Aandacht voor elkaar bij REMONDIS

Duurzame inzetbaarheid

 

Gezond en met plezier je werk doen tot aan je pensioen. Dat verstaan ze bij REMONDIS onder duurzame inzetbaarheid. Een pilot in de vestigingen Zwolle en Almelo, gestart in juni, moet die duurzame inzetbaarheid onder medewerkers een flinke boost geven. Vier REMONDIS-mensen vertellen hoe ze het aanpakken – en hoe dat uitpakt. 

Verbinding

Herman Gijlers – 57 jaar – woont in Schoonebeek – is sinds 2018 regiodirecteur Noord-Oost Nederland bij REMONDIS

Hoe zorg je dat mensen zich op hun plek voelen en gezond hun werk kunnen blijven doen? Over die vraag buigt zich begin dit jaar een werkgroep bij REMONDIS, samen met Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Regiodirecteur Herman Gijlers: “In die werkgroep zaten planners, or-leden, mensen uit de binnen- en buitendienst. Wat er uitsprong, is dat we allemaal samenwerking en verbinding heel belangrijk vinden. Door alle coronamaatregelen misten we het contact met elkaar.”

 

Gesprekken

Annely Kosters – 37 jaar – woont in Enter – is administratief medewerker – is 13 jaar in dienst bij REMONDIS – werkt 4 jaar op de vestiging Almelo

Aan de hand van het werkkrachtprogramma van STL start REMONDIS een pilot ‘duurzame inzetbaarheid’. Persoonlijke inzetbaarheidsgesprekken vormen daarin een belangrijk onderdeel. Tijdens zo’n gesprek wordt er gekeken naar ambities, ontwikkelingsmogelijkheden, privésituatie en gezondheid. Annely Kosters voert samen met logistiek manager Menno Holsappel de gesprekken met medewerkers in Almelo. Annely, administratief medewerker, was deelnemer van de werkgroep en ondersteunt nu het management tijdens de pilot: “Ik heb zo’n dertig chauffeurs en mensen van kantoor gesproken. Het waren echte gesprekken, waarbij je meer te weten kwam over de mens achter de medewerker. Daardoor kan ik nu veel persoonlijker met mensen praten.”

Contact

Die persoonlijke aandacht is nodig, vindt Annely. “Vooral in deze coronatijd. De kantine is lange tijd dicht geweest, er waren geen personeelsfeesten. Dan ga je het contact met elkaar echt missen.” Zelf heeft Annely ook de ambitie om zich verder te ontwikkelen. Daarbij denkt ze aan personeelswerk, want ze vindt het fijn om met medewerkers om te gaan.

 

Mentorchauffeur

Jochem Roosenbrand – is 36 jaar – woont in Vriezenveen – is 18 jaar vrachtwagenchauffeur – werkt 5 jaar bij REMONDIS op de vestiging Almelo

Chauffeur Jochem Roosenbrand spreekt met de hoofdplanner over zijn persoonlijke ontwikkeling. “Die vroeg me of ik mentorchauffeur wilde worden. Nieuwe chauffeurs goed begeleiden is nodig. Ze bellen nu vaak met de planning als ze onderweg zijn en iets niet weten. Ik vond het leuk dat ze in mij een mentorchauffeur zagen.” Jochem deed via STL een training van vier dagen. “Je krijgt dan inzicht in hoe je zelf in elkaar zit en hoe je informatie overbrengt. Iedereen leert weer op een ander manier. Bij de een moet je iets voordoen, bij de ander kan een tekening helpen. Ik heb er veel van opgestoken. Sindsdien heb ik al vier chauffeurs onder mijn hoede gehad.”

Onderzoek

Samenwerking en verbinding zijn dus belangrijk in de pilot ‘duurzame inzetbaarheid’. Daarnaast komen gezondheid, vitaliteit en het benutten van je mogelijkheden aan bod. Daarom krijgen de medewerkers ook een uitnodiging om deel te nemen aan de Inzetbaarheidscheck en het Vitaliteitsonderzoek van STL. Voor dat laatste staat er in juni bij de vestigingen in Zwolle en Almelo een trailer. Daarin kunnen medewerkers zich medisch laten onderzoeken. 57 procent van het personeel in Zwolle en Almelo doet mee aan de check en het onderzoek.

Binnenstebuiten

Freddy Klok – is 47 jaar – woont in Havelte – is 24 jaar vrachtwagenchauffeur – werkt 5 jaar bij REMONDIS op de vestiging Zwolle

Zo ook chauffeur Jochem en zijn collega Freddy Klok. Ze zijn blij met dit aanbod van hun werkgever. Jochem: “Je maakt niet zomaar een afspraak met je huisarts als je nergens last van hebt. Dus dat medisch onderzoek kwam me wel goed uit. Ze hebben me in die trailer binnenstebuiten gekeerd en nu weet ik dat ik gezond ben. Ik doe veel kort werk en moet daardoor vaak in- en uitstappen. Beweging krijg ik dus wel genoeg.”

Cholesterol 

Ook Freddy hoeft niet lang na te denken. “Als het bedrijf zo’n onderzoek aanbiedt, maak ik er gebruik van. Want ik was zo’n acht jaar geleden voor het laatst bij mijn huisarts. Ik wist wel dat mijn cholesterol iets verhoogd is. Ze gaven me tips hoe dat omlaag te krijgen. En hoe ik het suikergehalte in mijn bloed goed kan houden. Dat is mooi, want ik moet nog een poosje mee.” Directeur Herman stapt zelf ook in de ‘medische trailer’. “Alles wat we in de pilot doen, is bedoeld voor iedereen in het bedrijf”, zegt hij. “Dus ook voor mij. Mijn gezondheid was ok, behalve dat mijn BMI iets te hoog bleek. Ik ben het afgelopen jaar al vijftien kilo afgevallen en merk dat ik me gezonder en fitter voel.”

 

Leefstijl

Na de Inzetbaarheidscheck start Freddy met een leefstijlprogramma van STL. Hij woog 105 kilo; drie maanden later staat de weegschaal op 98 kilo. “Ik ontbeet nooit en at als lunch vier boterhammen. ’s Avonds schepte ik twee keer op. Nu begin ik de dag met een bakje yoghurt, eet ik twee boterhammen als lunch en ’s avonds houd ik het bij één bord warm eten. Als ik op mijn streefgewicht zit, is de volgende uitdaging: stoppen met roken.” Freddy is een van de medewerkers in Almelo en Zwolle die de Inzetbaarheidscheck invulden en nu een ‘interventie-traject’ volgen.

Actiepunten

Binnen de pilot zijn er elk kwartaal speciale actiepunten. Regiodirecteur Herman: “De afgelopen maanden was dat stoppen met roken. Veel van onze chauffeurs roken, dus daarom hebben we hiervoor gekozen. We haakten ermee aan bij de Stoptober-campagne. Het tweede actiepunt was: meer aandacht voor medewerkers. We gaan in groepjes van vijf in gesprek over onder andere ontwikkeling en vitaliteit. En het derde actiepunt: verrassend communiceren met onze medewerkers. Hoe we dat aanpakten? Onder andere door op een zaterdag in november bij alle chauffeurs van REMONDIS Twente een verrassingspakket vol lekkers aan huis te bezorgen. En de planners waren de bezorgers.” 

Aandacht

Freddy en Jochem weten die presentjes van het bedrijf wel te waarderen. Jochem: “Met Pasen, Sinterklaas en Kerstmis krijgen we altijd wat van REMONDIS. En toen vorig jaar mijn dochter geboren werd, stuurden ze een heel grote taart en een bos bloemen. Dat vind ik echt attent.” Freddy vertelt dat hij tijdens zijn scheiding alle begrip en tijd kreeg van het bedrijf. “Die persoonlijke aandacht is belangrijk. En fijn. Je merkt daaraan dat het nog steeds een familiebedrijf is.” 

Slapen

In januari start een nieuw kwartaal met actiepunten. Herman: “De acties die we dan gaan ondernemen hebben te maken met: de juiste persoon op de juiste plek. Dat zullen we onder andere invullen met Code 95. We willen de nascholing gebruiken om aan de persoonlijke behoeftes van onze medewerkers tegemoet te komen.” Andere aandachtspunten in het eerste kwartaal van 2022 zijn gezond eten en een goede nachtrust. “Slapen is voor sommigen een probleem”, weet Herman. “Als je slecht slaapt, presteer je ook minder. Dan is de kans op ongelukken tijdens het werk groter. Dus ook slaap is belangrijk voor je duurzame inzetbaarheid.”


Pilot 

REMONDIS bestaat ruim 80 jaar en is in 34 landen actief op het gebied van afvalinzameling, recycling en waterbeheer. In Nederland werken bij familiebedrijf REMONDIS zo’n 1.200 medewerkers vanuit 25 vestigingen. Duurzaamheid is een van de kernwaarden: werken aan een duurzame samenleving én aan de duurzame inzetbaarheid van het eigen personeel. In de vestigingen Zwolle en Almelo is daarom gestart met een pilot duurzame inzetbaarheid.

De hoofdpunten uit die pilot:

  • vrijwillige deelname aan de Inzetbaarheidscheck van STL;
  • vrijwillige deelname aan een persoonlijk medisch onderzoek;
  • aandacht voor medewerkers door bijvoorbeeld inzetbaarheidsgesprekken te voeren;
  • elk kwartaal acties en een workshop gericht op gezondheid, vitaliteit, samenwerking en verbinding
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *