, want het is zoveel drukker op de weg.
Ik werk al jaren voor Anne Transport. Anne en Rien zijn goed voor hun medewerkers. Ze luisteren naar je. Daardoor doe ik ook makkelijk iets terug als ze iets extra’s vragen.”
Danny Wijnans – 40 jaar, internationaal chauffeur, woont in Breda
“Ik werk nu zo’n twintig jaar als chauffeur. Ik begon in de distributie op een bakwagen. Ook heb ik een aantal jaren met zeecontainers, koel- en diepvries gereden. Vanaf april rij ik bij Anne Transport tankcontainers. De ritten zijn vooral op Duitsland, België en Frankrijk. Ook naar Engeland komt wel eens voor.
Het ene moment rij je met tankcontainers. Dan is het weer met een tankwagen. Ik zie het als een extraatje dat ik het werk met een prachtige wagen mag doen. Die gaat in het weekend ook mee naar huis. Hij staat vlakbij geparkeerd. Op maandagochtend ga ik op de fiets naar de wagen om de werkweek te beginnen. Op vrijdagavond fiets ik weer naar huis. Het komt wel eens voor dat ik op zaterdagochtend thuiskom. Maar dat gebeurt in overleg.”
Rien Meijndert – 58 jaar, mededirecteur, woont in Rotterdam
“In 2007 startte ik als eigen rijder in het tanktransport en kreeg al snel mensen in dienst. In 2018 verkocht ik het bedrijf. Na een jaar besloten Anne en ik samen een bedrijf te beginnen. Anne doet operationeel, ik doe het technische gedeelte. En samen bezoeken we klanten om naar de beste transportoplossingen te zoeken.
In deze branche met gevaarlijke stoffen spelen kwaliteit en veiligheid de grootste rol. Dat betekent dat je als transporteur bij de klanten goed het verschil kunt maken. We werken het liefst met klanten die bij ons passen. Wij zijn er niet op gefocust om werk binnen te halen, maar om het juiste werk binnen te halen. Als je een klant hebt die bij je past, is het makkelijker om samen te kijken naar de beste oplossingen.’’
Leroy Gravestein – 35 jaar, internationaal chauffeur, woont in Bergschenhoek
“In augustus 2017 ben ik bij Anne komen rijden. Daarvoor reed ik waardetransport. Maar door het toenemende aantal pinbetalingen kregen we steeds minder werk. Door een overname ontstond daar ook een lastige situatie. Mijn oom kende Rien Meijndert en ik solliciteerde bij Anne Transport. Nu rijd ik op het binnen- en buitenland. Buitenland heeft mijn voorkeur. Vooral Finland is mijn favoriet.
Ik vind het land mooi en houd van de uitdaging van het rijden in de winter. Maar dat is nu lastiger geworden: drie maanden geleden hebben we een dochter gekregen. Omdat mijn vrouw op zaterdag werkt, ben ik thuis die dag. Een bijzondere rit was naar Schotland. Ik reed met mijn vader mee in de cabine, door een van de nationale parken.
Mijn vader houdt van whisky. Daarom deden we de whisky-trail met uitdagende krappe weggetjes. Ook kregen we een rondleiding bij Glenfiddich. Nadeel van dit werk vind ik de toenemende verkeersdrukte op de weg en de files. Soms vraag ik me daarom af of ik tot mijn pensioen chauffeur blijf.”
Mustafa Bozali – 54 jaar, internationaal chauffeur, woont in Zevenbergen
“Achttien jaar heb ik als eigen rijder met een koeler gereden. De eerste zes jaar in Turkije. Daarna vanuit Nederland. Die ritten gingen door heel Europa, maar ook door landen als Rusland en Iran. Door vervelende omstandigheden van buitenaf raakte mijn bedrijf in 2010 failliet.
Rien Meijndert heeft mij toen uit de ellende geholpen en bood me ook een baan aan als chauffeur. Ik ben hem daar nog steeds dankbaar voor. Hij is als mijn broer. Daarom is er een airbrush van Rien en mij achterop de cabine gespoten. Tanktransport is beter dan het rijden met koelers. Er is veel minder haast en stress.
Ik rij een week nationaal en dan weer twee weken buitenland. Alle twee vind ik mooi om te doen. Er zijn veel vaste adressen waar ik de mensen ken. Als ik zestig jaar ben, wil ik stoppen met werken en terug naar Turkije.”
Anne Sophie Meijndert – 30 jaar, mededirecteur, woont in Fijnaart
“In het vorige bedrijf, dat van mijn vader was, werkte ik op de planning en deed ik het klantcontact. Het was niet mijn plan om in het bedrijf te komen werken: ik had een opleiding tot grafisch vormgever gedaan en wilde in die branche een baan zoeken. Na mijn studie kwam ik, om alvast geld te verdienen, werken in het bedrijf van mijn vader. Maar het werk beviel me zo goed, dat ik ben gebleven.
Mijn creativiteit kan ik zeker kwijt in dit werk: de planning is af en toe best een puzzel, ik denk hier graag in mee. En dat ik een opleiding in vormgeving heb gedaan, zie je nog terug in bijvoorbeeld onze website en de bedrijfskleding. We zijn snel gegroeid. Het samenwerken met mijn vader werkt goed.
Hij heeft veel kennis en ervaring en is vooral bezig met de technische zaken van de auto’s en tankwagens. Ik kan mij daardoor focussen op kantoor en de chauffeurs. Het klantcontact doen we samen.”
Martin van de Ree – 48 jaar, internationaal chauffeur, woont in Barendrecht
“Toen ik hier kwam werken had ik al ervaring met tankcontainers en tankwagens. Dat is nu drie jaar geleden. Mijn vriendin werkte bij een klant van Anne Transport. Toen ik aangaf wel weer op de auto te willen, ben ik bij Anne gaan solliciteren.
Daarvoor heb ik zeventien jaar als kraanmachinist in de haven gewerkt. Er waren toen vacatures en als machinist werk je maximaal 32 uur per week. Maar steeds op dezelfde werkplek en ook weinig contact met andere mensen beviel me niet meer. Als chauffeur heb ik meer afwisseling.
Meestal ben ik doordeweeks van huis en in het weekend thuis. Het tanktransport bevalt mij goed. Ik ben geen type voor het distributiewerk. Dat heb ik ook wel gedaan. Hier is rijden naar de laad- en losadressen relaxter. Het werken met de vloeistoffen kan ook niet gehaast. Enige nadeel van het werk is dat ik wel eens bij een fabriek lang moet wachten.”
Over Anne Transport
Anne Transport in Moerdijk is in 2020 opgericht als tanktransporteur. De directie bestaat uit dochter Anne en vader Rien Meijndert. Eerder had Rien al een gelijksoortig bedrijf. Hij startte in 2007 als eigen rijder in het tanktransport en breidde gestaag uit. Toen hij in 2018 de zaak verkocht, telde het bedrijf veertig trucks en vijftig medewerkers.
Rien: ”Daardoor hadden we al ervaring, kennis en contacten toen Anne Transport ging starten. En veel klanten wilden met ons door.” Anne: ”Dat komt omdat je in deze branche het juiste gevoel moet hebben bij elkaar. De voorschriften, locaties en situaties kennen. Veiligheid speelt een heel belangrijke rol. Door oog te hebben voor veiligheid en kwaliteit kun je je als transporteur onderscheiden.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!