Aftrap in de Kuip

Chauffeurs gezocht

Er is en blijft een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Met alleen maar jongeren die voor het vak kiezen, is dat probleem niet op te lossen. Dus zoekt de sector ook naar mensen die nu nog een ander beroep hebben. ‘Zij-instromers’ worden die genoemd.

Tijdens ‘Instapdagen’ kunnen kandidaten kennis maken met het vak, speeddaten met een mogelijke werkgever, een stukje proefrijden en een persoonlijk selectiegesprek voeren. Eind oktober was er zo’n instapdag, georganiseerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), in de Rotterdamse Kuip. Na afloop spreekt TON een aantal bezoekers.

 

Nieuwe uitdaging

Stephanie Fransen (43) uit Rozenburg weet zeker dat ze vrachtwagenchauffeur gaat worden. De afgelopen tien jaar reed ze met veel plezier op een taxi, maar nu is het tijd voor een nieuwe uitdaging. “Ik had me opgegeven voor een selectiegesprek. Daarna ben ik met een instructeur van Verkeersschool Wierks bij De Kuip op een vrachtwagen wezen rijden. Hij zei dat het best goed ging. Het voelde ook oké. Ik hoop nu dat ik op korte termijn het opleidingstraject in kan gaan, via STL. Ik zou graag bij Den Hartog in Rozenburg het vak leren. Ik ken het bedrijf, ze hebben aardig personeel en mooi materiaal. Maar het belangrijkste is dat ik straks lekker kan rijden, want dat vind ik heerlijk.”

Kilometers maken

Michael Gelderland (37) uit Hellevoetsluis wordt tijdens de bijeenkomst in De Kuip geïnterviewd als ‘ervaringsdeskundige’. Michael doorliep drie jaar geleden het zij-instroomtraject van STL en bestuurt nu een tankwagen bij Den Hartog in Rozenburg. “Ooit wilde ik directie-chauffeur worden. Maar het taxibedrijf waar ik aan de slag kon, had die mogelijkheid niet. Ik kreeg ritten waarbij ik midden op de dag uren thuis zat. Dat vond ik geen goed voorbeeld voor de kinderen. Ik rij graag en wilde meer kilometers maken. Dat er bij Den Hartog veel kansen liggen, wist ik. Daar heb ik met een baangarantie en gesubsidieerd mijn rijbewijzen kunnen halen. Ik heb het nu helemaal naar mijn zin als vrachtwagenchauffeur en dat draag ik graag uit.”

 

Vol energie

Bas de Graaf (55) uit Ridderkerk is nu nog ondernemer in de financiële sector. Maar de vrachtwagen lonkt. Bas heeft in De Kuip een positief selectiegesprek gehad en daarna contact gelegd met Robert van Dam van transportbedrijf Steenbergen. Een week later is hij daar voor een introductie. Ook gaat hij een dag op pad met chauffeur Dave Bernardus. “Van kinds af aan wil ik chauffeur worden. Het is er alleen niet van gekomen. Door corona ben ik er extra van overtuigd dat ik die stap moet zetten, dat ik moet doen wat ik leuk vind. Ik heb tot mijn pensioen nog zo’n twaalf jaar, waarin ik er vol energie voor wil gaan. Met Steenbergen had ik meteen een klik. En mijn dag met Dave was heel leerzaam, omdat hij ook via een zij-instroomtraject chauffeur is geworden. Voor mij is nu de volgende stap: zorgen dat ik een testdag bij STL kan krijgen.”

 

Niet in het diepe

Dave Bernardus (46) uit Rotterdam maakte twee jaar gelden via STL de overstap van dtp-werk bij een drukkerij naar de vrachtwagen bij Steenbergen Transport. Hij deelt in De Kuip zijn ervaringen als zij-instromer. “De drukkerij waar ik werkte, ging failliet. Omdat ik ook goed kan klussen, begon ik als zzp-er in de bouw. Daar ontmoette ik iemand van STL, die me vroeg of vrachtwagenchauffeur iets voor mij zou zijn. Eigenlijk wilde ik dat op mijn negentiende al, maar het liep anders. Nu koos ik er wel voor. Ik ben op een informatieavond geweest, heb een selectiegesprek gehad en kon een testdag doen. Die verliep prima en ik mocht een leerbedrijf uitzoeken. Dat werd Steenbergen, want die zat vanaf de eerste ontmoeting tijdens de informatieavond in mijn hoofd. Ze gooiden me niet meteen in het diepe. Ik kreeg een mentor die de eerste tijd naast me zat en tips gaf. Je moet er echt in groeien en daar heb je tijd en hulp bij nodig. Die krijg ik hier. We kijken nu of ik mijn CE ga halen, zodat ik met opleggers kan rijden.”

 

Al aan de studie

Mary Broekhoff (51) uit Bodegraven reed toen ze jong was af en toe op een bestelbus van Van Gend & Loos en werkte in de schoonmaak. Daarna was ze receptioniste/telefoniste bij de Veiligheidsregio Utrecht. Haar laatste baan was in de beveiliging, parttime bij een alarmcentrale. En nu wil ze op de vrachtwagen. “Vroeger dacht ik er al aan om chauffeur te worden. Mijn man, beide zonen en een schoondochter zitten op de wagen. Ik ben vaak met ze mee geweest, dus weet wat het inhoudt. Ik ben nu op zoek naar een transportbedrijf waar ik de opleiding zou kunnen doen. Hier thuis liggen nog de studieboeken van mijn zoon voor zijn vrachtwagenrijbewijs. Daar ben ik alvast in begonnen.”

 

Wederzijdse klik

Robert van Dam (56) uit Reeuwijk is bij Steenbergen Transport nauw betrokken bij werving, selectie en opleiding van nieuw personeel. Hij is zelf 22 jaar vrachtwagenchauffeur geweest. Tijdens de Instapdag in De Kuip vertelt hij hoe ze bij Steenbergen zij-instromers ontvangen. “We begeleiden nieuwe mensen echt zorgvuldig. Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen instructeur, die meegaat om te kijken hoe iemand rijdt en wat er verbeterd kan worden.

Gaat een chauffeur voor het eerst zelf op pad, dan krijgt hij een ‘stropdasritje’. Alleen een vrachtje in de buurt lossen en kijken hoe dat gaat. Daarna volgt een beperkt aantal bezorgadressen, zonder tijdsdruk. Pas als de chauffeur dat op tijd voor elkaar krijgt, voeren we het aantal adressen op. Zo voorkomen we dat hij of zij door stress geen plezier meer heeft in het werk, ziek wordt of schades rijdt. Tussen werkgever en chauffeur moet er altijd een wederzijdse klik blijven. Anders gaat het op termijn niet werken.”

 


Instapdagen

Sectorinstituut Transport en Logistiek organiseert de ‘ikwordvrachtwagenchauffeur’-instapdagen. Vanwege de coronamaatregelen zijn live bijeenkomsten op dit moment niet mogelijk. Op ikwordvrachtwagenchauffeur.nl kun je zien wanneer er weer Instapdagen zullen zijn.

Op de hoogte blijven? Stuur een mailtje naar mobiliteit@stlwerkt.nl.
Wil je daar niet op wachten? Bel dan 088 25 96 106 voor informatie én wie weet kans op een baan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *