Vrouw achter LZV-stuur

Niet heel veel vrouwen besturen een LZV, een langere en zwaardere vrachtwagencombinatie. Floor Warmerdam (38) uit Loon op Zand is een van die weinigen. Op een regenachtige dag eind mei neemt zij beheerst de rotondes in een buitenwijk van Uden. TON rijdt een stukje mee en stelt Floor vragen over haar werk, haar loopbaan en haar pensioen.

Ben je altijd vrachtwagenchauffeur geweest?

“Nee. Als meisje van een jaar of zestien wilde ik wel op de vrachtwagen, maar van mijn vader moest ik eerst een ‘goed diploma’ halen. Dus dat werd verpleegkunde. Op mijn negentiende trok de vrachtwagen toch te sterk en ben ik gaan solliciteren. Bij Chr. Vermeer Transport kon ik terecht en daar heb ik het vak geleerd. Binnen één jaar reed ik met een oplegger op het buitenland. Dat heb ik vijf jaar in mijn eentje gedaan, tot ik mijn vriend ontmoette. Met hem ben ik twee jaar dubbelbemand gaan rijden. Dat was mooi, maar ik miste toch de gezondheidszorg, het contact met de mensen. Toen ben ik gaan werken bij een ambulancedienst, als chauffeur. Uiteindelijk viel dat toch tegen, je staat heel veel stil en ik wilde rijden. Daarom ben ik vorig jaar teruggegaan naar Chr. Vermeer.”\

Nederland 2016  TON Floor Warmerdam, Chauffeur LZV. Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV), ook wel Ecocombi, is een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn. Omdat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt, wordt bij het transporteren van goederen per LZV 4 tot 30% brandstof bespaard. Er bestaan zeven mogelijke LZV-varianten (zie afbeelding). De varianten F en G komen nauwelijks voor. COPYRIGHT Chris Pennarts  Blokland 82  3417 MR Montfoort The Netherlands+31653309747 info@chrispennarts.nl www.chrispennarts.nl

Omdat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt, wordt bij het transporteren van goederen per LZV 4 tot 30% brandstof bespaard.

Rijd je altijd LZV?

“Ik zal gemiddeld zo’n drie dagen per week op een LZV zitten. Bij Chr. Vermeer hebben we verschillende soorten vervoer. Toen ik terugkwam heb ik eerst mijn ADR gehaald, zodat ik op de tankwagen kan. Daarna werd gevraagd of ik LZV wilde rijden. Leek me wel mooi, zo’n grote combinatie. Ik heb het LZV-certificaat gehaald; dat is een halve dag theorie en twee dagen praktijk. En daarnaast veel oefenen, want vooral het achteruit rijden is een ding. Je hebt twee draaipunten, dus je moet contrasturen.”

Geen internationale ritten meer?

“Een enkele keer, maar het is niet meer zoals vroeger. Vooral het overnachten vind ik niet leuk, er zijn te weinig goede parkeerplaatsen. Mijn vriend rijdt wel nog veel op het buitenland; hij is gemiddeld drie nachten per week weg. Dus we zien elkaar vooral in het weekend.”

Nederland 2016  TON Floor Warmerdam, Chauffeur LZV. Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV), ook wel Ecocombi, is een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn. Omdat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt, wordt bij het transporteren van goederen per LZV 4 tot 30% brandstof bespaard. Er bestaan zeven mogelijke LZV-varianten (zie afbeelding). De varianten F en G komen nauwelijks voor. COPYRIGHT Chris Pennarts  Blokland 82  3417 MR Montfoort The Netherlands+31653309747 info@chrispennarts.nl www.chrispennarts.nl

Blijf je tot je pensioen in het transport?

“Zeker weten. Het bevalt me nog steeds heel erg goed. Maar mijn pensioen is nog ver weg, ik moet het ook maar halen. Heeft misschien te maken met mijn vader; die is relatief jong gestorven. En door mijn werk op de ambulance heb ik ook ervaren dat het zomaar afgelopen kan zijn. Ik weet wel zo ongeveer wat mijn pensioen straks zal zijn. Dat staat op het overzicht dat je krijgt. Voor mij zou het wel makkelijker zijn als je kunt zien wat je straks overhoudt. Nu staat er een brutobedrag per jaar. Liever weet ik wat dat netto per maand betekent.”

Ben Kerkhof, consulent van Pensioenfonds Vervoer: “Iedereen die in het vervoer werkt en pensioen opbouwt bij Pensioenfonds Vervoer, ontvangt dit jaar uiterlijk in juni het UPO, het jaarlijks Uniform Pensioenoverzicht. De opzet van het UPO is vast voorgeschreven. Het idee is dat je zo makkelijker pensioenoverzichten kunt vergelijken en de bedragen kunt optellen. Dit kan niet als het ene pensioenfonds nettobedragen toont en een ander pensioenfonds brutobedragen. We kunnen ons goed voorstellen dat je wilt weten welk nettobedrag je later aan pensioen kunt verwachten. Het pensioendashboard op onze website toont, na inloggen, zowel bruto- als nettobedragen per maand. Zo kun je een betere inschatting maken of het pensioen dat je naar verwachting gaat opbouwen genoeg is voor jou.” 

Je hebt in een andere sector gewerkt. Heeft dat gevolgen voor je pensioen?

“Nou, ik krijg elk jaar vijf overzichten. Want ik ben semi-ambtenaar geweest op de ambulance, dus dat is het ABP. Dan zit ik bij Zorg & Welzijn door mijn werk als verpleegkundige; bij StiPP vanwege uitzendbaantjes; bij het pensioenfonds voor de landbouw, omdat ik bij een boer heb gewerkt. En dus bij Pensioenfonds Vervoer. Ik heb weleens overwogen om dat allemaal samen te voegen. Maar ik weet niet of dat je meer oplevert en of het makkelijk te regelen is.”

Ben Kerkhof, consulent bij Pensioenfonds Vervoer: “Als je in het vervoer gaat werken, kun je je eerder opgebouwd pensioen meenemen naar Pensioenfonds Vervoer. Dit heet waardeoverdracht. Wie in dienst is gekomen na 2014, hoeft dat niet meer binnen 6 maanden na indiensttreding aan te vragen. Het mag ook later. Waardeoverdracht vraag je aan bij je oude pensioenfonds of verzekeraar.
Kijk altijd goed of het wel zinvol is je pensioen mee te nemen. Pensioenregelingen verschillen van elkaar. Het Pensioen 1-2-3 helpt je verschillende regelingen met elkaar te vergelijken. In het Pensioen 1-2-3 staat wat er in je pensioenregeling zit en wat niet. Je vindt het Pensioen 1-2-3 op onze website www.pfvervoer.nl”

Nederland 2016  TON Floor Warmerdam, Chauffeur LZV. Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV), ook wel Ecocombi, is een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn. Omdat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt, wordt bij het transporteren van goederen per LZV 4 tot 30% brandstof bespaard. Er bestaan zeven mogelijke LZV-varianten (zie afbeelding). De varianten F en G komen nauwelijks voor. COPYRIGHT Chris Pennarts  Blokland 82  3417 MR Montfoort The Netherlands+31653309747 info@chrispennarts.nl www.chrispennarts.nl

Je woont samen. Hebben jullie iets met je pensioen geregeld?

“We hebben een samenlevingscontract. Toen ik vorig jaar weer bij Chr. Vermeer ging werken, hebben we gekeken hoe het eigenlijk met het pensioen zat. Toen bleek dat je met een samenlevingscontract niet automatisch partnerpensioen hebt. Dat moet je apart regelen en dat hebben we dus gedaan.”

Ben Kerkhof, consulent van Pensioenfonds Vervoer: “Je hoeft je partner niet van tevoren aan te melden bij Pensioenfonds Vervoer. Als je samenwoont, moet je wel een samenlevingsovereenkomst hebben afgesloten bij de notaris. In de samenlevingsovereenkomst moet zijn opgenomen dat je partner recht heeft op partnerpensioen. Partnerpensioen is het pensioen dat je partner krijgt als jij komt te overlijden. Je partner krijgt het partnerpensioen direct vanaf je overlijden gedurende de rest van zijn of haar leven.” 

Fotografie: Chris Pennarts

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *