Al beeldbellend met pensioen

Corona of niet, ook nu gaan mensen met pensioen. Normaal gesproken maak je dan een afspraak bij een consulent van Pensioenfonds Vervoer. Die schenkt een kop koffie voor je in, pakt je dossier erbij en laat zien wat je (financiële) opties zijn. Maar nu dus niet. Het alternatief? Beeldbellen met pc, tablet of smartphone. Leo Raymakers: “Het gaat gewoon perfect zo.”

Leo Raymakers

  • 66 jaar
  • woont in Heusden, Asten (Brabant)
  • is getrouwd met Thea, 64 jaar
  • is arbeidsongeschikt
  • was tot 2015 loader-machinist bij P.H. Weerts & Zn, transport- en aannemingsbedrijf in grondwerk
  • gaat op 1 juni 2020 met pensioen
  • krijgt AOW vanaf 24 september 2020 (66 jaar en 4 maanden)

 

Videogesprek

Leo heeft zijn laptop op de eettafel gezet. Hij praat honderduit met pensioenconsulent Michael Bührs die – via het beeldscherm – óók aan tafel zit. Echtgenote Thea zorgt voor koffie en kijkt vanaf een afstandje vrolijk toe. Ze zag haar man een paar weken geleden ook al eens beeldbellen met Michael. Het voelt al bijna vertrouwd.

 

Dat eerste videogesprek was nodig omdat Leo niet langer wilde wachten met het vastleggen van de details rond zijn pensionering. Een gesprek op locatie zat er niet in, evenmin als een bezoek aan huis. Daarom regelde pensioenconsulent Michael Bührs een beeldbelafspraak.

 

Leo kreeg via e-mail een link toegestuurd. Even klikken, één keer drukken op ‘akkoord’, en: daar zat Michael. Aan zijn eigen keukentafel in Noord-Holland. Zo konden ze praten. Ook over vertrouwelijke zaken.

 

Digibeet

Dat was fijn, want Leo had veel met Michael te bespreken. Ook gevoelige dingen. “Ik had me daarom goed voorbereid. Onze boekhouder was er ook bij. Hij doet altijd de belastingaangiften en is dus sowieso van onze financiën op de hoogte. Maar ik had hem er ook bij gevraagd vanwege zijn handigheid met computers. Thea kan wel een beetje met zo’n ding overweg, maar ik ben echt een digibeet. Daarom zaten we dus vanaf deze kant met zijn drieën aan het scherm. Met Michael voor onze neus op tafel.”

 

Leo voelt zich prima, maar is ernstig ziek. Dat maakt dat hij haast had met het op orde brengen van het papierwerk van zijn pensioen. Hij lijdt al jaren aan kanker, maar nu zijn er uitzaaiingen en vlekjes gezien. “Beter worden kan niet meer”, zegt hij. “Als de boel verder uit de hand loopt, krijg ik nog een chemokuur. Om te rekken. Meer zit er niet in.”

 

Hete vuren

Thea knikt hem bemoedigend toe. Ze hebben samen voor opvallend veel hete vuren gestaan. Een bedrijfsongeval, waarbij Leo vijftien jaar geleden zijn rechteronderbeen en links drie tenen verloor. Kwaadaardige woekeringen in verschillende organen waardoor hij – naast een beenprothese – inmiddels ook een stoma draagt. Grappend: “Mijn nachtkastje is te klein voor alle hulpmiddelen die ik nodig heb.” Tussendoor kreeg Thea borstkanker, waarvan ze gelukkig alweer jaren genezen is.

 

Thea: “Zo lang er hoop is, en je ergens je schouders onder kunt zetten, is het allemaal wel te doen. Maar nu? Die machteloosheid is soms wel lastig.”

 

 

Energie

Wat enorm helpt, is dat Leo altijd openstaat voor een grap en een lach. Hij is er het type niet naar om te somberen of te stressen. “Oh nee, ik maak me niet druk. Nooit eigenlijk. Zelfs nu niet. Ik slaap, eet en drink gewoon. Mocht het ooit nodig zijn om me wél druk te maken, dan heb ik daar energie voor nodig. Dan kan ik er nu dus beter zuinig op zijn.” Hij lacht hartelijk en ontspannen.

 

De Raymakers houden er wel van om alles netje op orde te hebben. Dus al vrij snel na het slechtnieuwsgesprek in het ziekenhuis nam Leo contact op met Pensioenfonds Vervoer. De tijd was rijp om het voor Thea zo goed mogelijk te regelen.

 

Pensioenconsulent Michael: “Bij elkaar zitten is natuurlijk het beste. Zéker in zo’n situatie. Maar dat kon niet. Terwijl het toch belangrijk was dat we snel zouden handelen. Het is fijn dat we dat op deze manier, op afstand, konden doen. Ik kon Leo en zijn boekhouder via het beeldscherm ook direct allerlei formulieren en berekeningen laten zien. Dat werkte uitstekend.”

 

Meedenken

Snelheid was nodig, legt Michael uit. “In Leo’s omstandigheden – gezien zijn leeftijd en gezondheid – kun je maar het best zo vlug mogelijk je pensioen laten ingaan. Op dat moment maak je namelijk belangrijke keuzes, ook voor je partner. En dat is wat we bij Leo hebben gedaan.”

 

Leo: “Ik ben afgekeurd en werk sinds 2015 al niet meer. Normaal gesproken zou ik in september, als ik AOW krijg, met pensioen zijn gegaan. Maar nu ga ik al al per 1 juni met pensioen. Ik heb meteen geregeld dat Thea, als mijn nabestaande, een maximale uitkering krijgt.”

 

Logische keuze

Michael: “Leo koos voor een zo hoog mogelijk partnerpensioen. Dat is een keuze die niet veel mensen maken, omdat het gewone pensioen daardoor lager wordt. Maar Thea is nu voor de rest van haar leven verzekerd van een goed nabestaandenpensioen. Dus dat is gezien de situatie van Leo een logische keuze. Het is fijn dat we op deze manier, als pensioenfonds, kunnen meedenken met iemands situatie.”

 

Het ging verrassend gemakkelijk via de computer, vindt Leo. Maar het mooist was de manier waarop Michael hem te woord stond: “Niet als een nummer. Dat heb ik ook weleens meegemaakt. Maar voor Michael ben ik een mens. Dat voelt heel goed.”

 

Frisse lucht

En ondanks alles voelt het ook plezierig dat de zaken geregeld zijn. Tijd voor leuke dingen: “Ik werk graag in de tuin en ik mag graag houtbewerken en meubels maken. Alles wat je buiten kunt doen, daar ben ik dol op. Dat was ook zo mooi aan mijn werk als loader-machinist in de wegenbouw. Altijd in de frisse lucht. Heerlijk.”

 

Wandelen – een grote hobby van de Raymakers – zit er al een tijdje niet echt meer in. Maar ze maken geregeld flinke fietstochten. “Even een rondje van 25 kilometer rond het natuurgebied de Groote Peel, dat vinden we geweldig.”

 


 

Partnerpensioen

Bij Pensioenfonds Vervoer is een partnerpensioen onderdeel van je regeling. Mocht je – voor of na je pensionering – overlijden, dan is er een uitkering voor degene die officieel als jouw partner staat geregistreerd: je echtgenote/echtgenoot of degene met wie je minimaal 6 maanden daarvoor een partnerschap bij de notaris hebt vastgelegd.

 

Met een speciale verzekering – een ‘tijdelijk extra partnerpensioen’ – kun je een hogere uitkering voor je partner regelen. Dit kan zinvol zijn als diegene weinig of geen eigen inkomen heeft. Je partner ontvangt die extra uitkering tot hij of zij AOW krijgt.

 


 

Zbigniew Zdąbłasz

‘Effectief en professioneel’

“Je hoeft echt niet bang te zijn voor zo’n videogesprek met het pensioenfonds. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen.”

 

Zbigniew Zdąbłasz (66) is chauffeur bij de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC). Hij gaat nog dit jaar met pensioen – op 1 december, een paar maanden voordat hij AOW krijgt. Zbigniew maakte die keuze definitief, al beeldbellend met pensioenconsulent Richard Dudink.

 

“Vorig jaar zijn mijn vrouw en ik eerst nog bij Richard op kantoor geweest. Daar heeft hij ons nuttige informatie gegeven. Over wat er allemaal kan en mag als je met pensioen gaat. De afspraak was dat we opnieuw met hem contact zouden hebben als voor ons het moment daar was.

 

En dat moment was nu. Dus toen hebben we hem gebeld. Maar ja: corona. Richard stelde daarom voor dat we zouden beeldbellen, via de computer. Dat hebben we gedaan en dat was echt prima. Misschien zelfs beter, eigenlijk. Want Richard had een document nodig dat we beslist niet bij ons hadden gehad als we naar zijn kantoor waren gegaan. We zouden er niet aan hebben gedacht. Maar nu waren we toch thuis. Dus terwijl ik met Richard in gesprek was, zocht mijn vrouw dat document op.Toen konden we het ter plekke alsnog aan hem laten zien. Dat is dus écht een voordeel ten opzichte van een normaal gesprek. Als je thuis bent, heb je je spullen bij de hand als die nodig mochten zijn.

 

Omgekeerd kon Richard ons ook documenten laten zien, berekeningen en officiële formulieren. Die konden we dan direct op het scherm controleren. Dat werkt ook heel handig.

 

Richard is een gezellige man. Je kunt makkelijk met hem praten. Maar hij is vooral erg ter zake kundig. Dat merkten we vorig jaar al, en nu weer. Natuurlijk, persoonlijk contact is mooi. Maar in deze omstandigheden? Dit is een effectieve en professionele oplossing. Het scheelt tijd en reiskosten én je houdt rekening met elkaars gezondheid. Richard met die van ons en wij met die van hem. Dat is positief toch? Echt van harte aanbevolen, dat beeldbellen.”

 

 


Een videogesprek. Hoe werkt dat?

Beeldbellen is een nieuwe manier om samen met de pensioenconsulent van Pensioenfonds Vervoer te kijken naar de mogelijkheden voor je pensioen. In een videogesprek kijk je met de consulent naar hetzelfde scherm en maak je samen een pensioenplan. Het is ook mogelijk om jouw persoonsgegevens te bekijken en bedragen te zien. Dat gebeurt op een veilige manier, zonder dat anderen kunnen meekijken of meeluisteren.

Maak een afspraak
Via de website van Pensioenfonds Vervoer kun je een afspraak maken met de pensioenconsulent uit jouw regio. Je krijgt dan een e-mail met een datum, een tijdstip en een link. Als je op de afgesproken tijd op deze link klikt, begint het gesprek.

Zo start je het videogesprek.

Eerst is er een check. Die gaat automatisch. Doet je camera het? Doet je microfoon het? De pensioenconsulent helpt je bij het opstarten van het videogesprek. Je kunt ook videobellen als je geen camera op je computer of tablet hebt. De pensioenconsulent kan jou dan niet zien, maar jij hem wel. Geen camera en geen microfoon? Dan krijg je een inbelnummer. Zo kun je elkaar spreken en meekijken op het scherm van de consulent.

Meer weten? Kijk op pfvervoer.nl

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.