Afzien, volhouden, doorzetten

Duurzame inzetbaarheid

Veranderen gaat niet vanzelf. Regelmatig vertellen mensen in TON hoe ze hun manier van leven en werken aanpassen. Vaak krijgen ze het laatste zetje na het invullen van de Inzetbaarheidscheck van Sectorinstituut Transport en Logistiek. Die wijst je op ‘verbeterpunten’, zodat je gezond en met plezier je werk kunt blijven doen. 

Dimitri, Carla, Jordy en Peter gaven een inkijkje in hun ‘verandertraject’. En wat erbij kwam kijken: doorzetten, volhouden, afzien. Hoe staan ze er nu voor?

Bijna 22.000 mensen hebben check ingevuld.

 

IK ZAG OM ME HEEN GEKKE DINGEN GEBEUREN

 

Dimitri Louwiesse – 45 jaar – woont in Terneuzen – is chauffeur bij Adantra Logistics in Eede

 

Als Dimitri in 2013 voor TON op de foto gaat, is hij al flink afgevallen. Hij weegt een keurige 95 kilo. In de daaropvolgende jaren sluipen de kilo’s er toch weer aan. Voor hij het weet, staat de ‘teller’ op 135 kilo. De rem moet er echt op, beseft Dimitri vorig jaar. Nu staat hij op de wachtlijst voor een maagverkleining. En hij is gemotiveerder dan ooit.

“Sinds 2013 ben ik twee keer van werkgever veranderd. Na Meeus heb ik vijf jaar in de internationale repatriëring van luxewagens gewerkt. Daar ben ik in september 2020 mee gestopt. Door de coronacrisis was er nog maar weinig werk. Nu rijd ik in het internationaal koeltransport. Voor Adantra Logistics vervoer ik onder andere vis, groente, fruit en vlees naar Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Denemarken, België… noem maar op. Werken in het transport, ik zou niet anders willen.”

Onregelmatig leven

“Om dat werk te blijven doen, besefte ik wel dat ik iets moest doen aan mijn gewicht. In 2013 ben ik flink afgevallen, maar dat is er in de loop der jaren toch weer allemaal bijgekomen. Ik vind het niet makkelijk om gezond en op gezette tijden te eten. Ik leid een onregelmatig leven. Soms ga ik van de nacht- naar de dagdienst en aan het eind van de week weer terug naar de nacht. En nog zo’n valkuil: onderweg lekker eten en drinken in chauffeursrestaurants. Dat is een momentje van ontspanning. Je bent dan toch even buiten de auto en zit gezellig met collega’s bij elkaar.”

Gewicht zit in de weg

“Ik merkte de laatste jaren dat mijn gewicht me weer in de weg kwam te zitten. In mijn werk én privé ging alles wat moeizamer. Dus ben ik weer ben gaan sporten en gezonder eten. In een paar maanden ben ik al tien kilo afgevallen. Ik voel het verschil en dat is een goede motivatie om door te zetten. Waarom ik zelf die stap zette? Ik zag om mij heen gekke dingen gebeuren. Mensen van mijn leeftijd die ook veel te zwaar waren en ineens problemen kregen met hun hart, met diabetes, artrose… Ik wil die klachten voorkomen. En daarom trok ik aan de bel.”

Wachten op oproep

“Omdat mijn BMI boven de 40 was, kwam ik in aanmerking voor een maagverkleining. Ik sta nu op de wachtlijst voor zo’n gastric bypass. Vorig jaar september werd ik gescreend en begin december ging ik een groepstraject in. Samen met zeven anderen krijg ik de komende twee jaar intensieve begeleiding. We hebben nu zes sessies gehad, waarin we worden voorbereid op de operatie en het leven daarna. Nu is het wachten op de oproep.”

Leefstijl moet anders

“Mijn hele leefstijl moet blijvend anders. Ik heb het hardlopen weer opgepakt en ben ook gestopt met alcohol. En ik heb mijn eetpatroon aangepast. Na de operatie kan ik de rest van mijn leven alleen kleine porties eten en drinken. Dus ik neem straks grotendeels mijn eigen voedsel en drank mee de wagen in. Natuurlijk zal ik altijd als het zo uitkomt in een chauffeursrestaurant gaan eten. Alleen zal dat nooit meer zo overvloedig zijn als ik het de laatste 25 jaar deed. Dat zal niet altijd makkelijk zijn, maar ik weet zeker dat ik het kan.”

 

Dimitri stond in TON 51.

– rijdt stukgoed voor Meeus Transport in Bergen op Zoom
– loopt hard en gaat regelmatig fietsen
– viel zo in 1 jaar tijd 35 kilo af

 

 

 

 

 

 


IK HOOR BUITEN THUIS, WEET IK NU

 

Jordy Geers – 35 jaar – woont in Middelburg – is uitvoerder buitendienst bij Mammoet

In 2018 werkt Jordy hard aan een mooie carrière in het transport. Een loopbaangesprek leidt hem naar een andere functie. Anno 2022 is het tijd voor een volgende stap. Jordy kiest voor een baan die beter past bij zijn leven op dit moment.

“Na mijn opleiding autotechniek en de chauffeursopleiding ging ik aan het werk als vrachtwagenchauffeur. Toen ik bij ALE Heavylift terechtkwam, reisde ik als transportspecialist de hele wereld over. Maar door de jaren heen verandert je leven. Ik ging samenwonen, wilde meer thuis zijn. Daarom vroeg ik in 2018 een toekomstgesprek met mijn leidinggevende aan. Daardoor kon ik in november van dat jaar beginnen als medewerker binnendienst, met een proefperiode van drie maanden.”

Grote overstap

“Het was een grote overstap. Van altijd buiten werken ineens naar een kantooromgeving. Toch keek ik nooit naar de klok, de dagen vlogen evengoed voorbij. Ik hield me bezig met de vrachtindeling, administratie, personeelsplanning en ik ondersteunde de engineers. Als medewerker binnendienst werkte ik veel meer met de computer. En hoewel het heel wat anders was dan ik voorheen deed, verliep de overstap prima. Maar toch weet ik inmiddels: ik hoor buiten thuis!”

Kwartiertje van huis

“In oktober twee jaar geleden werd het bedrijf waar ik werkte overgenomen door Mammoet. Daardoor ontstonden er voor mij meer mogelijkheden, want Mammoet is een groot bedrijf en heeft in Nederland een aantal vestigingen. Sinds 1 december 2021 werk ik nu bij Mammoet in Nieuwdorp, een kwartiertje van mijn huis vandaan: ideaal!”

Interne sollicitatie

“Via een interne sollicitatie kreeg ik deze functie als uitvoerder buitendienst. Ik begeleid hijswerkzaamheden en installatieprojecten. We zijn gefocust op lokale markten. Het werk vindt vaak in de havens van Terneuzen en Vlissingen plaats. Het bevalt me heel goed. Het is een interessante wereld en ik heb het idee dat ik er echt op mijn plek ben. Ik zit weer vol in de buitendienst. Dat is het helemaal voor mij. Waarom? De regen in je nek, het zonnetje op je wangen. Kantoorwerk was leuk, maar ik wilde het niet jaren blijven doen.”

Serieuze opleiding

“Eigenlijk doe ik min of meer hetzelfde werk als vroeger in het buitenland. Alleen nu is het naast de deur. Ik ben inmiddels verloofd, we bouwen hier aan een toekomst en willen graag kinderen. Eind van dit jaar ga ik een uitvoerderscursus volgen. Die duurt een jaar of twee. Het is een serieuze opleiding, die door Mammoet wordt gefinancierd. Zo blijf ik mezelf ontwikkelen in deze branche.” 

 

Jordy in TON 81:

– werkt als transportspecialist bij ALE Heavylift in Breda
– vraagt om een toekomstgesprek met zijn leidinggevende
– krijgt daardoor een nieuwe functie als medewerker binnendienst

 

 

 

 

 

 

 


ZIEKTE DOORKRUIST MIJN AFVALPLANNEN

Carla van Leerdam – 61 jaar – woont in Schiedam – is chauffeur bij Overmeer Logistics in Mijnsheerenland.

 

Ze zit in zo’n positieve vibe, in 2015. In TON verhaalt Carla over hoe de knop om gaat. Hoe ze 38 kilo afvalt. In de jaren daarna gaat haar leven nog meer over de kop. Ze wordt ernstig ziek. En toch blijft Carla met plezier chauffeur.

“In 2015 vulde ik de Inzetbaarheidscheck in. Toen bleek dat ik echt iets aan mijn gewicht moest doen. Na gesprekken met een coach besloot ik er samen met een collega voor te gaan. En met succes. Door een ander eetpatroon en meer beweging viel ik veel af. Helaas kwam het grootste deel van die kilo’s er ook weer bij. In 2017 werd ik ziek: borst- en lymfeklierkanker. Na de operaties, chemo’s en bestraling wilde ik graag weer aan het werk. Ik was er zeven maanden uit geweest, maar op de bank zitten is ook niet goed.”

Enorme steun

“Mijn baas steunt mij enorm. Hij heeft me vanaf het moment dat ik ziek werd zó goed begeleid. Kwam op bezoek, appte hoe het ging… Hij heeft honderdtachtig mensen in dienst, maar echt oog voor zijn mensen. Toen ik aangaf weer te willen beginnen, vroeg hij of ik het zeker wist. Ik kreeg alle ruimte om het rustig aan te doen. De eerste paar weken kwam een collega me halen en na een halve dag bracht hij me weer thuis. Ik had nog een petje op, omdat ik kaal was. Maar het deed me goed er even uit te zijn. De baas bestelde een nieuwe wagen voor me en ik besloot er weer voor te gaan.”

Niet aan ziekte denken

“Als ik aan het werk ben, denk ik niet aan ziek zijn. Wat ik wel jammer vind, is dat de klad is gekomen in het afvallen. Ik ben aangekomen, niet alleen door de medicijnen, maar ook door het eten. De motivatie om af te vallen is er nu niet meer. Ik ben alleen maar bezig met de gevolgen van mijn ziekte. Door de chemo en medicijnen beginnen mijn kiezen af te brokkelen. Ik heb elke drie maanden een controle… Ook al zijn de meeste behandelingen klaar, ik ben er nog lang niet.”

Geen zwaar werk

“Ik rij nog steeds op de tankwagen, maar bepaalde zware werkzaamheden lukken niet meer. Rechts mis ik al mijn lymfeklieren. Als ik mijn arm overbelast, bouwt zich daar vocht op. Ik krijg nu nog steeds immunotherapie en slik elke dag een stuk of vijf medicijnen. Ik word nooit meer gezond verklaard, maar wil tóch werken. Internationale ritten doe ik niet meer. Als er wat misgaat met mijn gezondheid ben ik in Nederland beter op mij plek. Meestal rij ik naar het Botlek-gebied, soms ga ik op en neer naar Antwerpen.”

400 kaarten

“Mijn energie is sneller op. Aan het eind van de dag ben ik ontzettend moe, maar het werk geeft me tegelijk ook veel energie. En ik put kracht uit de jongens om mee heen. Toen ik ziek was, stond iedere dag de bloemenboer voor de deur. Ik kreeg ruim vierhonderd kaarten. Van collega’s, maar ook van bedrijven waar ik al jaren kom om te laden. Dat is de kracht van de transportwereld.”

 

 Carla stond ook in TON 64.

– werkt al jaren bij Overmeer Logistics
– krijgt na het invullen van de Inzetbaarheidscheck coaching
– gaat anders eten én meer bewegen en valt zo’n 38 kilo af

 

 

 

 

 

 


 

GOEDE LAATSTE JAREN NA MIJN BURN-OUT

Peter Spang – 64 jaar – woont in Beek en Donk – is gepensioneerd vrachtwagenchauffeur

 

In TON 83 vertelt Peter hoe hij na een burn-out overstapt naar een andere werkgever. Begin 2022 komt TON vragen hoe het verder is gegaan. Peter is dan nét drie dagen met pensioen. Hij maakt gebruik van de Zwaarwerkregeling en kan zo eerder stoppen. Nu eerst nog een heupoperatie en dan lonkt de vrijheid.

“De laatste drie jaar werkte ik bij Van Den Broek Logistics in Helmond. Had ik die overstap maar eerder gemaakt! Ik zat echt op een dood spoor bij mijn vorige werkgever. Het wilde niet meer en uiteindelijk kreeg ik een burn-out. Dankzij gesprekken met een coach besloot ik de stap te wagen. Ik solliciteerde bij Van den Broek. Op 61-jarige leeftijd nog naar een nieuwe werkgever… ik was benieuwd. Maar het ging heel goed. Ik had leuke collega’s en meer structuur in mijn werk. Ik had het er ontzettend naar mijn zin en mentaal was ik weer in balans.”

Nieuwe heup nodig

“Dat ik toch besloot om nu te stoppen, komt door mijn heupklachten. Ik wist al een tijdje dat ik een nieuwe heup nodig had. Drie maanden geleden was ik bij de chirurg en kwam ik op de wachtlijst voor de operatie. Ik heb hem gezegd: ik wil het jaar 2021 nog volmaken bij mijn werkgever. Zo kan ik aanspraak maken op de Zwaarwerkregeling. De laatste maanden bij Van den Broek kreeg ik gelukkig de makkelijke ritjes.”

Aan jezelf denken

“Toen ik met de directeur besprak dat ik nadacht over stoppen, zei hij direct: ‘Je moet honderd procent aan jezelf denken’. Terwijl hij het erg vond dat ik wegging, want het is moeilijk om aan chauffeurs te komen. Hij bood me nog de optie om één dag per week te blijven werken. Maar in de regeling waar ik nu onder val, mag dat niet. Het is een overbrugging tot aan mijn pensioen. Als ik 66 jaar en 10 maanden ben, krijg ik AOW.”

Wandelen en fietsen

“Na mijn operatie en revalidatie wil ik er samen met mijn vrouw op uit. Op fietsvakantie naar de Moezel, of wandelen in Oostenrijk. Dat wandelen kan de laatste jaren door mijn heup al niet meer. Fietsen is mijn grote hobby en dat gaat gelukkig wel, alhoewel het op- en afstappen steeds lastiger wordt. Of ik me verveel thuis? Ik ben pas een paar dagen uit dienst. Wel mis ik mijn collega’s, want we hadden de hele dag door contact via de groepsapp. Mijn vrouw heeft altijd gewerkt en is nu ook gestopt. Het moet nog blijken of we het fijn vinden dat we allebei hele dagen thuis zijn. Maar de eerste drie dagen ging het goed, haha.” 

Peter in TON 83

– zit niet lekker in zijn vel op zijn werk en heeft hartklachten
– krijgt na het invullen van de Inzetbaarheidscheck coaching
– vindt een andere baan en weer meer balans tussen werk en privé

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.